Хотіла б я піснею стати.

Про матеріал
Хотіла б я піснею стати. Літературне чтання. Леся Українка 8 клас. давала відкритий урок
Зміст слайдів
Номер слайду 1

19 жовтня Хотіла б я піснею стати…(Лариса Петрівна Косач) Леся Українка

Номер слайду 2

Якби мої думи німії та піснею стали без слова,Вони б тоді більше казали, ніж вся моя довга розмова Леся Українка І ряд – ХочуІІ ряд – ПрагнуІІІ ряд - Мрію

Номер слайду 3

Життя Щастя Ласка Добро Події Слава. Невмирущість Допомога Мрії Фантазії Політ. Які асоціації у Вас виникають до слова пісня?

Номер слайду 4

Дайте визначення пісні як жанру художньої літератури. Пісня – словесно-музичний твір призначений для співу. В античність звільнення від музики. Стає самостійним жанром, компонент обрядів.

Номер слайду 5

Які пісні бувають?За жанрами  пісні бувають: трудові, обрядові, календарні (колядки, щедрівки, веснянки, русальні, купальські, обжинкові), колискові, весільні, похоронні, історичні, баладні, коломийки.

Номер слайду 6

В чому полягає значення пісень для людини?Пісня оздоровлює душу людини, допомагає зберегти нетлінними цінності: віру в людину, в незрадливу любов, у щиру дружбу, в очищувальну силу краси. Піснями оспівують красу,любов,навіть історію. Що ж як не пісня розвеселить у сумний час?

Номер слайду 7

Любов до пісні прищепила мама Олена Пчілка. Вона заохочувала своїх дітей до дружби з сільським дітьми, і в селянському народному середовищі майбутня поетеса почерпнула невмирущі пісенні шедеври. Леся записала з уст селянки – простої сільської жінки, Варвари Василівни Дмитрук – обряди, думи, казки і близько 225 народних пісень

Номер слайду 8

30 записів веснянок і обжинкових пісень з голосу Лесі Українки зробив композитор Микола Лисенко. І все це – заслуга матері, яка змогла привернути увагу доньки до фольклору. Дуже любила музику.

Номер слайду 9

Першою вчителькою дівчинки була тітка Олександра, батькова сестра. “Леся страшенно любила музику, була до неї дуже здатна, здатна навіть до композиторства, бо часто грала свої власні, дуже хороші імпровізації-композиції”, - писала сестра Ольга. Професійно вчитися гри на фортепіано Леся почала з обдарованою піаністкою, першою дружиною Миколи Лисенка, Ольгою О’Коннор. Та успішно розпочаті заняття були перервані хворобою. Трагедію дівчинки, що змушена покинути свої мрії, передано в одній із елегій.

Номер слайду 10

Л. Українка добре знала музику, з великим почуттям грала на піаніно. Особливо вона захоплювала мене сонатою Бетховена у стилі фантазії, виконувала твори Ліста, Шопена, Моцарта, Шумана, Чайковського, дуже добре грала сюїту Є. Гріга «Пер Гюнт», - згадував Н. Гамбарашвілі, студент, що жив у київській квартирі Косачів і подарував Лесі срібний кинджал , котрий наштовхнув поетесу до написання вірша «Слово, чому ти не твердая криця»

Номер слайду 11

Сюїта – це інструментальний твір, що складається із декількох самостійних частин, поєднаних художнім задумом. Кожна частина може виконуватися самостійно. (слухання українського романсу)

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Який кепський жарт утяла натура з Лесею Українкою, що в подальшому вплинув на долю митця?Цей “жарт” — початок туберкульозу, з яким вона боролась усе життя. Хвороба спричинилась до того, що дівчинка не ходила до школи, однак завдяки матері, а також М. Драгоманову, який мав великий вплив на духовний розвиток Лесі Українки, вона дістала глибоку і різнобічну освіту. Письменниця знала більше десяти мов, вітчизняну і світову літературу, історію, філософію. Так, наприклад, у 19 років вона написала для своєї сестри підручник “Стародавня історія східних народів”.

Номер слайду 14

З 8 по 15 серпня 1883р. Леся перебувала з батьками у Києві на консультації у лікарів. Професор Рінек порадив оперувати ліву руку; 11 жовтня він оперував ліву руку дівчині, видалив кістки, уражені туберкульозом, що в подальшому унеможливило грати за фортепіано.

Номер слайду 15

Образ поетеси,її літературні твори ожили в музиці. До віршів поетеси зверталися різні композитори, починаючи із її сучасників. Відомі українські композитори – класики: М. Лисенко, К. Стеценко, Я. Степовий неодноразово клали на музику лірику поетеси.

Номер слайду 16

Поезія «Хотіла б я піснею стати…» ввійшла до другої збірки Лесі Українки «Думи і мрії», що вийшла у Львові 1899 року.

Номер слайду 17

Словникова робота:сюю – цю; луна – відголос; хибким – хистким, знаходиться у неспокої; гучне – голосне, те, що шумить.

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Від імені кого ведеться розповідь у цій поезії?мрії ліричної героїні, навіяні природою

Номер слайду 20

Жанрвірш Лірика. Вид лірики: філософська.

Номер слайду 21

Які бажання висловлює лірична героїня у поезії?«хотіла б я піснею стати…щоб вільно по світі літати».

Номер слайду 22

Що символізує пісня?возвеличення людської мрії, що осягає найвищі висоти та найглибші глибини пізнання

Номер слайду 23

Чому лірична героїня ,на вашу думку, прагнула стати піснею? допомагає мріяти про щастя, радіти та долати життєві труднощі

Номер слайду 24

Символом чого є для нас зорі? Високого, недосяжного, інколи незрозумілого

Номер слайду 25

Що таїть в собі море? Глибини життя, негаразди

Номер слайду 26

Поясніть вираз «буяти над морем хибким»долати життєві труднощі

Номер слайду 27

Що відображалося б у пісні ліричної героїні? МріїЩастя

Номер слайду 28

Про що ж ця поезія? Лірична героїня Лесиної поезії прагне стати відомою піснею, бо саме вона допомагає кожному мріяти про щастя, радість. Долати життєві труднощі.

Номер слайду 29

Робота у зошитах: Тема: бажання ліричної героїні вірша стати піснею, яка була б відомою в усьому світі. Ідея: Возвеличення прагнення творити красу і дарувати всім щастя.— Які мотиви присутні у вірші? (Волелюбність, оптимізм, мрія, дійсність)

Номер слайду 30

Художні особливості поезії: Епітети: «хвилину ясну», «яснії зорі», «співом дзвінким», «хвилі прозорі», «морем хибким», «море гучне», «щастя таємне». Метафори: «Щоб геть аж під яснії зорі Полинути співом дзвінким,Упасти на хвилі прозорі,Буяти над морем хибким»,«Полинути співом»

Номер слайду 31

Повтори: «ясніші… яснії», «гучніше… гучне»Порівняння: «ясніші, ніж зорі яснії», «гучніші, ніж море гучне»

Номер слайду 32

Виберіть із ряду слова, якими можна було б, на ваш погляд, охарактеризувати вірш Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати»: Легкий, прозорий, сильний, важкуватий, гнівний, сумний, журливий, веселий, жартівливий, інтелектуальний, філософський, особистий, наївний, складний, близький за духом, незрозумілий, простий, вражаючий, романтичний.

Номер слайду 33

Леся Українка, слабосила, хвора жінка, мала могутню зброю — по етичне слово. Та ще — багату уяву, палке серце. Тому й захотілося їй стати піснею, щоб вільно по світу літати, допомагати людям у горі й радіти з ними в радості. Ліричну героїню ваблять стихії, космос. Їй хочеться вітром літати від ясних зір до глибокого моря. Має вона й свої таємниці, «щастя... таємне», яке засіяє разом із нею ясніше ясної зорі й гучніше, ніж море.

Номер слайду 34

Номер слайду 35

Сенкан. Пісня Прозора, ясна. Лунає, дзвенить, підбадьорюєПіднімає оптимістичний настрій людиніМрія

Номер слайду 36

Метод « Я -…»Я - пісня…. про… хочу…

Номер слайду 37

Номер слайду 38

Номер слайду 39

Дякую за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
4193
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку