Хімічні властивості кислот

Про матеріал
Урок з хімії у 8 класі, урок засвоєння нових знань, методи роботи: індивідуальна, фронтальна, вивчити: а) дію кислот на індикатори; б) взаємодію з металами; в) взаємодію з основними оксидами; г) реакцію заміщення; відпрацювати вміння складати хімічні рівняння; розвивати основні операції мислення та пізнавальні процеси, вміння використовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях; формувати вміння спостерігати, аналізувати перебіг реакцій; виховувати почуття відповідальності, творчий підхід до навчання, здатності до дослідництва та експериментування; виховувати здоров’язбережувальні компетенції.
Перегляд файлу

Тема: Хімічні властивості кислот

Мета:

     навчальна: вивчити: а) дію кислот на індикатори; б) взаємодію з металами; в) взаємодію з основними оксидами; г) реакцію заміщення; відпрацювати вміння складати хімічні рівняння;

     розвиваюча: розвивати основні операції мислення та пізнавальні процеси, вміння використовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях; формувати вміння спостерігати, аналізувати перебіг реакцій;

     виховна: виховувати почуття відповідальності, творчий підхід до навчання, здатності до дослідництва та експериментування; виховувати здоров’язбережувальні компетенції.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма проведення уроку: урок-дослідження.

Обладнання і реактиви: роздаткові матеріали до уроку, ноутбук, набір для практичних дослідів.

Засоби наочності: правила техніки безпеки під час роботи з кислотами.

Форми роботи: словесні, тренувальні вправи, інтерактивні вправи, наочні, практичні.

Методи роботи: індивідуальна, фронтальна.

 

Очікувані результати:

Учень:

  • знає і дотримується правил безпечного поводження з кислотами в лабораторії та побутових умовах;
  • розрізняє реакції, що характеризують хімічні властивості кислот від інших класів речовин; реакції заміщення;
  • пояснює хімічні властивості кислот, особливості взаємодії кислот з металами;
  • характеризує дію кислот на індикатори, взаємодію з металами, основними оксидами;
  • практично виконує лабораторні досліди і пояснює їх;
  • складає рівняння реакцій заміщення та обміну;
  • вміє використовувати ряд активності металів під час складання рівнянь реакцій взаємодії кислот з металами.

 

Девіз уроку: «Просто знати – ще не все, знання треба використовувати»

        Й. Гете

Хід уроку

І Організаційний етап

 Привітання учнів, перевірка готовності до уроку.

 «Сьогодні у нас незвичайний урок, в нас присутні гості. Але як годиться в гарному домі, гості відпочивають, а господарі – працюють, то ж ми з вами почнемо працювати».

ІІ Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності

Вправа «Хімічний годинник»

Скласти формули кислот та назвати їх.

 

Вправа «Хто зайвий?»

У кожному ряді знайдіть зайву речовину та вкажіть за яким принципом ви це визначили.

1) H2S, H2CO3, H3PO4, H2SO4, H2SO3

2) HNO3, HCl, HBr, HI, HF

3) H2CO3;  KOH;  H2SO3;  H2SO4;  HCl

4) H2CO3, H2SO4, HNO3, H2SO3, H2SiO3

5) BaSO4,   H2SO3, H2CO3, H2S

6) H2SO4, HNO3 , KCl, H3PO4, HBr

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Діти, ми вже з вами знаємо класифікацію кислот, а які ж їхні хімічні властивості? Це ми і з’ясуємо на нашому уроці. Тож запишіть тему уроку : «Хімічні властивості кислот, їх взаємодія з  індикаторами, з металами, основними оксидами, основами, солями. Лабораторний дослід №3. Взаємодія хлоридної кислоти з металами» Дослідимо ці властивості кислот за допомогою експериментів.

IV. Вивчення нового матеріалу

Давайте згадаємо правила безпеки під час роботи з кислотами.

Учні називають правила техніки безпеки під час роботи з кислотами.

  1. Під час роботи з кислотами слід бути обережним. Особливо слід берегти очі. У разі потрапляння кислоти на руки необхідно негайно змити її великою кількістю води.
  2. Уважно читайте етикетку на банці з речовиною, яку берете для досліду.
  3. Не залишайте склянки з кислотами відкритими.
  4. Наливаючи рідини, посудину з реактивом беріть так, щоб етикетка була направлена в бік долоні, знімайте краплю з краю шийки, інакше рідина стікатиме по склу та псуватиме етикетку; може пошкодити шкіру рук.
  5. Посудину, з якої взяли реактив, відразу ж закрийте та поставте на місце.

6. Не виливайте залишки реактивів з пробірки назад у склянку, з якої він був узятий.

7. Якщо потрібно розбавити сульфатну кислоту, пам'ятайте правило:

„Спочатку-вода,

Потім-кислота.

Інакше - трапиться біда!”

1. Дія кислот на індикатори

 Водні розчини кислот змінюють забарвлення індикаторів. Давайте пригадаємо :

  1. Які речовини називають індикаторами?

Індикатори  речовини, які змінюють колір залежно від середовища розчину.

  1. Назвіть основні види індикаторів.


У кислому середовищі лакмус, метилоранж і універсальний індикатор стають червоними.

Indicators3.jpg

Демонстрація

Ваші спостереження запишіть в таблицю

Назва індикатору

Колір що утворився

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Взаємодія з основними оксидами, основами, солями. Реакція нейтралізації.

- Взаємодія з основами. Перегляньте  відео досліду за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=HMrJTxRCe9w

А) Це реакція  з виділенням газу.                                                                      

 Na2CO3 + 2HCl = 2NaCl + H2CO3          

Б)Випадання осаду:                                        

AgNO3  +HCl = AgCl↓ + HNO3

В)Утворення води:

2KOH + H2SO4 = K2SO4 + 2H2O

Висновок: Реакції кислот з солями відбуваються в трьох випадках:

  • В результаті реакції утворюється газ;
  • В результаті реакції  випадає осад;
  • Одним з продуктів реакції є вода.

Реакції між кислотами і основами називають реакціями нейтралізації.

-Взаємодія з основними оксидами. Демонстрація досліду взаємодії купрум(ІІ) оксиду із сульфатною кислотою.

https://www.youtube.com/watch?v=oBpHpu8IPhE

Насипаємо у пробірку купрум(ІІ) оксиду і додаємо краплями сульфатну кислоту. Що спостерігаємо? Запишемо рівняння реакції. Укажіть тип реакції.

CuO+H2SO4=CuSO4 +H2O

Спостерігаємо утворення зеленкувато-блакитного розчину. Реакція належить до реакцій обміну.

Фізкультхвилинка:

Якщо я піднімаю формулу кислоти – ви піднімаєте праву руку;

якщо я піднімаю формулу оксиду – ви піднімаєте ліву руку;

якщо я піднімаю формулу основи – ви торкаєтесь носа;

якщо я піднімаю формулу солі – ви торкаєтесь вуха.

 

Лабораторний дослід №3.  Взаємодія хлоридної кислоти з металами.

 

Інструктивна картка

Тема: Взаємодія хлоридної кислоти з металами.

Мета: Виявити залежність між активністю металів та їх здатністю взаємодіяти з хлоридною кислотою.

Обладнання: штатив з пробірками.

Реактиви: розчин хлоридної кислоти, гранули цинку, стрічка магнію, мідна дротина.

ХІД РОБОТИ

1. У три пробірки всипаємо приблизно однакову кількість гранулу цинку, залізну дротину, мідну дротину. До кожної з них доливаємо хлоридної кислоти об'ємом по 1 мл. Спостерігаємо за перебігом хімічних реакцій.

2. Спостереження вносимо у таблицю. Пишемо рівняння реакцій, де це можливо, й робимо відповідні висновки.

Метал

Спостереження

Рівняння реакцій

Висновки

Zn

 

 

 

Fe

 

 

 

Cu

 

 

 

Вчитель робить запис на дошці:

метал + кислота = сіль + водень

Більшість відомих вам кислот реагує з металами з виділенням водню і утворенням солей. Серед них – усі безоксигенові кислоти, сульфатна(у розбавленому розчині).

Під час таких реакцій атоми металічного елемента, які містяться в простій речовині, заміщують атоми іншого елемента (Гідрогену) у складній речовині. Такі реакції називають реакціями заміщення. Як видно із досліду, з кислотами взаємодіють не всі кислоти. Передбачити можливість реакції між металом і кислотою можна за допомогою ряду активності металів. Його склав у 1865 р. вітчизняний хімік
М.М. Бекетов на підставі вивчення реакцій металів із кислотами і солями. Формула неметалу водню поділяє ряд на дві частини. Метали, розміщені в його лівій частині, взаємодіють із названими кислотами(при цьому виділяється водень), а розміщені праворуч – не реагують з ними.

Висновок: Не всі метали реагують з розчинами кислот, а ті, що реагують, – реагують по-різному, це залежить від___________________________ металів.

IV Практичне застосування набутих знань

Конфуцій говорив, що добре мати природний дар, але тренувальні вправи дають більше. Тому перевіримо ваші практичні навички та вміння в ході гри «Сапер»

Гра «Сапер»

Закресліть ті реакції, у результаті яких утворюється водень.

Правильність відповіді підтвердьте складанням рівнянь реакцій.

H2SO4 + Fe(OH)3

 

HCl + CaCO3

 

NaHSO3 + H2SO4

 

Zn + H3PO4

 

Fe + H2SO4 (розб.)

 

Ca + HCl

 

Al (OH)3 + HCl

 

Cu + H2SO4

 

Fe + HCl

 

Cu+ HCl

 

HNO3 + NaOH

 

Na2O + HCl

 

Ca + HCl

 

Na2CO3 + HCl

 

Ag + H3PO4

 

Zn + H2SO4

 

Ba + H2SO4

 

Al2O3 + HCl

 

 

V Рефлексія

  1. Які властивость кислот ви вивчили?
  2. Чи можна цю властивість використати для визначення кислот?
  3. Який безпечний спосіб визначення кислот могли б запропонувати ви?
  4. Як називають речовини-визначники?

VI. Домашнє завдання

1. Опрацювати §

2. Виконати домашній експеримент: Дія на сік буряка чи червоноголової капусти лимонного соку, оцту, розчину харчової соди, мильного розчину.