Хімічні властивості оцтової кислоти

Про матеріал
Урок містить багато різноманітних завдань, розрахованих на різний рівень досягнень здобувачів освіти, включає в себе ряд цікавих дослідів та можливість пошукової роботи учнів. Крім того урок розрахований на роботу з "Хмаринками тегів", що є досить цікавимдля здобувачів освіти
Перегляд файлу

Урок – подорож на тему:

розташований на сайті Всеосвіта, увійшов до спільної  збірки на педагогічну виставку вчителів Старосолотвинського ЗЗСО «Сучасна освіта Житомирщини» 2019 р

 Хімічні властивості оцтової кислоти.Застосування оцтової кислоти

Мета:.Навчальна: формування поняття про хімічні властивості оцтової кислоти;

 формування поняття про сфери використання оцтової кислоти; формування поняття про взаємозв’язок між сферами використання та фізичними і хімічними властивостями оцтової кислоти..Розвивальна: розвиток поняття про особливості будови речовин класу карбонових кислот; розвиток поняття про загальні хімічні властивості органічних і неорганічних кислот; розвиток образного та логічного мислення;розвиток експериментальних навичок;розвиток вміння порівнювати, узагальнювати хімічні поняття та явища.Виховна:виховання розуміння значення хімії в житті людини; виховання культури праці.

Тип уроку: урок формування нових знань

Форма уроку: урок-подорож

Методи навчання (за джерелом отриманих знань):

- словесний (бесіда, робота з книгою)

- наочний (схеми, кулестержневі моделі, комп’ютерна презентація)

- практичний (хімічний дослід)

Основні хімічні поняття: кислота, структурна формула, кулестрежнева модель молекули, фізичні властивості оцтової кислоти, хімічні властивості оцтової кислоти, реакція нейтралізації, сфери  використання оцтової кислоти.

Зв’язок з раніше вивченим: хімічні рівняння, фізичні та хімічні властивості кислот, моделі молекул органічних сполук, дисоціація неорганічних кислот, техніка безпеки при роботі з кислотами та лугами.

Обладнання:

  • пластилін, дошки для ліпки,
  • підручники хімії,
  • набір для хімічного досліду: штатив з пробірками, оцет, розчин NaOH, CaCO3 (крист.), гранули цинку, мідь,  іржавілий цвях, набір індикаторів, етиловий спирт
  • комп’ютер

Міжпредметний зв’язок: біологія, математика, інформатика, українська мова Педагогічна технологія: технологія розвитку критичного мислення

КОНСПЕКТ УРОКУ

1. Організаційний момент

- Перевірка готовності класу до уроку.

- Налаштування на плідну працю.

Добрий ранок! Я вітаю вас, діти,  на уроці у формі хімічної подорожі . Ми продовжуємо вивчати карбонові кислоти і тому запрошую всіх у подорож в чарівну країну органічних сполук на чарівному потязі!!!

2. Обґрунтування навчання

2.1. Мотивація навчальної діяльності учнів, визначення мети та завдань уроку

На уроці кожен з вас має можливість отримати бонусні бали. Наприкінці уроку ми визначимо трьох найактивніших учнів і зможемо прочитати вислів великого Леонардо да Вінчі після виконання завдань всіх етапів уроку.

Отже, починаємо роботу! Бажаю всім успіхів!

2.2. Зупинка «Наукова»

Асоціативно-логічна схема "Павучок"

Для того, щоб перевірити нашу готовність до засвоєння нового матеріалу, я пропоную вам опрацювати схему "Павучок":

  • Який клас речовин ми вивчаємо? (карбонові кислоти)
  • Назвіть речовину, яка є представником цього класу? (оцтова кислота)
  • Назвіть її формулу (СН3СООН)
  • Пригадайте якомога фактів, які характеризують будову та фізичні властивості оцтової кислоти.
  • Якої інформації нам не вистачає для повної характеристики оцтової кислоти? (знання про хімічні властивості, сфери використання)

Учні формулюють тему уроку, мету заняття самостійно.

(Оскільки учні на уроці повинні працювати на рівних із учителем засадах, то в складанні асоціативно-логічної схеми вони не є пасивними споживачами знань. Для роботи над поняттям "Оцтова кислота" вчитель пропонує учням добрати ключові слова, що характеризують дану речовину. Цей методичний прийом забезпечує розвиток усного зв’язного мовлення, характеристики поняття.

Аналіз складеної асоціативно-логічної схеми демонструє рівень інформованості учнів з теми, відкриває горизонти для подальшого вивчення речовини)

3. Актуалізація опорних знань

Зупинка «Інформаційна»

Вправа "Пригадай неорганічну хімію":

Зверніть увагу на екран. В хмаринці слів ви бачите речовини: магній, Калій (І) гідроксид, ртуть, Цинк (ІІ) оксид, Натрій (І) карбонат, лакмус, метиловий оранжевий, фенолфталеїн.

З якими з перелічених речовин реагуватиме хлоридна кислота?

Учні складають рівняння відповідних реакцій, вказують типи хімічних реакцій, пояснюють дію кислоти на індикатори.

Mg +2 HCl = MgCl2 + H2 (реакція заміщення)

HCl + КOH = КCl + H2O (реакція нейтралізації)

HCl + Hg = реакція не відбувається

2HCl + ZnO = ZnCl2 + H2O (реакція обміну)

Na2CO3 + HCl = NaCl + H2O + CO2­ (реакція обміну)

При дії  хлоридної  кислоти на індикатори вони змінюють колір:

лакмус – на червоний;

метиловий оранжевий – на рожевий;

фенолфталеїн – колір не змінюється.

Висновок про хімічні властивості неорганічних сполук учні роблять самостійно. Роблять припущення про хімічні властивості органічних сполук на прикладі оцтової кислоти. 

4. Усвідомлення змісту навчального матеріалу

4.1. Пояснення вчителя, робота з кулестрежневою моделлю молекули оцтової кислоти

Хімічні властивості оцтової кислоти зумовлені її складом і властивостями. Подивимося на структуру молекули:

  • Наявність функціональної карбоксильної групи;
  • Рухливість атома Гідрогену цієї групи;
  • Слабкий електроліт, відщеплення атома Гідрогену;
  • Здатність заміщуватися атомами  або групами атомів.

4.2. Зупинка «Дослідницька»

Виконання лабораторного досліду №9 (робота в парах)

Інструктаж з БЖД.

Учні виконують лабораторний дослід в парах за інструктивними картками.

Інструктивна картка

Лабораторний дослід №9

Тема: Хімічні властивості оцтової кислоти.

Мета: вивчити хімічні властивості оцтової кислоти, порівняти їх із властивостями хлоридної кислоти.

Обладнання: штатив з пробірками, оцет, розчин NaOH, питна сода (крист.), гранули цинку, мідь, набір індикаторів, іржавілий цвях, етиловий спирт.

Хід роботи

1. Пригадайте правилами роботи з кислотами, лугами.

2. Виконайте досліди:

Що робили?

Що спостерігали?

Висновок

1.

Дія оцтової кислоти на індикатори:

  • Лакмус
  • Метиловий оранжевий
  • Фенолфталеїн

 

 

2.

Взаємодія оцтової кислоти з металами:

  • Цинк
  • Мідь

 

 

3.

Взаємодія оцтової кислоти з Ферум оксидом

 

 

4.

Взаємодія оцтової кислоти з Натрій гідроксидом (попередньо в пробірку із оцетом додайте 1-2 краплі фенолфталеїну)

 

 

5.

Взаємодія оцтової кислоти із кристалічною питною содою

 

 

Висновок: Які спільні хімічні властивості мають оцтова та хлоридна кислоти?

4.3. Демонстрація вчителя "Особливі хімічні властивості оцтової кислоти"

4.1. Евристична бесіда:

До якого класу сполук відноситься оцтова кислота?

Яка загальна  хімічна властивість всіх органічних сполук? (реакція горіння або окиснення)

2. Демонстрація горіння оцтової кислоти:

Наллємо в пробірку трохи чистої оцтової кислоти  й нагріємо її. Не припиняючи нагрівання, підпалімо палаючою скіпкою пари оцтової кислоти. Вона горить слабосвітлим полум’ям.

3. Складіть рівняння реакції горіння  оцтової кислоти.

CH3COOH + 2O2 = 2CO2 + 2H2O

4. Демонстрація взаємодії оцтової кислоти з етиловим спиртом.

У пробірку наллємо оцтову есенцію 0,5 мл і таку ж саму порцію етилового спирту. Якщо в пробірку додати концентровану сульфатну кислоту (0,5 – 1 мл), відчуваємо приємний фруктовий запах. Цей запах властивий одному з продуктів реакції.

5. Складіть рівняння реакції взаємодії  оцтової кислоти з етиловим спиртом.     

CH3COOH + C2H5OH = CH3COOC2H5 + H2O – реакція естерифікації

Етиловий естер оцтової кислоти, має приємний фруктовий  запах

Висновок учні роблять самостійно після заповнення таблиці: карбонові кислоти виявляють спільні хімічні властивості з неорганічними кислотами, а також мають специфічні властивості, характерні для органічних кислот.

Хімічні властивості оцтової кислоти

Спільні властивості з неорганічними кислотами

Специфічні властивості

  1. з металами
  2. з оксидами металів
  3. з лугами
  4. дія на індикатори
  5. із солями
  1. горіння
  2. зі спиртами (реакція естерифікації)

4.4. Робота із сильними учнями (індивідуально)

До 2 рівняння:

Який об’єм водню (н.у.) виділиться при взаємодії 6,5 г цинку з достатньою кількістю оцтової кислоти? ( 2,24 л)

До 4 рівняння:

Скільки необхідно взяти оцтової кислоти для взаємодії з Натрій гідроксидом, що б добути 8,2  г Натрій ацетату? (6 г)

До 5 рівняння:

Який об’єм вуглекислого газу виділяється при гасінні питної соди оцтовою кислотою масою 120 г? (22,4 л)

4.5. Зупинка «Практична»

Робота з підручником "Оцтова кислота в нашому житті"

Завдання: Проаналізуйте мал.29.9., стор. 201 "Застосування оцтової кислоти". Поясніть фізичні або хімічні властивості, що лежать в основі її застосування. Знайдіть відповідності між властивостями та сферами використання оцтової кислоти, варіанти можуть повторюватися.

1

Харчосмакова добавка

             

А

Полярний розчинник, в ній розчиняється багато органічних сполук

2

Консервант

Б

Має бактерицидні властивості

3

Кулінарія

4

Засіб для видалення накипу

В

Характерний кислий смак та різкий запах

5

Складова косметичних засобів

Г

Естери застосовують як ароматизатори косметичних засобів

6

Сировина для добування органічних сполук

Д

Реакція взаємодії з питною содою ("гасіння соди")

7

Розчинник

Є

Взаємодія зі спиртами для добування естерів

8

Засіб для дезінфекції

9   

Виробництво ацетатного волокна

Ж 

Взаємодія із нерозчинними або малорозчинними солями

Відповідь: 1-В, 2-Б, 3-Д, 4-Ж, 5 –Г, 6-Є, 7-А, 8-Б, 9-Є

5. Рефлексія

5.1. Вправа "Мікрофон"  - "Сьогодні на уроці я…"

  • Дізнався про…
  • Зрозумів …
  • Навчився…
  • Відчув труднощі при …
  • працював за 12-бальною шкалою на …
  • Я вдячний…

5.2. Підведення результатів уроку, визначення найактивніших учнів.

Афоризм  уроку, який учні складали протягом уроку з окремих пазлів ви можете побачити в хмаринці слів на моніторі:

Великий  Леонардо да Вінчі казав:

"Якщо запастися терпінням і виявити старання, то посіяні насіння знання неодмінно дадуть добрі сходи". Я щиро вам цього бажаю!!!

  1. Домашнє завдання

7.Долатки

 

 

C:\Users\User\Downloads\Word Art(1).png

 

 

C:\Users\User\Downloads\Word Art(2).png

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
19 травня 2023
Переглядів
1161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку