УРОК № 10 ХОРОВА ДУХОВНА МУЗИКА (РЕКВІЄМ)
Мета уроку :
Навчальна: розкрити значення творчості В. А. Моцарта у світовому музичному мистецтві; на прикладі творчості композитора показати можливості музики в утіленні різноманітних станів душі людини; дати учням визначення понять реквієм, Dies irae;
Розвивальна: розвивати вміння вдумливо сприймати та інтерпретувати контрастні за змістом і звучанням твори, навички емоційно-виразного виконання музики;
Виховна: прищеплювати учням естетичний смак.
Музичний матеріал: «Dies ігае» з «Реквієму» В. А. Моцарта, «Веселкова» О. Янушкевич.
Літературний матеріал: фрагмент «маленької трагедії» О. Пушкіна «Мо- царт і Сальєрі».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети В. А. Моцарта, О. Янушкевич.
Обладнання: ТЗН, фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід («Dies ігае» з «Реквієму» В. А. Моцарта).
1. ВСТУПНА ЧАСТИНА . Організаційний момент. Повідомлення теми, мети, завдань уроку (теми семестру та уроку написані на дошці)
Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Моцарт існує й існуватиме вічно. Минуло понад 200 років після смерті композитора, але його музика й досі з нами, його дивовижна доля захоплює багатьох прихильників музики, а любов до його світлих і гармонійних творів не згасає. Мені дуже хочеться, щоб геній Моцарта торкнувся й ваших душ, зробив їх більш світлими та відкритими для краси та добра.
2.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Розповідь учителя.
Одним із жанрів духовної музики є реквієм.
Реквієм — це траурний твір, присвячений пам'яті померлих.
У XVII—XVIII століттях церковний реквієм перетворився на великий багаточастинний твір для солістів, хору та оркестру.
«Какая глубина! Какая смелость и какая стройность!
Ты, Моцарт, бог, и сам того не знаешь!» —
Так сказав про В. А. Моцарта геніальний російський поет Олександр Сергійович Пушкін в одній зі своїх «маленьких трагедій» — «Моцарт і Сальєрі».
Природа щедра на таланти, але скупа на геніїв — другого Моцарта людство більше не мало. Геній — це, звісно, винятковий талант, але й велика працездатність. Творча спадщина В. А. Моцарта вражає своїм обсягом. Життєвий шлях геніального австрійського композитора XVIII століття — також дивовижний і незвичайний. Моцарт не дожив до 36 років. Яскраве і щедре обдарування, постійні творчі пошуки та звершення дали підставу називати його справжнім генієм.
Вольфґанґ Амадей Моцарт (1756— 1791) народився 27 січня у старовинному містечку Зальцбург в родині талановитого музиканта, композитора і педагога Леопольда Моцарта. Вольфґанґ був сьомою дитиною у сім'ї.
Якось до Моцартів завітав у гості друг. Чотирирічний Вольфґанґ у цей час сидів за столом, тримаючи в руках перо, вмочене разом із пальцями в чорнило.
Гість поцікавився, чим займається малий, а той відповів: «Я пишу концерт для клавесина». Коли батько уважніше придивився до записів, ледь не заплакав. Це був не просто набір нот, а справжній повноцінний твір, який так потім і назвали — Концерт для клавесина.
Отже, у 4 роки Моцарт створив концерт для клавесина. А вже в 6 років Моцарт дав свій перший концерт! Пізніше він разом із батьком і сестрою виступав із концертами в різних містах Європи. У 8 років маленький Амадей написав свою першу симфонію.
Талант Моцарта не залишив байдужим навіть австрійського імператора, який замовив у 12-річного Моцарта оперу. У 14 років Вольфґанґ став академіком Болонської академії (це за умови, що звання академіка надавали лише з 26 років)!
Подорожуючи, у Франції Моцарт знайомиться з Алоїзією Вебер. Вона стала першим коханням талановитого композитора. Він на¬віть мріяв одружитися з нею, але батько Моцарта, дізнавшись про почуття сина, заборонив закоханим зустрічатися, тому що Алоїзія була з бідної сім'ї.
Після подорожі Моцарт повернувся до Зальцбурга та вступив на службу до архієпископа, де йому навіть доводилося прибирати в домі наймача. Обідав композитор із прислугою, грати ж за межами дому йому заборонялося.
Засмучений лихою долею, Моцарт вирушає до Відня. Для нього почався складний період, адже йому доводилось багато працювати, щоб заробити грошей. «Я дуже стомлююся,— писав він у листах до батька,— лягаю о 12-й ночі, а прокидаюсь о 5-й ранку».
У цей час він одружується з Констанцією Вебер, молодшою сестрою Алоїзії, яку він кохав у юні роки. Констанца, життєрадісна, добра, надзвичайно артистична та здібна до музики, підтримує творчі поривання геніального чоловіка.
Кожна людина по-своєму переживає радість і смуток, бадьорість і втому, захват і відчай, але ці почуття однаково доступні та зрозумілі для всіх людей. Ці почуття втілені в музиці і лежать в основі тієї загальнолюдської мови, яка, не потребуючи ніяких перекладів, є зрозумілою для людей усіх національностей.
Послухайте одну історію з життя композитора, як її описав Девід Вейс у книзі «Піднесене й земне».
...Одного разу, коли Вольфґанґ виходив з дому, його перестрів незнайомець. Високий худорлявий чоловік подивився на нього суворо та спитав:
Вольфґанґу мов снігом сипнуло за шкіру. Він раптом уявив власну смерть і подумав, що незнайомець з'явився попередити про її наближення:
Незнайомець пішов, а Вольфґанґ ще довго розмірковував про цю зустріч. Чим більше він думав про таємничого незнайомця, згадував його похмурий голос, моторошний погляд, тим імовірнішим здавалося, що ця зловісна постать — провісник смерті...
Замовлення це пригнічувало його і сповнювало забобонним страхом. Він почувався втягнутим у боротьбу між світлом і темрявою. Іноді йому здавалося, що він створює реквієм для самого себе...
Створення «Реквієму» забрало в Моцарта останні сили. Моцарт помер, так і не завершивши свого останнього твору. Геніального композитора було поховано у спільній могилі для бідних...
Незабаром було встановлено, ким був цей таємничий незнайомець. Це був посланець одного багатого графа, який хотів набути слави композитора, але не мав таланту і купував твори в талановитіших за себе авторів. Граф забажав видати скорботний твір Моцарта за власний реквієм, який він нібито написав на спомин про померлу дружину.
«Реквієм» Моцарта — це глибока і мудра трагічна поема про життя і смерть, про долі особистостей і всього людства; це схвильована, зворушлива сповідь людської душі, яка живе між відчаєм і надією, правдива розповідь про її сумніви та страхи. І що особливо важливо, у музиці Моцарта поруч із релігійним смиренням, із готовністю постати перед «вищим судом» клекочуть мужній, пристрасний протест і неприйняття смерті.
Знаменитий «Реквієм» — останній твір Моцарта — став вершиною його творчості. Він створений для чотириголосного хору солістів і оркестру, музика твору вражає надзвичайною виразністю і глибокою людяністю. Бурхлива полум'яна музика «Dies ігае» («День гніву») — другої частини «Реквієму» — малює картини суду, кінця світу. Лунає дуже виразний діалог: невблаганні грізні баси й жалібні репліки інших голосів.
Слухання музики
Учитель. Послухайте другу частину «Dies ігае» з «Реквієму» В. А. Моцарта та визначте її характер.
Слухання «Dies ігае» з «Реквієму» В. А. Моцарта
Вокально-хорова робота
Розспівування
Продовження роботи над піснею О. Янушкевич «Веселкова»
3. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Підбиття підсумків уроку
Учитель. Я сподіваюсь, що ви переконались у тому, що справжню музику об'єднує людяність, краса та щирість, саме тому ми можемо зрозуміти навіть ті почуття, які були втілені у музичних творах далекого минулого.
Глибина і краса музики, геніальне обдарування, яскраве, цікаве, проте сповнене важкою працею і прикрощами життя,— саме такою постаттю запам'ятовується нам Моцарт.
У книзі «Музика та її представники» російський композитор Антон Рубінштейн написав: «Вічне сонячне світло в музиці, ім'я твоє — „Моцарт"».
Експрес-тестування
Реквієм — це:
а) музична форма, у якій незмінний рефрен повторюється багато разів, чергуючись із різними епізодами;
б) загальна назва групи клавішних струнних інструментів;
в) скорботний твір, присвячений пам'яті померлих.
4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Послухати та дізнатися про особливість музики «Лакрімоза» з «Реквієму» В. А. Моцарта.
Учні виходять із класу під музичний супровід (О. Янушкевич «Веселкова»)