Виховна година
Клас: 3
Тема: Хліб – усьому голова
Мета: прищепити учням бережливе ставлення до хліба. Розширити знання дітей про шлях хліба з поля до столу; довести до відома дітей, що хліб результат праці людей багатьох професій; виховувати повагу до людей праці. Збагатити знання про народні звичаї, що пов’язані з ним; ознайомити з історією виникнення хліба, народними звичаями нашого краю. Формувати вміння аналізувати та робити висновки з прослуханого, прочитаного. Розвивати вміння оперувати знаннями користуючись різними джерелами інформації.
Обладнання: мультфільми; паляниця на вишитому рушнику;малюнки виробів з тіста, ілюстрації.
Хід заняття
І Організаційний момент
1.1Вітання
Добрий день, діти!
Я рада вас вітати.
Будете ви багато знати
Тільки потрібно гарно працювати.
1.2 Повідомлення теми і мети заняття
Сьогодні ми поведемо мову про те, без чого не можна уявити ні степової далі, ні світанку, ні рідного дому, ні самого життя. Про що піде наша розмова, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.
Він і чорний. Він і білий.
І завжди він загорілий.
Як до столу ми йдемо,
То без нього не їмо.(Хліб)
Так, мова піде про хліб. В народі кажуть: важка праця хліборобська, але люди раділи за свою працю. Ще з пелюшок дитину привчали любити і шанувати хліб. Замість сучасних сосок дітям-малюкам давали обгорнуту тканину м’якушку-смоктунця. Старі люди казали дітям: „Їжте на здоров’я та сил набирайтеся”.
Прищеплювати любов до праці хлібороба.
Мултфільм « Від поля до столу. Як роблять хліб.»
https://www.youtube.com/watch?v=1-p3Ax71yLA
ІІ Основна частина
2.1 Розповідь з елементами бесіди
Хліб усьому голова. Мабуть, раніше ці слова ви вже чули багато разів, і вони стали звичними і буденними. Але до хліба не можна ставитись
по – буденному. Це святиня людська. І скільки не проходить років і тисячоліть, а він залишається святим і величним завжди.
-У давнину хліб вирощували у тяжкій праці. Землю орали сохою (дерев’яний плуг) зерно висівали вручну. А коли зазеленіють хліба, то за українським звичаєм, люди виходили в поле родиною і тричі обходили його несучи на руках хліб і сіль, щоб виріс великий урожай. Жали також серпом, в’язали у снопи, снопи складали у копички. А перший вижатий сніп приносили додому, ставили на покутті. Молотили зерно ціпом, мололи на жорнах.
У наш час роблять все машини.
2.2. Спогади про голодомор.
_ Діти, хто з вас і вашої родини приймали участь в акції „Засвіти свічку”?
24 листопада відбулася всеукраїнська акція „Засвіти свічку”. Вона проводилася на знак вшанування пам’яті невинних жертв Голодомору.
Великий голдод 1932-1933 років в Україні забрав життя від 7 до 10 млн. невинних людей. Це Були страшні часи в Україні, коли у людей не було чого їсти. Хліб людям тільки снився. Це був страшний рік, коли такі хлопчики і дівчатка, як ви не бачили хліба в очі. Вмирали від голоду малі й старі, вмирали сім’ями, вмирали селами. А радянська влада вивозила зерно за кордон.
Про ті страшні часи пишуться книги, створюються кінофільми. І сьогодні давайте запалимо свічечку в пам’ять про тих, хто помер від голоду в той далекий 1933 рік. Підведіться, схилимо голови, пом’янемо тих, кого забрав із життя голод.
2.3.Давно так склалося в Українi, що хлiб у хатi — це достаток, добробут, упевненiсть у завтрашньому дні. Хліб один з найпопулярніших продуктів у світі. Тому не дивно, що у нього є своє свято – Всесвітній лень хліба, яке відзначається щорічно 16 жовтня.
Свято було засновано у 2006 році з ініціативи Міжнародного союзу пекарів і пекарів-кондитерів. А вибір дати обумовленим тим, що 16 жовтня 1945 року були створені Продовольча та сільськогосподарська організація ООН, яка займалася вирішенням проблем у розвитку сільського господарства та його виробництва. Мета святкування – віддати данину поваги хлібу, як найціннішому продукту на Землі.
3 роду в рiд народ наш виховує своїх дiтей у пошанi до хлiба, прищеплює дiтям поняття що хлiб святий. Не годилося розкидатися хлiбом, не годилося змiтати зі столу крихти — це суперечило народнiй моралi, це було образливим для душi хлiбороба.
Хлiб здавна вважали символом святостi, символом радості, щастя, здоров'я та багатства. Iз хлiбом зустрiчали новонароджене дитя, з хлiбом вiтали й породiллю. Пiзнiше з хлiбом виряджали дитя «до Христа», а коли пiдросте, то з хлiбом виряджали й до школи. 3 хлiбом одружували молодих, хлібом благословляли батьки дiтей до шлюбу. В останню дорогу виряджають людей теж з хлібом. Наше життя нерозривно пов’язане з хлібом. Він з нами в повсякденному житті; в горі і в радості.
Діти, ви знаєте, як пахне хліб? (хліб має свіжий, духмяний запах)
Читання віршів про хліб.
1.Чи знаєш ти, чим пахне хліб?
Коли весною кілька діб
Гуркоче трактор за рікою?
Хліб пахне працею людською.
Чи знаєш ти, чим хліб землі
Пахтить на вашому столі
Весною, влітку і зимою?
Хліб пахне радістю людською.
Пахне хліб, як тепло
Пахне хліб!
Любов’ю трударів
І радістю земною,
І сонцем, що всміхалося
Весною,
І щастям наших
Неповторних діб –
Духмяно пахне хліб!
2.Ви знєте, як пахне хліб?
Диханням сівача, вогнем безсонних діб.
Трудом і творчістю, людським потом гарячим
Він пахне так, як пахнуть медом соти.
3.Він пахне степом, сонцем у жнива,
Коли, мов князь, сповзе з лопати,
Вже хліб печуть і дух життя багатий.
Поволі завойовує права
А зараз хочу запропонувати вам відгадати загадки
2.3 Робота над загадками та прислів’ями
Відгадати легко і швидко: м'який, пишний і духмяний,
Він і чорний, він і білий, а буває підгорілий.
(Хліб)
Живим зерном народжений,
Живу я на землі.
Щодня рум’яним сонечком
Я сходжу на столі.
(Хліб)
Був зерном він у землі,
Став із сіллю на столі.
З ним їсти ми сідаємо,
І гостей стрічаємо.
(Хліб)
Хто в дальню путь іде без нього,
либонь, голодний буде там
А як узяв його з собою, —
Будеш їсти й прославлять.
(Хліб)
Виріс у полі на добрій землі,
місце почесне зайняв на столі.
(Хліб)
Хвалить його кожен,
Любить його кожен.
І дня ми без нього,
Прожити не можем.
(Хліб)
Був би хліб, а зуби знайдуться.
Без солі, без хліба - половина обіду.
Брат-то ти мій, та їж хліб свій.
Бережи хліб в кутку, а гроші - в вузлу.
Як ви розумієте ці прислів’я?
2.4 Асоціативний кущ
З чим у вас асоціюється слово «хліб»? Давайте разом складемо асоціативний кущ
2.5 Фізкультхвилинка
У спекотних країнах (діти легкими рухами пальців проводять по столу)
Носороги (руки ставлять на зігнуті розчепірені пальці)
Просто ходять по дорозі (руками рухаються вперед)
Мокнуть в річці бегемоти (долоні догори, стискаємо і розтискаємо пальці),
Дикі кішки – десь полюють (розкривають пальці віялом),
Крокодили (розкривають руки, з'єднані у зап'ясті),
Мавпенята (руки приставити до голови як вуха),
Зебри – жителі савани (розчепірені пальці плигають по столу),
І тропічні птахи ( великі пальці переплести і махати долонями), –
Є чому тут дивуватись (долоні перевертати вгору-вниз)!
Тепер давайте переглянемо мультфільм та обговоримо його
2.6 Мультфільм
Який вчинок зробили кошенята на початку мультфільму?( з горбушок хліба зробили кораблі)
Чи правильно вони вчинили?(ні)
Після чого кошенята почали цінувати хліб? (після того як побачили, що його досить важко готувати та спробували зробити це самі)
2.7 Кросворд «Українські вироби з тіста»
9.Святковий хліб, що печуть на Великдень. (паска)
2.8 Цікаві факти про хліб
ІІІ Висновки
Отже, наш урок вже дійшов кінця.
-Що нового ви дізналися?
- Що запам’яталося?
- Чому ви навчилися? Чудово! Ви всі великі молодці!