Що означає бути громадянином держави

Про матеріал
Конспект уроку . Тема:"Що означає бути громадянином держави" з доданими документами до уроку та урахуванням роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
Перегляд файлу

Основи правознавства                                                                      9 клас                                                                                

Урок на  тему: Що означає бути громадянином держави

Мета: 1) на уроці учні мають навчитися: порівнювати поняття «Особа—Людина—Громадянин—Громадянство»; реконструювати визначення поняття  «громадянство»; характеризувати способи набуття й припинення  громадянства; самостійно знаходити потрібну інформацію, працюючи із джерелами (Конституція України, Закон України «Про громадянство»; самостійно аналізувати ситуації, розв’язувати практичні завдання;визначати статус громадянина, іноземця, особи без громадянства; 2) виховувати  громадян сучасної України, патріотизм; 3) корегувати мову, зір, мелку моторику на уроці та фізхвилині.  

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок.

Форма проведення уроку: інтерактивний урок (робота в групах)

                                                Хід уроку.                                                                                                                        І. Підготовчий етап.

        1. Перевірка готовності классу до уроку.

       2. Нервно-психологічна підготовка. Учитель читає вірш «Коріння», обговорює зміст.

На перехресті сільських доріг,                                                                                                                                   Десь над Дніпровими кручами,                                                                                                                      Велетень-дуб мовчазний стоїть                                                                                                                                      –Кремезний, міцний, могучий…                                                                                                                                           Бачив грози, повені, вітри,                                                                                                                                  Пекельне степів горіння…                                                                                                                                           Але впевнено тримався він землі                                                                                                                 Задубілим, міцним корінням!                                                                                                                                       Ще багато років він буде стояти                                                                                                                                      Й захищати від спеки, й від вітру,                                                                                                                               Адже є в нього сила і є воно                                                                                                                                              – Міцне, задубіле коріння!!!

ІІ. Основний етап.                                                                                                                                                          1. Мотивація пізнавальної діяльності учнів. Кожну людину, як і цього міцного, кремезного дуба, щось тримає на цій землі. Це її діди-прадіди, батьки, рідна земля, країна, в якій вона народилася й живе. Тобто, її коріння. Воно захищає, оберігає й допомагає. Коли людина втрачає цей зв’язок – вона втрачає й частину себе, відчувається незахищеною й вразливою. Ми живемо в державі Україна, й поєднані з державою цілою низкою певних взаємних прав і обов’язків. Цей зв’язок, як і коріння могутнього дуба, призначений зробити життя кожного українця зручним, комфортним. І зв’язок цей – громадянство.                                                                                                                                             2. Оголошення теми, визначення очікуваних результатів.

                                                                    План.

І. Правовий статус особи.

ІІ. Як набути громадянство України.

ІІІ. За яких підстав припиняєится громадянство України.

ІУ. Як визначається громадянство дітей.

                                                                                                                                                             

 І.  Отже тема нашого уроку «Що означає бути громадянином держави».

 1. Порівняння понять – «Людина -особистісь - особа - громадянин»

 2. Отже, громадянин – людина, що має стійкий правовий звязок з конкретною державою, що проявляється у взаємних правах і обов’язках).

(Громадянство особливий правовий звязок між особою і державою, що породжує для них певні права і обов’язки)

 3. Становище особистості в державі визначається правовими та іншими видами соціальних норм, і позначається терміном правовий статус особи.

Учитель пропонує ознайомитись із стор.60. підручника і визначити основні джерела конституційного права, які визначають правовий статус осіб в Україні. Конституція України, Закони України «Про громадянство»,«Про правовий статус іноземців і осіб без громадянства», «Про біженців». 

ІІ. Яким чином особа може набути громадянства України ?Якими є принципи набуття громадянства?

      Учням пропонується самостійно опрацювати матеріал підручника, розглянути ситуативне завдання після чого вони заносять результати до таблиці. 

                                     Способи набуття громадянства

Робота в  групах.  Учні отримали ситуативне завдання, за яким треба визначити способ набуття громадянства країни і вказати його назву.

 Група 1.  Завдання: а)Громадянка Великобританії вийшла заміж за громадянина України. Протягом двох років вони проживають на території України, де у них народилася дитина, яка отримала статус громадянина України (філіація – отримаеея громадянства за місцем народження і на підставі громадянства одного з батьків)

                                   б)Громадянин США українського походження N, звернувся до комісії з питань громадянства при Президенті України з проханням прийняти його до громадянства України. Після виконання низки вимог, обумовлених чинним законодавством України, міжнародними договорами, і розгляду справи Президентом України, Комісією при Президентові України з питань громадянства, Державним департаментом у справах громадянства, громадянин N отримав громадянство України. (натуралізація – отримання громадянства України за волевиявленням особи (на її прохання або за її згодою; здійснюється компетентними органами від імені держави в індивідуальному порядку)

                                 в)Громадянка України нещодавно дізналась про своє польське походження ( прадід був польської національності). Вона не має польського громадянства, але хоче переселитися на постійне місце проживання на територію Республіки Польща. Згідно чинного міжнародного законодавства республіки Польща вона може отримати громадянство Польщі й громадянство Євросоюзу (репатріація – один із видів натуралізації, повернення на Батьківщину, здійснюється на основі загальнодержавного акту про репатріацію)                                                                                                                                                                                

Група 2.  Завдання: а)29 червня 1945 року між СРСР і Чехословацькою республікою був укладений договір про Закарпатську Україну. Стаття 2 Протоколу до цього договору містила домовленість сторін про те, що особи української і російської національностей, що мешкають на території Чехословаччини (у Словаччині), мають право набуття громадянства СРСР до 1 січня 1946 року. Це право реалізовувалося  відповідно до законодавства СРСР і набувало чинності тільки за згодою влади СРСР. Це ж право отримували особи чеської і словацької національностей, що мешкали на території Закарпатської України і бажали зберегти громадянство Чехословаччини. Особи, які отримали це право, повинні були протягом 12 місяців переселитися в країну, громадянство якої вони мали намір набути.(оптація –отримання громадянства на підставі міжнародних договорів, перехід під суверенітет певної держави в результаті завоювання території, на якій проживала особа).

             б)  По завершенні Другої світової війни за рішенням Берлінської (Потсдамської) конференції керівників держав-переможниць у 1945 році  передбачалося переміщення в Німеччину німецького населення або частини його, що залишилось у Польщі, Чехословаччині й Угорщині. Це було мотивовано насамперед тим, що німецьке населення, яке проживало в цих країнах, було приводом для інтервенції німецьких військ (Судетські німці, проблема Данцига і данцизького коридора). (трансферт - отримання громадянства на підставі міжнародних договорів – обмін населенням між державами , що зумовлює автоматичні зміну громадянства)

Учні озвучують результати свого дослідження, й заносять їх до таблиці (Таблицю)

                     Фізхвилина на корекцію мелкої моторики.

ІІІ.  Визначення понять:

Особа, яка не перебуває в громадянстві держави на території якої знаходиться в конкретний час і є громадянином (підданим) іншої держави — іноземець. Особа, яку жодна держав, відповідно до свого законодавства, не вважає своїм громадянином – особа без громадянства (апатрид). Особа, яка на підставі міжнародного договору визнана одночасно громадянином тих держав, які підписали цей договір – особа з подвійним громадянством (біпатрид)

Учитель акцентує увагу учнів на тому, що Конституцією України не передбачено подвійного громадянства.

2. Правовий статус іноземців і осіб без громадянства   - Робота з текстом документів (в групах)

Кожна група отримує роздруківки тексту закону України «Про громадянство», «Про іноземців і осіб без громадянства». На основі статтей Законів учні повинні знайти відповіді на запитання.

Група 1.  Завдання для опрацювання:

1. До тебе приїздять друзі із Канади. Які документи вони повинні мати при собі  для в’їзду в Україну?

2. На який час вони можуть лишитися в Україні? (Які нормативно-правові акти встановлюють термін перебування в Україні іноземців і осіб без громадянства?)

3. Чи можуть твоїм друзям або рідним відмовити у наданні візи?На яких підставах?

4.Який орган влади приймає рішення про заборону в’їзду в Україну іноземця чи особи без громадянства?

5. Який термін безперервного проживання на законних підставах на території України встановлюється для осіб,  яким надано статус біженця в Україні ?

 

 

                                                                                                                                                                   

Група 2  Завдання для опрацюванн:                                                                                                                             1.В яких випадках   існує заборона щодо примусового повернення чи примусового видворення або видачі чи передачі    іноземця та особи без громадянства для відбування покарання іншій державі?

2. Чи існує механізм  відшкодування витрат, пов'язаних із примусовим видворенням іноземців та осіб без громадянства в Україні? Який саме?

3.В яких випадках скасовується віза для іноземців і осіб без громадянства?

4. На яких підставах  іноземемець та особа без громадянства  може отримати  заборону для в'їзду в Україну?

5. Чи поновлюється в громадянстві України особи, які  втратили громадянство  України  у зв'язку з набуттям його внаслідок обману, свідомого подання неправдивих відомостей чи  фальшивих  документів ?

Після опрацювання текстів документів групи по черзі презентують свою роботу.

        IV.  Підсумковий етап.

       1. Рефлексія. Прийом «Скринька»

Учні повинні на аркуші дати відповідь на запитання «Які знання і уміння, отримані на уроці, можна використати  у повсякденному житті?»

  • Отримання оцінок ха роботу на уроці

V.Домашнє завдання. Параграф 9 переказ, п. 3 опрацювати самостійно.

 

 Таблиця: Способи набуття громадянства

вид

визначення

Філіація

Отримання громадянства за місцем народження («право грунту») або на підставі громадянства одного з батьків («право крові»)

Натуралізація

Отримання громадянства України за волевиявленням особи (на її прохання або за її згодою; здійснюється компетентними органами від імені держави в індивідуальному порядку)

Репатріація –повернення на Батьківщину, здійснюється на основі загальнодержавного акту про репатріацію

Оптація

Отримання громадянства на підставі міжнародних договорів, перехід під суверенітет певної держави в результаті завоювання території, на якій проживала особа

Трансферт

Отримання громадянства на підставі міжнародних договорів – обмін населенням між державами , що зумовлює автоматичні зміну громадянства

 

 

  Документи до уроку.

Розділ II.
В'ЇЗД В УКРАЇНУ І ВИЇЗД З УКРАЇНИ

Стаття 9. В'їзд в Україну іноземців та осіб без громадянства та строки їх перебування в Україні

1. Іноземці та особи без громадянства в'їжджають в Україну за наявності визначеного цим Законом чи міжнародним договором України паспортного документа та одержаної у встановленому порядку візи, якщо інше не передбачено законодавством чи міжнародними договорами України. Це правило не поширюється на іноземців та осіб без громадянства, які перетинають державний кордон України з метою визнання їх біженцями або особами, які потребують додаткового або тимчасового захисту чи отримання притулку.

2. Іноземці та особи без громадянства під час проходження прикордонного контролю у пунктах пропуску через державний кордон зобов'язані подати свої біометричні дані для їх фіксації.

3. Строк перебування іноземців та осіб без громадянства в Україні встановлюється візою, законодавством України чи міжнародним договором України.

Стаття 10. Оформлення візи

1. Правила оформлення іноземцям та особам без громадянства візи та перелік документів, необхідних для її отримання, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

2. Рішення щодо оформлення візи приймається в установленому порядку дипломатичним представництвом або консульською установою України, Міністерством закордонних справ України або представництвом Міністерства закордонних справ України на території України.

Стаття 11. Підстави для відмови в наданні візи

1. Іноземцю або особі без громадянства може бути відмовлено в наданні візи у разі:

загрози національній безпеці держави або охороні громадського порядку, забезпеченню охорони здоров'я, захисту прав і законних інтересів громадян України та інших осіб, які проживають на території України;

перебування у базі даних осіб, яким згідно із законодавством України не дозволяється в'їзд в Україну або тимчасово обмежено право виїзду з України;

подання недійсного паспортного документа або паспортного документа, що належить іншій особі;

подання завідомо неправдивих відомостей або підроблених інших документів;

відсутності дійсного полісу медичного страхування за умови можливості його оформлення на території держави, в якій подається відповідне візове клопотання;

відсутності достатнього фінансового забезпечення на період запланованого перебування і для повернення до країни походження або транзиту до третьої країни чи можливості отримати достатнє фінансове забезпечення у законний спосіб на території України;

відсутності доказів, що підтверджують мету запланованого перебування;

відсутності документів, що дають можливість встановити намір заявника залишити територію України до закінчення дії візи;

звернення заявника про припинення розгляду клопотання щодо оформлення візи.

2. Рішення про відмову в наданні візи приймається уповноваженими органами, які прийняли рішення про її надання та оформлення.

Стаття 12. Підстави для скасування візи

1. Віза може бути скасована під час проходження прикордонного контролю на підставах та в порядку, визначених Законом України "Про прикордонний контроль".

2. Віза скасовується під час перебування іноземця або особи без громадянства на території України у разі:

виявлення факту подання особою під час оформлення візи недійсного чи виданого іншій особі паспортного документа або підроблених інших документів, або подання завідомо неправдивих відомостей;

прийняття рішення про примусове повернення або примусове видворення іноземця або особи без громадянства за межі території України.

3. Скасування візи здійснюється:

у випадках, передбачених абзацом другим частини другої цієї статті, - уповноваженими посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, або органу охорони державного кордону;

у випадках, передбачених абзацом третім частини другої цієї статті, - уповноваженими службовими особами органу, що прийняв рішення про примусове повернення або який подав позов до суду про прийняття рішення про примусове видворення, - після прийняття судом такого рішення.

4. Рішення про скасування візи може бути оскаржено в порядку, передбаченому законом.

Стаття 13. Підстави для заборони в'їзду іноземців та осіб без громадянства в Україну

1. В'їзд в Україну іноземцю або особі без громадянства не дозволяється:

в інтересах забезпечення національної безпеки України або охорони громадського порядку;

якщо це необхідно для охорони здоров'я, захисту прав і законних інтересів громадян України та інших осіб, які проживають в Україні;

якщо при клопотанні про в'їзд в Україну така особа подала про себе завідомо неправдиві відомості або підроблені документи;

якщо паспортний документ такої особи, віза підроблені, зіпсовані чи не відповідають установленому зразку або належать іншій особі;

якщо така особа порушила у пункті пропуску через державний кордон України правила перетинання державного кордону України, митні правила, санітарні норми чи правила або не виконала законних вимог посадових та службових осіб органів охорони державного кордону, органів доходів і зборів та інших органів, що здійснюють контроль на державному кордоні;

якщо під час попереднього перебування на території України іноземець або особа без громадянства не виконали рішення суду або органів державної влади, уповноважених накладати адміністративні стягнення, або мають інші не виконані майнові зобов'язання перед державою, фізичними або юридичними особами, включаючи пов'язані з попереднім видворенням, у тому числі після закінчення терміну заборони подальшого в'їзду в Україну;

якщо така особа намагається здійснити в’їзд через контрольні пункти в’їзду - виїзду на тимчасово окуповану територію без спеціального дозволу або така особа під час попереднього перебування на території України здійснила виїзд із неї через контрольний пункт в’їзду - виїзду.

2. За наявності підстав, зазначених в абзацах другому, сьомому і восьмому частини першої цієї статті, відомості про іноземця або особу без громадянства вносяться до бази даних осіб, яким згідно із законодавством України не дозволяється в'їзд в Україну або тимчасово обмежено право виїзду з України.

3. Рішення про заборону в'їзду в Україну приймається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, Службою безпеки України або органом охорони державного кордону.

Стаття 14. Повернення іноземців та осіб без громадянства, яким не дозволено в'їзд в Україну

1. Іноземці та особи без громадянства, яким не дозволяється в'їзд в Україну, при спробі в'їзду в Україну в пункті пропуску через державний кордон України не перетинають державний кордон України та в найкоротший строк повертаються в державу, з якої вони прибули, або в державу, яка видала паспортний документ.

У разі неможливості негайного повернення іноземця або особи без громадянства вони перебувають у пункті пропуску через державний кордон України до їх повернення.

Таким іноземцям та особам без громадянства у паспортному документі проставляється відмітка про заборону в'їзду в Україну на термін, зазначений у рішенні, прийнятому відповідно до частини третьої статті 13 цього Закону.

2. Іноземці та особи без громадянства в разі незаконного перетинання державного кордону України поза пунктами пропуску через державний кордон України затримуються та в разі, якщо порушення ними законодавства України не передбачає кримінальної відповідальності, повертаються до країни попереднього перебування у встановленому порядку.

Таким іноземцям та особам без громадянства забороняється в'їзд в Україну строком на три роки. Відомості про них в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, вносяться до бази даних осіб, яким згідно із законодавством України не дозволяється в'їзд в Україну або тимчасово обмежується право виїзду з України.

3. Під час затримання органи охорони державного кордону забезпечують проведення дактилоскопії, а в разі потреби - взяття інших біометричних даних іноземців та осіб без громадянства відповідно до закону.

Стаття 14-1. Повернення іноземців та осіб без громадянства на тимчасово окуповану територію

1. Іноземцям та особам без громадянства, які прибули до контрольних пунктів в’їзду - виїзду з тимчасово окупованої території без відповідного дозволу, не дозволяється подальший проїзд та в найкоротший строк вони повертаються на тимчасово окуповану територію, з якої вони прибули, або в державу, яка видала паспортний документ.

У разі неможливості негайного повернення іноземця або особи без громадянства вони перебувають у пункті контролю в’їзду - виїзду до їх повернення.

Таким іноземцям та особам без громадянства у паспортному документі проставляється відмітка про заборону в’їзду в Україну на термін, зазначений у рішенні, прийнятому відповідно до частини третьої статті 13 цього Закону.

Стаття 15. Документи для в'їзду в Україну та виїзду з України іноземців та осіб без громадянства

1. В'їзд в Україну та виїзд з України здійснюється:

іноземців та осіб без громадянства - за паспортним документом за наявності відповідної візи, якщо інший порядок в'їзду та виїзду не встановлено законодавством чи міжнародним договором України;

іноземців, які постійно проживають на території України, - за паспортним документом та посвідкою на постійне проживання;

осіб без громадянства, які постійно проживають на території України, - за посвідченням особи без громадянства для виїзду за кордон;

іноземців та осіб без громадянства, яких визнано біженцями в Україні або особами, які потребують додаткового захисту в Україні, - за проїзним документом для виїзду за кордон;

іноземців та осіб без громадянства, які перебувають у шлюбі з громадянами України, - за паспортним документом та посвідкою на тимчасове проживання;

іноземців та осіб без громадянства, які перебувають у шлюбі з особами, зазначеними у частинах другій - дванадцятій статті 4 цього Закону, - за паспортним документом та посвідкою на тимчасове проживання;

іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні у зв'язку з працевлаштуванням, - за паспортним документом та посвідкою на тимчасове проживання;

іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні у зв'язку з участю у реалізації проектів міжнародної технічної допомоги, - за паспортним документом та посвідкою на тимчасове проживання;

іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні у зв'язку з участю у діяльності релігійних організацій, - за паспортним документом та посвідкою на тимчасове проживання;

іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні у зв'язку з участю у діяльності філій, відділень, представництв та інших структурних осередків громадських (неурядових) організацій іноземних держав, - за паспортним документом та посвідкою на тимчасове проживання;

іноземців та осіб без громадянства, які працюють у представництвах іноземних суб'єктів господарювання в Україні, - за паспортним документом та посвідкою на тимчасове проживання;

іноземців та осіб без громадянства, які працюють у філіях або представництвах іноземних банків на території України, - за паспортним документом та посвідкою на тимчасове проживання;

іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні у зв'язку з провадженням культурної, наукової, освітньої діяльності на підставах і в порядку, встановлених міжнародними договорами України або спеціальними програмами, а також іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні з метою участі в міжнародних та регіональних волонтерських програмах чи участі в діяльності організацій та установ, що залучають до своєї діяльності волонтерів відповідно до Закону України "Про волонтерську діяльність", інформація про які розміщена на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері волонтерської діяльності, - за паспортним документом та посвідкою на тимчасове проживання;

іноземців та осіб без громадянства, які працюють кореспондентом або представником іноземних засобів масової інформації на території України, - за паспортним документом та посвідкою на тимчасове проживання;

іноземців та осіб без громадянства, які навчаються у навчальних закладах України не менш як протягом одного року, - за паспортним документом та посвідкою на тимчасове проживання;

іноземців - громадян держав, які можуть в'їжджати в Україну без візи відповідно до законодавства України чи міжнародного договору України, - за паспортним документом або іншим документом, якщо це передбачено міжнародним договором України;

 

 

 

Розділ III 
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ІНОЗЕМЦІВ ТА ОСІБ БЕЗ ГРОМАДЯНСТВА

Стаття 23. Відповідальність за правопорушення іноземців та осіб без громадянства

1. Нелегальні мігранти та інші іноземці та особи без громадянства, які вчинили злочин, адміністративні або інші правопорушення, несуть відповідальність відповідно до закону.

Стаття 24. Скорочення строку тимчасового перебування на території України

1. Якщо в іноземця або особи без громадянства немає підстав для тимчасового проживання, встановлених частинами четвертою-дванадцятою статті 4 цього Закону, або для тимчасового перебування на території України, строк їх перебування скорочується.

2. Рішення про скорочення строку тимчасового перебування іноземця та особи без громадянства на території України приймається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції, або органами Служби безпеки України.

Порядок прийняття рішення та процедура скорочення строку тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства на території України визначаються Кабінетом Міністрів України.

3. Положення цієї статті не застосовуються до осіб, на яких поширюється дія Закону України "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту".

Стаття 25. Добровільне повернення іноземців та осіб без громадянства

1. Іноземці та особи без громадянства, які отримали повідомлення про відмову у визнанні біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, що втратили або позбавлені статусу біженця або додаткового захисту і не використали права на оскарження таких рішень, а також особи, які отримали повідомлення про відхилення скарги про відмову в оформленні документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, і не використали права на його оскарження до суду, особи, які отримали рішення суду про підтвердження рішення про відмову в оформленні документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту в Україні, повинні добровільно повернутися в країну походження або третю країну в установлений строк, якщо вони не мають інших законних підстав для перебування в Україні, встановлених цим Законом.

2. Іноземці та особи без громадянства, які не мають законних підстав для перебування в Україні або які не можуть виконати обов'язок виїзду з України, не пізніше дня закінчення відповідного строку їх перебування у зв'язку з відсутністю коштів або втратою паспортного документа можуть добровільно повернутися в країну походження або третю країну, у тому числі за сприяння міжнародних організацій.

3. Рішення про добровільне повернення іноземців та осіб без громадянства, зазначених у частинах першій і другій цієї статті, приймається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції, за заявою іноземця та особи без громадянства про добровільне повернення.

Порядок провадження за заявами іноземців та осіб без громадянства про добровільне повернення визначається Кабінетом Міністрів України.

4. У разі прийняття рішення про добровільне повернення іноземцю та особі без громадянства, зазначеним у частинах першій і другій цієї статті, видається довідка про особу, яка добровільно повертається. Зазначена довідка є підставою для тимчасового перебування іноземця та особи без громадянства на території України на строк до завершення процедури добровільного повернення. У разі завершення процедури добровільного повернення така довідка вилучається або визнається недійсною.

5. Строк здійснення процедури добровільного повернення не повинен перевищувати 60 днів.

6. У разі прийняття рішення про добровільне повернення іноземця або особи без громадянства, які не досягли вісімнадцятирічного віку, має бути з'ясовано, що в разі добровільного повернення така особа повертається до одного з членів сім'ї або опікуна.

7. Під час здійснення процедури добровільного повернення іноземця та особи без громадянства центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, співпрацює з міжнародними та громадськими організаціями, статутами яких передбачено сприяння у добровільному поверненні іноземців та осіб без громадянства.

Стаття 26. Примусове повернення іноземців та осіб без громадянства

1. Іноземець або особа без громадянства можуть бути примусово повернуті в країну походження або третю країну, якщо їх дії порушують законодавство про правовий статус іноземців та осіб без громадянства або суперечать інтересам забезпечення національної безпеки України чи охорони громадського порядку, або якщо це необхідно для охорони здоров'я, захисту прав і законних інтересів громадян України за рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, органу Служби безпеки України або органу охорони державного кордону (стосовно іноземців та осіб без громадянства, які затримані ними у межах контрольованих прикордонних районів під час спроби або після незаконного перетинання державного кордону України), з подальшим повідомленням протягом 24 годин прокурору про підстави прийняття такого рішення. У рішенні про примусове повернення зазначається строк, протягом якого іноземець або особа без громадянства повинні виїхати з України. Зазначений строк не повинен перевищувати 30 днів з дня прийняття рішення.

2. Рішення про примусове повернення іноземців та осіб без громадянства, зазначених у частині першій цієї статті, може супроводжуватися забороною щодо подальшого в'їзду в Україну строком на три роки. Строк заборони щодо подальшого в'їзду в Україну обчислюється з дня винесення такого рішення. Порядок виконання рішення про заборону щодо подальшого в'їзду в Україну визначає Кабінет Міністрів України.

3. Один із примірників рішення про примусове повернення іноземців та осіб без громадянства видається іноземцю або особі без громадянства, стосовно яких воно прийнято. У рішенні зазначаються підстави його прийняття, порядок оскарження та наслідки невиконання. Форма рішення про примусове повернення іноземців та осіб без громадянства затверджується спільним наказом Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України.

4. Рішення про примусове повернення може бути оскаржено до суду.

5. Іноземець або особа без громадянства зобов'язані самостійно залишити територію України у строк, зазначений у рішенні про примусове повернення.

6. Контроль за правильним і своєчасним виконанням рішення про примусове повернення іноземця або особи без громадянства здійснюється органом, що його прийняв.

З метою контролю за виконанням іноземцем та особою без громадянства рішення про примусове повернення службові особи органу охорони державного кордону чи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції, можуть супроводжувати такого іноземця та особу без громадянства по території України.

7. У разі прийняття рішення про примусове повернення в паспортному документі іноземця або особи без громадянства скасовується віза і вилучаються документи, що підтверджують законні підстави перебування в Україні.

8. Примусове повернення не застосовується до іноземців та осіб без громадянства, які не досягли 18-річного віку, до іноземців та осіб без громадянства, на яких поширюється дія Закону України"Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту".

Стаття 27. Видача іноземців та осіб без громадянства

1. Особа без громадянства, яка постійно проживає в Україні і вчинила злочин поза межами України, не може бути видана іншій державі для притягнення до кримінальної відповідальності чи для виконання вироку суду.

2. Питання стосовно видачі іноземців, які перебувають в Україні і вчинили злочин поза межами України, регулюється законодавчими актами України та міжнародними договорами України.

3. Положення частини другої цієї статті не застосовуються до осіб, на яких поширюється дія Закону України "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту".

Стаття 28. Передача іноземців та осіб без громадянства для відбування покарання

1. Іноземці, які вчинили злочини на території України і засуджені за них відповідно до законодавчих актів України, можуть бути передані для відбування покарання тим державам, громадянами яких вони є, якщо така передача передбачена міжнародними договорами України.

2. Положення частини першої цієї статті не застосовуються до осіб, на яких поширюється дія Закону України "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту".

Стаття 29. Міжнародні договори України про реадмісію

1. Передача з України або прийняття в Україну іноземця або особи без громадянства здійснюється відповідно до міжнародного договору про реадмісію.

2. Прийняття Україною іноземця або особи без громадянства відповідно до міжнародного договору про реадмісію не змінює підстав для перебування на території України, що існували до такого прийняття.

3. Іноземці або особи без громадянства, прийняті відповідно до міжнародного договору про реадмісію, які не мають законних підстав для перебування на території України, підлягають примусовому видворенню у разі, якщо між Україною і країною громадянської належності чи країною попереднього постійного проживання таких іноземців або осіб без громадянства відсутній договір про реадмісію.

Стаття 30. Примусове видворення іноземців та осіб без громадянства

1. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, органи охорони державного кордону (стосовно іноземців та осіб без громадянства, які затримані ними у межах контрольованих прикордонних районів під час спроби або після незаконного перетинання державного кордону України) або органи Служби безпеки України можуть лише на підставі винесеної за їх позовом постанови адміністративного суду примусово видворити з України іноземця та особу без громадянства, якщо вони не виконали в установлений строк без поважних причин рішення про примусове повернення або якщо є обґрунтовані підстави вважати, що іноземець або особа без громадянства ухилятимуться від виконання такого рішення, крім випадків затримання іноземця або особи без громадянства за незаконне перетинання державного кордону України поза пунктами пропуску через державний кордон України та їх передачі прикордонним органам суміжної держави.

Позов про примусове видворення не подається стосовно іноземців та осіб без громадянства, підстави для примусового видворення яких виявлені в пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон під час їх виїзду з України.

Іноземцям та особам без громадянства, зазначеним у цій статті, забороняється подальший в’їзд в Україну строком на п’ять років. Строк заборони щодо подальшого в’їзду в Україну обчислюється з дня винесення такого рішення та додається до строку заборони в’їзду в Україну, який особа мала до цього.

2. Рішення суду про примусове видворення іноземців та осіб без громадянства може бути оскаржено в порядку, передбаченому законом.

3. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, або орган охорони державного кордону на підставі відповідного рішення з наступним повідомленням протягом 24 годин прокурора розміщує іноземців та осіб без громадянства, зазначених у частині першої цієї статті, у пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають на території України.

4. Іноземці та особи без громадянства, які не мають законних підстав для перебування на території України, затримані в установленому порядку та підлягають примусовому видворенню за межі України, у тому числі прийняті відповідно до міжнародних договорів України про реадмісію, розміщуються в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, протягом строку, необхідного для їх ідентифікації та забезпечення примусового видворення (реадмісії) за межі України, але не більш як на вісімнадцять місяців.

У разі звернення особи під час її перебування в пункті тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту в Україні, вона продовжує перебувати в зазначеному пункті до остаточного прийняття рішення за заявою.

5. Рішення суду про примусове видворення іноземця або особи без громадянства виконується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції, а стосовно іноземців та осіб без громадянства, затриманих ним у межах контрольованих прикордонних районів під час спроби або після незаконного перетинання державного кордону України, - органом охорони державного кордону. Контроль за правильним і своєчасним виконанням рішення про примусове видворення здійснюється органом, за чиїм позовом суд прийняв рішення про примусове видворення. З метою контролю за виконанням іноземцем або особою без громадянства рішення про примусове видворення службові особи органу охорони державного кордону або центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, здійснюють супровід такого іноземця або особи без громадянства.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції, службова особа якого супроводжувала іноземця та особу без громадянства, яку примусово видворено за зверненням органу Служби безпеки України, інформує такий орган про виконання рішення про примусове видворення.

6. Типове положення про пункт тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, затверджується Кабінетом Міністрів України.

7. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, орган Служби безпеки України або орган охорони державного кордону забезпечує проведення дактилоскопії іноземців та осіб без громадянства, зазначених у частині першій цієї статті, а в разі потреби взяття інших біометричних даних відповідно до закону.

8. Положення цієї статті не застосовуються до іноземців та осіб без громадянства, на яких поширюється дія Закону України "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту".

Стаття 31. Заборона щодо примусового повернення чи примусового видворення або видачі чи передачі іноземця та особи без громадянства

1. Іноземець або особа без громадянства не можуть бути примусово повернуті чи примусово видворені або видані чи передані до країн:

де їх життю або свободі загрожуватиме небезпека за ознаками раси, віросповідання, національності, громадянства (підданства), належності до певної соціальної групи або політичних переконань;

де їм загрожує смертна кара або страта, катування, жорстоке, нелюдське або таке, що принижує гідність, поводження чи покарання;

де їх життю або здоров'ю, безпеці або свободі загрожує небезпека внаслідок загальнопоширеного насильства в ситуаціях міжнародного або внутрішнього збройного конфлікту чи систематичного порушення прав людини, або природного чи техногенного лиха, або відсутності медичного лікування чи догляду, який забезпечує життя;

де їм загрожує видворення або примусове повернення до країн, де можуть виникнути зазначені випадки.

2. Забороняється колективне примусове видворення іноземців та осіб без громадянства.

Стаття 32. Порядок відшкодування витрат, пов'язаних із примусовим видворенням іноземців та осіб без громадянства

1. Іноземці та особи без громадянства, які відповідно до рішення суду підлягають примусовому видворенню за межі України, відшкодовують витрати, пов'язані з видворенням, в установленому законом порядку.

Якщо зазначені іноземці та особи без громадянства не мають коштів для відшкодування витрат, пов'язаних із видворенням їх за межі України, видворення здійснюється за рахунок державного бюджету.

2. Фізичні або юридичні особи, які запрошували чи приймали іноземців та осіб без громадянства, влаштовували їх незаконний в'їзд, проживання, працевлаштування, сприяли в ухиленні від виїзду після закінчення строку перебування, за рішенням суду в установленому законом порядку відшкодовують витрати, завдані державі внаслідок видворення зазначених іноземців та осіб без громадянства.

3. До кошторису витрат, необхідних для виконання рішення про примусове видворення іноземця та особи без громадянства, включається вартість:

проїзних квитків для іноземця та особи без громадянства та осіб, які його супроводжують;

послуг з утримання іноземця та особи без громадянства в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні;

послуг з ідентифікації особи;

послуг з оформлення документів та вчинення інших дій, пов'язаних із примусовим видворенням, тощо.

4. Облік витрат, пов'язаних із примусовим видворенням, ведуть центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції, органи охорони державного кордону, про що у двох примірниках складається акт за встановленою формою відповідно Міністерством внутрішніх справ України, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері захисту державного кордону.

5. Іноземець та особа без громадянства сповіщається під розписку про загальну суму витрат, пов'язаних із примусовим видворенням, обчислену в цінах на день розрахунку з ним. У разі відмови іноземця та особи без громадянства підтвердити пред'явлену йому для відшкодування суму витрат в акті робиться відповідна відмітка із зазначенням причини відмови.

6. У разі відмови іноземця або особи без громадянства відшкодувати витрати, необхідні для виконання рішення про його примусове видворення за межі України, відповідні кошти можуть бути стягнуті з нього в судовому порядку.

Закон України «Про громадянство» 

 Стаття 9. Прийняття до громадянства України

     Іноземець або  особа  без  громадянства  можуть  бути  за  їх клопотаннями прийняті до громадянства України.

     Умовами прийняття до громадянства України є:

 1) визнання і дотримання Конституції України (  254к/96-ВР  ) та законів України;

2)  подання    декларації    про    відсутність    іноземного громадянства   (для   осіб   без  громадянства)  або  зобов'язання припинити іноземне громадянство (для іноземців).

 

 

     Іноземці, які перебувають у громадянстві (підданстві) кількох держав,  подають  зобов'язання припинити громадянство (підданство) цих держав.

     Іноземці, яким надано статус біженця в Україні чи притулок  в Україні,  замість  зобов'язання  припинити  іноземне  громадянство подають декларацію про відмову особи, якій надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, від іноземного громадянства.

     Подання зобов'язання   припинити   іноземне  громадянство  не вимагається від іноземців,  які є громадянами (підданими)  держав, законодавство   яких  передбачає  автоматичне  припинення  особами громадянства  (підданства)  цих  держав   одночасно   з   набуттям громадянства іншої держави, або якщо міжнародні договори України з іншими  державами,  громадянами  яких  є  іноземці,   передбачають припинення  особами  громадянства  цих держав одночасно з набуттям  громадянства України.

     Іноземці, які   подали   зобов'язання   припинити    іноземне громадянство,    повинні   подати   документ   про   це,   виданий уповноваженим  органом  відповідної  держави,  до   уповноваженого  органу  України  протягом  двох  років  з  моменту прийняття їх до громадянства   України.   Якщо  іноземці,  маючи  всі  передбачені законодавством   цієї   держави   підстави  для  отримання  такого  документа,  з  незалежних  від них причин не можуть отримати його, вони подають декларацію про відмову від іноземного громадянства; {  Пункт  2  частини другої статті 9 в редакції  Закону  N 2663-IV  ( 2663-15 ) від 16.06.2005 }

     3) безперервне проживання на законних підставах на  території України протягом останніх п'яти років.

 Ця  умова   не   поширюється   на   іноземців   чи  осіб  без громадянства, які перебувають у шлюбі з громадянином України понад два роки,  і на іноземців чи осіб без громадянства, які перебували  з громадянином України понад  два  роки  у  шлюбі,  що  припинився внаслідок  його  смерті.  Дворічний  термін  перебування у шлюбі з громадянином України не застосовується до  іноземців  і  осіб  без громадянства,  яким було надано дозвіл на імміграцію відповідно до пункту 1  частини третьої статті 4 Закону України "Про імміграцію" (  2491-14  ).  {  Абзац другий пункту 3 частини другої статті 9 в редакції Закону N 2663-IV ( 2663-15 ) від 16.06.2005 }

    Для осіб,  яким надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні,  термін безперервного проживання на законних підставах на території України встановлюється на три роки з моменту надання  їм статусу біженця в Україні чи притулку в Україні,  а для осіб,  які в'їхали в Україну особами  без  громадянства,  -  на  три  роки  з моменту  в'їзду  в Україну. { Абзац третій пункту 3 частини другої статті  9  із  змінами,  внесеними  згідно  із  Законом  N 2663-IV ( 2663-15 ) від 16.06.2005 }

 

 

     Для  іноземців  та осіб без громадянства, які в установленому законодавством  України  порядку  проходять  військову  службу  за контрактом   у   Збройних   Силах  України,  термін  безперервного

проживання    на   законних   підставах   на   території   України встановлюється  на три роки з моменту набрання чинності контрактом про  проходження  військової  служби  у  Збройних  Силах  України; {  Пункт  3  частини  другої  статті 9 доповнено абзацом четвертим  згідно із Законом N 957-VIII ( 957-19 ) від 28.01.2016 }

        4)  отримання  дозволу на імміграцію. { Абзац перший пункту 4 частини  другої  статті  9 із змінами, внесеними згідно із Законом N 2663-IV ( 2663-15 ) від 16.06.2005 }

  Ця умова не  поширюється на осіб,  яким надано статус біженця в  Україні  або  притулок  в  Україні,  та на іноземців і осіб без громадянства,  які  в установленому законодавством України порядку  проходять  військову  службу  у  Збройних  Силах  України  або які прибули  в  Україну  на  постійне  проживання до набрання чинності Законом  України "Про імміграцію" ( 2491-14 ) (7 серпня 2001 року) і  мають  у  паспорті громадянина колишнього СРСР зразка 1974 року відмітку про прописку або отримали посвідку на постійне проживання в  Україні;  {  Абзац  другий  пункту  4 частини другої статті 9 в редакції  Закону N 2663-IV ( 2663-15 ) від 16.06.2005; із змінами, внесеними згідно із Законом N 957-VIII ( 957-19 ) від 28.01.2016 }

           5) володіння державною  мовою  або  її  розуміння  в  обсязі, достатньому для спілкування.  Ця умова не поширюється на осіб, які мають певні фізичні вади (сліпі, глухі, німі);

           6) наявність  законних  джерел   існування.   Ця   умова   не поширюється  а  осіб,  яким  надано  статус біженця в Україні або притулок в Україні.

     Положення, передбачені  пунктами  3-6  частини  другої   цієї статті,  не поширюються на осіб,  які мають визначні заслуги перед Україною, у тому числі на іноземців і осіб без громадянства, які в  установленому  законодавством  України порядку проходять військову службу   у   Збройних   Силах  України  та  нагороджені  державною нагородою,  і  на  осіб,  прийняття  яких  до громадянства України становить державний інтерес для України.{  Частина  третя статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законом N 957-VIII ( 957-19 ) від 28.01.2016 }

     Прийняття  до громадянства України  дитини,  яка  проживає  в Україні  і один із батьків якої або інша особа,  яка відповідно до цього  Закону  є  її  законним  представником  і  має  дозвіл   на  імміграцію   в   Україну,   здійснюється   без   урахування  умов, передбачених пунктами 1, 3-6 частини  другої  цієї  статті. Дозвіл на   імміграцію   в   Україну   не   вимагається,   якщо  законним  представником дитини є особа, якій надано статус біженця в Україні або  притулок в Україні,  або іноземець чи особа без громадянства, які прибули в Україну на постійне проживання до набрання  чинності Законом України  "Про імміграцію" ( 2491-14 ) (7 серпня 2001 року) і мають у паспорті громадянина колишнього СРСР  зразка  1974  року відмітку про прописку або отримали посвідку на постійне проживання в Україні.{   Частина   четверта  статті  9  в  редакції  Закону  N  2663-IV  ( 2663-15 ) від 16.06.2005 }

 

                      До громадянства України не приймається особа, яка:

     1) вчинила злочин проти людства чи здійснювала геноцид;

     2)  засуджена  в  Україні  до  позбавлення  волі  за вчинення тяжкого  або  особливо  тяжкого  злочину  (до погашення або зняття судимості)  з  урахуванням  рівня загрози для національної безпеки  держави;  {  Пункт 2 частини п'ятої статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законами N 2663-IV ( 2663-15 ) від 16.06.2005, N 3575-VI ( 3575-17 ) від 05.07.2011 }

     3) вчинила на території іншої  держави  діяння,  яке  визнано законодавством  України   тяжким   або  особливо  тяжким злочином. ( Пункт  3 частини п'ятої статті 9 із змінами, внесеними згідно із  Законом N 2663-IV ( 2663-15 ) від 16.06.2005 )

     Особа, яка  набула  громадянство  України і подала декларацію про відмову від іноземного громадянства,  зобов'язується повернути паспорт  іноземної  держави до уповноважених органів цієї держави. Вимога про взяття зобов'язання повернути паспорт іноземної держави не  поширюється  на  осіб, яким надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні. ( Частина шоста статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законом N 2663-IV ( 2663-15 ) від 16.06.2005 )

             Датою набуття  громадянства України у випадках,  передбачених цією  статтею,  є  дата  видання  відповідного  Указу   Президента України.

     Стаття 10. Поновлення у громадянстві України

     Особа,  яка  припинила  громадянство  України,  є  особою без громадянства і подала заяву про поновлення у громадянстві України, реєструється  громадянином  України  незалежно  від того, проживає вона  постійно  в Україні чи за кордоном, за відсутності обставин, передбачених  частиною  п'ятою  статті  9  цього Закону. ( Частина перша  статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом N 2663-IV ( 2663-15 ) від 16.06.2005 )

     Особа,  яка  після  припинення  громадянства  України  набула іноземне   громадянство  (підданство)  або  іноземні  громадянства (підданства),  повернулася в  Україну  на  постійне  проживання  і подала заяву про поновлення у громадянстві України та зобов'язання  припинити   іноземне   громадянство,   за   відсутності   підстав, передбачених  частиною п'ятою статті 9 цього Закону,  реєструється громадянином України.  Іноземець,  який перебуває  у  громадянстві  (підданстві)   кількох   держав,   подає   зобов'язання  припинити громадянство всіх  цих  держав.  Іноземець,  якому  надано  статус біженця  в  Україні  чи  притулок в Україні,  замість зобов'язання  припинити  іноземне  громадянство  подає  декларацію  про  відмову особи, якій надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, від іноземного громадянства.  Іноземець,  який подав  зобов'язання припинити  іноземне громадянство,  повинен подати документ про це, виданий   уповноваженим   органом    відповідної    держави,    до уповноваженого  органу  України  протягом  двох  років  з  моменту реєстрації його громадянином України.  Якщо іноземець,  маючи  всі  передбачені  законодавством  цієї  держави  підстави для отримання такого документа,  з незалежних від нього причин не може  отримати його,   він   подає   декларацію   про   відмову   від  іноземного  громадянства.  (  Частина  друга  статті  10  в   редакції  Закону N 2663-IV ( 2663-15 ) від 16.06.2005 )

Подання  зобов'язання  припинити  іноземне  громадянство   не вимагається  від  громадян  (підданих) держав,  законодавство яких передбачає    автоматичне    припинення    особами    громадянства  (підданства)  цих  держав  одночасно з набуттям громадянства іншої держави,  або якщо міжнародні договори України з іншими державами, громадянами  яких  є  іноземці,  передбачають  припинення  особами громадянства цих держав одночасно з набуттям громадянства України, а також від осіб, яким надано статус біженця в Україні чи притулок в  Україні, та осіб без громадянства. ( Частина четверта статті 10 в редакції Закону N 2663-IV ( 2663-15 ) від 16.06.2005 )

     У громадянстві України  не поновлюються особи,  які  втратили громадянство  України  у зв'язку з набуттям його внаслідок обману, свідомого подання неправдивих відомостей чи  фальшивих  документів або  стосовно  яких  рішення  про  оформлення набуття громадянства України  скасовані  на  підставі статті 21 цього Закону. ( Частина п'ята  статті  10  в  редакції  Закону  N  2663-IV ( 2663-15 ) від 16.06.2005 )

     Датою набуття  громадянства України у випадках,  передбачених цією  статтею,  є  дата  реєстрації  набуття  особою  громадянства України.

     Особа, яка  набула  громадянство  України і подала декларацію про відмову від іноземного громадянства,  зобов'язується повернути паспорт  іноземної  держави до уповноважених органів цієї держави. Вимога про взяття зобов'язання повернути паспорт іноземної держави не  поширюється  на  осіб, яким надано статус біженця в Україні чи притулок  в  Україні.  (  Частина  сьома  статті  10  із  змінами, внесеними згідно із Законом N 2663-IV ( 2663-15 ) від 16.06.2005 )  

 

Розділ III 
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ІНОЗЕМЦІВ ТА ОСІБ БЕЗ ГРОМАДЯНСТВА

Стаття 23. Відповідальність за правопорушення іноземців та осіб без громадянства

1. Нелегальні мігранти та інші іноземці та особи без громадянства, які вчинили злочин, адміністративні або інші правопорушення, несуть відповідальність відповідно до закону.

Стаття 24. Скорочення строку тимчасового перебування на території України

1. Якщо в іноземця або особи без громадянства немає підстав для тимчасового проживання, встановлених частинами четвертою - дванадцятою статті 4 цього Закону, або для тимчасового перебування на території України, строк їх перебування скорочується.

2. Рішення про скорочення строку тимчасового перебування іноземця та особи без громадянства на території України приймається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції, або органами Служби безпеки України.

Порядок прийняття рішення та процедура скорочення строку тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства на території України визначаються Кабінетом Міністрів України.

3. Положення цієї статті не застосовуються до осіб, на яких поширюється дія Закону України "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту".

Стаття 25. Добровільне повернення іноземців та осіб без громадянства

1. Іноземці та особи без громадянства, які отримали повідомлення про відмову у визнанні біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, що втратили або позбавлені статусу біженця або додаткового захисту і не використали права на оскарження таких рішень, а також особи, які отримали повідомлення про відхилення скарги про відмову в оформленні документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, і не використали права на його оскарження до суду, особи, які отримали рішення суду про підтвердження рішення про відмову в оформленні документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту в Україні, повинні добровільно повернутися в країну походження або третю країну в установлений строк, якщо вони не мають інших законних підстав для перебування в Україні, встановлених цим Законом.

2. Іноземці та особи без громадянства, які не мають законних підстав для перебування в Україні або які не можуть виконати обов'язок виїзду з України, не пізніше дня закінчення відповідного строку їх перебування у зв'язку з відсутністю коштів або втратою паспортного документа можуть добровільно повернутися в країну походження або третю країну, у тому числі за сприяння міжнародних організацій.

3. Рішення про добровільне повернення іноземців та осіб без громадянства, зазначених у частинах першій і другій цієї статті, приймається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції, за заявою іноземця та особи без громадянства про добровільне повернення.

Порядок провадження за заявами іноземців та осіб без громадянства про добровільне повернення визначається Кабінетом Міністрів України.

4. У разі прийняття рішення про добровільне повернення іноземцю та особі без громадянства, зазначеним у частинах першій і другій цієї статті, видається довідка про особу, яка добровільно повертається. Зазначена довідка є підставою для тимчасового перебування іноземця та особи без громадянства на території України на строк до завершення процедури добровільного повернення. У разі завершення процедури добровільного повернення така довідка вилучається або визнається недійсною.

5. Строк здійснення процедури добровільного повернення не повинен перевищувати 60 днів.

6. У разі прийняття рішення про добровільне повернення іноземця або особи без громадянства, які не досягли вісімнадцятирічного віку, має бути з'ясовано, що в разі добровільного повернення така особа повертається до одного з членів сім'ї або опікуна.

7. Під час здійснення процедури добровільного повернення іноземця та особи без громадянства центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, співпрацює з міжнародними та громадськими організаціями, статутами яких передбачено сприяння у добровільному поверненні іноземців та осіб без громадянства.

Стаття 26. Примусове повернення іноземців та осіб без громадянства

1. Іноземець або особа без громадянства можуть бути примусово повернуті в країну походження або третю країну, якщо їх дії порушують законодавство про правовий статус іноземців та осіб без громадянства або суперечать інтересам забезпечення національної безпеки України чи охорони громадського порядку, або якщо це необхідно для охорони здоров'я, захисту прав і законних інтересів громадян України за рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, органу Служби безпеки України або органу охорони державного кордону (стосовно іноземців та осіб без громадянства, які затримані ними у межах контрольованих прикордонних районів під час спроби або після незаконного перетинання державного кордону України), з подальшим повідомленням протягом 24 годин прокурору про підстави прийняття такого рішення. У рішенні про примусове повернення зазначається строк, протягом якого іноземець або особа без громадянства повинні виїхати з України. Зазначений строк не повинен перевищувати 30 днів з дня прийняття рішення.

2. Рішення про примусове повернення іноземців та осіб без громадянства, зазначених у частині першій цієї статті, може супроводжуватися забороною щодо подальшого в'їзду в Україну строком на три роки. Строк заборони щодо подальшого в'їзду в Україну обчислюється з дня винесення такого рішення. Порядок виконання рішення про заборону щодо подальшого в'їзду в Україну визначає Кабінет Міністрів України.

3. Один із примірників рішення про примусове повернення іноземців та осіб без громадянства видається іноземцю або особі без громадянства, стосовно яких воно прийнято. У рішенні зазначаються підстави його прийняття, порядок оскарження та наслідки невиконання. Форма рішення про примусове повернення іноземців та осіб без громадянства затверджується спільним наказом Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України.

4. Рішення про примусове повернення може бути оскаржено до суду.

5. Іноземець або особа без громадянства зобов'язані самостійно залишити територію України у строк, зазначений у рішенні про примусове повернення.

6. Контроль за правильним і своєчасним виконанням рішення про примусове повернення іноземця або особи без громадянства здійснюється органом, що його прийняв.

З метою контролю за виконанням іноземцем та особою без громадянства рішення про примусове повернення службові особи органу охорони державного кордону чи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції, можуть супроводжувати такого іноземця та особу без громадянства по території України.

7. У разі прийняття рішення про примусове повернення в паспортному документі іноземця або особи без громадянства скасовується віза і вилучаються документи, що підтверджують законні підстави перебування в Україні.

8. Примусове повернення не застосовується до іноземців та осіб без громадянства, які не досягли 18-річного віку, до іноземців та осіб без громадянства, на яких поширюється дія Закону України"Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту".

Стаття 27. Видача іноземців та осіб без громадянства

1. Особа без громадянства, яка постійно проживає в Україні і вчинила злочин поза межами України, не може бути видана іншій державі для притягнення до кримінальної відповідальності чи для виконання вироку суду.

2. Питання стосовно видачі іноземців, які перебувають в Україні і вчинили злочин поза межами України, регулюється законодавчими актами України та міжнародними договорами України.

3. Положення частини другої цієї статті не застосовуються до осіб, на яких поширюється дія Закону України "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту".

Стаття 28. Передача іноземців та осіб без громадянства для відбування покарання

1. Іноземці, які вчинили злочини на території України і засуджені за них відповідно до законодавчих актів України, можуть бути передані для відбування покарання тим державам, громадянами яких вони є, якщо така передача передбачена міжнародними договорами України.

2. Положення частини першої цієї статті не застосовуються до осіб, на яких поширюється дія Закону України "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту".

Стаття 29. Міжнародні договори України про реадмісію

1. Передача з України або прийняття в Україну іноземця або особи без громадянства здійснюється відповідно до міжнародного договору про реадмісію.

2. Прийняття Україною іноземця або особи без громадянства відповідно до міжнародного договору про реадмісію не змінює підстав для перебування на території України, що існували до такого прийняття.

3. Іноземці або особи без громадянства, прийняті відповідно до міжнародного договору про реадмісію, які не мають законних підстав для перебування на території України, підлягають примусовому видворенню у разі, якщо між Україною і країною громадянської належності чи країною попереднього постійного проживання таких іноземців або осіб без громадянства відсутній договір про реадмісію.

Стаття 30. Примусове видворення іноземців та осіб без громадянства

1. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, органи охорони державного кордону (стосовно іноземців та осіб без громадянства, які затримані ними у межах контрольованих прикордонних районів під час спроби або після незаконного перетинання державного кордону України) або органи Служби безпеки України можуть лише на підставі винесеної за їх позовом постанови адміністративного суду примусово видворити з України іноземця та особу без громадянства, якщо вони не виконали в установлений строк без поважних причин рішення про примусове повернення або якщо є обґрунтовані підстави вважати, що іноземець або особа без громадянства ухилятимуться від виконання такого рішення, крім випадків затримання іноземця або особи без громадянства за незаконне перетинання державного кордону України поза пунктами пропуску через державний кордон України та їх передачі прикордонним органам суміжної держави.

Позов про примусове видворення не подається стосовно іноземців та осіб без громадянства, підстави для примусового видворення яких виявлені в пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон під час їх виїзду з України.

Іноземцям та особам без громадянства, зазначеним у цій статті, забороняється подальший в’їзд в Україну строком на п’ять років. Строк заборони щодо подальшого в’їзду в Україну обчислюється з дня винесення такого рішення та додається до строку заборони в’їзду в Україну, який особа мала до цього.

2. Рішення суду про примусове видворення іноземців та осіб без громадянства може бути оскаржено в порядку, передбаченому законом.

3. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, або орган охорони державного кордону на підставі відповідного рішення з наступним повідомленням протягом 24 годин прокурора розміщує іноземців та осіб без громадянства, зазначених у частині першої цієї статті, у пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають на території України.

4. Іноземці та особи без громадянства, які не мають законних підстав для перебування на території України, затримані в установленому порядку та підлягають примусовому видворенню за межі України, у тому числі прийняті відповідно до міжнародних договорів України про реадмісію, розміщуються в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, протягом строку, необхідного для їх ідентифікації та забезпечення примусового видворення (реадмісії) за межі України, але не більш як на вісімнадцять місяців.

У разі звернення особи під час її перебування в пункті тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту в Україні, вона продовжує перебувати в зазначеному пункті до остаточного прийняття рішення за заявою.

5. Рішення суду про примусове видворення іноземця або особи без громадянства виконується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції, а стосовно іноземців та осіб без громадянства, затриманих ним у межах контрольованих прикордонних районів під час спроби або після незаконного перетинання державного кордону України, - органом охорони державного кордону. Контроль за правильним і своєчасним виконанням рішення про примусове видворення здійснюється органом, за чиїм позовом суд прийняв рішення про примусове видворення. З метою контролю за виконанням іноземцем або особою без громадянства рішення про примусове видворення службові особи органу охорони державного кордону або центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, здійснюють супровід такого іноземця або особи без громадянства.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції, службова особа якого супроводжувала іноземця та особу без громадянства, яку примусово видворено за зверненням органу Служби безпеки України, інформує такий орган про виконання рішення про примусове видворення.

6. Типове положення про пункт тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, затверджується Кабінетом Міністрів України.

7. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, орган Служби безпеки України або орган охорони державного кордону забезпечує проведення дактилоскопії іноземців та осіб без громадянства, зазначених у частині першій цієї статті, а в разі потреби взяття інших біометричних даних відповідно до закону.

8. Положення цієї статті не застосовуються до іноземців та осіб без громадянства, на яких поширюється дія Закону України "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту".

Стаття 31. Заборона щодо примусового повернення чи примусового видворення або видачі чи передачі іноземця та особи без громадянства

1. Іноземець або особа без громадянства не можуть бути примусово повернуті чи примусово видворені або видані чи передані до країн:

де їх життю або свободі загрожуватиме небезпека за ознаками раси, віросповідання, національності, громадянства (підданства), належності до певної соціальної групи або політичних переконань;

де їм загрожує смертна кара або страта, катування, жорстоке, нелюдське або таке, що принижує гідність, поводження чи покарання;

де їх життю або здоров'ю, безпеці або свободі загрожує небезпека внаслідок загальнопоширеного насильства в ситуаціях міжнародного або внутрішнього збройного конфлікту чи систематичного порушення прав людини, або природного чи техногенного лиха, або відсутності медичного лікування чи догляду, який забезпечує життя;

де їм загрожує видворення або примусове повернення до країн, де можуть виникнути зазначені випадки.

2. Забороняється колективне примусове видворення іноземців та осіб без громадянства.

Стаття 32. Порядок відшкодування витрат, пов'язаних із примусовим видворенням іноземців та осіб без громадянства

1. Іноземці та особи без громадянства, які відповідно до рішення суду підлягають примусовому видворенню за межі України, відшкодовують витрати, пов'язані з видворенням, в установленому законом порядку.

Якщо зазначені іноземці та особи без громадянства не мають коштів для відшкодування витрат, пов'язаних із видворенням їх за межі України, видворення здійснюється за рахунок державного бюджету.

2. Фізичні або юридичні особи, які запрошували чи приймали іноземців та осіб без громадянства, влаштовували їх незаконний в'їзд, проживання, працевлаштування, сприяли в ухиленні від виїзду після закінчення строку перебування, за рішенням суду в установленому законом порядку відшкодовують витрати, завдані державі внаслідок видворення зазначених іноземців та осіб без громадянства.

3. До кошторису витрат, необхідних для виконання рішення про примусове видворення іноземця та особи без громадянства, включається вартість:

проїзних квитків для іноземця та особи без громадянства та осіб, які його супроводжують;

послуг з утримання іноземця та особи без громадянства в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні;

послуг з ідентифікації особи;

послуг з оформлення документів та вчинення інших дій, пов'язаних із примусовим видворенням, тощо.

4. Облік витрат, пов'язаних із примусовим видворенням, ведуть центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції, органи охорони державного кордону, про що у двох примірниках складається акт за встановленою формою відповідно Міністерством внутрішніх справ України, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері захисту державного кордону.

5. Іноземець та особа без громадянства сповіщається під розписку про загальну суму витрат, пов'язаних із примусовим видворенням, обчислену в цінах на день розрахунку з ним. У разі відмови іноземця та особи без громадянства підтвердити пред'явлену йому для відшкодування суму витрат в акті робиться відповідна відмітка із зазначенням причини відмови.

6. У разі відмови іноземця або особи без громадянства відшкодувати витрати, необхідні для виконання рішення про його примусове видворення за межі України, відповідні кошти можуть бути стягнуті з нього в судовому порядку.

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Правознавство, 9 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Васильків І.Д., Кравчук В.М.)
Додано
13 лютого
Переглядів
180
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку