Урок 27. Хімічні властивості кисню: взаємодія з вуглецем, сіркою, фосфором. Реакції сполучення. Поняття про оксиди
Цілі: ознайомити учнів з хімічними властивостями кисню на прикладі його взаємодії з вуглецем, сіркою, фосфором; закріпити й розширити знання учнів про хімічні реакції, уміння складати рівняння хімічних реакцій; дати уявлення про реакції сполучення, про оксиди як складні речовини.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: розповідь, демонстраційний експеримент, фронтальне опитування.
Обладнання: прилад для одержання кисню, порошок сірки, вугілля, червоний фосфор, ложка для спалювання речовин, спиртівка.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Проста речовина кисень підтримує горіння. Кисню, що міститься в повітрі, досить для горіння дров у багатті, природного газу в грубці, вугілля в каміні тощо. Якщо використовувати для горіння чистий кисень, воно відбувається інтенсивніше. Розгляньмо процес взаємодії кисню з деякими простими речовинами, тобто сьогодні ми вивчимо хімічні властивості кисню.
IV. Вивчення нового матеріалу
Демонстрація 5. Спалювання неметалів (фосфору, вуглецю, сірки) у повітрі й кисні
Дослід 1. Взаємодія кисню з фосфором (під витяжкою)
У ложку для спалювання речовин набираємо червоний фосфор, підпалюємо його, вносимо в склянку, заповнену киснем. Що спостерігаємо?
З’являється білий димок, це утворюється сполука Фосфору з Оксигеном. Запишемо рівняння реакції.
(Учні записують рівняння і розставляють коефіцієнти.)
4P + 5O2 →2P2O5
Висновок. Кисень унаслідок нагрівання енергійно взаємодіє з деякими речовинами, при цьому виділяється тепло і світло.
Такі реакції називаються реакціями окиснення.
Окиснення - це хімічна реакція взаємодії речовин (простих і складних) з киснем.
Горіння - це хімічна реакція, за якої відбувається окиснення речовин з виділенням тепла і світла.
У більшості випадків у результаті цих реакцій утворюються оксиди.
Розгляньмо ще приклади взаємодії кисню з простими речовинами.
Дослід 2. Взаємодія кисню з вугіллям
У ложку для спалювання речовин кладемо вугілля і вносимо його в полум’я спиртівки. Вугілля розігрівається, але не загоряється. У суміші з азотом повітря кисень взаємодіє з вугіллям повільно.
Тепер внесемо ложку з розігрітим вугіллям у склянку, заповнену киснем. Вугілля швидко згоряє. У колбі нічого не залишається? Куди поділося вугілля?
C+O2→CO2 - карбон (IV) оксид
Наллємо в ту ж склянку вапняної води, вона каламутніє. Ця реакція використовується для виявлення в повітрі вуглекислого газу CO2:
CO2+Ca(OH)2→CaCO3↓+H2O
Висновок. У чистому кисні реакція горіння відбувається інтенсивніше.
Дослід 3. Взаємодія кисню із сіркою (під витяжкою)
У ложку для спалювання речовин набираємо сірку, спалюємо на повітрі й у кисні. На повітрі блакитнувате полум’я стелиться на поверхні сірки, процес протікає повільніше. У кисні - яскраве полум’я, процес швидший. Заповнюємо склянку водою, підфарбованою індикатором метиловим оранжевим, вода змінює колір.
Учень записує рівняння горіння сірки в кисні:
S +O2→SO2 - сульфур(IV) оксид
Дослід 4. Взаємодія кисню повітря з магнієм
Магнієві ошурки закріплюємо в щипцях, нагріваємо в полум’ї пальника і спостерігаємо реакцію горіння. Записуємо рівняння:
2Mg +O2→ 2MgO
- До якого типу можна віднести реакції горіння? (До реакцій сполучення)
Реакції сполучення - це реакції, в результаті яких із двох речовин утворюється одна складна.
Висновок: кисень взаємодіє з металами й неметалами.
V. Закріплення матеріалу
Дається завдання за варіантами для самостійної роботи зі взаємоперевіркою. У процесі виконання вчитель консультує окремих учнів.
1. Допишіть рівняння реакції горіння і розставте коефіцієнти.
Варіант І
Zn +O2→
Na + O2 →
Al + O2 →
Ca + O2 →
Si + O2 →
Варіант ІІ
Mg + O2 →
Li + O2 →
Cr + O2 →
Cu + O2 →
Hg + O2 →
- А що утвориться внаслідок горіння складних речовин, наприклад природного газу метану?
CH4+O2→
Два оксиди - CO2 і H2O.
Дописуємо рівняння і розставляємо коефіцієнти.
CH4+2O2 → CO2+2H2O
Самостійно:
CS2+3O2→CO2+2SO2
- З якою хімічною властивістю кисню ми познайомилися? (Взаємодія з простими та складними речовинами, горіння)
VII. Домашнє завдання
Прочитати параграф, відповісти на запитання, виконати вправи.
Підготуватися до практичної роботи.
Творче завдання. Скласти схему застосування кисню.
1