Первомайский НВК «ЗОШ І-ІІст.№15-колегіум»
Постнікова Ганна Олександрівна
Тема: Руйнування культу особистості, як закономірне історичне віяння.
Після уроку учні зможуть: характеризувати період історії часів керівництва Сталіна ; давати оцінку його приємникам і висловлювати думки щодо перспектив їх правління і можливих наслідків зміни влади; називати основні напрямки діяльності М. Хрущова; матимуть уяву про територіальні зміни України в зазначений період; зможуть витлумачувати і вірно вживати терміни «десталінізація» та «відлига».
Формуємо компетентності: аксіологічна, просторова, хронологічна.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок.
Перебіг уроку
І. Підготовчий етап.
1.Перевірка готовності класу до уроку.
2. Активізація пізнавальної діяльності учнів.
Вчитель креслить на дошці порівняльну таблицю « Злочини та здобутки сталінської влади»
+ |
- |
|
|
Учні ланцюжком заповнюють таблицю коментуючи та висловлюючи власні думки з приводу зазначених подій і роблять висновок, що ніякі прагнення чи досягнення не варті непомірних людських жертв.
3. Перевірка д.з.
ІІ .Основний етап.
1.Оголошення теми, визначення навчальних цілей, мотивація пізнавальної діяльності учнів.
Учитель: 5 березня 1953 року помер І.Сталін, більше 20 років він «залізною рукою» керував державою його тоталітарний режим тримав у страху всі верстви населення.. Смерть колишнього вождя викликала в суспільстві неоднозначні почуття. Але всі вони скорботні і ненависні, приголомшені і байдужі – задавались питанням « хто?». Наприкінці уроку ми маємо відповісти на питання «чи є ХХ з’їзд КПРС закономірним явищем чи історичним парадоксом».
2. Опрацювання нового навчального матеріалу. Формування та вдосконалення вмінь і навичок.
а. Десталінізація.
Учні мали попередньо за групами опрацювати біографії трьох можливих наступників ( Л. Берії, Г. Жукова та М. Хрущова) та підготувати короткі відомості про їх біографію та особисті якості.
На основі почутої інформації вчитель пропонує учням обговорити і порівняти перспективи та можливі наслідки отримання влади кожної з зазначених осіб.(Застосовується прийом «прогнозування»). В результаті проведеної дискусії учні роблять висновок, що суспільство не мало змоги більше терпіти тиранію і потребувало лібералізації, котру міг запропонувати лише Хрущов, в той час як інші претенденти, прагнули продовжити деспотичне правління. Таким чином учні усвідомлюють, що ХХ з’їзд КПРС та «десталінізація» є закономірним розвитком історичного процесу.
Робота з джерелом. Вчитель зачитує і обговорює з учнями уривок з доповіді Хрущова «Про культ особи і його наслідки»:
« Культ особистості придбав такі жахливі розміри головним чином тому, що сам Сталін всіляко заохочував і підтримував звеличення його персони. Про це свідчать численні факти. Одним з найбільш характерних проявів самовихваляння і відсутності елементарної скромності в Сталіна є видання його «Короткої біографії», що вийшла в світ в 1948 році.
Ця книга являє собою вираз самої нестримної лестощів, зразок обожнювання людини, перетворення його в непогрішимого мудреця, самого «великого вождя» і «неперевершеного полководця всіх часів і народів». Не було вже інших слів, щоб ще більше вихваляти роль Сталіна.
Немає необхідності цитувати нудотно-улесливі характеристики, нагромаджені в цій книзі одна на іншу. Слід тільки підкреслити, що всі вони схвалені і відредаговані особисто Сталіним, а деякі з них власноруч вписані ним в макет книги.»
б. Реформи Хрущова
Демонструється уривок з відеоролику присвяченого реформам Хрущова (https://www.youtube.com/watch?v=TRxDZfZwj1c), за яким учні складають план.
Як підсумок відбувається дискусія «чи дійсно в країні відбувалась лібералізація?»
Характеризуючи діяльність Хрущова вчитель зачитує слова кінорежисера М. Ромма «Забудеться і манеж і кукурудза… А люди будуть довго жити у його будинках. Звільненні ним люди… і зла до нього ніхто не матиме…». Учні коментують цитату.
ІІІ. Завершальний етап.
1.Систематизація, узагальнення вивченого. Контроль навчальних досягнень.
Застосовується метод ПРЕС ( Я думаю що…, наприклад...., отже… ).
2. Підсумки уроку.
Повертаючись до проблемного питання уроку учні висловлюють власні думки.
3. Домашнє завдання.