Хімічні властивості кисню: взаємодія з вуглецем, сіркою, фосфором. Реакції сполучення. Поняття про оксиди

Про матеріал
Розробка уроку з хімії в 7 класі визначені властивості кисю та розглянуто поняття про оксиди
Перегляд файлу

 

Урок 27. Хімічні властивості кисню: взаємодія з вуглецем, сіркою, фосфором. Реакції сполучення. Поняття про оксиди

Цілі: ознайомити учнів з хімічними властивостями кисню на прикладі його взаємодії з вуглецем, сіркою, фосфором; закріпити й розширити знання учнів про хімічні реакції, уміння складати рівняння хімічних реакцій; дати уявлення про реакції сполучення, про оксиди як складні речовини.

Тип уроку: комбінований.

Форми роботи: розповідь, демонстраційний експеримент, фронтальне опитування.

Обладнання: прилад для одержання кисню, порошок сірки, вугілля, червоний фосфор, ложка для спалювання речовин, спиртівка.

 

Хід уроку

І. Організація класу

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування

  • Хімічний символ елемента Оксиген. (О)
  • Відносна атомна маса. (16)
  • Валентність у сполуках. (II)
  • Формула простої речовини кисень. (O2)
  • У вигляді якої ще простої речовини Оксиген зустрічається в природі? ( O3 - озону)
  • Відносна молекулярна маса кисню. (32)
  • Відносна молекулярна маса озону. (48)
  • Основне джерело одержання кисню в природі. (Фотосинтез)
  • Основний спосіб промислового одержання кисню. (Перегонка рідкого повітря)
  • Запишіть на дошці основні способи одержання кисню в лабораторії. (Кілька учнів по черзі записують рівняння реакцій одержання кисню.)
  • До якого типу належать реакції одержання кисню? (Розкладу)
  • Які речовини називаються каталізаторами? (Речовини, що прискорюють реакції, самі при цьому не витрачаючись)
  • Що таке інгібітори? (Речовини, що сповільнюють реакції, негативні каталізатори)
  • Назвіть основні фізичні властивості кисню.
  • В який спосіб можна зібрати кисень?
  • Як перевірити наявність кисню в склянці?
  • При цьому використовуються фізичні чи хімічні властивості кисню? (Хімічні)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Проста речовина кисень підтримує горіння. Кисню, що міститься в повітрі, досить для горіння дров у багатті, природного газу в грубці, вугілля в каміні тощо. Якщо використовувати для горіння чистий кисень, воно відбувається інтенсивніше. Розгляньмо процес взаємодії кисню з деякими простими речовинами, тобто сьогодні ми вивчимо хімічні властивості кисню.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Демонстрація 5. Спалювання неметалів (фосфору, вуглецю, сірки) у повітрі й кисні

Дослід 1. Взаємодія кисню з фосфором (під витяжкою)

У ложку для спалювання речовин набираємо червоний фосфор, підпалюємо його, вносимо в склянку, заповнену киснем. Що спостерігаємо?

З’являється білий димок, це утворюється сполука Фосфору з Оксигеном. Запишемо рівняння реакції.

(Учні записують рівняння і розставляють коефіцієнти.)

4P + 5O2 →2P2O5

Висновок. Кисень унаслідок нагрівання енергійно взаємодіє з деякими речовинами, при цьому виділяється тепло і світло.

Такі реакції називаються реакціями окиснення.

Окиснення - це хімічна реакція взаємодії речовин (простих і складних) з киснем.

Горіння - це хімічна реакція, за якої відбувається окиснення речовин з виділенням тепла і світла.

У більшості випадків у результаті цих реакцій утворюються оксиди.

Оксиди - це складні речовини, що складаються з двох елементів, один з яких - Оксиген з валентністю II.

Розгляньмо ще приклади взаємодії кисню з простими речовинами.

Дослід 2. Взаємодія кисню з вугіллям

У ложку для спалювання речовин кладемо вугілля і вносимо його в полум’я спиртівки. Вугілля розігрівається, але не загоряється. У суміші з азотом повітря кисень взаємодіє з вугіллям повільно.

Тепер внесемо ложку з розігрітим вугіллям у склянку, заповнену киснем. Вугілля швидко згоряє. У колбі нічого не залишається? Куди поділося вугілля?

C+O2→CO2 - карбон (IV) оксид

Наллємо в ту ж склянку вапняної води, вона каламутніє. Ця реакція використовується для виявлення в повітрі вуглекислого газу CO2:

CO2+Ca(OH)2CaCO3↓+H2O       

Висновок. У чистому кисні реакція горіння відбувається інтенсивніше.

Дослід 3. Взаємодія кисню із сіркою (під витяжкою)

У ложку для спалювання речовин набираємо сірку, спалюємо на повітрі й у кисні. На повітрі блакитнувате полум’я стелиться на поверхні сірки, процес протікає повільніше. У кисні - яскраве полум’я, процес швидший. Заповнюємо склянку водою, підфарбованою індикатором метиловим оранжевим, вода змінює колір.

Учень записує рівняння горіння сірки в кисні:

S +O2→SO2 - сульфур(IV) оксид

Дослід 4. Взаємодія кисню повітря з магнієм

Магнієві ошурки закріплюємо в щипцях, нагріваємо в полум’ї пальника і спостерігаємо реакцію горіння. Записуємо рівняння:

2Mg +O2→ 2MgO

- До якого типу можна віднести реакції горіння? (До реакцій сполучення)

Реакції сполучення - це реакції, в результаті яких із двох речовин утворюється одна складна.

Висновок: кисень взаємодіє з металами й неметалами.

 

V. Закріплення матеріалу

Дається завдання за варіантами для самостійної роботи зі взаємоперевіркою. У процесі виконання вчитель консультує окремих учнів.

1. Допишіть рівняння реакції горіння і розставте коефіцієнти.

Варіант І

Zn +O2

Na + O2

Al + O2

Ca + O2

Si + O2

Варіант ІІ

Mg + O2

Li + O2

Cr + O2

Cu + O2

Hg + O2

2. Проблемне питання.

- А що утвориться внаслідок горіння складних речовин, наприклад природного газу метану?

CH4+O2

Два оксиди - CO2 і H2O.

Дописуємо рівняння і розставляємо коефіцієнти.

CH4+2O2 → CO2+2H2O     

Самостійно:

CS2+3O2→CO2+2SO2

 

VI. Підбиття підсумків

- З якою хімічною властивістю кисню ми познайомилися? (Взаємодія з простими та складними речовинами, горіння)

 

VII. Домашнє завдання

Прочитати параграф, відповісти на запитання, виконати вправи.

Підготуватися до практичної роботи.

Творче завдання. Скласти схему застосування кисню.

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Віктор Голубєв
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
3 березня 2020
Переглядів
7703
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку