Хімія у мистецтві « Магія кольору. Пігменти »

Про матеріал
Дослідження складу та добування власноруч виготовлених фарб на основі мінералів дозволяє на конкретних прикладах простежити еволюцію історичного розвитку і взаємозбагачення хімії та мистецтва. Системний аналіз використання неорганічних сполук у мистецтві розширює наукові знання про природні мінерали, хімічні реакції і процеси, що лежать в основі добування художніх матеріалів, розвиває цікавість до хімії, розуміння її ролі та значення у сучасному світі.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Майстер – клас Хімія у мистецтві « Магія кольору. Пігменти »З досвіду роботи вчителя хімії, біології, образотворчого мистецтва СШ № 105 Дарницького району м. Києва Капшик І. Й.

Номер слайду 2

Хімія і мистецтво мають внутрішню спільність, яка грунтується на їх творчій природі ... »                                               Марселен Бертло

Номер слайду 3

Пігменти (лат. pigmentum — фарбуюча речовина) у образотворчому та декоративно-ужитковому мистецтві — кольоровий порошок органічного та мінерального походження, який є однією із складових всіх видів художніх фарб. Намалювати можна нею. Будинки, хмари і поля. Зелену затишну алею,Високі гори і моря. Зачарувати можна нею —Така вона чудова й гарна!Ти знаєш, як зовуть цю фею?Її зовуть, звичайно... (фарба).

Номер слайду 4

Перші людські малюнки були створені вуглиною та вохрою У складі природного вугілля переважає вуглець, на частку якого припадає 60-98% маси вугільної речовини. Колір коливається від бурого до чорного. Стара українська назва вохристого лімоніту — жовтильниця. Клас мінералу – оксиди, гідроксиди Формула: Fe. O(OH)· n. H2 O. Це природні мінеральні  агрегати, сумішей  оксидів та гідрооксидів заліза  (Fe3+)Тема: «Прості та складні речовини» Хімія 7 клас. Завдання: 1. Прочитайте хімічну формулу ферум (ІІІ )оксиду та гідроксиду ;2) Проаналізуйте якісний та кількі­сний склад цих сполук за її хімічною формулою.3) Поясніть на прикладі вищеназванних художніх матеріалів багатоманітність речовин та чим вони відрізняються між собою ?4) Обчисліть відносні молекулярні маси ферум (ІІІ ) оксиду та ферум (ІІІ ) гідроксиду.

Номер слайду 5

Мінеральні ( неорганічні )Пігменти. Вугілля. Персикова чорна, лампова чорна, палена кістка Оксиди металів. Цинкові білила-Zn. OТитанові белила-Ti. O2 Хромова зелена- Cr2 O3 Вохра –Fe2 O3 Кобальт синій -Co. OСоліІнші соліCu. CO3*Cu(ОН)2 Свинцовіе білила-2 РЬСo 3 * РЬ (ОН) 2 Вівианит(синяя вохра)-Fe3(PO4)2*8 H2 O5 Сульфіди. Кіновар -Hg. SЖовтий кадмій-Cd. SАурипігмент- Al2 S3 ОрганічніВисокомолекулярні сполуки. Na6 Al4 Si6 S4 O24

Номер слайду 6

Художня фарба являє собою комплекс, що складається з двох компонентів - пігменту і сполученної речовини. Для приготування фарб різних типів: олійних, темперних, акварельних використовуються одні й тіж самі пігменти, але різні речовини, що їх пов'язують. Пігменти Фарби

Номер слайду 7

«Фарби викликають у людей велику радість. Око відчуває необхідність в них так само, як і у світлі. Згадайте, як ми оживаємо, коли в похмурий день сонце раптом освітить частину місцевості, і фарби стають яскравішими». І. Гете.

Номер слайду 8

Склад фарб. Сполучна речовина. ПриродніШтучніЛазурит. Пігмент. Яєчна

Номер слайду 9

Фаюмські портрети — створені в техніці енкаустики, поховальні портрети в Елліністичному Єгипті I–III століть. Свою назву отримали за місцем першої великої знахідки в Фаюмській оазі у 1887 р. Ранні фаюмські портрети виконані в техніці енкаустики . Це восковий живопис розплавленими фарбами, яку відрізняє об'ємистий (пастозність) мазок. Картини, виконані цим способом, відрізняє рідкісна свіжість кольору і вони на диво довговічні. Віск — органічна речовина рослинного або тваринного походження, утворена з естерів — вищих жирних кислот і вищих, переважно одноатомних, спиртів. Теми: « Карбонові кислоти. Одноатомні спирти. Естери». Хімія 9 клас. Завдання: 1. Поховальні портрети фаюмської оази писались на основі розплавленого воску при змішуванні з мінеральними пігментами. Як ви поясните причину довговічності при збережені кольору фарб, одержаних подібним чином ? Чого можуть «боятися» картини, створені в техниці енкаустики ?Чому фаюмські художники при добуванні воскових фарб віддавали перевагу мінеральним, а не органічним пігментам ?( Підказка - переважна більшість мінеральних пігментів це: оксиди, гідроксиди та солі різних металів).

Номер слайду 10

Темпера (італ. від temperare- змішувати фарби) — фарби, що готуються на основі сухих порошкових мінеральних пігментів і їх синтетичних аналогів. Сполучною речовиною темперних фарб є емульсії — натуральні (розведений водою жовток цільного курячого яйця, сік рослин тощо) або штучні полімери тощо. Темперні фарби використовуються людством близько 3,5 тисяч років. Один з найдавніших письмових документів, яким є «Природна історія» Плінія, трактуючи про фарбу «purpu-rissum», повідомляє нам, що для застосування в живопису «фарба» змішувалася з яєчним жовтком з додаванням оцту. І

Номер слайду 11

Експеримент Мета: Отримати темперну фарбу власноруч. Провести порівняльний аналіз з промисловою фарбою. Алгоритм1. Змішати фарбувальний пігмент з водою (у рівних пропорціях).2. Додати зволожений пігмент до (жовтка курячого яйця).3. До одержаної суміші додати рівний об'єм розчину оцту і ретельно перемішати.4. При виготовлені темних темперно – олійних фарб можна додати столову ложку оліфи, а при світлому пігменті її заміняють лляною олією.5. Отриманою фарбою намалювати малюнок. Або зробити вибійку на картоні або тканині.6. Порівняти малюнки, намальовані саморобними і виробничими фарбами.

Номер слайду 12

Висновки. Темперні фарби (розведені яйцем) - густі, швидко висихають, легко набираються на пензлик, залишають на папері густий слід. Порівнюючи малюнки, зроблені саморобними і фабричними фарбами, ми переконалася, що фабричні фарби яскравіші, і простіші у використанні. Натуральні фарби мають неприємний запах. Крім того, синтетичні фарби можна довго зберігати, а домашні фарби швидко псуються. Термін їх дії 2-4 дні ( в залежності від компонентів ). Отримані власноруч темперні фарби мають переваги і недоліки: екологічно чисті, не дорогі, мають природні кольори, але трудомісткі, швидко псуються, не мають яскравих кольорів і їх незручно зберігати.

Номер слайду 13

Створення малюнків у техніці темперного живопису

Номер слайду 14

З палітри художника доіндустріального періоду Білі пігменти. Свинцеві білила 2 Рb. СО3*Рb(ОН)2 (добували за допомогою окислення оцтом свинцевої стружки. Свинцеві білила були практично найуживанішою білою фарбою в Європі до XIX століття). Баритові білила (бланфікс) (Ba. SO4). Пігмент крейди (Са. СО3 ) - біла фарба з давніх-давен виготовлялася з перетертого порошку крейди, що добувався з крейдяних відкладень.

Номер слайду 15

Жовті пігменти. Вохра : Fe. O(OH)· n. H2 O - в залежності від домішок буває різних відтінків: від жовтого до червоного. Свинцево-олов'яно ( суриково ) жовта – мінеральний пігмент, відомий також як джаллоліно. Пігмент отримували шляхом прожарювання свинцю і стануму (олова) разом (1: 3). До початку XIV століття пігмент використовували у виробництві кераміки і скла, а пізніше і для приготування фарби у живописі. Аурипігмент Склад: As2 S3. Домішки: Co, Ni, Zn, W, Mg, Cu, Ca, Ti, Ga, Na та ін. Його не можна було змішувати з білилами. Кристали відносилися до рідкісних мінералів, добувались переважно у Сирії.

Номер слайду 16

Червоні пігменти Червоні землі - це переважно оксиди феруму – (Fe. O ; Fe(OH)3; Fe3 O4 ) мінеральні пігменти різних відтінків - від світлих червоних (англійська червона) до фіолетових (капут Мортум). У живописі застосовується з найдавніших часів. Назви пігментів зазвичай походять від імені місцевості, де їх добувають. Сурик червоний - Хімічна формула: Pb3 O4+Pb. O. Свинцевий оксид, який в античній давнині називали мініум (minium). Пігмент мінерального або штучного походження. Кіновар -  ланцюжкової будови Hg. S. Містить 86,2% Hg і 13,8% S, домішки — Se (до 1%), сліди Те. Сірчистий меркурій - найбільш яскравий пігмент мінерального або штучного походження, основний червоний колір у стародавньому та середньовічному живописі.

Номер слайду 17

Сині та зелені пігменти. Ультрамарин (лазор) (Na,Ca)8[Al. Si. O4]6(SO4,Cl,S)2 - сірчаний содово-алюмінієвий силікат - натуральний мінеральний пігмент, який одержують з напівдорогоцінного лазуриту, або ляпіс-лазурі (lapis-lazuli). Азурит - купруму карбонат  острівної будови — Cu3[OH]2[CO3]2. Склад (%): Cu. O — 69,24; CO2 — 25,53 %; Н2 О — 5,23. Містить 55,3 % Cu. - найпоширеніший синій пігмент мінерального походження. Натуральний малахіт (Cu. CO3*Cu(OH)2 ) - вуглекисла сіль міді - натуральний пігмент, який отримували з мінералу. Малахіт часто дає слабку в тонах зелену фарбу, а тому він частіше зустрічається в темперних фарбах, ніж в олійних. 

Номер слайду 18

Чорні пігменти. Чорний кістковий пігмент виготовляли з паленої кістки, наприклад, слонової чи кісток свійських тварин. Палена кістка належить до групи вуглецевих неорганічних фарб складного мінерального комплексу. Кісточкову чорну фарбу отримували також шляхом спалювання різних кісточок плодів вишні, персика, мигдалю, сливи, винограду та ін. Деревна чорна фарба, яку отримували від спалювання (без доступу повітря) деревини верби, липи, тополі, бука, берези тощо. Мінеральну чорну фарбу, або чорну землю одержували з натурального земляного пігменту. Її отримували з деяких сортів глинистого сланцю, що був багатий на вуглець

Номер слайду 19

Металеві пігменти. Порошкоподібне золото або листове (сусальне). Не розчиняється в жодній кислоті, за винятком царської горілки: HNO3 + 4 HCl + Au = HAu. Cl4 + NO↑ + 2 H2 O У якості металевих пігментів використовувалась і мідь ( купрум таі бронзові порошки, що одержувались зі сплавів купруму з цинком, станумом і іншими металами. (Добре розчиняються у нітратній кислоті при нагріванні: Cu + 4 HNO3 = 3 NO2 + Cu(NO3)2+ 2 H2 O 3 Cu + 8 HNO3 = 2 NO + 3 Cu(NO3)2 + 4 H2 O Срібло використовується у вигляді порошку або листів. Відмітна риса срібного пігменту: наявність темно-коричневої, майже чорної плівки сульфіду срібла Ag2 S, що утворюється у місцях тріщин при втраті покривного лаку у результаті впливу сірководню атмосфери.

Номер слайду 20

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ :1. Антонович Євген Художні техніки у школі. Навчальний посібник. – Київ, 1997. – 310 с.2. Ковальов Олександр Декоративно–прикладне мистецтво у школі 1-7 клас: Навчальний посібник. – Суми; ВТД «Університетська книга», 2006.- 144 с.3. Лоханько Ф. П., Флорова Т. І. Художні матеріали — техніка живопису. — Київ : Образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1960.4. Финли, В. Земля. Тайная история красок / В. Финли; пер. с англ. – М.: Амфора, 2010. – 416 с. ІНТЕРНЕТ РЕСУРСИhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%B5%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B0http://kamnu.com.ua/index.php/istoriakamnia/3093-prirodni-pigmenti-z-mineraliv-i-%D1%97xnye-vikoristannya-v-cerkovnomu-mistectvi.htmlhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9 C%D1%96%D0%BD%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BB%D1%8 C%D0%BD%D1%96_%D1%84%D0%B0%D1%80%D0%B1%D0%B8

Номер слайду 21

Все буде Україна !

pptx
Пов’язані теми
Хімія, Майстер-класи
Додано
6 січня 2023
Переглядів
1862
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку