ХОРОВА ДУХОВНА МУЗИКА (КОНЦЕРТ)

Про матеріал
Мета уроку: Навчальна: на прикладі хорового концерту Д. Бортнянського акцентувати увагу учнів на глибині змісту та красі української духовної музики; закріпити розуміння учнями понять літургія, меса, хоровий концерт, капела, капельмейстер; Розвивальна: розвивати образно-асоціативне мислення учнів; Виховна: прищеплювати учням естетичні почуття, любов до кращих надбань українського духовного мистецтва.
Перегляд файлу

УРОК № 9 ХОРОВА ДУХОВНА МУЗИКА (КОНЦЕРТ)

Мета  уроку:

Навчальна: на прикладі хорового концерту Д. Бортнянського акцентувати увагу учнів на глибині змісту та красі української духовної музики; закріпити розуміння учнями понять літургія, меса, хоровий концерт, капела, капельмейстер;

Розвивальна: розвивати образно-асоціативне мислення учнів;

Виховна: прищеплювати учням естетичні почуття, любов до кращих надбань українського духовного мистецтва.

Музичний матеріал: Хоровий концерт № 15 Д. Бортнянського, «Веселкова» 0.Янушкевич.

Наочні посібники: портрети Д. Бортнянського, О. Янушкевич; репродукція ікони «Терновий вінець Христа».

Обладнання: ТЗН, фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід (О. Янушкевич «Веселкова»),

1.ВСТУПНА ЧАСТИНА Організаційний момент Повідомлення теми, мети, завдань уроку(теми семестру та уроку написані на дошці)

Мотивація навчальної діяльності

Учитель. До музики ми звертаємось за наснагою, розрадою, втіхою. У ній ми знаходимо відображення всього багатства почуттів людини, вона становить одну з найважливіших складових нашого духовного світу. Саме про таку музику в нас сьогодні й піде мова.

Актуалізація опорних знань

Ділова гра «Світська розмова»

Методичний коментар. Тема гри — «Жанри камерно-вокальної музики».

Учні грають роль представників світського товариства, які намагаються вразити один одного відомою їм інформацією з теми «Жанри камерно-вокальної музики». Розмова може починатися словами: «Вельмишановний, а чи знаєте ви, що...»

Під час розмови обговорюються поняття камерно-вокальний жанр, пісня, гімн, авторська пісня, естрадна пісня, серенада, балада.

2. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Розповідь учителя

— Минулого року ми розпочали розмову про хорову духовну музика, слухаючи «Херувимську» Артемія Веделя.

Хорова музика має величезний вплив на людину, тому їй відводиться вагома роль у релігійних обрядах.

Духовна музика — це музика релігійного змісту, що звучить як у храмах, так і в побуті. Вона має давні традиції та глибокий емоційно-духовний вплив на людину.

Духовна музика завжди була пов'язана з історичними традиціями та особливостями музичної культури різних країн, зокрема народної, і зробила значний внесок у світову музичну культуру.

Одним із основних видів християнського богослужіння є літургія (у католицькому обряді — меса, у православному — обідня), яку складають характерні хороспіви. Останньою частиною святкової православної літургії може бути хоровий концерт.

Літургія — це християнське богослужіння, що відбувається як єдність читання і співів та містить молитви.

Меса — це багаточастинний твір для хору та солістів, написаний на духовний текст для виконання під час католицького богослужіння.

Хорова музика привертала увагу багатьох композиторів — як зарубіжних (Й. С. Баха, Ґ. Ф. Генделя, М. Мусоргського, П. Чайковського), так і вітчизняних (А. Веделя, М. Лисенка, К. Стеценка, Д. Бортнянського).

1847 року французький композитор Гектор Берліоз так описував свої враження від звучання хору видатного майстра вокальної музики Дмитра Бортнянського:

«...Вісімдесят співаків у пишному вбранні розміщувались по обидва боки вівтаря. Задні ряди займали баси, перед ними знаходилися тенори, а попереду тенорів діти — альти й сопрано.

Усі вони стояли нерухомо, з опущеними повіками, у цілковитій тиші. За знаком, зовсім непомітним присутнім, без указівки тону і темпу, вони почали співати...

У цій гармонійній тканині чулися такі переплетіння голосів, які здавалися чимось неймовірним; чулися зітхання і ніжні звуки; час від часу роздавалися інтонації, які за своєю напруженістю нагадували крик душі, здатний пройняти серце і перервати дихання у грудях.

Потім усе завмирало у безмежно-повітряному небесному затуханні; здавалося, це хор янголів, що підносяться від землі до небес і поступово зникають у повітряних просторах...»

Гра «Учитель»

Методичний коментар. Учитель надає слово учневі-«вчнтелю», який заздалегідь підготував матеріал. Учні мають уважно його прослухати та дати відповіді на запитання,

  •     3 чого починалося життя Д. Бортнянського у мистецтві?
  • 3 яким містом було пов'язано життя композитора?
  • Яку музику писав Д. Бортнянський?

У ч е н ь -« у ч н т е л ь ».Дмитро Степанович Бортнянський (1751—1825) — знаменитий український і російський композитор, диригент, педагог. Родом із Глухова — столиці українського гетьманства. Він був сином козака Стефана Бортнянського, уродженця села Бортне, що в Польщі.

Стефан Бортнянський служив у війську останнього гетьмана України Кирила Розумовського. Зважаючи на виняткове музичне обдарування і прекрасний голос, хлопчика у 7 років відвезли до Придворного хору в Санкт-Петербурзі. Відтоді Бортнянський вже ніколи не повертався на батьківщину.

Він співав у хорі, з одинадцяти років виконував сольні партії в опері. Співів та вміння триматися на сцені навчався у видатних музикантів в Італії. Тут Дмитро вперше виявив свій композиторський талант. Деякі опери молодого музиканта були поставлені на італійських сценах.

1796 року він став першим керівником Придворної співочої капели у Санкт-Петербурзі. На цій посаді залишався до самої смерті.

У ті часи в каплицях-капелах розміщувався чоловічий хор, який співав без супроводу. Згодом капелою стали називати не лише каплицю, а й церковний хор, що за правилами співав без супроводу, звідки й виник термін а сарреііа, що означає — спів у стилі капели, тобто без інструментального супроводу.

Капельмейстер (нім. Кареітпеіаіег — майстер капели) — керівник і диригент хору, оркестру.

За спогадами сучасників, Дмитро Бортнянський був дуже щирою людиною — доброю та поблажливою до оточуючих людей і безмежно відданою мистецтву.

Його духовна музика здобула широку популярність ще за життя композитора. Її перекладали для різних інструментів і навіть записували спеціальними цифровими знаками для сліпих.

Розповідають, що в останній день життя композитор покликав до себе хор капели і звернувся з проханням проспівати один зі своїх концертів, під звуки якого і помер.

Поховано Д. Бортнянського у Санкт-Петербурзі, на Смоленському цвинтарі. У Нью-Йорку (США), у соборі св. Іоанна Богослова на честь композитора встановлено статую.

Розповідь учителя

— Духовна музика, хоровий спів стали провідними у творчості талановитого українця. Д. Бортнянський — майстер хорового письма а-капела. Він дуже добре знав людські голоси і вмів надати звучанню хору особливої виразності, шляхетності та краси.

Його хорові концерти сповнені глибокої життєвої мудрості, піднесеної простоти та щирості. Літературний текст часто лише задавав «емоційну програму» твору Бортнянського, а далі вже безмежно панувало мистецтво звуків. Існують навіть припущення, що іноді композитор спочатку писав музику, а вже потім добирав до неї слова.

Хоровий концерт Дмитра Бортнянського, який ми сьогодні прослухаємо, є яскравим прикладом типово пісенної розспівності. Його мелодійна лінія нагадує протяжну ліричну народну пісню.

Хоровий концерт — це старовинний жанр духовної музики, вокальний або вокально-інструментальний твір.

За літературну основу хорового концерту зазвичай брали одне з найдавніших поетичних джерел — псалми царя Давида.

Поміж духовних творів Д. Бортнянського особливе місце посідає жанр хорового концерту. Лише за 15 років було опубліковано 45 концертів композитора. Скільки лишилося у рукописах — невідомо.

Традиційно суворий жанр духовного хорового концерту здобув «нове життя» та по-новому зазвучав у творчості Д. Бортнянського.

Він збагатився елементами оперного мистецтва, маршовими і танцювальними інтонаціями, мелодійними зворотами української ліричної та російської протяжної пісні. А у концертах № 13, 15, 24 навіть звучать народні мелодії.

Концерт № 15 «Придіте, воспоем» Д. Бортнянського складається з трьох контрастних частин. Перша частина плавного характеру» У ДРУГІЙ розповідається про страждання та розп'яття Христа, у третій — про Христове воскресіння і славу Господу. Цей концерт поєднує досконалу музику, глибокий зміст, щирість пісенних і танцювальних мотивів та піднесеність духовного наспіву.

Невипадково вважають, що емоційний зміст і музична мова хорових концертів Д. Бортнянського виходять за межі духовної музики.

Слухання музики.

 Сприйняття творів мистецтва

Учитель. Послухайте Хоровий концерт № 15 Д. Бортнянського і розгляньте репродукцію ікони «Терновий вінець Христа».

  •     Поміркуйте: чи співзвучний образ картини з образом хорового концерту?

Слухання Хорового концерту № 15 Д. Бортнянського

  • Яке враження справила на вас ця музика?
  •     Яким є характер цього твору?
  •     Порівняйте настрої трьох частин концерту.

Вокально-хорова робота

Розспівування

Учитель. Композиторка Ольга Янушкевич разом із поетесою Марією Ясаковою створили багато гарних і різноманітних пісень для дітей і дорослих. «Веселкова» — одна з них. т Поміркуймо, про що ця пісня і які засоби музичної виразності найкраще розкривають її поетичний зміст.

Слухання та розучування пісні О. Янушкевич «Веселкова»

3. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА .

Підбиття підсумків уроку 

Учитель. «Мета будь-якої музики — очищення людської душі»,— говорив Й. С. Бах. А якось в анкеті у відповідь на запитання «Чи подобається тобі духовна музика?» одна учениця написала: «Коли я слухаю таку музику, я відчуваю, що у мене виростають крила і я лечу над землею. Цієї миті я люблю весь світ!». Ось у чому полягає велика перетворювальна сила музики!

Експрес-тестування

1. Д. Бортнянський — майстер написання:

а) хорових концертів; б) симфоній;

в) опер; г) ба летів.

2. Хоровий концерт — це:

а) тип музики, в якому всі голоси рівноправні і мають самостійні мелодії;

б) багаточастинний твір для хору та солістів, написаний на духовний текст для виконання під час католицького богослужіння;

в) старовинний жанр духовної музики, вокальний або вокально-інструментальний твір.

4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати твір на тему «Яка музика з уроків музичного мистецтва запам'яталася мені більше за все?».

Учні виходять із класу під музичний супровід (О. Янушкевич  «Веселкова»).

 

doc
Додано
29 березня 2020
Переглядів
1432
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку