ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ КИСЛОТ:
взаємодія з металами та їх оксидами.
Дія на індикатори. Реакція обміну. Поняття про електрохімічний ряд напруг металів
Мета ypoкy: з'ясувати хімічні властивості металів; з'ясувати значення поняття .індикатор.; пояснити використання індикаторів для визначення кислотного середовища; продовжити знайомити учнів з електрохімічним рядом напруг металів та йoгo використанням під час складання рівнянь реакцій, в яких беругь участь метали; з'ясувати зміст реакції оміну; продовжити роботу над закріпленням правилтехніки безпеки під час роботи з кислотами.
Обладнання: «Електрохімічний ряд напруг металів», розчини метилоранжу, фенолфгалеіну, хлоридноі та сульфатноі кислот; метали: Mg, Zn, Сu; оксиди металів: СuО; універсальний індикатор, фіолетовий лакмус.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Основна частина уроку
2.1. Перевірка домашнього завдання
2.2. Актуалізація та коригування знань
Фронтальна бесіда
1) Які речовини називаються кислотам?
2) Атом якого елемента входить до складу всіх кислот?
З) Які класифікації кислот ви знаєте? На яких ознаках вони гунтуються?
4) Класифікуйте хлоридну та нітратну кислоти за всіма ознаками.
5) Яких правил техніки безпеки ми повинні дотримувати під час роботи з кислотами?
Самостійна робота (робота в парах)
1. Заповніть картки. Кожна правильна відповідь - 1 бал.
Після виконання роботи учні обмінюються картками, перевіряють і виставляють бали сусіду.
Варіант І Варіант ІІ
Назва кислоти |
Формула |
Флуороводнева |
|
|
H2SO4 |
Силіцієва |
|
|
H2S |
|
HBr |
Фосфорна |
|
Назва кислоти |
Формула |
Сірчиста |
|
|
H2CO3 |
Іодоводнева |
|
Нітратна |
|
Хлоридна |
|
|
H2SiO3 |
2. Складіть рівняння реакцій за схемою. Укажіть тип реакцій. (6 балів, перевіряє вчитель)
Варіант І Варіант ІІ
Ba→BaO→Ba(OH) S→SO2→SO3→H2SO3
|__________↑
2.3. Новий матеріал. Мотивація пізнавальної діяльності
Для того щоб зрозуміти, що таке кислоти, яке місце вони посідають серед інших речовин, який взаємозв'язок існує між різними речовинами в природі, необхідно знати не лише їх склад, але й вивчити хімічні властивості. Сьогодні на уроці ми за допомогою лабораторних досвідів разом визначимо, які хімічні властивості характерні для кислот. Після вивчення цієї теми ви будете знати:
• що таке індикатор;
• хімічні властивості кислот;
• які реакціЇ називаються реакціями обміну;
уміти:
• складати рівняння реакцій, що підтверджують хімічні властивості кислот;
• аналізувати, порівнювати й використовувати знання про кислоти на практиці.
Не забувайте, що під час роботи з кислотами слід дотримуватися запобіжних заходів. Якщо крапелька кислоти потранляє на шкіру, необхідно відразу ж промити шкіру проточною водою, поки не перестане пекти, потім промити розчином питної соди й звернугися до ,лікаря. У разі потраrтяння кислоти в очі необхідно промити їх водою і негайно звернугися до лікаря.
1. Дія кислот на індикатори
У природі існують такі речовини, що поводяться, як хамелеони: змінюють своє забарвлення залежно від середовища, в яке вони потрапляють. У дивній країні Хімії такі «хамелеони» називаються індикаторами. Перед вами такі індикатори: лакмусовий папірець, метилоранж, фенолфталеїн та універсальний індикатор.
Беремо пробірки з водою й розчинами хлоридної та сульфатної кислот й у кожну пробірку додаємо по краплині метилоранжу та фенолфталеїну. Змочуємо універсальний індикатор і фіолетовий лакмус розчинами цих кислот. Дані заносимо в таблицю.
Індикатори |
Колір |
||
у воді |
у розчині HCl |
у розчині H2SO4 |
|
Лакмус |
Фіолетовий |
Червоний |
Червоний |
Метилоранж |
Жовтий |
Малиновий |
Малиновий |
Фенолфталеїн |
Безбарвний |
Безбарвний |
Безбарвний |
Універсальний індикатор |
Жовтий |
Червоний |
Червоний |
2. Взаємодія з металами
Розповідь учителя
Перед вами на дошці- ряд напруг металів. Ми вже знайомили ся зі зміною хімічної активності в цьому ряді, коли вивчали властивості зоди. Метали, що розташовані в ряді активності до Гідрогену, будугь зступати в реакцію з кислотами. Як же буде проходити ця реакція? Що утвориться в результаті хімічної реакції? Подивіться на рівняння реакції та зробіть прогноз:
Zn +HCI→ Mg + H2SO4→
Учні відповідають, що реакції проходять за типом реакції заміщення, пояснюють чому й що буде утворюватися в результаті хімічної реакції.
У чи тел ь. А тепер подивимося, чи справді саме так будуть проходити хімічні реакції. Демонстрація дослідів:
Zn + 2НСl = ZnC12 + Н2 ↑
Mg+H2SО4 = MgSО4 +Н2 ↑
Сu+НСІ ≠
У ч и те л ь. Чому мідь не вступила в реакцію з розчином хлоридної кислоти?
Учні відповідають
3. Взаємодія з основними оксидами
Демонстрація
to
CuO+H2SO4 =CUSO4 +Н2О
Після демонстрації вчитель пояснює, як саме проходить хімічна реакція, і називає тип реакції - реакція обміну.
2.4. Закріплення знань
1) Закінчіть рівняння реакцій, які можливі:
CaO + H3PO4 → Ca + HCl →
CuO + HNO3 → Cu + H2SO4 →
ІІІ. Заключна частина уроку
3.1.Рефлексія
1) Чи познайомилися ви на уроці з такими поняттями, як «індикатор»та «реакція обміну».
2) Чи знаєте ви тепер, з якими простими й складними речовинами вступають у реакцію кислоти?
3) Які труднощі виникли у вас під час уроку?
3.2. Домашнє завдання
§ 33; напишіть казки або вірші про властивості кислот.