План уроку
Тема уроку: Гомологічний ряд спиртів, функціональна група, загальна та структурні формули, ізомерія, систематична номенклатура. Фізичні і хімічні властивості етилового спирту. Отруйність спиртів і їх згубна дія на організм людини.
Мета уроку:
Формування ключових компетентностей:
- спілкування державною мовою;
- уміння вчитися впродовж життя;
- екологічна грамотність і здорове життя;
- інформаційно-цифрова компетентність.
Формування предметних компетентностей:
- повторити поняття спирти, функціональну групу спиртів, молекулярні і структурні формули насичених одноатомних спиртів, вивчити ізомерію пропанолів та бутанолів, систематичну номенклатуру, повторити їхні фізичні властивості.
Розвивати екологічне мислення, вміння складати формули речовин, робити висновки.
Виховувати здоровий спосіб життя, інтерес до вивчення хімії, вміння використовувати свої знання.
Тип уроку: урок засвоєння знань і вмінь.
Дидактичне забезпечення уроку: технічні засоби навчання, мультимедійна презентація, таблиці, інтерактивна вправа «Бліц-турнір», алгоритм номенклатури спиртів, гомологічний ряд спиртів, тренувальні вправи, посилання на електронний підручник: https://pidruchnyk.com.ua/1394-himiya-savchin-10-klas.html , прийом «Міні - практикум», «Практичність теорії», тести На Урок https://naurok.com.ua/test/cpirti-1931232.html , посилання на диск https://drive.google.com/drive/u/1/folders/1aOER45qoPjg34aM-XdqbL89zd3Xatm9i , реактиви, віртуальна лабораторія за QR- кодами (https://youtu.be/isDiY6hyLjA, https://youtu.be/3oOGOLj_XDU, https://youtu.be/MlBTmvzXukk), посилання youtube https://youtu.be/n2YAkGNb3Ro, https://youtu.be/rpmsKur8CUM, https://youtu.be/aAwwNwDyYzE.
Дидактична структура уроку
Продовжується вивчення властивостей спиртів. Для кращого сприйняття і розуміння здобувачі освіти пригадують те, що вчили на попередньому уроці. Проводиться бліц - турнір.
Бліц — турнір:
1. Які органічні сполуки називають спиртами?
а
11 .Молекули спиртів полярні чи неполярні?
12.Які сполуки називаються оксигеновмістними?
III. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Викладач: Гомологічний ряд спиртів, функціональна група, загальна та структурні формули, ізомерія, систематична номенклатура. Фізичні і хімічні властивості етилового спирту. Отруйність спиртів і їх згубна дія на організм людини.
Мета нашого уроку - вияснити характерні властивості спиртів, так як спирт є важливим продуктом для народного господарства. У великих кількостях його використовують для добування синтетичного каучуку, пластмас. Спирт етанол використовують як розчинник для виготовлення парфумів, одеколонів, лаків, для консервування анатомічних препаратів, а також для добування багатьох органічних речовин. У суміші з бензином використовується як паливо, розроблені авіамотори, які працюють на спирті. Є спирт технічний і є спирт харчовий. Технічний спирт містить домішки, отруйні для людини, тому його денатурують, додають барвники, щоб зробити непридатним до споживання. Як харчовий продукт людина здавна вживає етиловий спирт, що часто призводить до важливих змін в організмі. Отже, щоб всебічно розкрити властивості спиртів, ознайомимось із ними детальніше.
Працюємо за планом. (учні записують план, який проєктується на екрані).
1. Викладач: Ми вияснили, що спирти складаються із радикалів насичених вуглеводнів і групи - ОН. Виходячи із насичених вуглеводнів, можна записати формули спиртів. (інформація проєктується на екран)
одноатомних спиртів. Загальна формула СпН2п+1ОН
Молекулярна формула |
Структурна формула |
Назва речовини |
СН3ОН |
сн3-он |
метанол, метиловий спирт |
С2Н5ОН |
СН3-СН2-ОН |
етанол, етиловий спирт |
С3Н7ОН |
СН3-(СН2)2-ОН |
пропанол, пропіловий спирт |
С4Н9ОН |
СН3-СН2-СН2-СН2-ОН |
бутанол, бутиловий спирт |
с5н11ОН |
СН3-(СН2)3-СН2-ОН |
пентанол, аліловий спирт |
С6н13ОН |
СН3-(СН2)4-СН2-ОН |
гексанол, гексиловий спирт |
С7Н15ОН |
СН3-(СН2)5-СН2-ОН |
гептанол, гептиловий спирт |
с8н17ОН |
СН3-(СН2)6-СН2-ОН
|
октанол, октиловий спирт |
С9Н19ОН |
СН3-(СН2)7-СН2-ОН |
нонанол, нониловий спирт |
с10н21ОН |
СН3-(СН2)8-СН2-ОН |
деканол, дециловий спирт |
Розповісти здобувачам освіти про класифікацію та ізомерію спиртів і провести з ними бесіду.
(Інформація у таблиці проєктується на екран).
Ви бачите, що усі спирти мають назви як же називають спирти?
У кожного з вас на комп’ютері є алгоритм номенклатури насичених одноатомних спиртів.
Алгоритм номенклатури насичених одноатомних спиртів
4 3 2 1
׀
СНз
З - метил
Бутан-1-ол
Отже, назва спирту: З – метилбутан - 1 - ол
(Розбираємо алгоритм по пунктах з коментарем).
Прийом «Міні-практикум».
Записуємо декілька формул на дошці і називаємо їх.
СН3-СН2-СН-СН-СН2-ОН
׀ ׀
СНз С2Н5
СНз - СН - СН2 - ОН
׀
СНз
СН3-СН-СН2-СН-СН2- СН2 – ОН
׀ ׀
СНз С3Н7
Викладач: Тепер перевіримо, як кожен із вас засвоїв номенклатуру спиртів. Відкрийте, будь ласка, на робочому столі папку «Спирти». Перед кожним з вас є завдання «Формули спиртів». https://drive.google.com/drive/u/1/folders/1aOER45qoPjg34aM-XdqbL89zd3Xatm9i
Ви повинні назвати усі формули. Кожна вірна відповідь 2 бали. Для виконання завдання у вас є 3 хвилини. Завдання на моніторі комп’ютера, він вас і оцінить.
І варіант.
пентан-3-ол
3-пропілпентан- 2-ол
4,5-диметилгексан- 1-ол.
ІІ варіант.
3-метилгептан- 4-ол
2-етилгексан- 4-ол
2-пропіл- 5-етилгексан- 1-ол.
А тепер розглянемо фізичні і хімічні властивості спиртів.
Прослухайте інформацію. Паралельно з розповіддю йдуть титри про виробництво і застосування спиртів.
1-й учень: Метанол - найпростіший одноатомний спирт. Молекулярна формула СН3ОН. Називають метиловим спиртом, а також деревним, тому що він утворюється при сухій перегонці дерева. Це безбарвна рідина із спиртовим запахом. Сильна отрута: приймання всередину викликає сліпоту, а у великих дозах - смерть. Цей спирт використовується як розчинник і для різних органічних синтезів.
2-й учень: Етанол або етиловий спирт має формулу С2Н5ОН і ще його називають винним спиртом. Це безбарвна речовина, має спиртовий запах, необмежено змішується з водою. Здавна для добування цього спирту використовують різноманітні речовини: це і цукор, і виноградний сік, і полісахарид, наприклад, крохмаль, який міститься в бульбах картоплі, зерна жита і пшениці, кукурудзи, та целюлоза, яка міститься в деревині.
Викладач: А зараз послухаємо хімічні властивості і подивимося на експериментальні дослідження.
1-й здобувач освіти: Ми також проводили експерименти з етиловим спиртом і виявили, що спирти речовини горючі. (Демонстрація досліду викладачем, обговорення спостережень).
Бачимо, що спирт відразу спалахує і горить синім полум’ям, при цьому виділяється велика кількість теплоти. На основі цієї властивості метанол і етанол використовують як добавку до пального, підвищуючи октанове число і знижуючи утворення шкідливих речовин у вихлопних газах. Запишемо рівняння реакції:
С2Н5ОН+ 3О2 → 2СО2+ ЗН2О (запис у зошит)
1-й учень: Спирти взаємодіють з активними металами (Демонстрація викладачем, обговорення, запис рівняння)
2С2Н5ОН+2Nа →2С2Н5ОNа + Н2↑
Атом Гідрогену легко заміщується активними металами, при цьому утворюються алкоголяти.
1-й учень: Для спиртів характерні реакції всієї функціональної групи - ОН. Якщо нагрівати спирти з галогеноводнями, то відбувається реакція заміщення гідроксильної групи на Галоген. Утворюється хлоретан.
С2Н5ОН + НС1→С2Н5С1 + Н2О
Хлоретан використовують для місцевої анестезії.
Віртуальна лабораторія.
Викладач: Із реакціями окиснення етанолу до етаналю, окиснення метаналю (етаналю) амоніачним розчином арґентум(І) оксиду, окиснення метаналю (етаналю) свіжоодержаним купрум(ІІ) гідроксидом ви ознайомитеся у нашій віртуальній лабораторії за посиланням https://drive.google.com/file/d/1O3etHUMwEFBJL96DVKBlwgfL5txUemro/view?usp=share_link , відвідавши її, коли будете готуватись до наступного уроку хімії або за QR-кодом.
Завдання: переглянути досліди, записати відповідні рівняння хімічних реакцій.
Окиснення етанолу до етаналю. |
Окиснення метаналю (етаналю) амоніачним розчином арґентум(І) оксиду. |
Окиснення метаналю (етаналю) свіжоодержаним купрум(ІІ) гідроксидом. |
|
|
|
Викладач: На сьогоднішньому уроці ми говоримо про велику роль і широке застосування спиртів у різних галузях, але окрім всього цього спирт використовують у харчовій промисловості для виготовлення алкогольних напоїв.
1-й учень: За своєю фармакологічною дією етанол належить до наркотичних засобів. Уживаний у вигляді алкогольних напоїв у малих дозах він знижує гальмівні процеси в корі головного мозку, а при збільшенні дози з’являється сонливість, свідомість плутається і, нарешті, зовсім втрачається.
1-й учень: Унаслідок систематичного вживання алкоголю в людини виникає психічна, а потім фізична залежність. Алкоголь згубно діє на організм людини: руйнує слизові оболонки порожнини рота, стравоходу, шлунка, спричиняє цироз печінки, вражає серце та руйнує нервову систему. Тривалість життя жінок-алкоголіків на 10%, а чоловіків на 15 % коротша, ніж непитущих.
1-й учень: У молодих людей захворювання на алкоголізм розвивається швидше, оскільки у них інтенсивніше відбуваються обмінні процеси.
Ми продемонструємо дію спирту на білок, з якого складається людський організм. У спирті білок згортається, денатурує, тобто повністю руйнується його структура. https://youtu.be/n2YAkGNb3Ro
Шматок хліба вміщений у воду розмокає і плаває на поверхні, а у спирті - твердне і тоне.
А тепер для вас інформація для роздумів, яку ви собі переглянете у вільний час за поданими посиланнями.
Викладач: Ознайомившись із цією інформацією, я думаю, що ви не станете зловживати спиртними напоями, тому що ніхто не знає повністю своїх можливостей, не знає, коли він стане на такий шлях, з якого зійти дуже важко, навіть при бажанні. Але повністю обійтися без виробництва спиртів не можливо, тому що вони, як ми уже вияснили, мають дуже велике значення.
IV. Осмислення одержаних знань.
Отож, ви були сьогодні уважні і почули багато цікавої і корисної інформації, але якісне її засвоєння ви повинні підтвердити розв’язуванням задач.
У кожного з вас на комп’ютері є посилання на тренувальні задачі за рівнями складності. Кожен з вас розв’язує задачі, які йому під силу. Розв’язок записуєте у зошит, а відповіді у таблиці на комп’ютері.
https://drive.google.com/drive/u/1/folders/1aOER45qoPjg34aM-XdqbL89zd3Xatm9i
Тема: Одноатомні спирти.
Складність 1 (до 7 балів)
СНз
I
а. СН3-С-СН-СНз б. СНз-СН-СН-СН-СНз
I I I I I
СНз ОН СНз ОН С2Н5
2 – метилпентан - 1 - ол;
2,3 - диметилбутан- 2 - ол;
2 - метилпент- 1 - ен - 3 - ол.
Складність 2 (до 9 балів)
С2Н4 → С2Н5ОН → С2Н5ОNа
Складність 3 (до 12 балів)