Урок№3 є продовженням апробації Модельної навчальної програми "Хімія 7-9 класи" для закладів загальної середньої освіти ( авт. Г.А.Лашевська) - наказ Міністерства освіти і науки України від 16 серпня 2023року № 1001). Розроблений на снові шкільної програми та у відповідності із власним календарним планом вчительки . Урок №3 передбачає виконання лабораторного досліду на основі знань про техніку безпеки та правила поводження з лабораторним посудом, приладами. Використовуються форми роботи запропоновані для НУШ. Урок можна використовувати у очній і дистанційній формі навчання.
Чернівецька гімназія №7 Чернівецької міської ради
Урок хімії в 7 класі НУШ
(на основі Модельної програми Г.А Лашевської
і відповідного власного календарного планування
Вчителька
Старовойт В.Г.
Тема 1. Здобуваємо й застосовуємо хімічні знання безпечно
Урок №3.
Тема уроку№3: «Ознайомлення з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії, (лаборантської кімнати). Лабораторне дослідження №1. Будова полум’я свічки.»
Мета уроку: Познайомити учнів із обладнанням лаборантської кімнати кабінету хімії. На основі побаченого та малюнків у підручнику Г. Лашевської (мал. 1.1 ст. 8) та П. Попеля ( ст.19 мал. 8), мал.9,10 на ст.20 та мал .12,13 на ст.21, 22) виконання інтерактивних вправ на сайті learningapps.org відпрацьовуємо отримані знання
Змістовні лінії уроку: безпека життєдіяльності – основа навчання природничих дисциплін; громадянська позиція кожного українського школяра; розвиток пізнавального інтересу до науки хімії через хімічне дослідження та його значення в житті суспільства
Розвиток компетентностей на уроці:
Спілкування державною мовою
Екологічна грамотність і здорове життя
Інформаційно- цифрова компетентність
Уміння вчитися впродовж життя
Ініціативність та підприємливість
Використання інтерактивних методів навчання ( в залежності від часу і активності учнів можливо часткове використання):
Екскурсія в лаборантську кімнату
Групове обговорення
Інтерактивні вправи на закріплення знань
Практичне дослідження
Очікуванні результати: Висловлює власні думки з приводу дотримання правил Т/Б при використанні обладнання кабінету, лаборантської кімнати, при виконанні демонстраційного експерименту; використовує інтернет ресурси для засвоєння матеріалу; працює в групі, оцінює свою роботу дома і на уроці; демонструє вміння виконувати певну роль в групі. Набуває навичок дослідницької діяльності
Обладнання: телевізор ( екран), ноутбук, підключений інтернет, заготівки для роботи на класній дошці : заготовлені посилання на он лайн сервіси : learningapps; реактиви та обладнання для демонстрації будови полум’я
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Вітання: «Слава Україні! Відповідь: «Героям слава!». На першому минулому уроці ми говорили про …. ( учні нагадують, що говорили про науку хімію та її роль в житті суспільства ). І особливо я наголошувала на тому, що хімія – наука експериментальна. Ми приділяли велику увагу правилам безпеки життєдіяльності. Яку б тему уроку ви запропонували сьогодні? Методом мозкового штурму виводжу учнів на необхідність конкретно ознайомитися із обладнанням лаборантської кімнати, а також розглянути нагрівальні прилади, зокрема спиртівку і провести перше лабораторне дослідження : « Будова полум’я свічки.» . Пропоную записати в зошиті число і тему та нагадую про компетентності які розвиватимемо на уроці ( вивішую на дошці перед уроком). Нагадую , що на першій сторінці їх зошита є план-схема уроку за якою і будемо працювати.
План-схема уроку ( у презентації, або на дошці :
І- Знаємо, уміємо …
ІІ- Вивчатимемо ….
ІІІ- Експеримент ( дослідження)…
ІV- Що? Де? Коли? ( цікава інформація) ….
V – Рефлексія ( оцінювання) …
VІ – Джерела інформації ( література, інтернет посилання…)
VІІ - Домашнє завдання…
Нагадую, що при роботі з зошиті будемо використовувати певні помітки на полях:
!- вивчити напам’ять
?- доробити, перевірити
Д.З. – домашнє завдання
V – звернути увагу, важливо
Пропоную об’єднати перший (І- Що ми знаємо і уміємо ) і другий (Актуалізація знань, умінь і навичок ) пункти плану і запрошую в лаборантську кімнату, тобто вивчаючи обладнання і реактиви ми нагадуємо які правила безпеки при цьому використовуємо.
ІІІ. Вивчення теми на основі знань учнів
Учні повертаються на свої місця. Прошу нагадати що за наука -хімія (означення мали вивчити напам’ять) та як її вивчають ( трикутник пізнання – склад, будова, властивості). Працюємо за підручником П. Попеля ( ст.19-21) коментуючи хімічний посуд та прилади для хімічних досліджень. Розглянувши мал. 13 (будова спиртівки) на ст. 22 переходимо до практичного дослідження – будови полум’я.
ІV. Практична частина – розпочинаю інструкцією з ОБЖ
Роботу оформляємо в зошиті для практичних, лабораторних та самостійних досліджень ( які зберігаю в кабінеті)
При наявності спирту- проводжу дослідження зі спиртівками, а при можливій тривозі, пропоную віртуальну лабораторію з практичним дослідженням.
У підручнику Г Лашевської на ст.17 (мал. 3.2) зазначено температуру різних зон полум’я, які пропоную учням зазначити під час спостережень. : learningapps ( посилання на ст 17 впр.7 Г.Лашевська)
Можна скористатися матеріалами You Tube « Практична робота №1 “Правила поводження з хімічним посудом , лабораторним штативом, будова полум’я », використовуючи той матеріал, який вам підходить запропонований видавництвом «Ранок» : https://www.youtube.com/watch?v=mye5TnPLIiI&t=161s *
Або ж «Будова полум’я свічки» -Лабораторне дослідження №1 за посиланням : http://surl.li/lhcdp
V. Рефлексія ( http://surl.li/eylpd)- на сайті wordwall
Для рефлексії використовую готову вправу із сайту wordwall, або підготовлені питання по даній темі. Можна проводити в колі.
VІ. Джерела інформації
Пропоную скористатися матеріалами підручника Г.Лашевської та Попеля.
VІІ. Оцінювання
При оцінюванні враховую не тільки оформлення роботи , а і процес її виконання, дотримання правил техніки безпеки.
VІІІ. Домашнє завдання : Г. Лашевська – ст. 17 виконати впр. 1-2. Впр.2 має пояснення на ст. 25. (сторінки вказані з перших запропонованих матеріалів, коли було 32 сторінки, тепер треба поміняти).
Додатки до уроку:
Рефлексія
(пишу на окремих листках . Хто хоче той витягує запитання і відповідає)
Було важко запам’ятати всі назви хімічного обладнання, але я…
На наступному занятті я хочу використати такі знання…
Найкраще під час вивчення будови полум’я мені вдалося …
Тепер я знаю що лабораторне дослідження вимагає …
На сьогоднішньому занятті я дізнався ( дізналась)…
Хочу похвалити себе за такі вміння …
На занятті мені особливо сподобалось…
На сьогоднішньому занятті мене здивувало…
На сьогоднішньому занятті я розібралась (розібрався)…
Знання із сьогоднішнього заняття мені знадобляться…