Хімія та екологія в житті суспільства

Про матеріал

З'ясувати позитивний вплив хімічних технологій і негативний вплив хімізації на екологію. Проаналізувати причини і наслідки негативних глобальних змін на Землі. Показати важливість хімії як науки в розумінні і вирішенні актуальних екологічних проблем. Розвивати пізнавальні та комунікативні можливості учнів; вміння відстоювати власну думку, доводити, переконувати, аналізувати, робити висновки. Формувати основи нового екологічного світогляду.

Перегляд файлу

Тема: Хімія та екологія
 Мета: З’ясувати позитивний вплив хімічних технологій і негативний вплив хімізації на екологію. Проаналізувати причини і наслідки негативних глобальних змін на Землі. Показати важливість хімії як науки в розумінні і вирішенні актуальних екологічних проблем. Розвивати пізнавальні та комунікативні можливості учнів; вміння відстоювати власну думку, доводити, переконувати, аналізувати, робити висновки. Формувати основи  нового екологічного світогляду.
 Тип уроку: урок - диспут
 Обладнання та матеріали: комп’ютери, стенд з виразами про вплив людини на довкілля, мультимедійна дошка, презентація “Хімія та екологія”.
 Хід уроку
 Організаційний момент. Сьогодні гарний сонячний день, я вам бажаю також гарного настрою, натхнення в роботі, успіху у здобутті знань.
 Мотивація навчальної діяльності. Сьогодні ми з вами продовжуємо визначати роль хімії в житті суспільства. На попередньому уроці ми прийшли до висновку, що розвиток науково-технічного прогресу, розвиток суспільства  був би неможливим  без хімії. Переконливим доказом того, що ця наука протягом останніх двох століть успішно розвивається, є кількість синтезованих хімічних речовин. Понад 50 тис. хімічних речовин використовується людиною в практичній діяльності. Хімія допомагає у створенні  нових матеріалів, у розв’язанні енергетичної та сировинної проблем.
 Але ж які сьогодні склались відносини між хімією та екологією?
 Свої думки, я попросила висловити учнів і прийшла до висновку, що вони протирічливі. Одні доводять негативний вплив хімії на екологію, інші навпаки позитивний. Тому, щоб сьогодні відстоювати свої позиції учні об'єдналися у 2 групи і підготували виступи. Для цього вони використали багато додаткової літератури, скористалися послугами Інтернету і презентувати свій захист будуть у вигляді міні-проектів.
 Отже, як ви зрозуміли сьогодні мова піде про хімію та екологію. (Записати дату і тему уроку)
 Вивчення нового матеріалу
     Завдання уроку:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 група: Показати негативний вплив хімізації на екологію (учні цієї групи доводять, що потрібно відмовитись, від використання хімічної продукції)
2 група: Довести позитивний вплив хімічних технологій на екологію (Переконують, що сьогодні без хімії розв'язувати екологічні проблеми неможливо).
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приймемо регламент , щоб обмежити дискусію в часі.
На виступ доповідача - 5-7 хв.
На доповнення - 1 хв.
На постановку запитань опонентам - по 2 хв.
Виступ рецензента - 3 хв.
  Отже, я думаю ми надаємо слово доповідачеві 1 групи, який доводитиме негативний вплив хімії на довкілля і необхідність відмови від використання хімічних речовин. Члени групи мають матеріал для доповнення фактами доповіді.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А зараз надаємо слово відповідачеві 2-гої групи.
 Яка переконуватиме у позитивному значенні хімії для збереження і  рекомендує використовувати нові хімічні технології.
 

 Чи є факти, що підтверджують виступ?

І так, ми вислухали дві протилежні думки щодо взаємозв'язку хімії та екології, тож надаємо слово опонентам (задають питання)

 II гр.           I гр. 

 Ви доводите негативний вплив АЕС на довкілля. А чи сьогодні ви готові відмовитися від використання енергії АЕС ?
 Відповідь(I група ): Так, переконливим доказом небезпечності АЕС послужив вибух на Чорнобильській АЕС, який призвів до забруднення величезної території радіонуклідами і важких онкологічних захворювань дітей і дорослих. З повітря вони через ґрунти, воду потрапили в рослинні і тваринні організми та організм людини. Сьогодні негайно потрібно відмовитись від використання АЕС. Але для цього потрібні альтернативні джерела енергії. А чи сьогодні на Україні  вони знайшли широке застосування? Ні, причина в тому, що ці джерела дорого коштують і немає можливості їх на даний момент використовувати, але цю справу обов'язково потрібно розвивати.
 2. Ви доводите, що мінеральні добрива мають негативний вплив на довкілля і від них потрібно відмовитись. То як тоді наповнити ґрунти хімічними елементами, які виносяться з ґрунту під час збору врожаю?

            
1 група 1. Ви рекомендуєте використовувати хімічні технології. Але ж де їх ефективність? Забруднення хімічними речовинами  видно скрізь, а результати технологій непомітні.

2 група 2. Ви говорили про очистку води від нафти. Можливо способом спалювання? Як це впливає на живі організми?

Отже , я думаю час наш обмежений і вичерпався. Наскільки ефективно ви виконали свою роботу, скажуть рецезенти, яким ми надамо слово. Одержані бали занесіть дом своїх таблиць.
 Тож я вважаю, що хоча ви і притримувались протилежних точок зору щодо значення хімії для екології, проте висловили спільну думку, що головним винуватцем, причиною і наслідком забруднення довкілля - є людина. Вона причина, вона і наслідок. (вирази)
 А зараз наскільки успішно ви зрозуміли про причини забруднення довкілля і шляхи очищення довкілля ми перевіримо при допомозі тестового контролю. Час обмежений - 3 хв. По закінченню часу на моніторі буде виставлено ваші досягнення, тому працюйте швидко. По закінченню роботи виставите свої бали в особові листки. На закінченні уроку я думаю ви висловите свої думки, щодо такої форми проведення уроку. Сподобався чи не сподобався вам такий урок? Чим?
     Тестовий контроль

1.Причиною кислотних дощів є поява:

а) оксиду карбону(IV);

б) оксидів нітрогену і оксиду сульфуру(IV);

в) вихлопних газів, фреонів.

 

2. Парниковий ефект зумовлений  зростанням концентрації:

а) оксиду карбону(IV);

б) оксидів нітрогену і оксиду сульфуру(IV);

в) вихлопних газів, фреонів.

 

3. Руйнування озонового шару викликано:

а) промисловими стоками;

б) автотранспортом;

в) роботою холодильників, аерозольних установок (фреону)

 

4. Смог є результатом взаємодії:

а) великої кількості пилу і газів у безвітряну погоду і приземному шарі атмосфери з озоном;

б) при взаємодії оксидів карбону, аміаку;

в) ари взаємодії радіонуклідів.

5. Основними шкідливими забруднювачами гідросфери є:

а) неорганічні речовини (мінеральні добрива, кислоти, луги,)

б) транспорт;

в) органічні речовини (пестициди, нафта, нафтопродукти, СМЗ ).
 

6. Дуже високотоксичними є такі групи елементів:

а) Cu, Fe, Zn, Ni, Mn(купрум, ферум, цинк, нікель, марганець)

б) Cr, Ag, Al (хром, аргентум, алюміній)

в) кальцій, гідраргірум, свинець, берилій

 

7. Небезпечними радіонуклідами є:

а) ізотопи цезію - 137 і стронцію - 90

б) ізотопи калію і кальцію

в) ізотопи гідрогену

 

8. Радіонукліди зумовлюють:

а) пригнічення  процесів життєдіяльності, затримку росту;

б) порушення структури ДНК, ран.;

в) зневоднення організму, запальні процеси.

 

9. Екологічно виправданими джерелами енергії є:

а) АЕС, ТЕЦ;

б) ГЕС;

в) енергія сонця, вітру, підземного тепла

 

10. Причиною глобального забруднення є:

а) безгосподарська діяльність людини;

б) хімічна промисловість;

в) електростанції АЕС, ТЕЦ;

 

    Д/З

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§19 Підготувати повідомлення “Місце хімії серед інших наук про природу”.

docx
Додано
3 березня 2021
Переглядів
2428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку