Я люблю хімію та географію
«Школа – цемаленька держава.
Вона не може існувати без ідеї,
задуму, що захоплює дітей,
учителів, батьків.
Якщо така ідея зникає й
не народжується нова
школа перестає існувати»
Мета: поглибити, розширити і закріпити знання учнів з хімії та географії; розвивати вміння логічно й творчо мислити, використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; виховувати почуття відповідальності, колективізму, упевненості.
Підготовчий етап:
1. Формування двох команд (по чотири учасники в кожній).
2. Підбір та запис фонограм до музичних запитань.
3. Попередня підготовка завдань командами:
а) назва команди;
б) ознайомлення із походженням назв хімічних елементів та георафічних відкриттів
Хід гра
Ведучий 1.
Сьогодні захід не простий,
А всім відомий, звичний.
Я пропоную провести
Турнірний бій хіміко - географічний.
Отож, озброюйтесь знаннями,
Згадайте всі закони.
Я сподіваюся, вам вдасться
Здолать всі перепони.
В країну знань! Вперед!
Сміливо вирушаймо!
І все, що вивчили раніше,
Сьогодні пригадаймо!
Ведучий 2.
Розпочинаємо турнір «Я люблю хімію та географію». До участі в грі запрошуються команди:
1 команда: «Відкривачі»
2 команда: «Юні хіміки»
(Представлення команд.)
Ведучий 1. Оголошую правила гри. Правила гри
1. Гра складається із 7 раундів.
2. Кожне завдання оцінюється у 2 бали.
3. Виграє та команда, що набрала найбільшу кількість балів.
4. Після кожного раунду звучить музичний фрагмент. Команда, яка першою назве пісню та її виконавця, отримає 2 бали. Якщо названо лише пісню або лише виконавця, то зараховується 1 бал.
РАУНД І
Розминка
(Приймають участь обидві команди.)
Хімічні загадки:
1. Я — отруйний газ зелений.
Дивні звички є у мене:
Всім задуху дарувати
І мікробів убивати.
Різнокольоровий килим
Після мене стане білим.
Родичів відомих маю:
Сіль, що миттю вибухає,
П'ять кислот, вапно... доволі.
Я живу в кухонній солі.
Чую відповідей хор,
Що моє імення...
(Хлор.)
2. Я — метал м'який.
Та знайте й до води не підпускайте:
Бо у неї опущуся, до поверхні піднімуся,
Пробіжуся і зникаю — газ доверху випускаю.
А ще чую звідусіль:
«Поклади у страву сіль!».
Сіль кухонну, бо із нею
Здавна ми були ріднею.
(Натрій.)
3.Я — в сполуках органічних
І у газах вулканічних;
Утворив найлегший газ,
Що є горючим водночас.
У небесную блакить
Зонд зі мною полетить.
Як зустрінусь з киснем, враз
Вибух — це гримучий газ.
Потекло щось? Не біда.
Це з'явилася вода.
Я — відновник добрий теж.
Може, ти мене назвеш?
(Гідроген, водень.)
4. Я срібляста, я рухлива,
Та, по правді, нещаслива.
З киснем стрінусь — червонію
И дуже я ніяковію.
Незлюбили мене люди:
Зло в мені вбачають всюди.
Розіллюсь — зберуть ущерть,
Бо мої пари — то смерть,
Їм я не стану докоряти,
А намагаюся допомагати:
Добру маю я натуру,
Бо міряю температуру.
(Меркурій, ртуть.)
Можливо, на краю землі.
А там дощі, тропічна спека,
Зростають джунглі чималі.
Ось вам загадку загадаю.
Назвіть–но річку ви мені,
Коли їй рівної немає,
А довшою є тільки Ніл.
Де в болотах сонця край.
Я тебе зігріти можу,
Тільки ти мене вгадай (Торф)
8. Тут жито сіяли завжди, щоб мир в країні був.
І міста стіни возвели. Його ти назву чув.
Музична пауза
Ведучий 1. Наш Кактус-бенд пропонує сьогодні музичні твори, в яких мова йтиме про найпоширенішу на Землі складну речовину. Напевно, всі ви здогадалися, що це — вода.
(Звучить фонограма пісні «.Водограй».)
РАУНД II
Математичний
За даними формулами знайти хімічний елемент
1) а 2 – (в – с) = е
а – кількість нейтронів в атомі Літію;
b – протонне число атома Фосфору;
c – загальна кількість електронів в атомі Карбону
e – порядковий номер елемент.
Відповідь: Нітроген
Музична пауза
Звучить пісня «Тиха вода»
РАУНД III
Упізнай мене
І елемент
1. Цей елемент був відкритий 1669 року алхіміком з Гамбурга Х.Брандтом.
2. Міститься у живих організмах – у кістках, м’язах, у мозковій тканині та нервах.
3. Входить до складу добрив.
4. Буває червоний, чорний та білий.
5. Світиться у темряві.
(Фосфор)
ІІ елемент
1. Уперше цей елемент добув 1811 року Б.Куртуа.
2. 1813 року Ж.Гей-Люссак дав йому назву, що в перекладі з давньогрецького означає «фіолетовий» - за кольором парів.
3. Нестача його в організмі людини викликає порушення обміну речовин.
4. Його добувають із золи морських водоростей, наприклад ламінарії.
5. У медицині використовується як антисептик.
(Іод)
ІІІ елемент
1. Цей метал виділили з його головного мінералу – кіноварі.
2. Погано проводить електричний струм і тепло.
3. Його сполуки отруйні.
4. Єдиний рідкий метал.
5. Цей метал «працює» у термометрах.
( Меркурій та ртуть)
IV елемент
1. Це один з семи металів , відомих з глибокої давнини.
2. Цей елемент входить до складу малахіту.
3. Важливий для електротехніки.
4. Цілий період в історії людства названий на його честь.
5. Метал червонувато-золотистого кольору.
( Мідь)
1. Ці явища природи супроводжуються сильним гуркотом, вибухамии, цунамі, хмарами диму, попелу, сажі, гейзерами, гарячими джерелами. (Вулкани)
2. Відбуваються вони на межах літосферних плит і є свідченням того, що земна кора в цих місцях рухається. Інколи слугують морякам маяками.
3. Найбільша їх кількість відбувається в Японії та Чилі.
4. Вони бувають діючими, згаслими та грязьовими.
5.В Україні можливі лише грязьові на Керченському півострові.
2.На цій річці росте латаття з величезними ( до 3 м в діаметрі) листками. Це Вікторія-регія. Такий листок може витримати вагу дитини.
( Амазонка).
2. Колись на цій річці учасники експедиції залишили записку про те, що на одному з берегів прийшлося стати до бою з індіанцями, на чолі яких були жінки. Це вразило мандрівників. Вони згадали древній міф про жінок-воїнів – так виникла назва цієї річки.
3. Вона приймає близько 500 приток, з них 17 довжиною більш, ніж 1500 км. Площа її басейну перевищує 7 млн.км.кв. на цій площі може розміститися 11 таких країн, як наша Україна.
4. В її водах водяться піраньї та анаконда.
5. Це найповноводніша і друга за довжиною річка світу. Вона також є найширшою та найглибшою річкою планети. 3. Назвіть материк.
6. 1. Про що йдеться в описі географа М. Морі?
В океані є річка. Вона не пересихає під час найбільшої посухи і не виходить з берегів навіть під час найбільших повеней. Її береги і ложе з холодної води, а її бистрина - з теплої… Ніде у світі немає найбільш величного потоку вод. Він швидше Амазонки, стрімкіше Міссісіпі, і маса обох річок разом узятих не складе тисячної частини, обсягу води, що несе він…
(Течії в океані – Гольфстрім)
2. Цей процес в океані сприяв зародженню пляшкової пошти.
3. Вони бувають теплі і холодні.
4. Впливають на клімат материків.
5. Найпотужнішу з них називають «ревучими сороковими».
РАУНД 4
Завдання для капітанів
Головоломка «Вправи з мови»
Завдання. Виконавши математичні обчислення, прочитайте назви хімічних елементів.
1. Магніт - т + й. (Магній.)
2. Нутро («у» міняємо на «і») + носій інформації про спадковість. (Нітроген.)
3. Кальмар - мар + ціль - ль + й. (Кальцій.)
4. Кафе - ка + румба - ба. (Ферум.)
5. Крик людини, що заблукала + струм - ст. (Аурум.)
6. Міра площі + носій інформації про спадковість + тумба - ба. (Арґентум.)
Розшифруйте
1.Про яке море говориться в уривку? Хто першим відкрив його?
«Коли кораблі відважного дослідника ввійшли в море, то бурі пасма водоростей настільки утруднювали рух суден, що плавання в цих водах затягнулося на цілих три тижні».
(Сарґасове море.Отримало назву від поширених у ньому сарґасови хводоростей («сарґасум» у перекладі з іспанської —виноград). Буловідкритепід час першоїподорожі X. Колумба у 1492 році).
2. Як називаються на сучасних картах Сандвічеві острови? Де вони розміщені?
«Двадцять шостого листопада «Наутілус» перетнув тропік Рака під 172° західної довготи. Ми минули Сандвічеві острови, де 14 лютого 1779 року загинув капітан Джеймс Кук».
(Сандвічев іострови зараз називаються Гавайські, вони розміщені на північних тропічних широтах Тихого океану. Під час третьої подорожі Д. Кук зупинився на островах, які стали для нього останньою зупинкою).
Музична пауза
(Звучить фонограма української народної пісні «Несе Галя воду».)
РАУНД V
Чи вірите ви, що...
Команда 1
1. ...У 1870 р. комісія з хімічної номенклатури Російського фізико-хімічного товариства обговорювала пропозицію одного хіміка називати сполуки так, як утворювалися імена, по батькові та прізвища людей. Наприклад, Калій Хлоридович — це KCl; Калій Хлоридович Оксигенов — це КСЮ3; Гідроген Хлоридович — це НС1.(Так.)
2..Пожежу краще гасити гарячою водою, а не холодною. (Так, гаряча вода швидше випаровується і перешкоджає доступу повітря до
3. Чи вірите ви, що максимальна глибина Чорного моря сягає 3500 м? (Ні 2245м)
4. Чи вірите ви, що у Карпатах утворюються льодовики? (Ні)
Музична пауза
(Звучить фонограма пісні «Лише у нас на Україні» )
РАУНД VI
SMS-повідомлення
Ведучий. Цю шифрограму надсилають ваші вболівальники. Спосіб шифрування — це СМС-повідомлення. Чисельником у записі є цифра, під якою літера знаходиться на кнопці мобільного телефону, а знаменником — порядковий номер літери на кнопці.
CMC: 7 /2, 4 / 1, 5 / 1, 4 / 1, 9 / 4 — 5/2, 1 / 1,6/4,4/3,2/ 1,5/ 4,6/1,5/3,6/1,3/2,7/4,5/3,2/3, 8 / 4, 5 / 2, 6 / 4. (Хімія — наука про речовини.)
Коди для посилання й читання повідомлень:
2 А, Б, В, Г |
3 Д, Е, Ж, 3 |
4 І, Й, К, Л |
5 М, Н, О, П |
6 Р, С, Т, У |
7 Ф, X, Ц, Ч |
8 Ш, Щ, И |
9 Ь, Є, Ю, Я |
|
Музична пауза
«Україна – це ти, Україна – це ми»
Раунд 7
Хімічні та географічні прислів'я
Ведучий. Пропоную загальновідомі вислови та прислів'я, записані хімічною мовою.
Завдання. Перекладіть прислів'я українською мовою.
1. Слово — Аргентум, а мовчання — Аурум.
2. Багато з тих пір аш два о утекло.
3. Перший день гість — Аурум, другий день — Аргентум, а третій день — Купрум, хоч бери сумку та їдь.
4. Щоб людину пізнати, треба з нею пуд натрій хлориду з'їсти.
Музична пауза
«Україно моя»
Підведення підсумків