Художньо-естетичний розвиток дошкільників
засобами театрального мистецтва
Світ мистецтва безмежний. Пізнавати його ми будемо не день, не рік, а все життя. Тому, починаючи з закладу дошкільної освіти, педагог покликаний розвивати в дітей художній смак, виховувати важливу для людини якість – любов до мистецтва, до прекрасного. Зорові образи, створені мистецтвом, легко запам’ятовуються й залишаються в пам’яті надовго.
Найчастіше у ЗДО дітей прилучають до таких видів художньої діяльності:
- зображувальна діяльність (сприймання творів образотворчого мистецтва, малювання, ліплення, виготовлення аплікацій);
- музична діяльність (сприйняття музики, співи, ігри, танці, хороводи, гра на музичних інструментах); художньо-мовленнєва діяльність (слухання казок, розповідей, читання віршів, творчі розповіді);
- театралізована діяльність.
Базовою програмою розвитку дитини передшкільного віку визначено, що театралізована діяльність є специфічним видом дитячої активності, одним із найулюбленіших видів творчості. Діти охоче включаються в театралізовану діяльність, спонукувані літературними, ігровими, особистісними мотивами.
Маленька вистава – це перша елементарна перехідна форма від гри до мистецтва, форма синтезу мистецтв, яка доступна всім дітям.
Театралізована вистава передбачає поєднання рухів, співу, художнього слова, міміки, пантоміми, при цьому всі вони підлягають головному завданню – створенню художнього образу. Об'єднання кількох видів мистецтва створює унікальні можливості для художнього-естетичного розвитку дітей.
Важливе місце серед безлічі засобів впливу на формування особистості дошкільника посідає театр. Він дозволяє вирішити безліч актуальних проблем педагогіки і психології, пов’язаних із:
- художньою освітою та вихованням дітей;
- моральним вихованням;
- розвитком комунікативних якостей особистості;
- розвитком пам’яті, вихованням волі, мовлення;
- створенням позитивного емоційного настрою;
- формуванням естетичного смаку.
Показники засвоєння програмних вимог дошкільником:
Результати розвитку дошкільнят, що очікуються в процесі театральної діяльності
Театралізована діяльність організовується так, щоб дітям самим не доводилося відтворювати текст казки, вони виконують певну дію. Текст читає педагог два-три рази, що сприяє підвищенню звукової зосередженості дітей. Ігри з роллю активізують уяву дітей, готують до самостійної діяльності у грі.
Формування інтересу до театралізованим ігор складається в процесі перегляду лялькових вистав, які показує вихователь. Це стимулює бажання включитися в спектакль, доповнюючи фрази діалогів героїв. Малюки звертають увагу на те, що в кінці ляльки кланяються, просять подякувати, поплескати в долоні. Театралізовані ляльки використовуються на заняттях, у повсякденному спілкуванні. Від їх особи вихователь дякує, хвалить, вітається, прощається.
Педагог розширює ігровий досвід дітей за рахунок освоєння ігор-драматизацій, що досягається послідовним вправлянням під час ігрових завдань, у які включається дитина. Виділяються ступені:
Показ різних видів театру: пальчикового, настільного, тіньового, лялькового, театру іграшок та театру на фланелеграфі перетворюється для маленьких артистів на справжнє свято, вони почуваються самостійними, впевненими у собі, емоційно розкутими. Театралізована діяльність дозволяє дитині вирішувати проблемні ситуації опосередковано від імені якогось персонажа. Вона є джерелом розвитку почуттів, спосіб залучення до духовного багатства.
Вихованці пізнають світ розумом і серцем, висловлюючи своє ставлення до добра і зла. Адже, в нашому світі, насиченому інформацією, душа просить казки − дива, відчуття безтурботного дитинства.