На уроці використовуються такі приклади навчальної діяльності:Ранкова зустріч.,Гра «Чарівний клубочок»,Гра: паперові “Посмішки",Вправа «Незакінчені речення»,Гра «Дружні лабіринти»,Слухання казки «Два товариші» Л. Толстой,Бесіда «Хто такий друг?»,.«Людина з друзями — степ із квітами,а людина без друзів — жменя попелу. Записування друзів у «Щоденник вражень»,Гра «Риси характеру друга.»(учні групами називають риси характеру друзів),Дослідження «Сила дружби» (на прикладі віника),Вивчення і виконання і виконання «Пісні про дружбу»,Запитання для обговорення: Як можна подружитися з героями відомих казок? Вправа «Оживи друга»,Рефлексія.
Тема: Хто такі друзі?/Яким має бути друг (подруга)?
Підготувала
вчитель початкових класів
Єременко Крістіна Олександрівна
Тиждень 3 Тема тижня «Мої друзі»
Орієнтовні дослідницькі / проблемні запитання:
• Хто такі друзі? / Яким має бути друг (подруга)?
• Як знайти друзів?
• Чому нам цікаво разом?
• Як зберегти дружбу?
• Як піклуватися про друзів – домашніх улюбленців?
Завдання третього тижня:
1. Створювати у класі дружнє середовище – простір, де цінують дружбу і друзів;
2. Допомогти дітям з’ясувати критерії справжньої дружби, виокремити щирі стосунки;
3. Сприяти формуванню доброзичливого й толерантного ставлення до людей;
4 Сприяти усвідомленню в дітей цінності дружніх стосунків та їх важливості в житті;
5. Формувати відповідальне ставлення до тварин.
Очікувані результати третього тижня:
На кінець тижня учні знатимуть:
• хто такий друг;
• правила дружньої поведінки;
• правила дбайливого ставлення до тварин;
та вмітимуть:
• уживати форму кличного відмінка у звертанні (без називання термінів) та
ввічливі слова;
• вести діалог, увічливо спілкуватися з однолітками та дорослими;
• слухати й чути один одного в умовах спілкування;
• дотримуватися правил дружби та налагоджувати дружні стосунки у класній
спільноті, серед однолітків;
• доглядати домашніх улюбленців.
Хто такі друзі?/Яким має бути друг (подруга)?
І. Ранкова зустріч.
Пісня «Добрий ранок,Україно»
Грає музична мелодія, яка повідомляє дітям, що вже час збиратися у коло.
Діти і вчитель стають у коло.
Гра «Чарівний клубочок»
Слухання пісні «Усмішка».
- То з чого починається дружба? Правильно з усмішки.
- Тож продовжуючи нашу роботу, подаруємо один одному посмішку, хороший настрій і будемо дарувати його завжди.
Гра: паперові “Посмішки”
Серед учнів обирається ведучий (ведучий роздає дітям пелюстки “чарівної квітки ”). Учні приймають “посмішки”, якщо названа якість є якістю справжнього друга. (Пропоновані якості: акуратність, вихованість, життєрадісність, веселий, надійність, освіченість, відповідальність, сміливість, красота, терпимість і вміння прощати, чесність, працьовитість, щирість, чуйність. )
ІІ. Вправа «Незакінчені речення про друга»
Запропонуйте учням поміркувати про те, хто такий друг і попросіть продовжити речення: «Я вважаю, що друг – це той, хто ……….., тому що ………..»
Учні наводять приклади з життя на підтвердження думки, яке вони сформулювали в незакінченому реченні.
ІІІ. Гра «Дружні лабіринти»
а) Хто з друзів кращий рибалка (той, хто зліва на малюнку, той що посередині, чи той, хто справа)?
б) Які подарунки отримала фіксики від друзів?
ІVСлухання казки «Два товариші» Л. Толстой
Ішли лісом два товариші і зустріли ведмедя. Один кинувся тікати, вліз на дерево й заховався, а другий лишився на дорозі. Робити йому було нічого: він упав на землю і прикинувся мертвим.
Ведмідь підійшов до нього, обнюхав його лице та й пішов собі.
Коли ведмідь пішов, той зліз з дерева і сміється:
Ну, що, - каже, - ведмідь тобі на вухо шептав?
А він сказав мені, що погані ті люди, які в біді товариша покидають.
Проведення вправи «Крісло автора» для обговорення змісту почутого
Одна дитина (за бажанням) сідає в «крісло автора» і виступає в ролі автора твору
(бажано, щоб у цій ролі спробували себе якомога більше дітей). Інші діти формулюють запитання за змістом почутої казки, а «автор твору» повинен відповісти
словами, максимально наближеними до тексту .
Обговоріть із дітьми, хто такі друзі, спираючись на персонажів казки. Підсумуйте думки дітей, що бути другом – це не лише слова, а й відповідальність, співпереживання, допомог
- Отже, чи можна цих хлопчиків назвати товаришами? (Чому?)
Бесіда «Хто такий друг?»
Поясніть зміст слова дружити. (Це означає товаришувати, приятелювати, брататися, особливо приязно ставитися один до одного.)
- Дружба – це найбільший скарб, який має людина в своєму житті.
- А як ви розумієте поняття «друг», «товариш», «дружба».
«Друг» - людина, якій довіряємо, яку поважаємо, заради якої можемо пожертвувати всім.
«Товариш» - людина з якою можна порадитися, з якою можемо займатися спільною працею.
«Дружба» - це такі відносини між людьми, коли вони поважають один одного.
Дружба – це правда і чесність кожного.
V. Записування друзів у «Щоденник вражень». Лічба
Робота з прислів′ям «Людина з друзями — степ із квітами,
а людина без друзів — жменя попелу.
-Що означає це прислів′я?
Індивідуальне завдання
-Запишіть за допомогою писаних чи друкованих літер, малюнків, позначок усіх друзів. Це можуть бути учні з їхнього класу чи старші діти, сусіди, друзі зі садка або ж тварини – домашні улюбленці.
-Підпишіть кожного друга.
-Полічіть скільки зображено у вас друзів на малюнку.
-Позначте кількість друзів на малюнку числом.
-Хто має найбільше друзів, а хто найменше, на скільки?
- Хто має однакову кількість друзів?
В дружбі важлива не кількість. Ми можемо мати одного справжнього друга, і він буде ціннішим за десяток інших. Важливо, якими рисами характеру володіє наш друг.
VI Робота в групах. Риси характеру друга.
- Які якості повинен мати справжній друг?
-Зараз за початковими літерами слова дружба назвати якості свого товариша.
Д (добрий, дотепний, дбайливий).
Р (розумний, радісний).
У (уважний, урівноважений).
Ж (життєрадісний, жвавий).
Б (бадьорий, балакучий).
А (акуратний, активний).
Один із групи називає якості характеру справжнього друга.
VII. Дослідження «Сила дружби»
-Погляньте на цей оберемок із 30 тоненьких дерев’яних прутиків, зв’язаних докупи і спробуйте їх зламати.
• Чи вдалося це зробити? Чому? Відповідь обґрунтуйте.
-А якщо я розв’яжіть оберемок і дам кожному одну паличку і запропоную її зламати.
• Чи вдалося це зробити? Чому? Відповідь обґрунтуйте.
• Який висновок ми можемо зробити?
• Поясніть, чому люди повинні перебувати разом, взаємодіяти?
VIII. Вивчення й виконання «Пісні про дружбу»
Обов′язково під час виконання пісні відобразити рухами, мімікою настрій, характер пісні. http://allforchildren.com.ua/friend91.htm#activeTab=0
Текст пісні "Пісенька про дружбу"
Просто так нічого не буває.
Навіть дощ для чого йде.
Хто іншим допомагати забуває,
Той друзів ніколи не знайде.
Приспів:
Просто так не можна дружити,
Дружбу треба заслужити,
Не плакати, не задаватися,
За товаришів заступатися,
Чесним словом,
Чесним словом дорожити.
З одним все виходить краще,
Все виходить в два рази швидше.
Справжня дружба навчить
Бути сильніше і розумніше і добріше.
Приспів.
IX. Запитання для обговорення: Як можна подружитися з героями відомих казок?
Казка про трьох поросят.(допомогти будувати будиночки ),
Коза і семеро козенят .( врятувати козенят від вовка ),
Ріпка.( допомогти витягнути ріпку ).
Півник і двоє мишенят (допомогати півнику ).
Вправа «Оживи друзів»
X. Рефлексія
-Діти станьте у коло і візьміться за руки.
– Заплющте очі. Уявіть у своєму серці вогник добра, ніжності, дружби. Уявіть,
як він збільшується, його сила переходить у вашу долоньку, а далі передайте
у долоньку того, хто стоїть праворуч.
– Пригадайте, що сьогодні приємного і корисного відбулося, що вам запам’яталося найбільше?
– Усміхніться один одному. Спробуймо завжди дарувати один одному тільки
добро і дружбу.