Урок-гра ,метою якого є ознайомити учнів із хімічними властивостями деяких елементів; поглибити знання учнів про застосування різних хімічних елементів; узагальнити знання про сфери застосування хімії.
Січкар Валентина Василівна, вчитель хімії
Полтавської загальноосвітньої школи № 26
Девіз: Пізнання пломінь хай не гасне,
Досліджуйте, що є прекрасне.
Тема: Хімічний елементарій
Мета:
Обладнання: періодична система хімічних елементів, корона у вигляді перехрещених еліпсів із розкиданими по ній золотими кульками (будова атома), пульверизатор, аркуш паперу, фенолфталеїн, розчин лугу, схема ”Хімія в житті суспільства “, фарфорова чашка, натрій тіосульфат, таблетка гідропіриту, етиловий спирт, скляна паличка, сірники, подрібнені солі Натрію, Літію, Калію, Рубідію, Цезію, Кальцію, Стронцію, Барію; невелика вузька склянка, 10-20 г сахарози, 8-10 мл концентрованої сульфатної кислоти, концентрований розчин калій нітрату, дротинка, фільтрувальний папір.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форма уроку: урок-гра, казка ”В гостях у принцеси Хі-Хі“
Характеристика навчальної діяльності: учні працюють у складі малих гетерогенних груп
Підготовчий етап: за декілька днів до проведення уроку учні в складі різних груп отримують завдання на презентацію певного хімічного елемента.
Хід уроку
І. Організаційний момент
на дошці написано епіграф до уроку:
Природа має лиш один секрет –
Чи тут, чи там, у Космосу глибинах,
Все: від малих піщинок до планет –
Із елементів складене єдиних.
С.Щипачов ”Читаючи Менделєєва ”
(учнів зустрічає вчитель, на голові якого корона)
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні у нас незвичайний урок з незвичайною темою. Ми пізнаємо навколишній світ, а це справа не лише цікава, а й корисна, і наше завдання на сьогодні у цьому переконатися. Спочатку пропоную Вам відгадати загадку.
Ґрунт у полі удобряю,
Урожай оберігаю,
Я перу і прибираю,
Я годую й одягаю,
І метал я добуваю,
Я лікую й зберігаю.
Я будую й освітлюю.
І у космос я літаю.
А запитання моє:
Відгадайте, хто я є? (Хімія)
Так, це хімія, моя мати, а я її дочка, принцеса Хі-Хі, зібрала вас усіх сьогодні на засідання вченої ради. Тему засідання я пропоную відшукати на дошці. (За допомогою пульверизатора проявити тему уроку на чистому аркуші паперу. Тема написана розчином фенолфталеїну, у пульверизаторі розчин лугу, тема проявляється малинового кольору).
Значення хімії в житті важко переоцінити. Майже неможливо знайти сферу людської діяльності, яка б обходилася без хімічних знань. Ваше завдання: нагадати мені галузі, в яких використовується хімія.
Метод ”Мозковий штурм “ (учні називають сфери застосування хімії, вчитель складає схему)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Я, принцеса Хі-Хі, зібрала вас, своїх міністрів, сьогодні тут, щоб послухати звіт про справи королівства. Магістр Колба (учень-помічник) по можливості буде допомагати вам в цьому.
(Відбувається виступ учнів кожної групи із презентацією хімічних елементів, під час якої потрібно оригінально представити елемент та вказати галузі його застосування. Група готує досліди, пов’язані з речовинами, що містять їхній елемент, а також додаткове завдання чи задачу із своєї теми. Виступи учнів оцінюються по завершенню загальною кількістю балів.)
І група. Ми, міністри Карбону, відіграємо велику роль у князівствах ваших кузин – Принцес Органіки і Неорганіки, тому першими розповімо про стан справ у нашому кабінеті.
Я – Карбон, я – вуглець,
Я – вугілля, олівець.
Найбільша моя частина
В органічних речовинах.
Є я й в неживій природі,
Вуглекислому газі й соді.
Маю ще один талант
Я – блищу, бо – діамант.
Хоч я шостий, я важливий –
Я в усіх живих клітинах.
(На папері на дошку розміщують схему застосування сполук Карбону).
Дослід. “Змія у склянці ”. У хімічну склянку помістити 10-20 г сахарози (глюкози), перетерту до стану пудри. До неї обережно долити 8-10 мл концентрованої сульфатної кислоти. Отриману суміш перемішати скляною паличкою. Незабаром суміш розігріється, почне темніти і нарешті стане чорною. При цьому суміш збільшиться в об’ємі за рахунок виділення газів і виповзе зі склянки у вигляді пористої маси.
Задача. До складу клітин організму землянина входять в середньому 65% Оксигену, 18% Карбону і 10% Гідрогену за масою. Атомів яких елементів більше всього потрібно закласти до цито-генератора марсіанину Хім-Ке для створення двійника землянина?
ІІ група. Міністри Сульфурного ряду.
Із вулканів я з’являюсь,
У воді не розчиняюсь,
У кислотному ряду
Командиром я іду.
Очищаю нафту, масло,
Гербіцид в полях прекрасний.
Хвору шкіру очищаю,
Навіть в пеклі я буваю.
Дослід. ”Димова завіса “. У фарфорову чашку насипати натрій тіосульфат і трохи втиснути в нього намочену у воді таблетку гідропіриту. Практично одразу ж починається виділення густого білого диму. Це утворюється сірчистий газ і водяна пара. У результаті досліду у чашці видно утворення сірки. (Дослід проводити під тягою!!!)
Задача. Елемент VI групи вирішив відвідати сусіда, який славився надзвичайною дружелюбністю і побував у квартирах майже всіх мешканців періодичної системи. Але при контакті цього елемента масою 3,2 г з сусідом об’ємом 2,24 л (н.у.) виник білий газ з неприємним запахом. Назвати елемент.
ІІІ група. Доповідь міністерства Металів.
Міністр Натрій – Я з металами стою,
Хоч м’який, мов масло,
Жовтим полум’ям горю
Й довго не погасну.
Я поширений доволі:
В соді, склі й кухонній солі.
Міністр Ферум – Хоч метал я і м який,
Та розповсюджений такий!
У сталі й чавуні міцнію.
На жаль, в вологості ржавію…
У кров мені шляхи відкрито.
А ще я слухаюсь магніту.
Міністр Кальцій – Я метал усім відомий
І потрібний в кожнім домі.
Міщусь я в крейді і вапні.
Кістки й зуби теж міцні
Я роблю. Мене знайдеш
В молоці і сирі теж.
Дослід. “Різнобарвне полум’я ”. У фарфорову чашку налити 1-2 мл етилового спирту, додати щіпку тонкоподрібненої солі. Суміш перемішати скляною паличкою. Запалити спирт. Полум’я матиме різні кольори в залежності від обраної солі. (Li – коричнево-червоний, Na – жовтий, K – фіолетовий, Rb – червоний, Cs – фіолетовий, Ca – цегляно-червоний, Sr – коричнево-червоний, Ba – жовто-зелений).
Задача. Невідомий тривалентний метал масою 9 г уночі прореагував з хлоридною кислотою та, забравши кислотний залишок, зник у невідомому напрямку. Переляканий водень кількістю речовини 0,5 моль ледве втримався на місці. Назвати метал.
ІV група. Слово має найстаріший міністр Оксиген Оксигенович.
Я скрізь навколо тебе є,
Оксиген – ім'я моє.
Я – в деревах, у траві,
В твоїх жилах, у крові.
Оксиген знайдеш усюди.
Знають мене добре люди.
Ось зі мною сполук палітра:
Вхожу я у склад повітря,
Добре воду озоную,
Крейду з содою шаную.
І, куди вже правду діти,
Всі мої брати – оксиди.
Дослід. “Намальована картина ”. Концентрованим розчином калій нітрату створити на фільтрувальному папері за допомогою пензлика простий малюнок. Коли папірець висохне, розпеченою дротинкою доторкнутись до початку лінії. Жевріючий вогник пише накреслений малюнок. (При нагріванні калій нітрат розкладається, виділяючи кисень. У місці розкладу солі папір звуглюється. За рахунок теплоти згорання паперу відбувається розклад нових порцій калій нітрату, яким зроблено малюнок, і вогник поволі пересувається.)
Задача. Під час вдиху до легенів людини потрапляє 500 мл повітря. 140 мл його залишається в повітряних шляхах, а решта виходить з альвеол. Який об’єм кисню збагатить кров, якщо відомо, що об’ємна частка кисню в повітрі становить 20,9%?
V група. – А що можуть розповісти нам благородні?
(Група учнів одягнена у різні кольори – блакитний, червоний, зелений, жовтий. На спинах кожного написи “Моя хата – з краю ”. Після звертання принцеси прикривають очі і вуха і одночасно співають: - Нічого не бачу, нічого не чую,
Нічого не знаю, нікому нічого не скажу)
Принцеса: - Мої міністри, своїми виступами ви довели, що гідно займаєте місця найближчих радників королеви Хімії. За вашу роботу низький Вам уклін, але не забувайте, що сьогодні ви поставили один одному певні завдання, які необхідно вирішити до наступної ради наймудріших (задачі задані групами одна одній залишаються як домашнє завдання учням).
ІV. Підбиття підсумків уроку, виставлення оцінок. Заключне слово вчителя.
О ви, щасливії науки!
Старанно простягайте руки
І погляд до найдальших місць.
Пройдіть і землю, й лютий вир,
Степи, ліси й високих гір,
Що в піднебессі, грізну міць.
Пізнання пломінь хай не гасне,
Досліджуйте, що є прекрасне
Й велике, що не знав ще світ.
І в глибину земних орбіт,
Хіміє, линь прудкіше плину,
І гострим поглядом пливи
І все, що містить Батьківщина,
Безцінні скарби нам яви…
М.В.Ломоносов “Ода”