Тема: Амфотерні оксиди та гідроксиди.
Мета:
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає оксиди та амфотерні гідроксиди за сучасною науковою українською номенклатурою;
наводить приклади амфотерних оксидів і амфотерних гідроксидів.
Діяльнісний компонент
розрізняє несолетворні й солетворні (кислотні, основні, амфотерні) оксиди, розчинні й нерозчинні основи; реакції заміщення, обміну, нейтралізації;
описує поширеність представників амфотерних оксидів та гідроксидів у природі;
складає хімічні формули оксидів, амфотерних гідроксидів (Алюмінію, Цинку); рівняння реакцій, які характеризують хімічні властивості амфотерних оксидів та амфотерних гідроксидів;
порівнює за хімічними властивостями основні, кислотні та амфотерні оксиди, луги і нерозчинні основи та амфотерні гідроксиди;
класифікує неорганічні сполуки за класами;
характеризує поняття амфотерності, фізичні та хімічні властивості амфотерних оксидів та амфотерних гідроксидів;
установлює генетичні зв’язки між простими і складними речовинами, основними класами неорганічних сполук;
обчислює за рівняннями хімічних реакцій масу, кількість речовини та об’єм газу (н. у.) за відомою масою, кількістю речовини, об’єму одного з реагентів чи продуктів реакції, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання;
використовує сучасну українську номенклатуру основних класів неорганічних сполук;
планує експеримент, проводить його, описує спостереження, робить висновки;
розв’язує експериментальні задачі, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання.
Ціннісний компонент
обґрунтовує залежність між складом, властивостями та застосуванням неорганічних речовин;
оцінює значення найважливіших представників основних класів неорганічних сполук;
висловлює судження про значення хімічного експерименту як способу набуття нових знань; вплив речовин на навколишнє середовище і здоров’я людини; вплив діяльності людини на стан довкілля й охорону від забруднень.
Наскрізні змістові лінії
Громадянська відповідальність
Використання амфотерних сполук. Вплив на довкілля.
Здоров’я і безпека
Розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій.
Заходи безпеки під час роботи з основами.
Екологічна безпека і сталий розвиток
Розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій.
Безпечне поводження з речовинами.
Поширеність у природі та використання амфотерних оксидів та амфотерних гідроксидів Вплив на довкілля.
Підприємливість і фінансова грамотність
Розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій.
Обладнання: Періодична таблиця хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця розчинності; хімічні реактиви: Цинк сульфат, Натрій гідроксид, хлоридна кислота; штатив з пробірками , Алюміній дихромат, макет вулкану, Хром (ІІІ) оксид, скляні вироби, цинкова мазь, наждак, кришталеві вироби, цинкові білила.
Міжпредметні зв’язки: біологія
Методи та прийоми: словесні – бесіда, демонстраційний експеримент, робота з опорною схемою; частково-пошукові; інтерактивні.
Тип уроку: комбінований.
Актуальні поняття: оксиди, кислоти, основи, валентність, хімічна формула, хімічне рівняння, індекс, коефіцієнт.
Хід уроку
I Організаційний момент
Світ, що нас оточує, наповнений хімією. І чим більше ви занурюєтесь у цей дивовижний світ, тим дивовижні факти ви пізнаєте. Хімія служила і служить людині, тісно пов’язана з іншими науками, знаходить порядок у хаосі, що нас оточує. Ви повинні засвоїти не тільки основи знань хімії, а й уміти застосовувати набуті знання на практиці.
ІІ Мотивація учбової діяльності.
Сьогодні на уроці я пропоную вам відправитись зі мною у подорож до надзвичайної країни - країни Амфотерних сполук. Відвідавши цю країну, ми з вами з’ясуємо, чому ці сполуки такі дивовижні і чому їх можна навіть виділити в окрему групу.
Відправляючись у подорож, ми з вами візьмемо багаж, але багаж не звичайний - це ваші знання.
ІІІ Актуалізація опорних знань.
Проводиться бесідою, під час якої заповнюється схема генетичного зв’язку між основними класами неорганічних сполук.
MeO HeMeO Схема 1
MeOH HKЗ
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
Уявіть собі: заходила ходуном земля під ногами, загуло небо, розкрилася гора, і раптом з глибин землі, із самого пекла вирвалося полум’я і навалив густий дим.
Дослід 1. У фарфоровій ступці ретельно розтирають 50 г амоній дихромату. Порошок амоній дихромату (NH4)2Cr2O7 висипають в виготовлений макет вулкану. На вершині «вулкану» паличкою роблять лунку і вливають 1-2 мл етилового спирту. Спирт підпалюють сірником. Від тепла горіння спирту починається бурхливо розкладатися амоній дихромат. При цьому з «кратера» викидається сніп яскравих іскор і «вулканічний попіл» - блідо-зелений хром (ІІІ) оксид Cr2O3
(NH4)2 Cr2O7 = Cr2O3 + N2 + 4H2O
Побачили ми гірські породи та мінерали – червоний залізняк (ферум (ІІІ) оксид) Fe2O3 та глинозем (алюміній оксид) Al2O3, який у природі в кристалічному вигляді утворює мінерал – корунд. Його прозорі кристали забарвлені у червоний та синій колір представляють собою дорогоцінні камені – рубін та сапфір.
На вітринах магазинах є вироби зі скла – кришталь – адже його складова плюмбум (ІІ) оксид PbO. Зелений колір склу та фарфору набуває за рахунок хром (ІІІ) оксиду Cr2O3
На острові працює завод по виготовленні фарби: цинкових білил, до складу яких входить цинк оксид ZnO, коричневої фарби залізного сурику – ферум (ІІІ) оксиду Fe2O3, клейової та масляної фарби хром (ІІІ) оксиду Cr2O3
В аптеках багато ліків то косметичних засобів, до складу яких входить цинк оксид ZnO та алюміній оксид Al2O3
Місцеве населення користується автомобілем, адже цинк оксид ZnO – є наповнювачами резин для колес; плюмбум (ІІ) оксид PbO– для заповнення комірок на акумуляторних пластинах.
Все навкруги відшліфовано. Це завдяки корунду та його різновидам, які місять багато домішок і називають наждаком.
Під час розповіді вчитель користується виставкою, на якій представлені вироби зі скла, кришталь, гірські породи і глинозем, червоний залізняк, цинкові білила, залізний сурик, наждак, цинкові мазі.
Крім того, на дошці записуються формули сполук, які зустрічаються під час розповіді.
Al2O3 А Al (OH)3 Схема 2
Cr2O3 М Cr (OH)3
PbO Ф Pb (OH)2
ZnO О Zn (OH)2
Fe2O3 Т Fe(OH)3
Е
Р
Н
І
Всі ці сполуки, з якими ми зустрілись є амфотерними сполуками. А які ж хімічні властивості можуть виявляти ці сполуки?
Робота з підручником. Знайдіть визначення амфотерності на стр. 213 підручника: Хімія, підручник для 8 класу, загальноосвітніх навчальних закладів, О.В. Григорович – Харків, видавництво «Ранок», 2016 – 256 с.
Вивчаючи біологію, а точніше клас земноводних на прикладі жаби, ми звертали увагу на те, що вона веде, як водний так і надземний спосіб життя, виявляючи двоякий спосіб життя.
Хімічні властивості амфотерних оксидів можна розглянути, повертаючись до схеми генетичного зв’язку між основними класами неорганічних сполук, записаної на дошці.
Основні оксиди реагують з кислотами. Наприклад:
MgO + 2HCl = MgCl2 + H2O
Тому й амфотерні оксиди будуть реагувати з кислотами.
ZnO + 2HCl = ZnCl2 + H2O
Але амфотерні оксиди здатні реагувати з лугами:
ZnO + 2NaOH = Na2ZnO2+ H2O
До написання цього рівняння реакції ми повернемось трохи пізніше.
Під час екскурсії островом, ми звернули увагу на водойми, які були у вигляді рідин з осадом: білого осаду – цинк гідроксид Zn(OH)2 жовто-бурого осаду – ферум (ІІІ) гідроксид Fe(OH)3 синьо-сірого осаду – хром (ІІІ) гідроксид Cr(OH)3 , студенистого осаду алюміній гідроксиду Al (OH)3 ( формули дописуються до схеми 2)
Як же можуть утворитись гідроксиди? Наприклад, цинк гідроксид.
ZnSO4 + 2NaOH = Na2 SO4 + Zn (OH)2
Як ви вважаєте, чи будуть ці сполуки виявляти амфотерні властивості? Якими дослідами ми можемо це підтвердити?
Дослід 2. До утвореного осаду цинк гідроксиду доливаємо розчин хлоридної кислоти.
Zn (OH)2 + 2HCl = ZnCl2 + 2H2O
Що спостерігаєте?
Отже, як основа цинк гідроксид реагує з кислотою – хлоридною кислотою.
Дослід 3. До утвореного розчину цинк гідроксиду Zn (OH)2 додаєм по краплям натрій гідроксид NaOH
Zn (OH)2 + NaOH = Na2ZnO2 + 2H2O
У формулі Zn (OH)2 змінюємо порядок запису елементів на загальноприйнятий для кислот.
H2 Zn O2+ 2NaOH = Na2 ZnO2 +2H2O
Що спостерігаємо?
Отже, як кислота, цинк гідроксид Zn (OH)2 , реагує з лугом – натрій гідроксидом.
Тепер ми в змозі повернутися до написання рівняння (2)
Дописуємо схему 2 на дошці
IV Закріплення знань учнів:
1.Доведіть амфотерність сполук складанням відповідних рівнянь реакцій. Для цього використовуємо кубік хіміка. На кожній стороні кубіка записані по одій формулі амфотерної сполуки: PbO, Cr2O3,
Fe (OH)3, Pb (OH)2, Al (OH)3 , Fe2O3
Завдання учні використовують по групам.
2.У трьох пробірках без етикеток містяться нерозчинні гідроксиди цинку, купруму, магнію. Як дослідницьким шляхом розпізнати, в якій із пробірок міститься амфотерний гідроксид?
І група:
ІІ група:
Підсумки уроку: учитель просить учнів назвати, що виявилось на уроці важким або легким для розуміння чи виконання; (використовую «актуальний мікрофон»).
Домашнє завдання: опрацювати § 39, виконати вправу 6,7; творче завдання: підготувати повідомлення про використання сполук Алюмінію для очищення води.