Урок 2
Хімічний зв'язок і будова речовини
Мета: узагальнити знання про хімічний зв’язок та будову речовин, показати взаємозв’язок між будовою речовин та їх фізичними властивостями на основі знань про типи хімічних зв’язків у неорганічних речовинах. Сформувати вміння характеризувати фізичні властивості речовин за типом кристалічних ґраток і видом хімічного зв’язку. Вдосконалити вміння визначати ступені окиснення елементів та записувати рівняння з використанням електронного балансу. Формувати навички самостійної роботи, орієнтації в інформаційному просторі.
Тип уроку: урок узагальнення знань, умінь і навичок, їх творчогозастосування на практиці.
Форми роботи: робота по карткам та з опорними схемами.
Обладнання: таблиці, картки із завданнями, опорні схеми.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повторення і узагальнення набутих знань
Бесіда
Робота з таблицею
зв᾿язки ознаки |
ковалентним неполярним |
ковалентним полярним |
йонний |
Між якими елементами утворюється
|
між атомами одного і того ж самого неметалу |
між атомами різних неметалів |
між типовими металами і типовими неметалами |
Електронегативність елементів |
однакова |
відрізняється, але не різко |
різко відрізняється |
Спільні електронні пари |
розташовані симетрично відносно обох атомів |
зміщені до більш електронегативного елемента |
не утворюються |
Молекулярні формули
|
Н2 , О2, Cl2, N2, Br2 |
HCl, H2O, NH3, CH4 |
NaCl, CaS, BaO,K2S |
Електронні формули
|
H : Н |
. . H : Cl: . . |
. . Na+[ : Cl: ]- . . |
Гра з кубиком
Вчитель називає сполуку і кидає кубик. Учень називає тин зв’язку і пояснює свій вибір.
H2O, H2S, NaCl, K2S, N2, BaI2, Cl2,NH3, CH4, CaBr2 і т. д.
Фронтальна робота з класом
1. Поясніть утворення наступних[] речовин:
а) кисню; б) барій сульфіду; в) йодоводню.
Напишіть електронні формули речовин. Вкажіть тип зв’язку.
2. Які типи кристалічних ґраток ви знаєте? (Робота з таблицею)
Криста -лічна гратка |
Частинки, що утворюють гратку |
Сили,що діють між частинками |
Характерні фізичні властивості |
Приклади речовин |
Йонна |
йони |
Велике електростатичне притягання між різнойменно зарядженими йонами |
тверді, крихкі, тугоплавкі, нелеткі, більшість розчинні у воді, у розчинах і розплавах проводять електричний струм.
|
солі, луги, деякі оксиди (наприклад, Al2О3 ) |
Атом -на |
атоми |
Велике взаємне притягання атомів; Ковалентні зв’язки. |
дуже тверді, дуже тугоплавкі, нелеткі, не розчинні у воді, діелектрики або напівпровідники. |
графіт, алмаз, кремній, пісок (SіО2), карборунд (SіС) |
Моле- куляр- на |
молекули |
Слабкі сили міжмолекулярного тяжіння (сили Ван-дер-Ваальса ) |
невисока твердість, легкоплавкі, леткі. не проводять електричний струм |
лід, цукор, нафталін, сухий лід(СО2 ), I2 ,Cl2, N2, О2. |
А) бром (молекулярна.), Б)кухонна сіль(йонна.), В) алмаз(атомна),
Г) натрій гідроксид (йонна), Д)цукор(молекулярна.), Ж) йод(молекулярна.)
Al4C3, CH4, K2SO4, Ca3(PO4)2.
Напишіть рівняння реакції між кальцієм і азотом. Складіть електронний баланс. Вкажіть окисник і відновник, процеси окиснення і відновлення.
3Са0 + N20 → Ca+23N-32
Са – 2е → Ca+2 6 3 відновник, окиснення
N20 + 6е → 2N-3 1 окисник, відновлення
Поясніть механізм утворення ковалентного зв’язку.
Ковалентний зв’язок – це хімічний зв’язок, що виникає за рахунок перекривання електронних хмарин неспарених електронів. Ковалентний зв’язок утворюється між атомами з однаковою або близькою електронегативністю. Необхідна умова – наявність неспарених електронів в обох атомів, що зв’язуються (обмінний механізм), або неподіленої пари в одного атома й вільної орбіталі – у другого (донорно-акцепторний механізм):
Хімічний звязок, будова речовини
H – H H2
Одна загальна пара електронів; H одновалентний
Хімічний звязок, будова речовини N2
Три загальні пари електронів; N тривалентний
Хімічний звязок, будова речовини
H – F HF
Одна загальна пара електронів; H і F одновалентні
Хімічний звязок, будова речовини NH4+
Чотири загальні пари електронів; N чотиривалентний
За характером перекривання електронних хмарин (“орбіталей”) ковалентний зв’язок поділяється на?-зв’язок і?-зв’язок. ?-зв’язок утворюється за рахунок прямого перекривання електронних хмарин (уздовж прямої, що з’єднує ядра атомів), ?-зв’язок – за рахунок бічного перекривання (по обидва боки від площини, у якій перебувають ядра атомів). За кількістю загальних електронних пар ковалентні зв’язки поділяються на такі:
– прості (одинарні) – одна пара електронів (?-зв’язок);
– подвійні – дві пари електронів (?-зв’язок і?-зв’язок);
– потрійні – три пари електронів (?-зв’язок і два?-зв’язки).
Подвійні й потрійні зв’язки називаються кратними зв’язками.
Наведіть приклади сполук із кратними зв’язками.
За розподілом електронної густини між атомами, що зв’язуються, ковалентний зв’язок поділяється на неполярний і полярний. Неполярний зв’язок утворюється між однаковими атомами, полярний – між різними (?? > 2).
Що таке електронегативність?
Електронегативність – це міра здатності атома в речовині притягувати до себе загальні електронні пари.
Електронні пари полярних зв’язків зміщені в бік більш електронегативних елементів. Власне зсув електронних пар називається поляризацією зв’язку. Часткові (надлишкові) заряди, що утворюються в процесі поляризації, позначаються?+ і?-, наприклад: H?+ ^ F?-.
Ковалентний зв’язок має спрямованість і насичуваність, а також здатність поляризуватися
Для пояснення і прогнозування взаємного напрямку ковалентних зв’язків використовують модель гібридизації.
Гібридизація атомних орбіталей і електронних хмар – це передбачуване вирівнювання атомних орбіталей за енергією, а електронних хмарин – за формою в процесі утворення атомом ковалентних зв’язків. Найчастіше трапляються три типи гібридизації: sp-, sp2- і sp3-гiбридизація. Наприклад:
– sp-гібридизація – у молекулах C2H2, BeH2, CO2 (лінійна будова);
– sp2-гібридизація – у молекулах C2H4, C6H6, BF3 (пласка трикутна форма);
– sp3-гібридизація – у молекулах CCl4, SiH4, CH4 (тетраедрична форма); NH3 (пірамідальна форма); H2O (кутова форма).
Назвіть особливості металевого зв’язку.
Металевий зв’язок – це хімічний зв’язок, утворений за рахунок усуспільнення валентних електронів усіх атомів металевого кристала, що зв’язуються. У результаті утворюється єдина електронна хмарина кристала, що легко зміщається під дією електричної напруги, звідси – висока електропровідність металів.
Металевий зв’язок утворюється в тому випадку, коли атоми, що зв’язуються, великі й тому схильні віддавати електрони. Прості речовини з металевим зв’язком – метали (Na, Ba, Al, Cu, Au та ін.), складні речовини – інтерметалеві сполуки (AlCr2, Ca2Cu, Cu5Zn8 та ін.).
Металевий зв’язок не має спрямованості й насичуваності. Він зберігається й у розплавах металів.
Який зв’язок називається водневим?
Водневий зв’язок – це міжмолекулярний зв’язок, утворений за рахунок взаємодії високоелектронегативного атома й атома Гідрогену з більшим позитивним частковим зарядом. Утворюється в тих випадках, коли в одній молекулі є атом з неподіленою парою електронів і високою електронегативністю (F, O, N), а в іншій – атом Гідрогену, зв’язаний дуже полярним зв’язком з одним з таких атомів.
Наведіть приклади міжмолекулярних водневих зв’язків:
H – O – H… OH2 H – O – H… NH3
H – O – H… F – H H – F… H – F
Внутрішньо-молекулярні водневі зв’язки існують у молекулах поліпептидів, нуклеїнових кислот, білків тощо. Мірою міцності будь-якого зв’язку є енергія зв’язку. Енергія зв’язку – це енергія, необхідна для розриву певного хімічного зв’язку в 1 моль речовини. Одиниця вимірювання – 1 кДж/моль. Енергії іонного й ковалентного зв’язків – одного порядку, енергія водневого зв’язку – на порядок менша.
2. Будова речовини
На які групи за типом будови поділяються всі речовини? На молекулярні й немолекулярні. Серед органічних речовин переважають молекулярні речовини, серед неорганічних – немолекулярні.
За типом хімічного зв’язку речовини поділяються на речовини з ковалентним зв’язком, речовини з іонним зв’язком (йонні речовини) та речовини з металевим зв’язком (метали). Речовини з ковалентним зв’язком можуть бути молекулярними й немолекулярними. Це істотно позначається на їхніх фізичних властивостях.
Наведіть приклади речовин молекулярної будови.
Молекулярні речовини складаються з молекул, зв’язаних між собою слабкими міжмолекулярними зв’язками, наприклад: H2, O2, N2, Cl2, Br2, S8, P4 та інші прості речовини; CO2, SO2, N2O5, H2O, HCl, HF, NH3, CH4, C2H5OH, органічні полімери й багато інших речовин. Ці речовини не характеризуються високою міцністю, мають низькі температури плавлення й кипіння, не проводять електричного струму, деякі з них розчиняються у воді або інших розчинниках.
Які властивості мають речовини немолекулярної будови? Немолекулярні речовини з ковалентними зв’язками, або атомні речовини (алмаз, графіт, Si, SiO2, SiC та ін.), утворюють дуже міцні кристали (виняток – шаруватий графіт), вони нерозчинні у воді та інших розчинниках, мають високі температури плавлення й кипіння, більшість із них не проводить електричного струму (крім графіту, що виокремлюється електропровідністю, і напівпровідників – силіцію, германію та ін.)
Охарактеризуйте фізичні властивості іонних речовин.
Усі іонні речовини – тверді тугоплавкі речовини, розчини й розплави яких проводять електричний струм. Багато які з них розчиняються у воді. Слід зазначити, що в іонних речовинах, кристали яких складаються зі складних іонів, наявні й ковалентні зв’язки, наприклад: (Na+)2(SO42-), (К+)3(PO43-), (NH4+)(NO3-) тощо. Ковалентними зв’язками пов’язані атоми, з яких складаються складні іони.
Наведіть приклади фізичних властивостей речовин з металевим зв’язком. Метали (речовини з металевим зв’язком) дуже різноманітні за своїми фізичними властивостями. Характерними фізичними властивостями металів є їхня висока електропровідність (на відміну від напівпровідників, зменшується з підвищенням температури), висока теплоємність і пластичність (у чистих металів). У твердому стані майже всі речовини складаються з кристалів. За типом будови й типом хімічного зв’язку кристали (“кристалічні гратки”) поділяють на атомні (кристали немолекулярних речовин з ковалентним зв’язком), іонні (кристали іонних речовин), молекулярні (кристали молекулярних речовин з ковалентним зв’язком) і металеві (кристали речовин з металевим зв’язком).
ІІІ. Підведення підсумків уроку.
ІV. Домашнє завдання: