Хто такі споживачі, виконавці, виробники. Захист прав споживачів

Про матеріал
Очікуванні результати: після заняття учні зможуть • охарактеризувати громадські товари та послуги; • висловити своє ставлення до захисту прав споживача; • застосувати свої знання в нестандартних ситуаціях; • набути навичок толерантності, спілкування і співпраці; • набути навички оцінювання результатів власної діяльності і досягнень.
Перегляд файлу

Тема: Хто такі споживачі, продавці, виробники, виконавці. Як захистити права споживачів.

Мета: дати учням уявлення про те, хто такі споживачі, продавці, виробники, виконавці; моделювати ситуації придбання товару, замовляння послуг чи робіт; розвивати вміння працювати з нормативними документами; наводити приклади порушення прав споживача;складати за зразком скаргу (претензію) щодо порушених прав споживача; розв’язувати правові задачі; формувати активну позицію щодо дотримання законодавства України.

Очікуванні результати: після заняття учні зможуть

     охарактеризувати громадські товари та послуги;

     висловити своє ставлення до захисту прав споживача;

     застосувати свої знання в нестандартних ситуаціях;

     набути навичок толерантності, спілкування і співпраці;

     набути навички оцінювання результатів власної діяльності і досягнень.

Обладнання: надруковані норми Закону України «Про захист прав споживачів», підручник «Основи правознавства (Наровлянський)», 9 клас 2017 рік.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент( перевірка підготовки класу до уроку)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель демонструює неякісний товар (СЛАЙД 2). Чи траплялися у вашому житті чи житті членів вашої родини подібні випадки? (Учні пригадують ситуації з життя, пов'язані з порушенням прав споживачів.) Нам і нашим близьким постійно доводиться купувати продукти харчування та інші товари у магазині, на ринку; здавати одяг або взуття в ремонт; користуватися водою, електроенергією, домашнім телефоном; їздити на громадському транспорті; відпочивати за путівками; користуватися послугами перукарень та хімчисток; брати у напрокат необхідні предмети. В усіх випадках ми виступаємо як споживачі товарів, робіт та послуг.

На жаль, товари не завжди бувають якісними. а продавці ввічливими. Кожен по-різному намагається вирішити проблеми, що виникають у зв'язку з цим. Але не кожен громадянин України знає, що захист прав споживачів, згідно із законодавством – це відповідальність держави. Зазвичай будь-який громадянин України, в разі порушення його законних прав може безпосередньо звертатися до суду з позовом. Але судова тяганина – цікавий процес лише для деяких із нас, для більшості громадян він неприємний, нервовий і, як відомо, повільний. Він може тривати роками через різноманітні затримки. Як засвідчує практика, у переважній більшості випадків ці проблеми вдається розв'язати без позовів до суду.

Учитель. Якщо ви були уважними, то, мабуть, звернули увагу на нове для вас слово – «споживачі». Саме про них, їхні права та їхній захист ми і поговоримо сьогодні на уроці.

Про що б ви хотіли сьогодні дізнатися на уроці?

Учні почерзі називають очікувані результати.

 Учитель демонструє  очікувані результати на мультимедійній дошці (СЛАЙД 3 ). Звертає увагу учнів на нові слова. Нагадує, що наприкінці уроку буде перевірено, наскільки учні досягли результатів.

Відповідно до мети нашого уроку нам необхідно вирішити такі завдання:

1. Ознайомитися з поняттям «споживач», «продавець», «виробник», «виконавець».

2. Дізнатися про права споживачів в Україні та законодавчою базою із захисту прав споживача.

3. Навчитись складати скаргу за зразком щодо порушених прав споживача.

4. Розвивати вміння використовувати свої знання в повсякденному житті.

5. Займати активну позицію щодо захисту власних прав споживача.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Оголошення теми уроку (СЛАЙД 1).

Учитель. Споживачі – ми всі. Хочемо ми того чи ні. І це не залежить від нашого бажання або небажання, громадянства, матеріального добробуту… ми споживачі вже тому, що споживаємо товари та послуги і платимо за них. Споживач – головна фігура ринку та ринкових відносин. До того ж особа досить перебірлива: він хоче придбати товар високої якості за найнижчою ціною. Саме тут його інтереси явно не збігаються з інтересами інших учасників ринку – виробника і продавця, - які намагаються виробити і продати товарів якомога більше і за вищу ціну. При цьому часто порушується технологія виготовлення, терміни зберігання, втрачається якість. У такий спосіб покупець вступає в боротьбу – боротьбу інтересів. От тільки сили дещо нерівні. На боці бізнесу (розумій: виробник, виконавець, продавець) – економісти, бухгалтери, юристи, а на боці споживача – він один. Добре, якщо він озброєний знанням своїх прав і обов’язків, умінням їх застосовувати. Такий споживач спроможеться відстояти свої інтереси і становитиме небезпеку для несумлінного продавця або виконавця. Він не тільки зможе відшкодувати заподіяний матеріальний збиток, а й за некоректної щодо нього поведінки ще й змусить компенсувати нанесену йому моральну шкоду. Втім у грамотного споживача рідко виникають конфлікти, а іспит з отриманих знань ви складатимете все життя.

Робота із текстом Закону України «Про захист прав споживачів»: учні опрацьовують нові терміни (споживач, продавець, виробник, виконавець, договір, засоби дистанційного зв’язку). (СЛАЙД 4)

Учитель. Коли продавець, виконавець на прохання споживача погоджуються  продати  йому  товар  або  виконати  роботу,  а  споживач —  заплатити за це, то між ними утворюється угода щодо якості, терміну, ціни та інших умов, за якими здійснюється купівля-продаж, виконуються роботи або надаються послуги. Така угода зазвичай оформлюється квитанцією, товарним або касовим чеком (СЛАЙД 5)

Робота над поняттями. Робота в парах.

Зіставте слова, що означають певну дію, із суб'єктами господарювання чи фізичними особами. (СЛАЙДИ 6,7,8,9,10)

1) Надавати послуги;

2) придбати ;

3) виробляти;

4) виконувати роботи;

5) замовляти;

6) реалізовувати

а) Споживач;

б) продавець;

в) виробник;

г) виконавець

 

Вправа «Барометр»: висловись у питанні. Учитель пропонує учням навести приклади з життя, життя батьків або товаришів, коли права споживачів були порушені та довести свою думку.

Робота над текстом Закону України «Про захист прав споживачів».

Клас розподіляється, яка отримує фрагмент Закону України «Про захист прав споживачів». (СЛАЙД 12)

  1-а група. Право на судовий захист прав споживачів.

• 2-а група. Право споживача на належну якість продукції. Обов’язки споживачів.

  3-я група. Право споживача на інформацію про продукцію.

• 4-а група. Право споживача на безпеку продукції (товарів, наслідків робот).

  5-а група. Право споживача на вільний вибір продукції.

  6-а група. Право на захист своїх прав з боку держави.

Завдання 2. Клас розподіляється на 4 групи споживачів та окрему групу-експертів.

• 1-а група. Купуємо товари.

  2-а група. Замовляємо послуги.

  3-я група. Користуємося послугами.

  4-а група. Замовляємо роботи.

Кожна група моделює та розігрує перед класом 1 ситуацію (можна використати наведені під час вправи «Барометр»), додавши до змісту типові порушення з боку продавців (виконавців, виробників) і помилки з боку споживачів. Експерти та інші групи аналізують ситуації.

Учитель, узагальнюючи виступи груп, зазначає, що покупець може вимагати заміни товару, якщо (СЛАЙД 13):

1)  він є непродовольчим;

2)  вимогу заявлено протягом 4 днів;

3)  збережено його товарний вигляд, поживні якості, пломби, ярлики;

4)  надано документ, що засвідчує факт придбання товару.

Робота з підручником. Учні читають Закон України «Про захист прав споживачів» Ст. 8 (Сторінка 125)

Учні читають та дають відповіді Якщо протягом гарантійного строку виявлені вади товару, споживач має чітке право вимагати від продавця або виробника. Які саме?

1)  безоплатного усунення цих вад;

2)  відшкодування витрат споживача на їх усунення;

3)  заміни на такий самий товар належної якості;

4)  зменшення ціни товару;

5)  заміни на товар іншої моделі з перерахуванням вартості;

6)  розірвання укладеної угоди та повернення сплачених за товар коштів.

Учитель. Перш ніж висувати вимоги, переконайтесь, що вади виникли не в результаті порушення правил користування товару або його зберігання. Якщо продавець відмовляє вам у задоволенні ваших претензій, ви можете написати письмову скаргу (претензію) на ім’я директора або власника магазину, де зазначається (СЛАЙД 15):

1)  коли і за якою ціною придбано товар;

2)  гарантійний строк та документ, яким він встановлюється;

3)  причини скарги;

4)  претензії та вимоги споживача;

5)  документи, що додаються до скарги.

(СЛАЙД 16)

Демонстрація на слайді та роздатковому матеріалі претензію

Директору Товариства з обмеженою відповідальністю

«Побутова техніка»

35000, м. Костопіль, вул. Сидорова, 23.

Іванова Івана Івановича,

який мешкає за адресою: 35000,

м. Костопіль, вул. Грушевського, 12/7

ПРЕТЕНЗІЯ

    21 листопада 2013 року у Вашому магазині я придбав телевізор Рапакопіс 5С-ТС205, заводський № 2051437, вартістю 2 500 гривень, що підтверджено копією чека. На телевізор встановлений 2-річнигй гарантійний термін, що підтверджено копією гарантійного талону.

    Через місяць після придбання у телевізора зник звук, тобто телевізор має істотний     недолік.

Згідно зі ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів»

ПРОШУ:

1. Провести безплатний ремонт телевізора у строк, визначений законодавством України.

2. Здійснити доправляння телевізора неналежної якості до магазину та доправляння мені відремонтованого телевізора за ваш рахунок,

3. На час ремонту надати мені (із доправлянням) телевізор аналогічної марки.

4. Розглянути мою претензію у строк, встановлений законодавством, та проінформувати мене про результати її розгляду.

Якщо мої законні вимоги не будуть задоволені, я буду вимушений звернутися до Міського управління з питань захисту прав споживачів, до ЗМІ, а також до суду з позовною заявою про захист моїх споживацьких прав та про відшкодування моральної шкоди, завданої мені вашими протизаконними діями.

 

Додатки:

1. Копія товарного чека.

2. Копія гарантійного талону.

 

25 лютого 2014 р.                                                                                                   Іванов І. І.

 

Робота у групах над складанням скарги (кожна група читає скаргу)

Якщо протягом місяця ви не отримаєте задоволення або відмови щодо неї, звертайтесь до суду.

Перегляд фрагменту відеосюжету (СЛАЙД 17). Перегляд інформаційного відеосюжету до теми уроку («Як організації та установи допомагають у захисті прав споживачів»).

 

ІV. Підсумки уроку. Рефлексія.

1.Правовий диктант (взаємоперевірка в парах) (СЛАЙД 18,19)

Вставити пропущене слово:

Закон України «Про захист прав споживачів» регулює відно-

шення, які виникають між споживачами та _________, виконавцями, продавцями при продажу _______ товарів (виконання робіт, здійснення послуг), встановлює _______ споживачів на придбання _______ (робіт, послуг) належної __ та безпечного для життя та здоров’я споживачів, отримання _________ про товари (роботи та послуги) та про їх виробників (виконавців, продавців), просвіту, державного та суспільного захисту їх інтересів, а також з’ясовує механізм реалізації цих прав.

Слова: інформація, права, виробники, якість, суспільна.

2. Правове есе (письмова відповідь на питання): Чому важливо бути уважним під час покупки товару?

 

V. Домашнє завдання

1.  Опрацювати  матеріал підручника, вивчити визначення.

2.  У ЗМІ підібрати матеріал про факти порушення прав споживачів та їх захист .

 

 

 

 ДОДАТКИ

 

1) Надавати послуги;

2) придбати ;

3) виробляти;

4) виконувати роботи;

5) замовляти;

6) реалізовувати

а) Споживач;

б) продавець;

в) виробник;

г) виконавець

 

1) Надавати послуги;

2) придбати ;

3) виробляти;

4) виконувати роботи;

5) замовляти;

6) реалізовувати

а) Споживач;

б) продавець;

в) виробник;

г) виконавець

 

1) Надавати послуги;

2) придбати ;

3) виробляти;

4) виконувати роботи;

5) замовляти;

6) реалізовувати

а) Споживач;

б) продавець;

в) виробник;

г) виконавець

 

1) Надавати послуги;

2) придбати ;

3) виробляти;

4) виконувати роботи;

5) замовляти;

6) реалізовувати

а) Споживач;

б) продавець;

в) виробник;

г) виконавець

 

1) Надавати послуги;

2) придбати ;

3) виробляти;

4) виконувати роботи;

5) замовляти;

6) реалізовувати

а) Споживач;

б) продавець;

в) виробник;

г) виконавець

 

 

 

Директору Товариства з обмеженою відповідальністю

«Побутова техніка»

35000, м. Костопіль, вул. Сидорова, 23.

Іванова Івана Івановича,

який мешкає за адресою: 35000,

м. Костопіль, вул. Грушевського, 12/7

ПРЕТЕНЗІЯ

    21 листопада 2013 року у Вашому магазині я придбав телевізор Рапакопіс 5С-ТС205, заводський № 2051437, вартістю 2 500 гривень, що підтверджено копією чека. На телевізор встановлений 2-річнигй гарантійний термін, що підтверджено копією гарантійного талону.

    Через місяць після придбання у телевізора зник звук, тобто телевізор має істотний     недолік.

Згідно зі ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів»

ПРОШУ:

1. Провести безплатний ремонт телевізора у строк, визначений законодавством України.

2. Здійснити доправляння телевізора неналежної якості до магазину та доправляння мені відремонтованого телевізора за ваш рахунок,

3. На час ремонту надати мені (із доправлянням) телевізор аналогічної марки.

4. Розглянути мою претензію у строк, встановлений законодавством, та проінформувати мене про результати її розгляду.

Якщо мої законні вимоги не будуть задоволені, я буду вимушений звернутися до Міського управління з питань захисту прав споживачів, до ЗМІ, а також до суду з позовною заявою про захист моїх споживацьких прав та про відшкодування моральної шкоди, завданої мені вашими протизаконними діями.

 Додатки:

1. Копія товарного чека.

2. Копія гарантійного талону.

 

25 лютого 2014 р.                                                                                                   Іванов І. І.

 

Директору Товариства з обмеженою відповідальністю

«Побутова техніка»

35000, м. Костопіль, вул. Сидорова, 23.

Іванова Івана Івановича,

який мешкає за адресою: 35000,

м. Костопіль, вул. Грушевського, 12/7

ПРЕТЕНЗІЯ

    21 листопада 2013 року у Вашому магазині я придбав телевізор Рапакопіс 5С-ТС205, заводський № 2051437, вартістю 2 500 гривень, що підтверджено копією чека. На телевізор встановлений 2-річнигй гарантійний термін, що підтверджено копією гарантійного талону.

    Через місяць після придбання у телевізора зник звук, тобто телевізор має істотний     недолік.

Згідно зі ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів»

ПРОШУ:

1. Провести безплатний ремонт телевізора у строк, визначений законодавством України.

2. Здійснити доправляння телевізора неналежної якості до магазину та доправляння мені відремонтованого телевізора за ваш рахунок,

3. На час ремонту надати мені (із доправлянням) телевізор аналогічної марки.

4. Розглянути мою претензію у строк, встановлений законодавством, та проінформувати мене про результати її розгляду.

Якщо мої законні вимоги не будуть задоволені, я буду вимушений звернутися до Міського управління з питань захисту прав споживачів, до ЗМІ, а також до суду з позовною заявою про захист моїх споживацьких прав та про відшкодування моральної шкоди, завданої мені вашими протизаконними діями.

 Додатки:

1. Копія товарного чека.

2. Копія гарантійного талону.

 

25 лютого 2014 р.                                                                                                   Іванов І. І.

 

 

Закон України «Про захист прав споживачів» регулює відно-

шення, які виникають між споживачами та _________, виконавцями, продавцями при продажу _______ товарів (виконання робіт, здійснення послуг), встановлює _______ споживачів на придбання _______ (робіт, послуг) належної __ та безпечного для життя та здоров’я споживачів, отримання _________ про товари (роботи та послуги) та про їх виробників (виконавців, продавців), просвіту, державного та суспільного захисту їх інтересів, а також з’ясовує механізм реалізації цих прав.

Слова: інформація, права, виробники, якість, суспільна.

 

 

 

 

docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Васильків І.Д., Кравчук В.М.)
Додано
12 лютого
Переглядів
329
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку