Хитрощі не люблять совісті. Василь Сухомлинський «Як Наталка в Лисиці хитринку купила»

Про матеріал
ознайомити дітей із казкою В. Сухомлинського; навчати розуміти прочитаний текст, визначати частини тексту (зачин, основну частину, кінцівку), головну думку; формувати вміння висловлювати власні думки, відшукувати в тексті аргументи
Перегляд файлу

Хитрощі не люблять совісті. Василь Сухомлинський «Як Наталка в Лисиці хитринку купила»

Мета: ознайомити дітей із казкою В. Сухомлинського; навчати розуміти прочитаний текст, визначати частини тексту (зачин, основну частину, кінцівку), головну думку; формувати вміння висловлювати власні думки, відшукувати в тексті аргументи, переказувати зміст близько до тексту; розвивати вміння аналізувати, правильно оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв'язне мовлення учнів; розширювати їхній світогляд; виховувати почуття відповідальності;

Обладнання: портрет Василя Сухомлинського, збірки його творів, малюнки лисички, книжки або малюнки обкладинок книжок з казками про лисицю.

Тип уроку: урок набуття нових знань.

Освітні галузі: мовно-літературна, природнича, здоров'язбережувальна.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організаційний момент

Ось дзвінок сигнал подав —      

До роботи час настав.      

Тож і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

2. Психологічна настанова на урок

— Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того щоб працювати на уроці гарно і виконати всі завдання, будьте старанними, активними та уважними.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Дотекстова діяльність

1) Артикуляційні вправи.

 Відгадування загадки.

В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має,

Та на місці не сидиться,

А зовуть її ………

Робота над скоромовкою

Промовлення напівголосно у помірному темпі; швидко; дуже швидко.

Вправа «Не спіткнусь»

— Прочитай уважно і знайди слово, що відрізняється однією літерою.

син

горох

після

син

горох

пісня

син

порох

після

сир

горох

після

2) Робота над загадкою. Актуалізація опорних фонових знань.

 - Чим славиться лисиця?

— За якими ознаками можна впізнати, що це лисичка?

— Що вам ще відомо про лисичку? (Запис на дошці пригаданих відомостей.)

— Чи читали ви казки, де головним персонажем є лисиця? Що це за казки? (Розглядання книжок чи малюнків обкладинок.)

— Якою буває лисичка у народних казках? Якими рисами її наділяє народ?

3) Повідомлення теми та завдань уроку.

— Сьогодні ми недарма пригадали лисичку. Вона буде одним з персонажів твору Василя Сухомлинського, який ми будемо сьогодні читати.

2. Робота над текстом казки В. Сухомлинського «Як Наталка в Лисиці хитринку купила»

1) Підготовка учнів до сприймання змісту тексту.

Робота із заголовком

— Прочитайте заголовок. Як ви гадаєте, що таке хитринка? (Хитрощі.)

— Поміркуйте, чи можна купити хитринку?

— Як вважаєте, про що йтиметься в тексті?

2) Первинне сприймання змісту тексту учнями.

Виразне читання казки вчителем (с. 10—11).

3) Перевірка первинного сприймання змісту твору.

Перевірка емоційного сприймання змісту

— Чи сподобалася вам казка? Що вас вразило?

— Чи справдилися ваші передбачення щодо можливих подій?

Словникова робота

·    Пояснення значення незрозумілих слів чи висловів.

Крам — товар.

·    Читання слів «луною» за учнем, який гарно читає.

ряд

комір

пухнастий

крам

продає

дерев'яна

базар

ковзани

хитрощі

совість

злякалась

соромно

хитринка

почервоніла

скаржиться

пищить

жалібно

скривилася

— Знайдіть і прочитайте слова, що складаються з одного складу; з двох складів.

— Знайдіть і прочитайте слова, у яких є буква, що позначає два звуки.

Фізкультхвилинка

4) Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту.

·    Читання казки «ланцюжком».

·    Поглиблене усвідомлення фактичної інформації.

Бесіда за змістом тексту з елементами вибіркового читання.

— Коли відбувалися описані події?

— Хто прийшов на базар? Що вона продавала?

— Як ви гадаєте, чому саме Лисичка продавала хитринки?

— Хто йшов повз базар? Що побачила дівчинка?

— Який вигляд мала хитринка? Прочитайте.

— Яку хитрість використала Наталочка вдома, аби не готувати уроки?

— Як мама розкрила хитрощі доньки?

— Що вирішила зробити дівчинка, коли було розкрито її хитрощі?

— Чому Наталочка хотіла повернути хитринку?

— Чи вдалося їй це зробити? Чому?

— Чого злякалася хитринка?

— Знайдіть і прочитайте розмову Наталочки та мами.

— У чиїх словах передано головну думку твору? Прочитайте їх.

— Поміркуйте, як потрібно ставитися до своїх обов'язків.

Вправа «Дослідники»

— Виберіть з тексту ознаки до слів.

Рушничок (який?) ... (білий).

Комір (який) ... (пухнастий).

Дівчинка (яка?) ... (маленька, дерев'яна).

·    Робота над будовою тексту.

— Зверніть увагу: текст поділено на частини. Який заголовок, або назва тексту?

— Навіщо автор дає тексту заголовок?

— Прочитайте частину, яка називається зачин. Про що в ньому йдеться?

— Прочитайте кінцівку. Що міститься у цій частині? (Висновок, головна думка.)

— Яка частина тексту найбільша? Саме в ній описуються події твору.

Фізкультхвилинка для очей

·    Робота в групах. Складання переказу казки за пазлами .

— Розгляньте малюнки. Перекажіть за ними казку. Чим розпочиналася казка? Що було потім? Чим вона закінчилася?

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Рефлексивний аналіз змісту прочитаного

1) Хвилинка-цікавинка.

— Чи знаєте ви, чому лиса назвали лисом? Виявляється, це слово походить з давньослов'янської мови, де воно позначало жовтуватий і рудий колір. А саме такий колір хутра у цієї тварини. Тобто свою назву лис отримав за колір свого хутра.

2) Вправа «Мікрофон».

— З яким твором сьогодні ознайомились?

— Хто його автор?

— Хто є персонажами казки?

— Чого навчає нас ця казка?

— Як потрібно боротися з лінощами?

— Про яку людину говорять хитрий, як лис?

2. Домашнє завдання

— Перекажіть удома батькам чи бабусі з дідусем, чи меншим братику або сестричці казку за пазлами (с. 11).

 

 

 

docx
Додано
10 жовтня 2023
Переглядів
238
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку