Hospital. Departments of hosital and Staff.

Про матеріал
Знати назви відділень лікарні, їх скорочені назви (абревіатури , акроніми), мати поняття про штат співробітників та їх прямі функціональні обов’язки, вміти вести мову на задану тему, як невід’ємну складову професійної та комунікативної компетенції студентів.
Перегляд файлу

“.

 

Розробка практичного заняття з англійської мови ( за професійним спрямуванням) :

 

 

 

 « Hospital.  The Staff and Departments of hospital ».

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала викладач англійської мови

І кваліфікаційної категорії

Позднякова Вікторія Юріївна

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        2023/2024 н.р.

 Тема :   Hospital. Departments of hospital. Surgical Department».

Курс: ІІІ,IV ( VI, VII семестр) 

Спеціальність:  « Сестринська справа», «Лікувальна справа».

Кількість навчальних годин : 2

Тип заняття : формування знань, умінь і навичок

Забезпеченнязаняття:  p.; A.H. Sabluk , L.V. Levandovska.  English for medical students — Англійська мова для студентів-медиків: Підручник. — К.: ВСВ «Медицина», c 1 84 - 186;  

https://nurse.org/articles/hospital-unit-acronyms/

https://www.slideshare.net/SharnjeetKaur/hospital-53858646;

Актуальність теми: Знати назви відділень лікарні, їх скорочені назви (абревіатури , акроніми),   мати поняття про штат співробітників та   їх прямі функціональні  обов’язки, вміти вести мову на задану тему,  як   невід’ємну  складову  професійної та комунікативної компетенції студентів.

 

Навчальні цілі:

  • ознайомити з лексичним матеріалом теми та практикувати його у вживанні;
  • вчити вести мову про свою майбутню професію

 Розвиваючі цілі:

  • розвивати навички читання, письма , говоріння, аудіювання;
  • формувати навички вимови та мовленнєву реакцію студентів;
  • розвивати навички контролю та взаємоконтролю;
  • формувати навички роботи в парах та групах;
  • розвивати в студентів пам'ять, увагу кмітливість, здогадку;
  • спонукати до критичного мислення

Виховні цілі :

  • виховувати культуру спілкування, почуття поваги до співрозмовника;
  • виховувати правильне ставлення до себе, до людських стосунків, прагнення самовдосконалення;
  • виховувати зацікавленість у розширенні своїх знань, вивченні іноземної мови та культури

Методи навчання:

     І. Методи організації та здійснення навчально -пізнавальної діяльності:

1.За джерелом передачі та сприйняття навчальної інформації:

  • словесний;
  • наочний
  • практичний

 2. За логікою передачі та сприйняття навчальної інформації:

  • індуктивний;
  • дедуктивний.

3. За характером пізнавальної діяльності:

  • репродуктивний;
  • частково-пошуковий.

4. Проблемно-розвиваючі та активного навчання:

- діалогове проблемне викладання;

  • евристичний метод.

ІІ. Методи стимулювання та мотивації навчальної діяльності:

         створення ситуації зацікавленості.

ІІІ. Методи контролю та самоконтролю за ефективністю навчально-пізнавальної діяльності:

  • взаємоконтроль;
  • самоконтроль

6 Міжпредметні зв’язки:   медсестринство, внутрішня медицина, клініка

7 Очікувані результати реалізації заняття:

Студенти  повинні знати:

- лексичний матеріал до теми «Моя майбутня професія»;

Студенти   повинні вміти:

- вживати лексичний матеріал під час мовлення та письма;

- знаходити зв'язок між  лексичними одиницями та застосовувати їх у мовленні;

- вести мову  про  майбутню професію та розбиратися в тонкощах та нюансах; 

-здобувати необхідну інформацію під час аудіювання та читання тексту;

- усно і письмово висловлювати власні думки відповідно до теми.

 

PROCEDURE

I Greeting and Aim

II The Main  Part

1 Warm up

 

                                     Хід заняття .

 

Phonetics exercises.  A tongue twister.

 

 

All I want is a proper cup of coffee,

Made in a proper copper coffee pot

I may be off my dot

But I want a cup of coffee

From a proper coffee pot.

 

 

 Введення  в іншомовну атмосферу. 

 

Let`s  remember the words which connect to our topic.

Warming – up.

Word`s cloud.

  1. manifistatation (прояв), 
  2.  a running nose (нежить),
  3.  enteric fever (кишкова лихоманка),  
  4.  departments/units/institutions – відділення лікарні,
  5.  а rash (висипання),
  6.  а rash on the skin (висипання на шкірі),
  7.  to itch/itching (подразнення, подразнювати),
  8.  meningitis (менінгіт), 
  9.  vaccination - вакцинація
  10.  immunity – імунітет

11.malaise– нездужання ,недуга

(Студенти читають слова , перекладають).

Lexical Vocabulary

Surgeon    хірург                                     cholecystitis - холіцистит

  Plaster cast    пластир                              amputate - ампутувати

Surgery   хірургія                                   bandage   - пов’язка, бинт, перев’язувати                                    

Surgical –    хірургічний                          stitch - шов

Appendicitis   апендицит                       outcome – кінцевий результат

Gangrenous   гангренозний                  operate - оперувати

Rupture    -   розрив                                 urgent -  терміновий

Remove    видалення                              reaction - реакція

Fatal    -   фатальний, неминучий            convalescent – одужання

 

Exercise 3. Learn the word following combinations.

 

 A surgical patient (wound, clinic) – хірургічний пацієнт (рана, клініка)

An acute (chronic) appendicitis – гострий (хронічний ) апендицит

Gangrenous area  змертвіла площа

Performing wound (ulcer, appendix) –  прободна рана (виразка, апендикс)

To remove a dressing, a gown, a foreign body – зняти пов’язку, халат, видалити чужорідне тіло

To prevent a rupture – запобігти ти розриву

A fresh outer bandage – свіжа зовнішня пов’язка

A gauze drain – ватний тампон

An urgent case -   терміновий випадок.

(Студенти складають речення з даними виразами).

II.  Основна частина заняття.

-         Today we are going to speak about hospital, departments of it and we acquaintance with a new lexical material, make some exercises.

 

-         What can you say what is a hospital? Express your opinions in some words.  

 

 

-         The word “hospital “is closely related to the word “hospitality” and is derived from the word “hospice” which means a place for refuge a house for rest. This is should be the underline factor in planning a hospital.

 

 

-           “Hospital is an Institution for the care, cure and treatment of the sick and wounded, for the study of the disease and for the training of the doctors and nurses”.

 

Reading the text

A Surgical Department.

 My name is Oleh. I am a student of the medical college. My father is a doctor. He works as a surgeon in the surgical department of hospital. He works very hard. Нe is a good surgeon. His work begins at eight. When he comes to the hospital, he goes to the wards to examine his patients. He asks the ward nurse about postoperative conditions of his patients. The nurse sometimes tells him that the temperature of some patients is rather high and some of them have a swelling. But as a rule she says that there are no postoperative reactions.

 My father gives her necessary instructions. Then he goes to the operating room. During my practice I saw some operations in the operating room.

 Before the operations my father and his assistant wash their hands and arms, dried them with a sterile towel put on sterile gowns, the masks, surgical caps and gloves. The nurse helped him to do this.

  On the operating table a man who felt a severe abdominal pain. The surgeon diagnosed appendicitis. The patient was prepared for the operation. The assistant gave a patient an anesthesia. The nurse gave a scalpel to the surgeon and operation began. It lasted an hour and finished successful.

                                             While – reading activity.

                  Find Ukrainian equivalents of English words in the text.

 - працювати хірургом в хірургічному відділенні лікарні

 - коли він приходить в лікарню,  він одразу йде оглядати своїх пацієнтів

- запитувати медичну сестру про після операційний стан пацієнтів

- температура у деяких пацієнтів досить висока

 - як правило немає пост операційних ускладнень

- витирати руки насухо стерильним рушником

- надягати стерильні халати, маски, ковпаки та рукавички

- пацієнт з сильним болем му черевній порожнині

- операція тривала близько години і закінчилася успішно.

Task 3. Give antonyms for the following words.

 The best, the longest, the strongest, the oldest, the most difficult, the tallest, the widest, the happiest.

    - When you are ill, you have a splitting headache, a sore throat, a running nose you should visit a doctor or go to the hospital. There are many hospitals and departments of hospitals.

hhttps://www.youtube.com/watch?v=Zx_mMyFIEbUospitals.  

 (Перегляд відео та робота над ним з перекладом та посненням).

                           

  - We have such departments of Hospital. They are:

-         Out Patient Department (OPD) in this department investigative and curative work can be done without admitting the client.

 

-         In Patient Department (IPD)  means the procedure requires the patient to be admitted to the hospital, primarily  so that he or she can be closely monitored  during the procedure , and afterwards, during the recovery.

 We can divide and other departments besides the IPD and OPD/ These are:

-         Medical department, Nursing dept, an Operating Theatre, Pharmacy Department, Rehabilitation Unit, Radiology department, Paramedical and Dietary Department, Central Sterile Supply Department .

 

  - Departments of hospital is a part of hospital that deals with a particular medical specialty of area of work.

- Where should people go in a case of any disease?

 - Look at this picture and try to guess what these letters mean?

Bubble text showing different common hospital acronyms

Студенти роблять припущення, що означають ці абревіатури.

 - Hospital may use different words for departments:

-         Unit

-         Center

-         Division

-         Institute

 

-         Getting around a new hospital can be confusing, especially for newer nurses who have so much to learn and don’t yet know the acronyms designated for certain areas.

 Acronym is an abbreviation  formed from the initial letters of other words and pronounced  as a word  RADAR, NASA “abbreviations and acronyms are necessary in chat and in SMS communication”.

Акроніми - це слово,  утворене з початкових літер окремих слів або фраз, яке можна вимовляти як самостійне слово. Наприклад “NASA” (National Aeronautics and Space Administration  та RADAR (Radio Detection and Ranging) є акронімами.

 

 

ICU or CCU

 

ICU, or the Intensive care unit, is where critically ill patients are taken care of by specially trained nurses and physicians; the ICU may also be referred to as a critical care unit (CCU).

PACU

 

The PACU, or post-anesthesia unit, is a unit of the hospital where patients are taken after surgery to be monitored while the anesthesia wears off.

OR

 

The OR is a standard acronym across the U.S. healthcare system, referring to the operating room. The OR consists of individualized rooms with specific equipment for performing surgeries, including robotic systems.

CCU or CICU (Cardiac)

 

CCU and CICU may be interchangeable at some hospitals. The cardiac/coronary care unit or cardiac intensive care unit is a particular ICU that focuses on diseases and surgeries related to the heart.

NICU

 

The neonatal intensive care unit focuses on newborns with medical issues that demand a high level of close attention and monitoring. In the NICU, a nurse may work with premature and very low birth-weight babies, newborns with spinal bifida or other birth defects, babies born addicted to legal or illicit drugs, and other conditions

 

PICU

 

The PICU refers to the pediatric intensive care unit. This unit functions the same as an adult ICU; however, it specializes in the treatment of children. These units can be found within a children’s hospital or a community/city hospital.

MICU vs SICU

 

Intensive care units, as previously explained, are for critically ill patients that require close supervision and monitoring; larger hospitals will separate medical and surgical patients

TICU

 

Trauma intensive care units are specifically for patients who have suffered a blunt or penetrating trauma; these units are found only at trauma certified hospitals and must maintain higher levels of certifications

 ENT

The full form of ENT is Ear Nose Throat. The medicine & surgery division is responsible for the care and treatment of ear, nose, throat and neck & head diseases. It is sometimes referred to as otolaryngology.

 

 X – ray

An x-ray unit is the equipment used to produce x rays. Because of the risk of over-exposure to x rays, the x-ray unit includes both the machine used for collecting x rays and the protective room within which the x rays are taken and developed.

 

The ICU  is also known as Critical Care

looks after patients who are very sick or badly injured that they have to be watched very closely  and given special care.

The Department of Internal Medicine

     D I M

specializes in diagnosis and treatment of diseases inside of body.

The Ear Throat Nose Department

  (E N T D)

specializes in diagnosis and treatment of diseases of ear. nose or throat.

 

  

 

 

 

                            Task 1. Match the definition and the terms.

a unit of the hospital where patients are taken after surgery to be monitored while the anesthesia wears off.

 

a

The PACU, or post-anesthesia unit

 a unit of the hospital where patients are taken after surgery to be monitored while the anesthesia wears off.

b

 

ICU, or the Intensive care unit

 critically ill patients that require close supervision and monitoring

c

Trauma intensive care units or TICU

specifically for patients who have suffered a blunt or penetrating trauma

d

The OR  or the operative room department

it specializes in the treatment of children. These units can be found within a children’s hospital or a community/city hospital.

e

 

The PICU refers to the pediatric intensive care unit.

focuses on newborns with medical issues that demand a high level of close attention and monitoring

f

MICU Medical intensive Care Unit

 

 this unit consists of individualized rooms with specific equipment for performing surgeries, including robotic systems.

g

The neonatal intensive care unit

that focuses on diseases and surgeries related to the heart.

h

CCU and CICU may be interchangeable at some hospitals.

 

 

-         Get more additional information about the staff of medical workers.

 

-         And now let`s speak about the staff  who works at the hospital and in the units.

Let`s introduce.

 A receptionist

welcomes people to the hospital. records patient`s information, direct them where to go.

 A paramedic

 responds to emergencies give first aids and goes in an ambulance.

 A surgeon

performs operations in the operating theatre.

 Anaesthetist

 administers the anesthetics and help patients to manage pain.

A scrub nurse

supports surgeon in the operating theatre

A porter

moves  a wheel chair, equipment, furniture and patients around the hospital

 A consultant

specializes in a particular medical field and leads a team of doctors.

A cardiologist

specialize in illnesses of heart and blood vessels

A paediatrician

 treats children

 A midwife

attends birth and delivers  babies

 A lab technician

examines samples  and tissues under a microscope

A physiotherapist

helps people restore movement and function  through special exercises

 A radiologist

takes X – ray and other images

A pharmacist

prepares medicine to give to medical staff and patients

 

     Task 5. Match the sentence beginnings with their endings.

A receptionist

 a

welcomes people to the hospital. records patient`s information, direct them where to go.

A surgeon

b

takes X – ray and other images

A consultant

c

performs operations in the operating theatre.

A radiologist

d

attends birth and delivers  babies

A physiotherapist

e

specializes in a particular medical field and leads a team of doctors.

A midwife

f

helps people restore movement and function  through special exercises

 

Summarizing .

                   1.What topic have we spoken today?

 2. Give a definition of the word Hospital.

 3.What is a word Department means?

  1.  What is acronym?
  2. What acronyms did we learn today during our double lesson?
  3. What was discussed in today’s lesson?

Home assignment.

To learn by heart a new lexical material and make up a dialogue using the words from today`s theme Departments of Hospital  and  ex 11 on page 186  make up your own situation on the following topics, using the given words and word combinations.

docx
Додано
25 листопада 2023
Переглядів
330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку