ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ БЕНЗЕНУ. ДОБУВАННЯ, ЗАСТОСУВАННЯ БЕНЗЕНУ

Про матеріал
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок. В конспекті описуються основні хімічні властивості бензену та приведені хімічні реакції. Також описано добування та застосування бензену.
Перегляд файлу

Тема уроку: ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ БЕНЗЕНУ. ДОБУВАННЯ, ЗАСТОСУВАННЯ БЕНЗЕНУ

 

Мета  уроку:

навчальна: формувати в учнів знання про хімічні властивості бензену, про реакції приєднання та заміщення в бензольному кільці, ознайомити учнів з основними методами добування бензену;

розвивальна:  розвивати вміння складати рівняння на прикладі властивостей бензену;

виховна: виховувати інтерес до вивчення предмету.

Основні  поняття:

Методи  та  прийоми: словесні (бесіда, навчальна лекція), наочні (періодична система хімічних елементів, відеоматеріал),  інтерактивні ("Бліц опитування", "Незакінчене речення").

Тип  уроку: засвоєння  нових  знань, умінь і навичок.

Обладнання: періодична система хімічних елементів, мультимедійний проектор, відеоматеріал.

Хід уроку

І. Організація уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання. (Учні по черзі виходять до дошки та записують домашні вправи на дошці. Учні за партами перевіряють вірність написаного на дошці).

Інтерактивна вправа "Бліц опитування" по домашньому матеріалу:

1. Які сполуки називаюся аренами?

2. Яка друга назва арен?

3. Найпростіший представник  аренів?

4.Яка формула бензену?

5. Яким зв'язком утворена молекула бензену? Чому?

6. Яка гібридизація атомів карбону в бензені?

7. Які фізичні властивості бензену?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель: Тема нашого уроку:«хімічні властивості бензену. Добування, застосування бензену». Як ви гадаєте, які питання нам треба розглянути? (Учні висувають свої припущення).

ІV. Вивчення нового матеріалу

 Навчальна лекція

Вчитель: Спочатку розглянемо хімічні властивості бензену. За хімічними властивостями бензен  відрізняється від насичених та ненасичених вуглеводнів. Найбільш характерними для нього є реакції заміщення атомів водню бензольного кільця.

1. Горіння. Бензен горить сильнокиптявим полум'ям.

6Н6 + 15О2 → 12СО2 + 6Н2О

2. Реакції заміщення (всі реакції відбуваються лише в присутності каталізатора):

  1. взаємодія з галогенами (Cl2, Br2):

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/2404/mod_book/chapter/379/image014.jpg

  1. взаємодія з метилхлоридом:

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/2404/mod_book/chapter/379/image015.jpg

  1. взаємодія з нітратною кислотою:

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/2404/mod_book/chapter/379/image012.jpg

3. Реакції приєднання (відбуваються дуже важко, так як руйнується стійка ароматична система): 

  1. взаємодія з воднем:

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/2404/mod_book/chapter/379/image016.jpg

  1. взаємодія з хлором (відбувається під дією ультрафіолетового випромінювання):

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/2404/mod_book/chapter/379/image017.jpg

Отже, бензен вступає як  у реакції заміщення так і в  реакції приєднання. Це пояснюється електронною будовою молекули бензену. Бензен не знебарвлює розчин перманганату калію, оскільки виявляє стійкість до дії окисників.

Тепер переходимо до наступного питання добування бензену. Його добувають двома способами:

  1. Дегідрування циклогексану:

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/2404/mod_book/chapter/378/image007.jpg

 

  1. Тримеризація ацетилену:

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/2404/mod_book/chapter/378/image009.jpg

Останнє питання - застосування бензену нам допоможе учениця ...., яка завчасно підготувала матеріал.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

1. Для бензена найхарактерні реакції ...

2. Бензен вступає в реакції заміщення та приєднання завдяки ...

3. Реакції приєднання відбуваються дуже важко , тому що ...

4. Бензен горить ...

5. Реакція приєднання між хлором та бензеном відбувається за умови...

6. Бензен добувають з ацетилену реакцією ...

VІ. Підведення підсумку уроку


Давайте підведемо підсумок уроку. Що ми вивчили сьогодні на занятті? Чи змогли ми дати відповіді на поставленні запитання на початку уроку? (Учні відповідають)

VІІ. Оцінювання знань учнів

Домашнє завдання: вчити конспект, завершити хімічні рівняння в зошиті.

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
18 грудня 2020
Переглядів
9487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку