1
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ЧЕРКАСЬКОЇ
ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ
ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
Творча робота
Хімія 9 клас.
Наскрізні лінії в дидактичному матеріалі
Виконала роботу:
Висунько Лариса Дмитрівна,
вчитель біології та хімії
Житницького закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Жашківської районної ради
Черкаської області
Черкаси 2019
Анотація
Організація навчання хімії в 9 класі передбачає реалізацію особистісно-орієнтованої модель навчання. Одним із ефективних мотиваційних засобів до навчання предмету є використання інтегрованих задач і вправ прикладного характеру. Велика увага приділяється пошуку задач та вправ прикладного характеру. Дітям пропонується підбирати для розв’язку задачі не з посібників чи підручників, а знаходити реальні практичні задачі з різних галузей народного господарства. Завдяки співпраці школи з різними установами села та підприємствами учні 9 класу мають можливість набувати досвіду із профорієнтаційної роботи, розв'язуючи нескладні завдання, де застосовують знання з хімії.
ЗМІСТ
ВСТУП………………………………………………………………………… 4
ВИСНОВКИ…………………………………………………………………19
ЛІТЕРАТУРА…………………………………………………………………20
Вступ
Хімія як природнича наука є частиною духовної і матеріальної культури людства, а хімічна освіта – невідокремним складником загальної культури особистості, яка живе, навчається, працює, творить в умовах використання високих технологій і новітніх матеріалів, змушена протистояти екологічним ризикам, зазнає різнобічних впливів інформації. Хімічні знання, здобуті учнями в основній школі, створюють підґрунтя для реалістичного ставлення до навколишнього світу, в якому значне місце посідає взаємодія людини і речовини, сприяють розкриттю таємниць живого через пізнання процесів життєдіяльності організмів на молекулярному рівні.
Навчання хімії в основній школі спрямовується на досягнення мети базової загальної середньої освіти, яка полягає в розвитку й соціалізації особистості учнів, формуванні їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю поведінки, творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Випускник основної школи – це патріот України, який знає її історію; носій української культури, який поважає культуру інших народів; вільно спілкується державною мовою, володіє також рідною (в разі відмінності) й однією чи кількома іноземними мовами; має бажання й здатність до самоосвіти; виявляє активність і відповідальність, підприємливість і ініціативність у громадському та особистому житті; має уявлення про світобудову, бережно ставиться до довкілля, безпечно й доцільно використовує досягнення науки і техніки; дотримується здорового способу життя.
Компетентнісний підхід у навчанні, на відміну від предметного, передбачає інтеграцію ресурсів змісту курсу хімії та інших предметів на основі провідних соціально й особистісно значущих ідей, що втілюються в сучасній освіті: уміння вчитися, екологічна грамотність й здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська відповідальність, ініціативність і підприємливість. Для реалізації цих ідей в 9 класі виокремлено такі наскрізні змістові лінії: «Екологічна безпека і сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність».
Наскрізні змістові лінії послідовно розкриваються у процесі навчання й виховання учнів, є спільними для всіх предметів і корелюються з ключовими компетентностями. Реалізація наскрізних змістових ліній не передбачає будь- якого розширення чи поглиблення навчального матеріалу, але потребує посилення уваги до певних його аспектів. Провідні ідеї, на яких ґрунтуються наскрізні змістові лінії, втілюються в навчанні хімії як у теоретичному змісті курсу, так і в експериментальній діяльності здобувачів освіти, під час роз'язування задач і завдань з реальними даними; виконання міжпредметних навчальних проектів, роботи з різними джерелами інформації; в позаурочний час вони реалізуються під час тематичних тижнів, участі в регіональних, всеукраїнських та міжнародних конкурсах (у тому числі дистанційних).
1.Змістова лінія «Громадянська відповідальність»
Становленню учнів як свідомих громадян, патріотів України, членів соціуму, місцевої громади, шкільного колективу має сприяти реалізація змістової лінії «Громадянська відповідальність». На уроках хімії учні 9 класу ознайомлюються зі здобутками вітчизняних учених та їхньою громадянською позицією, оцінюють розвиток вітчизняного виробництва на основі досягнень хімічної науки, навчаються працювати в команді, відповідально ставитись до завдань, визначених колективом, та ретельно виконувати свою частину роботи. У позаурочний час дбають про чистоту навколишнього середовища свого регіону, беруть посильну участь у реалізації соціально значущих навчальних проектів. Результатами, що засвідчують продуктивність реалізації цієї лінії, є усвідомлення учнями відповідальності за результати навчання, які можуть у майбутньому вплинути на розвиток країни; сумлінне виконання завдань у команді; раціональне використання речовин; участь у захисті довкілля і збереженні його для себе та майбутніх поколінь.
Реалізацію змістової лінії «Громадянська відповідальність» доцільно проводити у формі ділових ігор, дискусій, міні-проектів, створенні ігрових ситуацій, листівок, організації флешмобів.
Приклади таких завдань:
1.Створення рекламних листівок, зашифрованого повідомлення (криптограми), організація флешмобу на тему «Що потрібно зробити, щоб вода в криницях була чистою і придатною для вживання?»
2.Написання міні-проектів з дослідженнями на тему «Як захистити себе від шкідливих забруднень повітря?»:
3.Гра «Екологічна експертиза» (навчання аналізу текстів).
У класі формують пари. Кожна пара одержує однаковий за змістом текст про екологічний стан конкретної місцевості й аналізує його тільки в рамках зазначеного для неї напрямку: 1-ша пара – грунт; 2-га пара – повітря й стан атмосфери; 3-тя пара – вода; 4-та пара – стан флори; 5-та пара – стан фауни. Потім кожна група зачитує частину тексту, яка відбиває конкретний напрямок.
Завдання: учасники гри мають визначити характер підприємства , розташованого в певній місцевості, технологічну схему виробництва, потоки шкідливих викидів і представити проект екологічно безпечного виробництва.
3. Створення колажу на тему «Вода». Потрібно описати значення води, її склад, прислів’я чи приказки про роль, забруднення. Також можна запропонувати намалювати асоціативний образ води, наприклад: зобразити воду, якби вона було живою істотою. На уроці провести аналіз та обговорення.
2.Змістова лінія «Здоров'я і безпека»
Змістова лінія «Здоров'я і безпека» торкається всіх без винятку тем програми з хімії, оскільки використання здобутків хімії упродовж усього життя людини тісно пов’язано зі здоров’ям і життєзабезпеченням. Послідовний розвиток цієї змістової лінії у змісті курсу дає учням змогу усвідомити, з одного боку, значення хімії для охорони здоров’я, а з іншого – можливу шкоду продуктів сучасної хімічної технології у разі неналежного використання їх.
У результаті реалізації цієї змістової лінії учень беззастережно дотримується правил безпечного поводження з речовинами і матеріалами в лабораторії, побуті й довкіллі; обізнаний із заходами безпеки під час реакції горіння, маркованням небезпечних речовин; усвідомлює залежність здоров’я від чистоти води, повітря, складу харчових продуктів, згубну дію алкоголю на організм людини; дотримується здорового способу життя.
Реалізація змістової лінії «Здоров’я і безпека» на уроках хімії може відбуватися на будь-якому етапі у формі інструктажу, ділової гри, розв’язання задач, анкетування, складання пам’яток.
Приклади таких завдань:
Приклади задач.
Тема «Розчини»
Задача 1. У лікарні для промивання шлунку пацієнтові призначили 0,5%-й розчин перманганату калію, а в наявності виявився лише 6%-й розчин цієї речовини. Скільки води і 6%-го розчину буде потрібно, щоб приготувати 1 кг 0,5%-го розчину перманганату калію?
Дано: w(KMnO4 )2 =0,5% w(KMnO4)1 = 6 % m(розчин KMnO4 ) = 1кг, Знайти: m(Н2О) -?. m (розчину 6%)2-? |
Розв’язування: W = m(реч.)/ m(розчину) ∙100%; W2 = m(реч.1)/ m(розчину2) ∙100%; m(реч.1)= W2× m(розчину2) :100%; m(KMnO4)= 0,5%×1кг:100% = 0,005кг; W1 = m(реч.1)/ m(розчину1) ∙100%; m(розчину1) = m(реч.1)/ W1= 0,005кг/0,06 =0,0833кг; m(Н2О) = 1кг - 0,0833кг = 0,916кг |
Відповідь: 916 г води і 83 г 6%-го розчину
Задача 2. При наданні першої допомоги при опіках білим фосфором застосовують 5% розчин соди (NaHCO3). Яку масу соди та об’єм води потрібно взяти для приготування 600 г розчину? Відповідь: соди потрібно 30 г та об’єм води 570мл.
Тема: «Карбонові кислоти»
Задача 1. В результаті укусу мурахи людина відчуває печію. Встановіть молекулярну формулу органічної кислоти, якщо масові частки елементів складають: 26,08%(C), 4,35%(H), 69,56% (O)
Дано: |
Розв’язання: |
ω(С)=26,08% ω(Н) =4,35% ω(О)=69,56% Знайти: СxНyОz - ? |
Нехай маса СxНyОz = 100 г.
m (С) = 26,08%×100г/100% = 26,08г m (Н) = 4,35%×100г/100% = 4,35г m (О) = 69,56%×100г/100% = 69,56г
n (С) =26,08г /12г/моль = 2,17 моль n (Н) = 4,35г/1г/моль = 4,35 моль n (О) =69,56г/16г/моль =4,34 моль
n (С) : n (Н) : n (О) = 2,17 : 4,35 : 4,34 =1 : 2 : 2 |
Відповідь: CH2O2
Задача 2. Лікувальна дія алое зумовлена алоемодином. Встановіть найпростішу молекулярну формулу, якщо масові частки елементів складають: 66,42% (C), 4,06%(H), 29,525% (O)
Дано: |
Розв’язання: |
ω(С)=66,42% ω(Н) =4,06% w(О)=29,525% Знайти: СxНyОz - ? |
Нехай маса СxНyОz = 100 г.
m (С) = 66,42%×100г/100% = 66,42г m (Н) = 4,06%×100г/100% = 4,06г m (О) = 29,525%×100г/100% = 29,525г
n (С) =66,42г /12г/моль = 5,5 моль n (Н) = 4,06г/1г/моль = 4,06 моль n (О) =29,525г/16г/моль =1,85 моль
n (С) : n (Н) : n (О) = 5,5 : 4,06 : 1,85 =2,9 : 2 : 1 ×5 = 15:11:5 |
Відповідь: C15H11O5
Задача 3.Нікотин – пагубне впливає на здоров’я людини. Крім Карбону, він містить 8,64% Гідрогену та 17,28% Нітрогену. Густина парів сполуки за воднем 81. Визначте формулу нікотину – вбивці молодих людей.
Відповідь: С10Н14N2
Задача 4. Для знищення мікроорганізмів можна використовувати сульфур (IV) оксид, його також застосовують як консервуючий засіб при сушці чорносливу та інших фруктів. Обчислите, який об'єм займе 1,5 моль сульфур (IV) оксиду за н. у.
Відповідь: V(S02)= 33,6 л.
Задача 5. У минулому були випадки отруєння людей у вугільних шахтах чадним газом. Оскільки карбон (П) оксид не має запаху, то небезпека підступала непомітно. Шахтарі, спускаючись в шахти, брали з собою як своєрідний індикатор канарку в клітці: канарки непритомніють від присутності в повітрі слідів газу. Обчислите, який об'єм (за н. у.) займуть 0,5 міль СО; 56 г СО.
Відповідь: 11,2 л; 44,8 л.
Задача 6. Для знищення мікроорганізмів можна використовувати сульфур (IV) оксид, його також застосовують як консервуючий засіб при сушці чорносливу та інших фруктів. Обчислите, який об'єм займе 1,5 моль сульфур (IV) оксиду за н. у.
Відповідь: V(S02)= 33,6 л.
Задача 7. Для тривалого збереження морозива та інших молочних продуктів використовують холодильні установки. В якості холодоагента в холодильних установках часто використовують фреон (дифтордихлорметан) – газоподібну речовину, що легко переходить в рідину. Знайдіть його відносну густину за повітрям і вуглекислим газом.
Розв’язування: Відносна густина одного газу за іншим – величина, що показує у скільки разів один газ важчий за інший.
D =
Розраховуємо молярні маси дифтордихлорметану (ССl2F2) вуглекислого газу (СО2)
М (ССl2F2) =12+2 35,5 + 2 19 = 121 (г/моль)
М (СО2) = 12+2 16 = 44 ( г/моль)
Враховуючи, що середня молярна маса повітря дорівнює 29г/моль, знайдемо відносну густину за повітрям дихлордифторметану:
D = = 4,17
Знайдемо густину за вуглекислим газом:
D = = 2,75
Відповідь: Відносна густина дихлордифторметану за повітрям – 4,17 та за вуглекислим газом – 2,75.
3. Змістова лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток»
Змістова лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» реалізується на зразках, що дають змогу учневі усвідомити причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; важливість сталого (керованого) розвитку країни для майбутніх поколінь. Такі зразки надає матеріал про одержання й застосування речовин, збереження природних ресурсів – води й повітря, раціональне й ощадне використання природних вуглеводнів, колообіг хімічних елементів і речовин тощо. Результатом реалізації цієї змістової лінії є не лише обізнаність учня із екологічними проблемами, пов’язаними із дотриманням чистоти навколишнього середовища, процесами горіння і дихання, кислотними дощами, стійкими органічними забруднювачами, а й усвідомлення можливості розв’язування цих проблем засобами хімії. Учень цінує природні ресурси, від яких залежить його здоров’я, добробут, сталий розвиток країни; усвідомлює необхідність збереження чистоти довкілля; бере участь у відповідних заходах; екологічно виважено поводиться у навколишньому середовищі.
Одним з ефективних методів формування екологічних знань і умінь школярів стає вирішення завдань з екологічної проблематики. Використання цих задач в навчальному курсі хімії дозволяє зробити теоретичний матеріал більш аргументованим, життєвим і менш академічним.
У пошуках відповіді на питання задачі учень безпосередньо стає причетним до проблем захисту природи, отримує реальні можливості використати набуті знання в житті.
До умов задач на екологічну тематику можуть бути включені наступні проблеми:
Приклади задач:
Неорганічна хімія
Тема: «Розчини».
Задача 1. Проти шкідливих комах (також і зимуючих під корою) залізний купорос застосовують у концентрації 500 г на 10 л води. Скільки грамів залізного купоросу FeSO4·7H2O і води необхідно для приготування 400г розчину з масовою часткою ферум (ІІ) сульфату 7%?
Дано: w(FeSO4) = 7% m (розчину) = 400 г Знайти: V (Н2О) -?. m(FeSO4·7H2O) -? |
Розв’язування: W = m(реч.)/ m(розчину) ∙100%; ρ = m/ V; m(реч.)= W× m(розчину) :100% =400г ×0,07 =28г FeSO4·7H2O - FeSO4 М(FeSO4·7H2O) = 136+126=265г/моль; М (FeSO4) = 136 г/моль m(FeSO4·7H2O)= 262×28/136 =54г m(Н2О) = 400г – 54г = 346г; V= m/ρ; ρ(Н2О)= 1г/мл. V =346г/1г/мл = 346мл |
Відповідь: 54г FeSO4·7H2O та 346 мл H2O.
2.Звичайна дощова крапля масою 500 мг під час падіння з висоти 1 км поглинає речовини з 16 л повітря. У результаті 1 л дощової води містить 100 мг домішок. Розрахуйте масову частку домішок у дощовій воді.
3. По техніці безпеки забороняється виливати в каналізацію рідкі відходи хімічної лабораторії. Відходи, що містять соляну кислоту необхідно нейтралізувати лугом. Визначите масу NаOH, яка буде потрібно для нейтралізації відходів, що містять 5 моль НСl.
Дано: n (НСl) = 5моль Знайти: m(NаOH) -?.
|
Розв’язок: HCl+ NaOH =NaCl+ H2O З рівняння n( НСl)=n(NaOH)= 5 моль m(NaOH) = n×M = 40г /моль×5моль=200г Відповідь: 200г.
|
Задача 4. Розчин з масовою часткою фенолу в якому 0,5% широко використовується для дезінфекції. Визначите масу води і фенолу, необхідних для приготування такого розчину масою 1,5 кг
Дано: m(розчину)= 1,5кг w(C6Н5ОН) = 0,5% Знайти: m(Н2О)-? m(С6Н5ОН)-? |
Розв’язування: W = m(реч.)/ m(розчину) ∙100%; m(реч.)= W× m(розчину) :100% =1,5кг ×0,005 =0,0075кг =7,5г m(Н2О) = 1,5кг – 0,0075кг =1,4925кг; Відповідь:7,5г фенолу та 1,5 кг води |
Задачі з органічної хімії
Тема: «Вищі карбонові кислоти».
Задача 1. Оливкова олія має велику цінність: в ній дуже високий (70 - 87 %) вміст ненасиченої олєїнової кислоти (на відміну від соняшникової олії, де її вміст в 2-2,5 рази менше). Яка кількість речовини олеїнової кислоти може міститися в 1 кг оливкової олії?
Дано: w(олеїнова кислота) = 70% m(оливкова олія) =1 кг Знайти: n (олеїнової кислоти) -? |
Розв’язування: W = m/m × 100%; n = m/M; M(C17H33COOH) =282г/моль m(кислоти) = 1000г×0,7 = 700г n = 700/282 =2,48(моль) Відповідь: 2,48 моль
|
Задача 4. За світловий день лист буряка площею 1 дм2 може поглинути оксиду карбону(IV) об′ємом 44,8 мл (н. у). Яка маса глюкози утвориться при цьому внаслідок фотосинтезу? Відповідь: 0,06 г.
Змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» націлює учнів на мобілізацію знань, практичного досвіду і ціннісних установок у ситуаціях вибору і прийняття рішень. У навчанні хімії такі ситуації створюються під час планування самоосвітньої навчальної діяльності, групової навчальної, експериментальної роботи, виконання навчальних проектів і презентування їх, розв’язування розрахункових і контекстних задач, вироблення власної моделі поведінки у довкіллі.
Підприємливість і фінансова грамотність – усвідомлення учнем необхідності розвитку безвідходних виробництв, ініціативи і підприємливості, інженерного вирішення проблеми, яка може заподіяти не шкоду, а дати прибуток. Учень переносить це ставлення на різні види своєї навчальної діяльності, поводження у довкіллі, свідомо обирає профіль навчання, виходячи з власних можливостей. Ця змістова лінія націлює на мобілізацію знань, досвіду для прийняття оптимального рішення. Такі ситуації створюються у будь-якій проектній діяльності учня, розв’язування розрахункових задач, а особливо при виробленні власної поведінки у довкіллі.
Приклади задач:
Задача 1. Для потреб фабрики придбали 585 кг кухонної солі (NaCl) Визначте, скільки коштує 1 моль солі, якщо за неї було перераховано 1000 гривень?
Дано: m(NaCl) =585кг n (NaCl) = 1моль N=1000гривень Знайти: N -? |
Розв’язування: n = m/M; M(NaCl) =23+35,5 = 58,5г/моль n = m/M =585000/58,5 =10000моль Знаходимо скільки коштує 1 моль солі: 10000моль – 1000 гривень 1 моль – х гривень Х = 1000х1/10000 =0, 1гривень |
Відповідь: 0,1 гривень.
Задача 2. В даний час одній з найважливіших проблем промислового здобуття мінеральних добрив - є здобуття так званого «зв'язаного азоту». Зараз її вирішують шляхом синтезу аміаку з азоту і водню. Який об'єм аміаку (за н.у.) можна отримати в цьому процесі, якщо об'єм вихідного водню рівний 150 л.
Відповідь: 100л.
Задача 12. Який об’єм вуглекислого газу утвориться при спалюванні в печах ТЕЦ коксу масою 9,6т?
Відповідь: 17920м3
Висновки
На уроках хімії в 9 класі неможливо обійтись без практичних прикладів із життя. Іноді хочеться свою роботу оживити, максимально наблизити до учня, перенести його із світу абстрактних понять в реальну дійсність. Посилення практичної спрямованості вивчення хімії не тільки розширює кругозір учнів, посилює виховний вплив на формування світогляду, підвищує рівень знань, формує правильну поведінку в побуті, природі, на виробництві, але і дозволяє змінити ставлення до хімії.
Безумовно, в подоланні хіміофобії і посиленні зв’язку хімічної освіти з практикою велике значення мають усі етапи вивчення хімії в школі.
Посиленням практичного спрямування шкільного курсу хімії 9 класу можна за допомогою використання інтегрованих задач з практичним змістом.
Ці задачі розкривають зв'язок якісної і кількісної сторінок хімії, в процесі розв’язання таких задач уточнюються і закріплюються хімічні поняття, розвиваються різні прийоми мислення (висловлювання своєї думки, висновок, доказ). Розв’язання задач сприяє вихованню працелюбності, цілеспрямованості, розвиває навички самоконтролю, самостійності. Крім цього, задачі з практичним змістом надають реальну допомогу вчителю в розвитку і стимулюванні пізнавальної потреби учнів, їх інтересу до предмету.
Література
1.Державний стандарт базової і повної середньої освіти. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу:http: mon.gov.ua.
2. ВеличкоЛ. Наскрізні змістові лінії в курсі хімії основної школи//Біологія і хімія в рідній школі. – 2018. – №2.
3. Гранкіна Т.М. Збірник завдань для контролю знань. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – 94 С.
4. Гранкіна Т.М. Хімія. Задачник з «помічником». 10-11 класи. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – 96 С.
5. Задачі екологічного змісту. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу:https://himyyaschool.at.ua/ekologichni_zadachi.pdf
6. Методичні рекомендації щодо викладання предмета «Хімія» в середній та старшій школі за новим державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу:http://moippo.mk.ua
7. Розв'язування задач з хімії : навчальний посібник / Л. М. Рибачук.– Тернопіль: Мандрівець, 2013. – 142 С.