Залікова робота ТИЖДЕНЬ ХІМІЇ

Про матеріал
: активізувати пізнавальну діяльність учнів; сприяти покращенню засвоєння навчальної програми.
Перегляд файлу

1

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ЧЕРКАСЬКОЇ

ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ

ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

 

 

 

Залікова робота

 

ТИЖДЕНЬ ХІМІЇ

 

 

 

 

Слухача курсів підвищення кваліфікації

                                        за категорією директори

                                                         природничо-математичного циклу

                                               Висунько Лариси Дмитрівни,

                                      директора Житницької

                                                               загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

                                               Жашківської районної ради

 

 

 

 

Черкаси 2014

 

 

 

ЗМІСТ

 

 

І.ВСТУП………………………………………………… …………..2   

 

 

ІІ.ВИХОВНІ ЗАХОДИ

 

1. Знайомство з хімією. Вікторина для учнів 6 класу………………... 3

 

2.«Наркотики і алкоголь – хвороби суспільства,  соціальне зло!»  Наукова конференція (урок—ділова гра)……………………………..6

 

3.Інтелектуальний конкурс «Найрозумніший».

   Для учнів 8 класів. …………………………...………………………11

 

4. Гра: «Хімічний елемент» …………………………………………...15

 

5. Година цікавої хімії для учнів 8 класу……………………………...16

 

6. Хімічні загадки……………………………………………………….18

 

ІІІ.СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ………………... 23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

 

Тиждень хімії у школі є ефективною формою позакласної роботи.

 

Мета: активізувати пізнавальну діяльністьучнів;

сприяти покращеннюзасвоєннянавчальноїпрограми.

 

Освітні цілі: розширення хімічних знань .

 

Виховні цілі: опанування різноманітних форм і правил поведінки, які

використовуються під час проведення наукових диспутів,

конференцій, семінарів.

 

  Розвиваючі – розкриття творчих здібностей дітей .

 

День тижня

Заходи

Понеділок

1.Лінійка.

2.Знайомство з хімією

(вікторина для учнів 6 класу).

 

Вівторок

1.Випуск стінгазет.

2.Наукова конференція (урок—ділова гра) «Наркотики і алкоголь – хвороби суспільства, соціальне зло !»

(для учнів 10,11класів)

 

Середа

1.Інтелектуальний конкурс

«Найрозумніший»(для учнів 8, 9 класів)

2.Гра «Хімічний елемент»

Четвер

1.Година цікавої хімії

(для учнів 5-7 класів).

2.Хімічні загадки

П’ятниця

Підбиття підсумків тижня. Нагородження переможців конкурсів. Анкетування.

 

Анкетування:

  •       Чи брали ви участь у тижні хімії?
  •       Чи сприяв тиждень підвищенню вашого інтересу до хімії?
  •       Чи з’явився інтерес до професій, пов’язаних із хімією?

 

 


 

ВИХОВНІ ЗАХОДИ

 

ЗНАЙОМСТВО З ХІМІЄЮ


 


(Вікторинадляучнів 6 класу)

 


 

Хімія

 Я — Химия, чудесная наука,

 Подвластно мне любое волшебство,

 И все, чего коснутся мои руки,

 Я превращу в другое вещество.

 Служить я рада людям всей планеты,

  Смогу одеть, обуть и накормить,

 Раскрою я тебе свои секреты,

 Лишь только надо химию учить.

1-й учень. Добрий день, дорогі друзі! Ми по­чинаємо нашу першу зустріч із королевою всіх природничих наук і суспільного виробництва — хі­мією. Людина живе на Землі в матеріальному світі, який безперервно змінюється. Усе, що існує неза­лежно від людської свідомості та прямо або опосе­редковано може впливати на людські органи чуття, об'єднується поняттям «матерія». Розрізняють два види матерії: речовину й поле.

Хімія — це наука про речовини, тобто вона ви­вчає хімічну форму руху матерії, хімічні явища або хімічні реакції, що полягають у перетворенні одних речовин на інші. Ознаками хімічних реакцій є виділення або поглинання теплоти, зміна забарв­лення, утворення або розчинення осаду, утворення газу, поява чи зникнення запаху.

2-й учень. Хімічна промисловість — це одна з найважливіших галузей важкої індустрії, яка вироб­ляє мінеральні та органічні добрива, хімічні засоби захисту рослин, хімічні волокна, пластмаси, синте­тичні смоли, лаки, фарби, синтетичні мийні засоби, парфуми, продукти переробки нафти, лікарські та вибухові речовини, каучук, гуму. Також не обходить­ся без неї і в харчовій промисловості. Деякі продукти харчування в наш час виготовлені штучно. А скільки цікавих іграшок мають дітлахи завдяки хімії!

Учитель. Хімія — це природнича наука, яка вміє творити диво. І як кожна наука вона вимагає до себе серйозного, відповідального ставлення.

Хімія тісно пов'язана з іншими науками: мате­матикою, фізикою, біологією, географією, природо­знавством. Які з цих наук ви почали вже вивчати? (Учні відповідають.) Тоді ви вже маєте початкові знання з хімії. А зараз ми проведемо вікторину, щоб виявити, хто з вас найкраще готовий до ви­вчення хімії.

 

 

ЗАПИТАННЯ ВІКТОРИНИ

1. Як людина здобуває знання про природу?

2. Що називають тілами?

3. У яких станах може перебувати речовина?

4. Що називають атомом?

5. Як називаються атоми одного виду?

6. Наведіть приклади хімічних елементів.

7. З чого складається молекула?

8. Наведіть приклади неорганічних речовин.

9. Знайдіть зайву речовину: вуглекислий газ, вода, кухонна сіль, цукор, цинк, залізо, кисень. Чому ця речовина зайва?

10. Що таке суміш?

11. Які ви знаєте способи розділення сумішей?

12. Знайдіть зайве слово: фільтрування, зважуван­ня, відстоювання, випарювання.

13. Назвіть складові повітря.

14. З чого складається розчин?

15. Що називають мінералами?

16. На які групи діляться корисні копалини?

17. Як називається вода у твердому та газоподібно­му станах?

18. Який газ необхідний живим організмам для ди­хання?

19. Які речовини необхідні для процесу фотосинтезу?

20. Яка речовина синіє від йоду?

21. Як називається одиниця вимірювання темпера­тури?

      22. Дощ, сніг, град, блискавка, роса, туман. Яке слово зайве? Чому?


 


 


 «НАРКОТИКИ І АЛКОГОЛЬ – ХВОРОБИ СУСПІЛЬСТВА, СОЦІАЛЬНЕ ЗЛО!»

Наукова конференція (урок—ділова гра)

Цілі: встановити причини, наслідки, природу дії наркотиків, алкоголю; переконати учнів у неприпустимості вживання наркотиків та алкоголю, визначити основні шляхи профілактики; розвивати в учнів уміння самостійно здобувати знання з різних джерел інформації, переробляти їх і творчо застосовувати в конкретних ситуаціях, інтегрувати і поглиблювати знання учнів про одну з найпоширеніших хвороб сто­ліття — алкоголізм; ознайомлювати учнів з основними установами, які досліджують вплив алкоголю і наркотичних речовин на організм люди­ни, та періодичними виданнями.

Девіз: «Щоб перемогти ворога, треба знати його в обличчя!»

ПІДГОТОВЧА РОБОТА

1. Визначення учнями основних питань прес-центру, які будуть обго­ворюватись на прес-конференції.

2. Розподіл ролей, вибір тем для виступів, виявлення індивідуальних схильностей і визначення «спеціалістів».

3. Оголошення списку літератури.

4. Оформлення аудиторії: таблички у науковців; лозунги «Хто вино любить, той сам себе погубить!», «Выпьешь вина — поубавишься ума», «Где опьянение — там преступление!».

5.  Саморобні плакати: «Вплив алкоголю на організм», «Вплив нарко­тиків на організм».

І. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

Хвороба суспільства — так називають алкоголь, наркотики. Про них пишуть, говорять, показують по телебаченню. Кожен чув про можли­ві наслідки вживання цих засобів, про пекельну залежність від героїну, про ризик передозування, про небезпеку під час водіння машини в ста­ні сп'яніння, про розумову деградацію людини, яка довгий час уживає наркотики, про ризик захворювання на рак у результаті паління. І про­те, люди продовжують уживати психотропні засоби. Це – лихо XXI сто­ліття. Народна мудрість каже: «Щоб перемогти ворога, треба знати його в обличчя».

  Чи вірите ви в те, що можна трохи спробувати наркотики й у будь-який момент кинути?

   Що ви відповідаєте, якщо вам кажуть: «Наважся спробувати нарко­тики? Ти боягуз, так?»

   Що ви знаєте про механізм впливу наркотичних речовин на організм людини?

   Чому найбруднішими грошима називають гроші, зароблені на продажі наркотиків?

На ці питання кожен повинен знати відповідь.

Представлення учасників. Організація обговорення питань

(Соціолог, історик, хімік, лікар, нарколог, психіатр)

II. ПРОВЕДЕННЯ КОНФЕРЕНЦІЇ

У наші дні наркоманія стала хворобою незахищених шарів суспільства, точніше найслабших її членів. На кожні 10 тисяч жителів України припадає 17 наркоманів. 70 % споживачів наркотиків — молоді люди ві­ком від 16 до 25 років.

Наркоманія — «біла смерть». Що ж штовхає людину до вживання наркотиків?

1. Соціально-економічні причини наркоманії

Соціолог. Наркоманія (від грецьк. «заціпеніння», манія — «при­страсть», «безумство») — психічна хвороба людей, що не зуміли сказати «ні»!

Фактори ризику:

Зовнішні:

 1. Економічні й соціальні труднощі.

 2. Погане оточення і розлад у громаді.

 3. Прийняття законів, що сприяють поширенню наркотиків.

 4. Доступність наркотиків.

Індивідуальні:

 1. Алкоголь, наркотичні речовини у родині.

 2. Стосунки у сім'ї.

 3. Проблеми в навчанні.

 4. Погана компанія.

 5. Антисоціальна поведінка.

 6. Позитивне ставлення до алкоголю і наркотиків.

Основні:

 1. Мода,

 2. Уникнення реального життя.

2. Історія появи

Історик. Відомі ще здавна ейфорія, а потім дивне заціпеніння піс­ля вживання різних рослин супроводжували грецькі вакханалії, релігій­ні свята жителів джунглів Амазонки й Верхнього Нілу.

Вирощування маку та його використання для наркотичного сп'янін­ня мало місце ще в 300 р. до н.е. Мак вирощували в Мексиці, Китаї, Ін­дії, Камбоджі, В'єтнамі, Лівані, Афганістані. Опіумний мак і до сьогодні вирощують у країнах Золотого трикутника — Бірма, Лаос, Таїланд.

Перший хімічний стимулятор було вироблено в 1890 році, а в 1919 ро­ці японський хімік Огата винайшов метамфетамін. Під час Другої світо­вої війни стимулюючі амфетаміни широко використовувалися в арміях для «підняття бойового настрою» солдатів.

У 1803 році німецький аптекар Зертюрпер уперше розклав опій і отримав білий, гіркий морфін (названо на ім'я бога сну Морфея).

У 1952 році морфін синтезували, а в 1976 році в США нараховувалося вже понад 2 млн споживачів, більш ніж 1% населення країни.

Першою людиною, яка знайшла медичне застосування кокаїну, був Олександр Беннетт (1873). А в 1985 році наркоділки Нью-Йорка здій­снили революцію у світі наркобізнесу, запропонувавши замінити по­рошковий кокаїн креком, більш легким для сприйняття.

3. Класифікація наркотиків

Хімік. Групи наркотичних речовин:

 І. Алкоголь — нейродепресанти.

 II. Загальноприйняті наркотики:

1) Конопля. Незаслужено вважається «легким» наркотиком. Паління «косяків» уже через місяць перетворює людину на мляву, апатичну хвору особистість, яку переслідують напади страху і манія переслідування. З коноплі виготовляють найпоширеніші наркотики:

а)  Марихуана відома людям 500 років. Вона подібна до висушеної пе­трушки, змішаної з корінням і насінням. Паління викликає досить швидку залежність. Ознаки: швидка мова, напади сміху на початку дії і сонливість після, запалені білки очей, розширені зіниці.

б) Гашиш набуває найпоширенішого вживання. Виробляється із частин (пилок коноплі) рослини канабіс. Кульки гашишу надходять із Середнього Сходу.

2) ЛСД — галюциноген. Досить прийняти один раз і ушкодити мозок, набувши ознак шизофренії.

3) Героїн — головна причина смертності серед наркоманів. Майже всі «героїнщики» заражені гепатитом В і С, багато хворих на СНІД і сифіліс. Звикання і залежність часто починається після однієї-двох «доз». Тривалість життя наркоманів «на голці» не перевищує десяти років, більшість помирає на другий-третій рік. Виліковується від героїнової залежності два зі ста наркоманів у спеціальних лікарнях. Разом із героїном до групи опіатів належать морфін, кодеїн.

4) Кокаїн — листя куща коки. Білий порошок («сніг»), що викликає ейфорію.

III. Депресанти — лікарські препарати що розслабляють і заспокоюють нервову систему.

IV. Барбітурати і транквілізатори діють на організм як алкоголь, але без запаху. Близько 2 тис. є в продажу як снодійні та заспокійливі медичні препарати. Гострі отруєння ними є частими причинами самогубства.

V.Інтоксиканти. Токсикомани нюхають клей «Момент», авіаклеї, різні аерозолі, ацетон, органічні розчинники, які входять до складу фарб, лаків, смол.

4. Вплив наркотиків на організм

Лікар.

Препарати коноплі (маріхуана, гашиш):

 1. Рак легень, хвороби дихання.

 2. Безпліддя.

 3. Ураження печінки, мозку, селезінки.

 4. Дефекти розвитку в новонароджених.

 5. Потяг до вживання більш сильних наркотиків.

Препарати опіуму:

 1. СНІД (смерть).

 2. Тромби.

 3. Киснева емболія (смерть).

 4. Бактеріальний ендокардит (смерть).

 5. Абсцес мозку (смерть).

 6. Дефекти розвитку новонароджених.

 7. Розумова деградація.

 8. Передозування (смерть).

Кокаїн:

 1. Безсоння.

 2. Депресія.

 3. Психоз.

 4. Смерть.

Інгалянти:

 1. Ушкодження легень, мозку, печінки.

 2. Задушення, анемія.

5. Стадії розвитку наркоманії.

Нарколог.

І стадія — знайомство з наркотиком — адаптація, пси­хічна залежність («драп», «паління»).

II стадія — поява абстинентного синдрому і зміни форми сп'яніння — підвищення дози (ломка) (героїн, ЛСД, «крокодил»).

III стадія — загальне виснаження.

За два тижні здоровий підліток прирікає себе на тривалі роки тяжкої хвороби.

6. Соціальні наслідки наркоманії.

Соціолог. Життя, подібне до пекла, і смерть у розквіті сил — ось ціна зайвої цікавості та облудної романтики:

    непрацездатність;

    матеріальні збитки;

    моральні збитки;

    розлад родин;

    злочин проти нащадків;

    фізична і моральна деградація;

    рання смерть;

    тягар для суспільства.

7. Історія алкоголю.

Історик. Алкоголь — нейродепресант, викликає хворобу алкоголізм.

Алкоголізм — споживання великої кількості спиртних напоїв, що завдають великої шкоди здоров'ю та працездатності людини, яка п'є. Перші згадки про спиртні напої є в давніх рукописних джерелах. Алкогольні напої отримували із найрізноманітніших рослин: пальмового соку, ячменю, рису, проса. У прадавній Індії алкогольні напої були атри­бутом релігійних церемоній. Найбільш поширеним у давнину було ви­ноградне вино. У Греції вино вважалось великим даром богів. Але люди розуміли, якої шкоди завдає споживання великої кількості вина, і щоб зменшити негативний вплив, додавали, як правило, воду Чистий спирт уперше отримали в VI—VII ст. й назвали його «алкоголь», що в перекла­ді означає «одурманюючий». Цей напій почав швидко розходитися по всьому світу, поширюючи горе і хвороби. Законодавство усіма способа­ми намагалося спинити розповсюдження алкоголю, уживали сурового покарання. Деяким навіть відрубували руки або пальці, примушували пити кипляче вино. У Росії, згідно з історичним джерелам, горілку впер­ше привезли з Генуї на початку XVI століття, але, помітивши наслідки дії алкоголю, одразу ж заборонили. І тільки зрідка протягом 150 років вико­ристовували як ліки. У відкритий продаж горілка знову почала надходити за часів Петра І. За царювання Катерини II продаж горілки був статтею доходу майже третини бюджету країни. Вагому частину доходу становить вона і в наш час. Намагання заборони, «сухий закон» бажаних наслідків не давали. Контрабанда, самогоноваріння заповнювали дефіцит спиртного.

8. Вплив алкоголю на організм. Повідомлення лікаря-терапевта.

9. Наслідки вживання алкоголю.

Психіатр.

Швидкі наслідки:

 1.  Уповільнення реакції.

 2.  Ослаблення координації.

 3.  Ослаблення здатності мислити.

 4.  Погіршення пам'яті.

 5.  Блювота.

 6.  Затьмарення зору.

 7.  Підвищення ризику нещасних випадків (важко ходити).

 8.  Втрата свідомості.

 9.  Кома.

 10. Смерть.

Відстрочені наслідки:

 1.  Алкоголізм.

 2.  Провали в пам'яті.

 3.  Цироз печінки.

 4.  Ушкодження головного мозку.

 5.  Розлад нервової системи.

 6.  Серцеві захворювання.

 7.  Погіршення травлення.

 8.  Скорочення віку.

 9. Смерть від нещасних випадків.

10. Стадії алкоголізму.

Нарколог. Уживання алкоголю: для дорослих— нормальне; для дітей — експеримент.

Побутове зловживання

Стадії:

 І стадія — психічна залежність;

 II стадія — фізіологічна залежність.

11. Наслідки алкоголізму. Повідомлення лікаря пологового будинку. «Вплив на потомство».

12. Відповідальність за торгівлю, розповсюдження наркотиків

Прокурор. Розділ X Кримінального кодексу України:

ст. 229-1 — позбавлення волі від 3 до 10 років (конфіскація майна або без неї);

ст. 229-3 — позбавлення волі від 5 до 12 років (конфіскація);

ст. 229-10 — звільнення від відповідальності в разі добровільної здачі чи звернення по медичну допомогу.

III. ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

За появи симптомів наркозалежності необхідно звернутися по допомогу до батьків, шкільного психолога, у наркологічні відділення по­ліклініки.

Шість заходів, щоб не стати наркозалежним:

1. Внутрішній контроль. Перед тим як палити, подумай, а для чого це тобі треба.

2. Справжня дружба з кимось із дорослих.

3. Почуття гумору.

4. Наявність переконань, цінностей, зацікавленість ужитті гурту.

5. Активне заняття фізкультурою, спортом, розвиток природних здібностей.

6. Формування волі та самосвідомості.

 

 


ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ КОНКУРС

«НАЙРОЗУМНІШИЙ»

(для учнів 8 класу)

 


ПЛАН ЗАХОДУ

 

I тур. Беруть участь усі бажаючі учні.

II тур. Беруть участь чотири учні, які набрали най­більшу кількість балів у І турі.

Вони по черзі обирають одну із чотирьох запро­понованих тем.

III тур. Беруть участь два учні, які набрали найбільшу кількість балів у II турі. Вони по черзі обирають одну з двох запропоно­ваних тем.

Правильна відповідь на кожне запитання І та II туру оцінюється 1 балом. Правильна відповідь на кожне запитання III туру оцінюється 2 балами.

 


І ТУР

  1. Суміш води та кухонної солі можна

розділити:

а) відстоюванням;

б) випарюванням;

в) фільтруванням;

г) дією магніту.

2. Хімічний елемент, символ якого Fe, утворює просту речовину:

а) флор;

б) фосфор;

в) залізо;

г) золото.

3. Кисень відкрив учений:

а) Д. І. Менделєєв;

б) М. В. Ломоносов;

в) Д. Дальтон;

г) Д. Прістлі.

4. Здатність деяких хімічних елементів існувати у формі двох або більше простих речовин нази­вається:

а) алотропія;

б) хімічна реакція;

в) дистиляція;

г) корозія.

5. Закон збереження маси М. В. Ломоносов від­крив у ... р.:

а) 1748;

б) 1848;

в) 1948;

г) 1648.

6. Позитивно заряджена частинка називається:

а)електрон;

б) нейтрон;

в) протон;

г) атом.

7. Найпоширенішим у природі оксидом є:

а) Fе2О3;

б) Н2О;

в) SiO2;

г) СО2.

8. У молекулі НСІ між атомами виникає зв'язок:

а) йонний;

б) ковалентний полярний;

в) ковалентний неполярний;

г) металічний.

9. Найпоширенішим у земній корі елементом є:

а) Гідроген;

б) Оксиген;

в) Силіцій;

г) Ферум.

10. Найпоширенішим у Всесвіті елементом є:

а) Оксиген;

б) Ферум;

в) Гідроген;

г) Нітроген.

 

11. Солі соляної кислоти називаються:

а) хлориди;

б) карбонати;

в) нітрати;

г)силікати.

12. Оксид ВеО є:

а) основним;

б) кислотним;

в) амфотерним;

г) несолетворним.

 

 

II ТУР

«Хімічні реакції»

1. Речовина, що збільшує швидкість реакції.

2. Речовина, що утворюється внаслідок реакції між основним та кислотним оксидом.

3. Речовина, що сповільнює хімічну реакцію.

4. До якого типу належить реакція горіння фосфо­ру в кисні?

5. Ознакою реакції між содою та оцтовою кисло­тою є...

6. До якого типу належить реакція між цинком та хлоридною кислотою?

7. Як називається реакція між кислотою та осно­вою?

8. Як називається умовний запис хімічної реакції з допомогою хімічних формул та математичних знаків?

9. Як називаються реакції, що відбуваються з ви­діленням теплоти?

10. Ознакою реакції між вапняною водою та вугле­кислим газом є...

11. Як називаються реакції, що відбуваються з по­глинанням теплоти?

12. Як   називаються   речовини,   що  утворюються внаслідок хімічної реакції?

«Кислоти»

І.Яка кислота входить до складу шлункового соку?

2. Друга назва силікатної кислоти.

3. Яку кислоту містять яблука?

4.  Розчином якої речовини є хлоридна кислота?

5. Який індикатор не використовують для визна­чення кислот?

6. Яка речовина є реактивом на хлоридну кислоту?

7. Агрегатний стан ортофосфатної кислоти.

8. Чому дорівнює валентність кислотного залиш­ку ортофосфатної кислоти?

9. Формула нітратної кислоти.

10. Яку кислоту називають хлібом хімічної про­мисловості?

11. Основність карбонатної кислоти дорівнює...

12. В який колір забарвлюють кислоти лакмус?

«Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва»

1. Скільки груп налічує коротка форма періодич­ної системи?

2. Скільки елементів міститься в І періоді?

3. Скільки груп налічує довга форма періодичної системи?

4. У якій групі розташовані лужні метали?

5. Як змінюються металічні властивості хімічних елементів у періоді зліва направо?

6. Що називається періодом?

7. Як змінюються неметалічні властивості хімічних елементів у головних підгрупах зверху вниз?

8. Який із цих елементів розташований у побічній підгрупі: Аl, Сu, СІ, С?

9. Як називається номер, під яким елемент розта­шований у періодичній системі?

10. Який хімічний елемент був уперше відкритий на Сонці?

11. Які елементи утворюють леткі сполуки з Гідро­геном?

12. Які періоди є малими?

 

«Хімічний зв'язок»

1. Які сили беруть участь в утворенні хімічного зв'язку?

2. Які частинки є носіями кулонівських сил?

3. Як називається хімічний зв'язок, що утворю­ється за допомогою спільних електронних пар?

4. Як позначають зміщення спільної електронної пари в молекулі?

5. Як взаємодіють протилежно заряджені йони?

6. Яка з цих молекул полярна: молекула амоніаку чи молекула метану?

7. Як називається хімічний зв'язок, утворений з допомогою взаємодії йонів?

8. Чи правильне твердження: ковалентний зв'язок утворюється між атомами металу й неметалу?

9. У якій з цих молекул зв'язок ковалентний не­полярний: у молекулі бромоводню чи молекулі брому?

10. Який тип кристалічної ґратки має алмаз?

11. Яку кристалічну ґратку має речовина, що пере­буває у твердому агрегатному стані, розчиня­ється у воді, її розчин проводить електричний струм?

12. Чи правильне твердження: молекула, утворена за допомогою ковалентного полярного зв'язку,завжди полярна?

 

IIIТУР

«Будоваатома»

1.Який учений запропонував планетарну модель атома?

2. Який заряд має нейтрон?

3. Як обчислити кількість нейтронів у атомі?

4. Яку форму електронної хмари має p-електрон?

5. Як визначити заряд ядра атома елемента?

6. Як визначити кількість електронів у атомі?

7. Яку загальну назву мають протони й нейтро­ни?

8. Який учений досліджував явище радіоактив­ності?

9. Що називається ізотопами?

10. Кількістю яких частинок у ядрі відрізняються нукліди І60 та 180?

11. Які електрони називаються валентними?

12. Які електрони мають електронну хмару у формі кулі?

«Д. І. Менделєєв»

1. У якому місті народився Д. І. Менделєєв?

2. Який   хімічний   елемент   названий   на   честь Менделєєва?

3. У якому вищому навчальному закладі навчався Менделєєв?

4. У якому віці Менделєєв став доцентом?

5. Які два відомі художники одночасно написали портрети Менделєєва?

6. У якому німецькому місті Менделєєв пере­бував у науковому відрядженні?

7. Як називалася докторська дисертація Мен­делєєва?

8. Яке питання вивчав Менделєєв, перебува­ючи на Донбасі?

9. З ученими яких українських університетів під­тримував зв'язки Менделєєв?

10. У створенні якого навчального закладу в Укра­їні брав участь Менделєєв?

11. Яку нову ідею висунув Менделєєв, пра­цюючи над розвитком вугільної промисловості України?

12. Якого року Д. І. Менделєєв відкрив періодич­ний закон?


 

 


 


ГРА«ХІМІЧНИЙЕЛЕМЕНТ»

 


Запитаннядогри

1. Назви яких хімічних елементів пов'язані з на­звами планет сонячної системи? (Телур, Селен, Уран, Нептун, Плутоній, Церій, Гелій)

2. Найпоширеніший метал на Землі. (Алюміній)

3. Найлегший метал на Землі. (Літій)

4. Найважча тверда речовина. (Осмій)

5. Найважча рідина. (Ртуть)

6. Який  хімічний  елемент  алхіміки  зображали у вигляді змії? (Арсен)

7. В якій галузі медицини застосовують тантал? (У хірургії, для виготовлення інструментів)

8. Назва якого хімічного елемента в  перекладі з грецької означає фіолетовий? (Іод)

9. Яким елементам дано назви материків? (Амери­цій — Америка, Європій — Європа)

10. Назва якого хімічного елемента означає «носій світла»? (Фосфор)

11. Назва якого хімічного елемента стверджує, що він народжує воду? (Гідроген)

12. Якщо замінити першу літеру в назві елемента першої групи, то отримаєте назву ділянки зем­лі (зволоженої), яка заросла рослинами? (Золо­то — болото)

13. Які елементи мають назви держав? (Руте­ній — у перекладі з латини Росія, Полоній — Польща, Галій — Галлія, старовинна назва Франції)

14. Які хімічні елементи найбільш поширені в кос­мосі? (Гелій, Гідроген)

15. Який елемент був названий за кольором його парів? (Хлор, що означає зелений)

16. Нестача якого хімічного елемента призводить до карієсу? (Кальцію)

17. Сполукою якого хімічного елемента отруєно Наполеона? (Арсену)

18. Нестача якого хімічного елемента в організмі людини призводить до хвороби недокрів'я? (Феруму)

19. Який хімічний елемент носить назву сканди­навської богині краси? (Ванадіс— ванадій)

20. До назви якої важливої для життя рослин сполу­ки, що зумовлює їх зелене забарвлення, входить назва хімічного елемента? (Хлорофіл — хлор)

21. Назва якого хімічного елемента співпадає з на­звою соснового лісу? (Бор)

22. На який хімічний елемент багата морська ка­пуста ламінарія? (Іод)

23. Назва якої країни походить від назви одного з благородних металів? (Аргентум, Аргентина)

24. Який хімічний елемент отримав назву штату, де знаходиться університет, у якому цей еле­мент одержано штучно? (Каліфорнія)


 


 


 


ГОДИНА ЦІКАВОЇ ХІМІЇ ДЛЯ УЧНІВ

 


 

Зробимо невидиме видимим.

Змочити скляну паличку соком лимона і зроби­ти нею напис на аркуші паперу — нічого не видно. Потримати на відстані аркуш над полум'ям, щоб папір не спалахнув. Напис стане видимим. Замість соку лимона можна використати розчи­ни амоній хлориду або кобальт хлориду.

 

 

 

 Вулкан на столі.

Щоб приготувати вулкан, безпечний, але дуже ефектний, вам знадобиться тарілка, пластилін, питна сода (натрій гідрогенкарбонат), оцтова кислота (можна скористатися столовим оцтом – 3-9%-м розчином оцтової кислоти), фарбник (можна взяти фукорцин з домашньої аптечки, червоний харчовий фарбник або буряковий сік), будь-яка рідина для миття посуду.

Поділіть пластилін на дві частини й з однієї з них зробіть плаский «млинець» — підніжжя вулкана, а з другої зліпіть порожнистий ко­нус із отвором угорі (схили вулкана). Обидві частини по краях слід защипнути. По тому налийте всередину воду й переконайтеся, що «вулкан» не пропускає її знизу. Об'єм внутрішньої порожнини «вулкана» має бути не дуже великим, найкраще 100-200мл (місткість чайної чашки або звичайної склянки). Вулкан на тарілці поставте на піднос.

Щоб «зарядити» вулкан «лавою», приготуйте суміш рідини для миття посуду (1 столова ложка), сухої питної соди (1 столова ложка) та фарбника (вистачить кількох крапель). Цю суміш налийте у «Вул­кан », а потім додайте туди оцет (чверть чашки) – почнеться бурхлива реакція з виділенням вуглекислого газу, у жерлі вулкана з'явиться яскраво забарвлена піна. Після досліду не забудьте ретельно вимити тарілку.

 

 Букет у банці.

Зробіть із паперу, просоченого крохмальним клейстером, штучні квіти й поставте їх у велику скляну банку з кришкою. Розмістіть їх усередині посудини так, щоб вийшов красивий букет, і капніть у бан­ку кілька крапель спиртової настоянки йоду. Потім щільно закрийте банку кришкою. Через 20-30 хвилин пелюстки «квітів» забарвлять­ся в синій колір. Саме такого забарвлення набуває крохмаль у присут­ності йоду, пари якого після випаровування спирту заповнять внут­рішній об'єм банки.

 

Феєрверк.

Для новорічної ілюмінації ви можете власноруч виготовити свіч­ку, яка «розкидає» іскри. Для досліду скористайтеся калій пер­манганатом. Візьміть невелику кількість цієї речовини й подріб­ніть її на аркуші паперу яким-небудь твердим предметом так, щоб вийшов дрібний порошок. Потім подрібніть на порошок таку саму кількість деревного вугілля. Ретельно перемішайте ці порошки, додавши до них порошок заліза. Висипте суміш у металевий ков­пачок (або наперсток) і внесіть його за допомогою дроту в полум'я. Коли ковпачок нагріється, маса розжариться й почне «викидати» красивий дощ іскор.

 

«Вогненний» порошок.

Запаліть у спиртному полум’ї  дерев'яну тріску (або скіпку), а потім погасіть її полум'я — вона продовжуватиме тліти. Сипніть на тліючу скіпку подрібненого калій перманганату. Скрізь, куди потраплять крупинки перманганату, спалахне вогонь. Калій перманганат сприяє горінню.

 

 

Мішечок з грошима не горить.

Візьміть 5—10 мідних монет (можна взяти шматок міді, мідний важок) і загорніть у хустку (в один шар). Мішечок з грошима нагрійте в полум'ї спиртівки. Тканина не загориться. Чому? Мідь - хороший провідник тепла. Тепло від полум'я спиртівки відразу передається міді, і тканина не встигає загорітися.

 

Неспалима нитка.

Цупку нитку добре змочіть міцним розчином кухонної солі й висушіть. Висушену нитку, просочену сіллю, запаліть. Вона згорає, але не руйнується. Для більшого ефекту до обробленої сіллю нитки мож­на прив'язати, наприклад, перо, і воно висітиме на ній. Чому так відбувається? Нитка згорає, але кристали солі не згорають і зберігають форму нитки.

 

Неспалимі тканини.

Конторський силікатний клей — не що інше, як рідке скло. Роз­бавте клей водою наполовину, занурте в цей розчин рідкого скла шматочок полотна, потім просушіть його. Просочений матеріал не горить, а лише тліє. Такий самий дослід можна провести з фанерною дощечкою.

Просочені рідким склом театральні завіси з тканини, паперові та матерчаті абажури, сценічна бутафорія й інші предмети не згорають. Гонка плівка висохлого рідкого скла повністю перекриває доступ повітря до матеріалу, що горить, і полум'я гасне. Рідким склом просочують рукавиці та

спецодяг працівників гарячих цехів.

 

Чому картопля плаває у воді?

І літрову скляну банку налийте півлітра води (пів банки) й покладіть туди одну картоплину — вона миттю опуститься на дно. Потім налийте в банку насичений розчин кухонної солі (дітям  можете сказати, що це «вода»). Картоплина після цього спливе вгору. Якщо в банку і картоплиною долити звичайної води, картоплина знову почне тону­ли й опуститься на дно банки.

 Чим пояснити таке явище? Зазвичай картопля у воді тоне, але в нагаченому розчині кухонної солі, питома вага якої більша, ніж у води, картопля спливає.

 

ХІМІЧНІ ЗАГАДКИ

 

1.Я до всього справу маю:

Ґрунт у полі удобряю,

Урожай оберігаю,

Я перу і прибираю,

Я годую й одягаю,

І метал я добуваю,

Я лікую й зберігаю,

Я будую й освітляю,

І у космос я літаю.

А запитання моє —

Відгадайте, хто я є?    (Хімія)

 

2.Струму добрий провідник,

В світі третій мандрівник

(у відсотковому вираженні посідає третє місце на Землі).

З букви «А» я починаюсь,

Срібно-білий я й згинаюсь.

А іще зовусь«крилатим» —

Спробуй мене відгадати.                (Алюміній)

 

3.У тридесятому царстві,

У всім відомім государстві були собі сім братів — ?

І вісім сестер — ?

Кожна мала по дві дочки — ?

А п'ять братів— по два синочки —

Якщо ти хімію вивчаєш,

Загадку швидко відгадаєш.            (Періодична система)

 

4.Хто у реакції байдики б'є,

А реакцію прискорює?                 (Каталізатор)

 

5.Хоч «царською» часто я називаюсь,

Та спільного з царством нічого не маю.

Металів «царя» я в собі розчиняю

При цьому сіль, воду й оксид виділяю.

(«Царська» горілка - суміш НСІ і НNО3)

 

6.Скажи мені, друже,

Коли так бува:

При таненні льоду

Не тече вода?           (Сухий лід)

 

7.Молоком мене зовуть,

А щоб пити — то не п'ють. 

То що ж то за молоко таке?        («Вапняне» молоко)

 

8.На полі вродився, на заводі зварився —

Нам усім знадобився.           (Цукровий буряк)

 

9.Горить, палає і втоми не знає.      (Домна)

 

10.Із благородних він металів,

Про нього деякі деталі:

На нього дивишся, а себе бачиш,

Коли смієшся ти чи гірко плачеш,

Шукаєш в ньому вроди і краси.

Коли ж у воду трохи додаси —

Цілющою проста вода стає,

Людині сили і здоров'я додає.             (Срібло)

 

11.У пробірці в класі стрілися «кумасі»:

Не шипіли, не шуміли — побіліли й на дно сіли.

Білизна їх міцна їм нітратна не страшна.  (НСІ або її солі та АgNО3)

 

12.Видозмін аж дві він мас.

Із пробірки воду витісняє.

Цілий клас сполук за ним назвали —

Без нього й нас не будо б з вами.            (Кисень)

 

13.Він хитро на сполуки діє:

З лугами — синіє.

З кислотами він червоніє.                (Лакмус)

 

14.У нього знак як частокіл.

Він гордо зветься чоловічим іменем                (Нікол)

 

15.Не бачить око і язик його не відчуває,

Проте як кулю він повітряну надуває —

То мандрівник за нею помандрує,

Із висоти огляне всю земну планету.

Він у космос виведе ракету,

Згорни із посвистом в пробірці...

Він є у Всесвіті і на далекій зірці.               (Водень)

 

16.Чорний Іван —дерев'янийкафтан.

Де носом поведе, там мітку прокладе.          (Олівець)

 

17.У воді росте, у воді кохається.

В воду попаде — враз води злякається.            (Сіль)

 

18.Я — елемент,

Який приніс вам силу й розум, люди.

Якщо ж змінити в назві «Ф» на «Б» —

протока з мене буде.           (Фосфор)

 

19.У вогні не горить і в воді не тоне.     (Лід)

 

20.Що за чиж на темнім полі

Креслить носом білий слід?     (Крейда)

 

21.З ним не прокисне молоко,

Реакції зовсім не будуть йти

І довго-довго не прогіркне масло.

«Не дам! Не допущу!Забороню!»

Таким у даних речовин є гасло.      (Інгібітори)

 

22.Є явища природні і погодні.

Є історичні, соціальні, політичні.

А коли змінить склад речовина,

Тоді якого явища учасниця вона?        (Хімічного)

 

23.Бінарні звуться ці Сполуки.

В них, міцно взявшись за руки,

Два елементи сполучились.

Які сполуки утворились?          (Оксиди)

 

24.Їх смак нам звичний і приємний.

В них білий колір, зрідка темний.

В природі завжди їх доволі.

Ну, як ви думаєте: що це?       (Сіль)

 

25.Подвійну назву вони мають,

Розчинні у воді бувають.

На шкіру втраплять — смійся й плач.

Відчуєш зразу ж вплив — ОН.

Не про молочні ріки й береги,

Вели ми з вами мову про...         (Луги)

 

26.Він із реакції незмінний сам виходить

Та швидше з ним реакція проходить.     (Каталізатор)

 

27.Їх смак відразу ж розпізнаєш ти,

Коли лимон чи яблуко візьмеш до рота.

Від них всі речі треба берегти —

Така вже в речовин у цих робота.

Руйнують, роз'їдають, посуд рвуть...

Скажи: як речовини ці зовуть?        (Кислоти)

 

28.Закінчення у назві і властиві, схожі з інеєм

Цей елемент зоветься...        (Алюмінієм)

 

29.Цей елемент дві назви має.

Одна із них планету називає,

За другою ми звемо солі і сполуки,

У нього є проста речовина,

Та краще нам її не брати в руки.

В приміщенні, де проживають люди,

Від неї всім лиш горе буде.

Так легко нам її розлити —

Важче знешкодити й зловити.    (Меркурій, Гідраргірум, ртуть.)

 

30.Модель у нього, як у Всесвіту.

Він має масу, розміри, величину й орбіту.

Усе в нім в ритмі, в русі, впорядковано,

Від людського ока все приховано.

І здивував і вразив весь народ,

Модель його створивши, Резерфорд.

Багато можна ще сказати про того, Чия назва...        (Атом)

 

31.Хоча «спиртом» мене називають,

Людину з того світу часом повертають,

Коли до носа піднесуть.

Та не у тім, звичайно, суть.

Хоч «спирт» я, не згоряю у вогні,

Бо добувають мене з газу у воді.             (Нашатирний спирт)

 

32.Я— газ, найлегший і безбарвний,

Неотруйний я і дуже гарний.

Як сполучуся з киснем я,

Водичку дам я для життя!          (Водень)

 

33.Селітра з водою захтіла дружити,

Питає: «Чому б нам у дружбі не жити?

 Ну справді, водичко, хіба ми не пара?»

Та раптом селітра в воді і пропала...

Зарадить біді поможіть, любі друзі!

Що треба зробити,

Щоб наша селі гра

Знов стала жити?         (Випарувати воду)

 

34.«Живим сріблом» мене називають,

Ще у пристрої медичні заливають,

Та брати в руки категорично 

забороняють.        (Ртуть)

 

35.Не їдять мене й не п'ють,

«Синім каменем» зовуть.

Полікуєш мною виноград.           (Мідний купорос)

 

 36.Хоч не можу я горіти,

Мене треба погасити —

Буду вам добро робити,

Хату зможу побілити,

Змурувати диво-дім —

Буде добре вам у нім.     (Вапно)

 

 


 


 


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ  ЛІТЕРАТУРИ

 

  1. Альманах перспективного досвіду педагогів Хмельниччини. Хімія і біологія у сучасній школі. Видавництво «Аксіома», 2009.
  2. Григорович О. В. Хімічний експеримент у школі. 7-11 класи. Видавництво «Ранок», 2008.
  3. Задорожний к. М. Тиждень хімії в школі. Випуск 3. Видавництво «Основа», 2008.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

docx
Додано
13 листопада 2019
Переглядів
1192
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку