"Хрущовська відлига"

Про матеріал
5 березня 1953 року помер І.Сталін, більше 20 років він «залізною рукою» керував державою його тоталітарний режим тримав у страху всі верстви населення.. Смерть колишнього вождя викликала в суспільстві неоднозначні почуття. Але всі вони скорботні і ненависні, приголомшені і байдужі – задавались питанням « хто?».
Перегляд файлу

Первомайский НВК «ЗОШ І-ІІст.№15-колегіум»

Постнікова Ганна Олександрівна

Тема: Руйнування культу особистості, як закономірне історичне віяння.

Після уроку учні зможуть:  характеризувати  період  історії  часів  керівництва Сталіна ;  давати  оцінку його  приємникам  і  висловлювати думки щодо перспектив їх правління і можливих наслідків зміни влади; називати основні напрямки діяльності М. Хрущова; матимуть уяву про територіальні зміни України в зазначений період; зможуть витлумачувати і вірно вживати терміни «десталінізація» та «відлига».

Формуємо компетентності: аксіологічна, просторова, хронологічна.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок.

Перебіг уроку

І. Підготовчий етап.

1.Перевірка готовності класу до уроку.

2. Активізація пізнавальної діяльності учнів.

Вчитель креслить на дошці порівняльну таблицю « Злочини та здобутки сталінської влади»

+

-

 

 

 

Учні ланцюжком заповнюють таблицю коментуючи та висловлюючи власні думки з приводу зазначених подій і роблять висновок, що ніякі прагнення чи досягнення не варті непомірних людських жертв.

3. Перевірка д.з.

ІІ .Основний етап.

1.Оголошення теми, визначення навчальних цілей, мотивація пізнавальної діяльності учнів.

Учитель: 5 березня 1953 року помер І.Сталін, більше 20 років він «залізною рукою» керував державою його тоталітарний режим тримав у страху всі верстви населення.. Смерть колишнього вождя викликала в суспільстві неоднозначні почуття. Але всі вони скорботні і ненависні,  приголомшені і байдужі – задавались питанням « хто?». Наприкінці уроку ми маємо відповісти на питання «чи є ХХ з’їзд КПРС закономірним явищем чи історичним парадоксом». 

2. Опрацювання нового навчального матеріалу. Формування та вдосконалення вмінь і навичок.

а. Десталінізація.

Учні мали попередньо за групами опрацювати біографії трьох можливих наступників ( Л. Берії, Г. Жукова та М. Хрущова) та підготувати короткі відомості про їх біографію та особисті якості.

На основі почутої інформації вчитель пропонує учням обговорити і порівняти  перспективи та можливі наслідки отримання влади кожної з зазначених осіб.(Застосовується прийом «прогнозування»). В результаті проведеної дискусії учні роблять висновок, що суспільство не мало змоги більше терпіти тиранію і потребувало лібералізації, котру міг запропонувати лише Хрущов, в той час як інші претенденти, прагнули продовжити деспотичне правління. Таким чином учні усвідомлюють, що ХХ з’їзд КПРС та «десталінізація» є закономірним розвитком історичного процесу.

Робота з джерелом. Вчитель зачитує і обговорює з учнями уривок з доповіді Хрущова «Про культ особи і його наслідки»:

 « Культ особистості придбав такі жахливі розміри головним чином тому, що сам Сталін всіляко заохочував і підтримував звеличення його персони. Про це свідчать численні факти. Одним з найбільш характерних проявів самовихваляння і відсутності елементарної скромності в Сталіна є видання його «Короткої біографії», що вийшла в світ в 1948 році.

Ця книга являє собою вираз самої нестримної лестощів, зразок обожнювання людини, перетворення його в непогрішимого мудреця, самого «великого вождя» і «неперевершеного полководця всіх часів і народів». Не було вже інших слів, щоб ще більше вихваляти роль Сталіна.

Немає необхідності цитувати нудотно-улесливі характеристики, нагромаджені в цій книзі одна на іншу. Слід тільки підкреслити, що всі вони схвалені і відредаговані особисто Сталіним, а деякі з них власноруч вписані ним в макет книги.»

б. Реформи Хрущова

Демонструється уривок з відеоролику присвяченого реформам Хрущова (https://www.youtube.com/watch?v=TRxDZfZwj1c), за яким учні складають план.

Як підсумок відбувається дискусія «чи дійсно в країні відбувалась лібералізація?»

Характеризуючи діяльність Хрущова вчитель зачитує слова кінорежисера М. Ромма «Забудеться і манеж і кукурудза… А люди будуть довго жити у його будинках. Звільненні ним люди… і зла до нього ніхто не матиме…».  Учні коментують цитату.

ІІІ. Завершальний етап.

1.Систематизація, узагальнення вивченого. Контроль навчальних досягнень.

Застосовується метод ПРЕС ( Я думаю що…, наприклад...., отже… ).

2. Підсумки уроку.

Повертаючись до проблемного питання уроку учні висловлюють власні думки.

3. Домашнє завдання.

docx
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку