Художньо-продуктивна діяльність дітей старшого дошкільного віку (ліплення з тіста)

Про матеріал

Описано організацію художньо-продуктивної діяльності дітей старшого дошкільного віку (ліплення з тіста) в закладі дошкільної освіти. Подано орієнтовне перспективне планування роботи гуртка з ліплення на рік.

Перегляд файлу

І. ПЕРЕДМОВА.

   Працюючи в дитячому садку вже більше двадцяти років, я зробила висновок, що чим більш нетрадиційною, незвичайною буде діяльність дітей, тим краще вони опанують ті методи та прийоми, за допомогою яких вихователь прагне домогтися практичного результату.

 Нетрадиційні заняття – це цікаве дійство, в якому дитина відчуває себе творцем та основним діячем. Оскільки старший дошкільний вік є важливим для створення сприятливих умов для формування в дитини розуміння образотворення через засоби художньої виразності різних видів мистецтва, то ліплення є найбільш вдалим видом діяльності для досягнення такої мети.

Ліпити з пластиліну люблять усі діти без винятку. Але, на жаль, пластилінові вироби мають дуже короткий термін життя. Як же бути, якщо хочеться зберегти пам'ять на довгі роки? У такому випадку варто звернути увагу на красиві вироби із солоного тіста. 

Гурткова робота в дошкільних навчальних закладах стає дедалі популярнішою, складаючи невід'ємну частину освітнього процесу. Ця форма роботи вбачає ще один ефективний шлях розвитку творчо спрямованої особистості. Проблема своєчасного виявлення інтересів, здібностей і нахилів дітей, формування творчих засад уже з перших років життя дитини нині вкрай актуальна, а отже, організація різноманітних гуртків у дошкільному навчальному закладі потребує окремої уваги.

У Базовому компоненті дошкільної освіти освітня лінія «Дитина у світі культури» передбачає формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок, самостійності, культури та безпеки праці. Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої діяльності є сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх образів, виявляти інтерес до об’єктів, явищ та форм художньо-продуктивної діяльності, а також оволодіння навичками практичної діяльності, культури споживання.

Своєрідність ліплення полягає у тому, що за допомогою цього виду діяльності передається форма предмета в трьох вимірах.

Діти із задоволенням ліплять людей, тварин, посуд, транспортні засоби, овочі, фрукти, іграшки. Предмети, які вони створюють, використовуються в ігровій діяльності.

Під час підготовки до ліплення дитина дістає багато знань про предмет (назва, форма, будова, колір, призначення). Разом з тим збагачується і розвивається її словник, зв’язна мова, за допомогою якої можна описати образ по пам’яті. Це сприяє розвитку її мислення, уваги, уяви та інших процесів.

На заняттях дитина дістає відомості про способи ліплення і сама навчається це робити. На основі свого досвіду вона намагається самостійно розв’язати навчальні завдання, а згодом ця самостійність переростає у творчість.

У процесі ліплення більше, ніж за будь-якої діяльності, можна домогтися максимальної активності обох рук, розвивати і зміцнювати пальці, особливо великі, вказівні, середні. Щоб засвоїти техніку ліплення, дитині потрібно розвинути спеціальні рухи щодо їх сили, точності, темпу, спрямованості, плавності, ритмічності. Ці якості допоможуть дошкільнику надалі оволодіти різними видами навчальної, трудової діяльності.

Під час ознайомлення з предметом дитина навчається розуміти його красу. Вона сама починає передавати в ліпленні окремі виразні його ознаки, намагається ретельно обробити поверхню виробу, оздоблює його орнаментом і т.д.

Ознайомлюючи дітей з деякими зразками скульптури і декоративноприкладного мистецтва, ми виховуємо в них любов і повагу до людей, що створили ці чудові речі.

Ліплення допомагає виховати цікавість до образотворчої діяльності. Дитина ставить перед собою певну мету і доводить почату справу до кінця, а це сприяє розвитку організованості, цілеспрямованості і наполегливості, дисциплінує її.

Дорослим потрібно пам’ятати, що вони повинні навчати дитину ліпити, а не зробити з неї скульптора, і ліплення не самоціль, а лише засіб всебічного розвитку і виховання.

 

 

 

 

ІІ. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Останнім часом ліплення із солоного тіста набирає все більшої популярність. Прийоми ліплення з тіста ті ж, що й при ліпленні із пластиліну.

Рецепт солоного тіста (для виробів): 2 склянки борошна + 1 склянка солі (дрібної) + приблизно 125 мл. води (кількість води залежить від виду борошна) + бажано додати 1 ложку крему для рук (або рослинного масла, або сухого шпалерного клею). Хвилин 10 добре розминаємо тісто, щоб воно стало м'яким, без тріщин і не прилипало до рук, можна запропонувати помісити й дитині, нехай теж "мускули качає". Збираємо тісто в ком, накриваємо вологою ганчірочкою (нехай на вашому робочому місці завжди буде мокрий рушник, щоб витирати руки після кожного етапу роботи).

Можна починати працювати з тістом відразу, не витримуючи його в холодильнику. З інструментів знадобляться:  дошка, покрита фольгою або іншим папером, придатної для духовки, ніж, часничниця, виделка, качалка, склянка з водою, ганчірочка або губка, сухий перчик-горішком або суха гвоздика й багато чого іншого, що є під рукою також може знадобиться, це залежить від вашої фантазії.

Для фарбування є два способи: 

1)                Пофарбувати тісто на етапі замісу (для фарбування тіста додайте в нього харчові барвники, чорнило різних кольорів або гуаш). 

2)                Фарбувати вже готову фігурку (готові фігурки фарбують гуашшю після їхнього повного висихання й покривають лаком для збереження виробу).

Сушка фігурок із солоного тіста здійснюється в духовці при температурі 80 градусів, протягом години й більше (час сушки залежить від товщини фігурки). Інший варіант - сушити солоне тісто на батареї.

Щоб зберегти залишки тіста протягом декількох днів, накрийте його так, щоб не було контакту з повітрям (целофановий пакет), і покладіть в прохолодне місце (холодильник).

Столи на яких працюватимуть діти, накривають клейонкою. Для кожної дитини має бути підкладна дошка, на якій ліплять і просушують предмети. Середній її розмір 20х20см. Виготовляють її з фанери або цупкого паперу. Вироби, котрі ліплять на підкладних дошках, зручно повертати будь-яким боком до виконавця, що необхідно для надання фігурці об’ємності.

Для роботи з тістом слід мати стеку, якою роблять надрізи, знімають зайву глину або пластилін, загладжують нерівності, з’єднують та виділяють дрібні деталі та ін. Стеки можна придбати у магазині або виготовити їх самим (палички загострюють з одного боку, з другого роблять у вигляді лопатки). Для загладжування поверхні виробу використовують мокрі ганчірки або поролон, які кладуть у мисочку для кожної дитини. 

Щоб підсушити, вироби виставляють на поличку, шафу або підвіконня на 5-6 годин. Якщо є муфельна піч, їх випалюють. Після цього вони стають міцнішими. Коли вироби просохнуть, їх густим шаром білої гуаші, а потім розфарбовують до зразка кольоровими фарбами. Можна використовувати і акварель з домішками гуаші.

В роботі гуртка можуть приймати участь 10-12 дітей, причому список гуртківців може змінюватися. Тематика занять розрахована на рік (по 4 заняття щомісяця). Заняття організовуються щотижня в ІІ половині дня. Тривалість занять – 30 хвилин. 

Організація гурткової роботи передбачає використання ігор, художньої літератури, включає організацію екскурсій, виставок, свят.

Для роботи з ліплення слід мати наочні посібники: іграшки, муляжі, книжкові та журнальні ілюстрації. Такими посібниками можуть бути натуральні предмети (овочі, фрукти, гриби, посуд та ін.), предмети, які зробила вихователь.

Для огляду робіт, виконаних дітьми, потрібен стенд розміром 120х70см, пересувний або прикріплений до стіни. На ньому обладнуються вузькі полички на такій відстані одна від одної, щоб між ними розмістилися усі дитячі роботи. Стенд можна розмістити в якомусь куточку для показу батькам. Предмети, зроблені дітьми, певний час зберігаються на окремій полиці або у відкритій шафі, щоб діти мали змогу їх розглядати.

Організовуючи роботу гуртка, ставимо собі на меті такі завдання: прилучати дітей до культури свого народу, розширювати досвід орієнтування в народному та професійному мистецтві. Розвивати у дітей здатність емоційно сприймати прояви естетичного в житті, природі та мистецтві, визначати власне ставлення до творів мистецтва. Вчити дітей створювати художні образи засобами пластичної виразності матеріалу; створювати предмети як простої форми, надаючи їм образної виразності, так і складні: фігури тварин, людей, образи казкових героїв.

    вчити дітей створювати об’ємні зображення, барельєфи з проробкою деталей стекою, олівцем та іншими предметами. Розвивати у дітей творчу уяву, фантазію, естетичний смак, спостережливість, ініціативу, дрібні м’язи рук.

    виховувати готовність до навчання: вміння продумувати завдання і способи його виконання, намагаючись досягти хорошого результату.

    виховувати бажання створювати красу своїми руками, звичку утримувати матеріал і робоче місце в порядку.

З дітьми шостого року життя, спочатку повторюємо та закріплюємо навички та уміння, а потім вводимо нові завдання:

       ділити тісто на 3-4 частини і утворювати нескладні предмети, в основі яких лежить куля, циліндр, конус (ліплення овочів, фруктів, їжачка, мишки, котика, лисички);

       ліпити частини в основі яких лежить диск (тарілочка, чашечка);

       ліпити предмети комбінованим і пластичним способами, прийомам міцного з’єднання деталей, згладжування поверхні пальцями, стекою та зволоженою ганчіркою (собака, зайчик, білочка, літак, черепаха, курочка, півник, пташка – свистулька, лисичка та ін.).

Дорослий звертає увагу на те, щоб дитина передавала характерні ознаки предметів, їх форму, дотримувалася пропорцій і використовувала засвоєні навички та уміння: скочування, сплющення, вдавлювання, витягування, загинання, примазування тощо.

ІІІ. ОРІЄНТОВНА ТЕМАТИКА ЗАНЯТЬ ГУРТКА

місяць

тематика занять

форми проведення

1.

Виставка дитячих робіт в Будинку Дитячої творчості.

 

Екскурсія-огляд.

 

2.

«Красиве навколо нас».

Розгляд репродукцій картин відомих художників та робіт з

різних матеріалів,               виготовлених вихователями ЗДО.

3.

«Де і чим ми будемо працювати?» (Виготовлення тіста для роботи).

Ознайомлення з місцем та матеріалами для роботи, бесіда.

4.

«Чарівне тісто». (Виготовлення кольорового тіста).

Спостереження, бесіда, практична робота.

1.

«Гусінь на листочку».

Бесіда, розгляд, практична робота.

2.

«Божа корівка».

Розгляд, практична робота.

3.

«Змія на гілочці».

Розгляд, практична робота.

4.

«Сімейка равликів».

Розповідь, розгляд, практична робота.

 

1.

«Спить немовлятко».

Розповідь, практична робота.

2.

Продовження роботи над виготовленням ляльки та ліжечка.

Практична робота – розфарбовування та обклеювання

3.

«Їжачок – хитрячок».

Розповідь, практична робота, художнє слово.

4.

«Гостинчики для  білочки». (Грибочки великі та маленькі).

Розповідь, розгляд, художнє слово, практична робота.

1.

«Зустрічаємо гостей». (Пиріг, прикрашений квіточками).

Бесіда, розповідь, практична робота.

2.

Продовження роботи над виготовленням пирога.

Практична робота – розфарбовування.

3.

«Почаюємо з друзями». (Булочки, тістечка, коржики).

Практична робота, бесіда.

4.

«Подарунок для  друга». (Брилок, сережки, рулончик).

Розгляд, бесіда, практична робота.

1.

«Родинна Сніговичків на галявині».

Розповідь, практична робота, художнє слово.

2.

«Ялинкові прикраси».

Розгляд, практична робота.

3.

«Дракончик».

Розгляд, практична робота.

1.

«Прикраси до Дня Святого Валентина».

Бесіда, розгляд, практична робота.

2.

«Фруктово-овочевий магазин».

Розгляд, бесіда, практична робота.

3.

Продовження роботи над виготовленням овочів та фруктів.

Практична робота – розфарбовування.

4.

«Подарунок для матусі». (За бажанням).

Практична робота, бесіда, розповідь.

1.

Продовжувати виготовляти подарунок для матусі.

Практична робота – розфарбовування.

2.

«Оксанка та Петрусь».(Дівчинка у довгій спідничці та хлопчик).

Розгляд, розповідь, художнє слово, практична робота.

3.

Продовження роботи над створенням

Практична робота –

 

 

образу дівчинки та хлопчика.

розфарбовування.

4.

«Прикраси» (намисто). Колективна робота. 

Колективна практична робота, розгляд, бесіда.

1.

Продовжити роботу над виготовленням прикраси.

Розфарбовування та нанизування.

2.

«Свинки в хліву».

Розповідь, розгляд, практична робота.

3.

«Овечки на лужку».

Розповідь, розгляд, практична робота.

4.

«Собачка в будочці».

Розгляд бесіда, художнє слово, практична робота.

1.

Продовжити роботу над створенням сюжету «Собачка в будочці».

Розфарбовування, конструювання.

2.

«Чудо - квіти». Колективне робота.

Бесіда, розповідь, практична робота.

3.

Продовжити роботу «Чудові квіти».

Розфарбовування.

4.

«Наші дивовижні ручки!»

Виставка дитячих робіт.

 

ІV. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

У процесі практичної діяльності в дитини формується внутрішня позиція щодо навколишнього, з’являється здатність усвідомлювати призначення, властивості різних предметів, власні дії та їх наслідки. 

В результаті навчальної діяльності діти оволодівають такими знаннями і вміннями:

  орієнтуються в народному та професійному мистецтві;  

  здатні емоційно сприймати прояви естетичного в житті, природі та мистецтві, визначають власне ставлення до творів мистецтва;      

  вміють створювати художні образи засобами пластичної виразності матеріалів;

  самостійно створювати предмети як простої форми  так і складні: фігури тварин, людей, образи казкових героїв;

  створюють об’ємні зображення, барельєфи з проробкою деталей стекою, олівцем та іншими предметами; 

  вміють продумувати завдання і способи його виконання, намагаються досягти гарного результату;

  самостійні у створенні  краси своїми руками;

  утримують матеріал і робоче місце в порядку;

  добре розвинені  дрібні м’язи пальців, покращена координація рухів, розвинуті фантазія і винахідливість;

  задоволені результатами своєї роботи.

 

V. ОРІЄНТОВНЕ ПЕРСПЕКТИВНЕ ПЛАНУВАННЯ ЗАНЯТЬ ГУРТКА

ВЕРЕСЕНЬ

1.                  Тема: «Виставка дитячих робіт в Будинку Дитячої творчості». Мета. Ознайомити дітей з експозиціями, що виставлені в будинку Дитячої творчості, зокрема звернути увагу на роботи з солоного тіста. Прилучати дітей до культури свого народу, розширювати досвід орієнтування в народному та професійному мистецтві. Розвивати здатність емоційно сприймати прояви естетичного в житті, виражати свої почуття в різних видах діяльності.

2.                  Тема: «Красиве навколо нас».

Мета. Продовжити знайомити дітей із творами відомих художників та роботами виготовленими вихователями ДНЗ. Вчити дітей аналізувати побачене, висловлювати свою думку. Поглибити мистецький світогляд дітей, їх естетичне ставлення до краси і добра у житті та і творах мистецтва. Матеріал: альбом з репродукціями картин відомих художників, картини, панно та поробки з різного матеріалу, виготовлені вихователями дошкільного закладу.

3.                  Тема: «Де ми будемо працювати?»

Мета. Розширити знання дітей про різні види зображувальної діяльності. Дати дітям знання призначення певного матеріалу (сіль, вода, мука). Ознайомити дітей з правилами користування інструментами. Виховувати інтерес і повагу до праці художників, бажання творчо мислити. Матеріал: сіль, мука, вода, ємкість для замішування тіста,  серветки, дощечка.

Пальчикова гімнастика

«Пальчики»

Раз –два – три – чотири – п’ять – Вийшли пальчики гулять. Раз –два – три – чотири – п’ять –  Вже в будиночку сидять.

По черзі розгинати всі пальці, починаючи з мізинчика, потім так само згинати. Вправу виконувати спочатку правою, потім лівою рукою.

4. Тема: «Чарівне тісто».

Мета. Ознайомити дітей із властивостями солоного тіста, порівняти з властивостями пластиліну, розширити знання про можливості варіації у роботі з тістом (виготовлення кольорового тіста). Закріпити раніше набуті прийоми ліплення (розкачування, відтягування, скачування, вдавлювання).

Виховувати інтерес до власної роботи, акуратність у роботі. Матеріал: дощечка, солоне тісто, харчові барвники, ємкість для вимішування тіста, фольга.

Пальчикова гімнастика

«На роботу»

Старший встав – не лінувався,

Вказівний за ним піднявся –

Розбудив сусід його, Той – свого, а той – свого, Встали вчасно всі брати  На роботу треба йти.

Стиснути пальці в кулак. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А від слів «встали вчасно…» широко розсунути пальці, виконати правою і лівою рукою.

ЖОВТЕНЬ

1. Тема: «Гусінь на листочку».

Мета. Продовжити знайомити дітей із властивостями солоного тіста. Формувати навички ліплення скачування і розкачування. Вчити аналізувати особливості зовнішнього вигляду гусені, визначати і передавати їх характер у роботі. Розвивати навички швидкого, розкутого ліплення, творчу уяву.

Виховувати допитливість, інтерес до природи.

Матеріал: кольорове солоне тісто, дощечка, качалка, стека, олівець, фольга.

Пальчикова гімнастика

«Ми рахуємо»

Будем пальці рахувать:

Один, два, три, чотири, п’ять. Скільки пальців? Треба знать:

Один, два, три, чотири, п’ять.

По черзі розгинаємо пальці правої (потім лівої) руки, починаючи з великого.

2. Тема: «Божа корівка».

Мета. Продовжувати вчити дітей працювати з кольоровим тістом. Вчити дітей приплюскувати скачану форму, користуватися стекою, передавати характерні особливості жука. Розвивати вміння правильно співвідносити деталі. Виховувати бажання глибше пізнавати природу, її мешканців. Матеріал: кольорове солоне тісто, дощечка, качалка, стеки, олівець, фольга, лінійка.

Пальчикова гімнастика

«Квітка»

Сяє сонечко привітне –

Квітка з пуп’янка розквітла.

Кінчики пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на «пуп’янок». Нижні частини долонь притиснути одна до одної, а пальці широко розсунути по колу і трохи вигнути. Утворюється велика, розпущена «квітка». Вправу повторити три рази.

3. Тема: «Змія на гілочці».

Мета. Вчити дітей працювати з солоним тістом, розкачувати довгі ковбаски, розміщувати змію на сухій гілочці. Розвивати естетичний смак, дрібні м’язи пальців рук. Виховувати любов до природи рідного краю.

Матеріал: кольорове солоне тісто, дощечки, сухі гілочки, олівець, чайна ложечка.

Пальчикова гімнастика

«На роботу»

Старший встав – не лінувався, Вказівний за ним піднявся –  розбудив сусід його. Той – свого, а той – свого, Встали вчасно всі брати –  На роботу треба йти.

Стиснути пальці в кулак. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А від слів: «встали вчасно всі…» широко розсунути пальці, виконати правою і лівою рукою.

4. Тема: «Сім’я равликів».

Мета. Продовжувати вчити дітей працювати з солоним тістом. Навчати передавати спіралеподібну форму предметів. Розвивати уяву, мислення.

Виховувати бажання самостійно виготовляти поробки.

Матеріал: кольорове солоне тісто, дощечка, олівець, чайна ложечка.

Пальчикова вправа

«Равлик з вусами» - покласти праву долоньку внутрішнім боком на стіл, підняти вгору вказівний та середній пальці й розвести їх, так само зробити з лівою рукою.

«Равликова хатка» - праву долоню покласти на стіл, лівою накрити і навпаки.

ЛИСТОПАД

1. Тема: «Спить немовлятко».

Мета. Вчити дітей скачувати і розкачувати тісто, з’єднувати деталі, передавати пропорції, форму, характерні особливості. Розвивати вміння правильно співвідносити деталі. Виховувати естетичний смак,

наполегливість, уміння планувати і виконувати заплановане, акуратність під час виконання роботи.

Матеріал: солоне тісто, олівець, качалка, сірникова коробочка.

Пальчикова гімнастика

«Пальчики прокинулись»

Цей ось пальчик спочивав,   Цей ось пальчик задрімав,   Цей ось пальчик в ліжко ліг,   Цей ось пальчик раптом – плиг.  Тихше, пальчик, не стрибай,  Братикам поспати дай.

Встали пальчики. Ура!

В дитсадок іти пора.

По черзі згинати пальці, починаючи з мізинця, а на останніх двох рядках розігнути всі пальці.

2. Тема: продовження роботи над виготовленням ляльки та ліжечка.

Мета. Викликати бажання самостійно закінчувати розпочату роботу. Закріпити правила роботи з ножицями та техніку розфарбовування. Розвивати творчість. Виховувати почуття задоволення від виконаної роботи. Матеріал: лялька з тіста, сірникова коробочка, фарби, пензлик, стаканчик з водою, серветки, клей, кольоровий папір, ножиці.

Пальчикова гімнастика

Задрімав мізинчик трішки, Безіменний – стриб у ліжко, А середній там лежить,

Вказівний давно вже спить. Вранці всі схопились враз – В дитсадочок бігти час!

3.                   Тема: «Їжачок-хитрячок».

Мета. Учити передавати форму й пропорції їжачка. Закріпити вміння ділити, скачувати, витягувати шматок тіста. Розвивати вміння передавати характерні особливості їжака, творчу уяву. Виховувати допитливість, інтерес до природи, любов до тварин та бажання їх доглядати.

Матеріал: кольорове солоне тісто, намистинки, стека, спагеті, олівець, ножиці.

Пальчикова вправа «Їжачок» - з’єднати долоні, спрямувати пальці вгору й розвести їх.

 

4.                   Тема: «Гостинці для  білочки» (великі та малі грибочки). Мета.      Вчити         ліпити         гриби,         використовуючи прийоми     скачування, розкачування, розплющування. Удосконалювати вміння ділити шматок тіста навпіл та скріплювати деталі притискуванням. Розвивати уяву, окомір, дрібні м’язи пальців рук. Виховувати старанність, співпереживання, інтерес до ліплення.

Матеріал: кольорове солоне тісто, дощечка, фольга.

Пальчикова гімнастика

«По гриби»

Раз, два, три, чотири, п’ять, Ми йдемо гриби шукать.

Цей ось пальчик в ліс пішов.

Цей ось пальчик гриб знайшов,

Цей ось пальчик раду дав,

Цей ось пальчик зготував, Цей ось пальчик гарно їв І від цього потовстів.

 

ГРУДЕНЬ

1.       Тема: «Зустрічаємо гостей» (пиріг прикрашений квітами). Мета. Продовжувати вчити дітей ліпити з солоного тіста, використовуючи прийоми розкачування, скачування, розплющування, вдавлювання. Вчити дітей наносити стекою малюнок з крапок, рисок, робити наліпки з квітів та листя. Розвивати уяву, пам'ять, дрібні м’язи рук.

Матеріал: солоне тісто, фольга, плоска тарілочка, стека, вилка, ножиці.

Пальчикова гімнастика

«Гості»

-         Мамо, мамо!

-         Що, дитинко?

-         Гості йдуть до нас!

-         Двері швидко відчиняй.

Та родину зустрічай.

-         Добрий день вам!

-         Добрий день!.

Згідно тексту: руки перед грудьми пальцями до гори. Долоні щільно притиснуті одна до одної. Коли рухається певна пара пальців, інші не діють. Рухи зводять до ритмічного постукування – пальчик об пальчик: постукують мізинці, великі, безіменні, вказівні, згинати та випрямляти середні пальці.

 

2.       Тема: продовжити роботу над виготовленням «пирога». Мета. Викликати бажання у дітей закінчити роботу над розпочатим пирогом, розфарбовувати його на власний смак. Розвивати уяву, почуття кольору, окомір, спостережливість. Виховувати почуття товариськості. Матеріал: ліпка пирога з тіста, акварельні фарби, стакан з водою, пензлик, підставка, дощечка.

Пальчикова гімнастика та само що на попередньому занятті.

3.       Тема: «Почаюємо з друзями» (булочки, тістечка, коржики).

Мета. Вчити дітей використовувати під час ліплення форми для пасочок. Викликати бажання у дітей працювати з солоним тістом. Розвивати дрібну мускулатуру рук, фантазію, спостережливість. Виховувати старанність, самостійність.

Матеріал: солоне кольорове тісто, качалка, олівець, стека, фольга, пасочки для видавлювання, металеві пробочки.

Пальчикова гімнастика «Моя сім’я»

Це дідусь, а це бабуся,

Це татусь, а це матуся, А малий, звичайно я –  Ось і вся моя сім’я.

По черзі згинати пальчики до долоньки: «Ось і вся моя сім’я», другою рукою охоплювати весь кулачок. Вправу виконувати спочатку правою, потім лівою рукою.

4. Тема: «Подарунок для  друга» (сережки, кулончик, браслет). Мета. Продовжувати вчити дітей працювати з тістом і природним матеріалом (насінням, крупою, макаронними виробами) для ліплення кулонів, браслетів, сережок, використовуючи прийоми розкачування, розплющування, прищеплювання. Розвивати творчу уяву, фантазію, здатність створювати візуальний образ за попереднім задумом, радіти результатам власної роботи. Виховувати старанність, охайність, бажання зробити подарунок для друга.

Матеріал: кольорове солоне тісто, олівець, стеки, шнурочок або стрічечка, форми для видавлювання.

Пальчикова гімнастика та сама, що на попередньому занятті.

СІЧЕНЬ

1. Тема: «Родинна сніговичків на галявині».

Мета. Вчити дітей ліпити сніговита за допомогою прийомів скачування та з’єднувати деталі притискуванням. Вправляти дітей в умінні ділити шматок тіста навпіл, приступаючи до кожної наступної кульки. Розвивати зосередженість, власне емоційне ставлення до зображуваного, дрібні м’язи рук.

Матеріал: кольорове тісто, олівець, чайна ложечка, фольга, суха гілочка, плоска тарілочка, сіль.

Пальчикова гімнастика «Рукавички»

Одягєм рукавички, Рукавички невеличкі. Знають хлопчики й дівчатка, Все у нас тепер впорядку.

Кожен пальчик має хатку.

Відповідно  тексту гра «Пальці у замочку»: руки перед грудьми стискаємо у кулачок, плескаємо у долоньки. Руки вгорі, пальчики стискаємо в кулачки.

2. Тема: «Ялинкові прикраси».

Мета. Вчити дітей ліпити з натури ялинкові прикраси, передавати в ліплення пластичність форми; обробляти пальцями шматочки тіста, витягувати основні частини. Закріпити вміння передавати в ліпленні кулясту та конусоподібну форми, декоративно оздоблювати іграшки (наліпом або пошкрябувати візерунок стекою). Розвивати спостережливість. Виховувати акуратність у роботі.

Матеріал: кольорове солоне тісто, стека, ниточки або проволочка, фольга, дощечка.

Пальчикова гімнастика

«Ялинка»

Пальці рук ялинку зроблять І прикрасами оздоблять. Будем танцювати  З ялинкою кружляти.

Великі пальці роз’єднані, а решта схрещені. Руками описувати невелике коло за годинниковою стрілкою, ніби ялинка кружляє на Новорічному святі.

3. Тема: «Дракончик».

Мета. Вчити дітей ліпити казкових героїв – дракончика  з тіста, використовуючи прийоми скачування. Розкачування, витягування та скріплення частин. Розвивати творчу уяву, фантазію, вміння входити в образ, радіти результатам власної роботи. Виховувати впевненість, старанність.

Матеріал: кольорове тісто, спагеті, намистинки, олівець, стека.

Пальчикова гімнастика «Ми рахуємо»

Будем пальці рахувать:

Один, два, три, чотири, п’ять. Скільки пальців? Треба знать:

Один, два, три, чотири, п’ять. По черзі розгинаємо пальці правої (потім лівої) руки, починаючи з великого.

 

ЛЮТИЙ

1.     Тема: «Прикраси до дня Святого Валентина».

Мета. Вчити дітей втілювати задумане в ліпленні, використовуючи кольорове солоне тісто для підкреслення виразності виробу. Розвивати в роботі раніше набуті технічні прийоми ліплення, фантазію, творчі здібності, естетичний смак. Виховувати почуття краси.

Матеріал: кольорове солоне тісто, олівець, качалка, стека, стрічечки, дощечка, фольга, форми для видавлювання.

Пальчикова гімнастика та само що на попередньому занятті.

2.     Тема: «Фруктово – овочевий магазин».

Мета. Вчити ліпити фрукти та овочі з натури і обробляти пальцями шматочки тіста, згладжувати поверхню пальцями для підкреслення виразності і форми виробу, закріпити прийоми скачування в кульку коловими рухами, використовувати природній матеріал (гілочки) під час ліплення. Розвивати спостережливість, фантазію. Виховувати інтерес до пластичного мистецтва.

Матеріал: солоне тісто, стека, олівець, дощечка.

Пальчикова гімнастика

«Апельсин» Ми ділили апельсин, Апельсин на всіх один.

Цей шматочок – котові,

Цей шматочок – їжакові,

Цей шматочок – слимакові,

Ще один для зозульки, А вовчиську лише шкурка!

Діти пальцями лівої руки розгинають почергово пальці правої руки, стиснутої в кулак, починаючи з мізинця.

3.     Тема: продовження роботи над виготовленням овочів та фруктів.

Мета. Викликати бажання самостійно закінчувати розпочату роботу. Закріпити техніку розфарбовування. Розвивати творчість, вміння обігрувати вироблене. Виховувати почуття задоволення від виконаної роботи. Матеріал: овочі та фрукти з тіста, коробочка для яєць, фарби, пензлик, стакан з водою, серветки.

Пальчикова гімнастика та само що на попередньому занятті.

4.     Тема: «Подарунок для матусі».

Мета. Викликати у дітей бажання зробити приємне мамі. Формувати вміння самостійно задумувати ліпку на основі власного досвіду, закріпити знайомі прийоми ліплення. Розвивати творчу активність, фантазію, творчу активність. Виховувати любов до рідних, бажання приносити їм приємність своїми власними руками.

Матеріал: солоне тісто, геометричні форми з фанери або цупкого картону, ємкість з водою, олівець, стека, клейонка.

Пальчикова гімнастика

«Нумо, братці, до роботи» Нумо, братці, до роботи!

Покажіть свою охоту – 

Більшому рубати дрова,  А тобі вогонь розвести,  А тобі носити воду.

А тобі варити кашу.

А маленькому співати Та ще й гарно танцювати.

Братів рідних забавляти.

Вихователь і діти, тримаючи праву руку, стиснуту в кулак, почергово розгинають усі пальці.

БЕРЕЗЕНЬ

1.     Тема: продовжити роботу над виготовленням подарунка для мами. Мета. Викликати бажання самостійно виконувати розпочату роботу, підбирати колір. Розвивати зосередженість, емоційне ставлення до зображеного. Виховувати співпереживання, охайність під час роботи з фарбами.

Матеріал: готові виліплені картинки з солоного тіста, фарби, пензлик, стакан з водою, підставка для пензлика, клейонка. Пальчикова гімнастика та сама, що на попередньому занятті.

 

2.     Тема: «Оксанка та Петрусь» (дівчинка в довгій спідничці та хлопчик).

Мета. Вчити дітей ліпити з тіста фігуру людини (хлопчик та дівчинка) за допомогою прийомів розкачування між напіврозкритими долонями, скачування та ділення шматка тіста навпіл і на різні за величиною частини, правильно передавати форму, величину, пропорції частин тіла людини, різнити хлопчика і дівчинку. Розвивати уяву, окомір, спостережливість.

Виховувати старанність і охайність.

Матеріал: солоне тісто, олівець, стека, чайна ложечка, часникочавка, качалка, дощечка.

 

 

Пальчикова гімнастика «Моя сім’я»

Це дідусь, а це бабуся,

Це татусь, а це матуся, А малий, звичайно я –  Ось і вся моя сім’я.

По черзі згинати пальчики до долоньки: «Ось і вся моя сім’я», другою рукою охоплювати весь кулачок. Вправу виконувати спочатку правою, потім лівою рукою.

 

3.       Тема: продовжити роботу над створенням дівчинки та хлопчика. Мета. Викликати бажання продовжувати розпочату роботу. Передавати фарбами настрій та характер героїв. Розвивати зосередженість, наполегливість. Виховувати охайність, старанність.

Матеріал: фарби, пензлик, підкладка, стаканчик з водою, серветки, підставка для пензлика.

Пальчикова гімнастика та сама, що на попередньому занятті.

4.       Тема: «Прикраса» (намисто). Колективна робота. Мета. Вчити дітей ділити шматочок тіста на кілька рівномірних частин, скачувати між долонями коловими рухами. Спонукати дітей формувати намистинки, самостійно проколювати отвори в кульках. Закріпити правила користування гострими предметами (гвіздочок, зубочистка). Розвивати дрібні м’язи рук, увагу, вміння радіти результатам власної роботи. Виховувати бажання працювати самостійно, охайно.

Матеріал: солоне тісто, гвіздок або зубочистка, дощечка, фольга.

Пальчикова гімнастика

«На роботу»

Старший встав – не лінувався, Вказівний за ним піднявся –  розбудив сусід його. Той – свого, а той – свого, Встали вчасно всі брати –  На роботу треба йти.

Стиснути пальці в кулак. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А від слів: «встали вчасно всі…» широко розсунути пальці, виконати правою і лівою рукою.

КВІТЕНЬ

1.     Тема: продовжити роботу над виготовленням намиста.

Мета. Викликати бажання самостійно закінчувати розпочату роботу. Закріпити техніку розфарбовування. Розвивати творчість, вміння обігрувати вироблене. Виховувати почуття задоволення від виконаної роботи. Матеріал: фарби, стаканчик з водою, пензлик, клейонка, зліплені намистинки, підставка для пензлика.

Пальчикова гімнастика та сама, що на попередньому занятті.

2.     Тема: «Свинки в хліву».

Мета. Продовжувати вчити дітей аналізувати натуру, правильно передавати форму і пропорції свинки, ліпити комбінованим способом, закріпити вміння ділити шматок тіста навпіл, міцно з’єднувати частини виробу. Розвивати спостережливість. Виховувати акуратність у роботі, впевненість  у своїх можливостях.

Матеріал: кольорове солоне тісто, олівець, кришка від коробки, маленька коробочка, дощечка.

Пальчикова гімнастика Ніч весняна стоїть під вікном.

В темнім лісі блука сірий вовк.

Усі пальці, на обох руках окрім великого і вказівного стиснути в кулак. Великий і вказівний пальці лівої руки, притиснути до великого і вказівного правої – «вікно». З’єднати великий, середній та вказівний пальці руки. Вказівний палець і мізинець злегка зігнути і підняти вгору – «вовк». Вправу виконати три рази.

3.     Тема: «Овечки на лужку».

Мета. Вчити ліпити тварин комбінованим способом, передавати загальну форму тварини, характерні особливості зовнішнього вигляду, міцно з’єднувати частини тіла. Розвивати відтворюючу уяву. Виховувати акуратність у роботі.

Матеріал: кольорове тісто, олівець, стека, вилка, дощечка, часникочавка, кришка від коробки, зелений кольоровий папір.

Пальчикова гімнастика та само що на попередньому занятті.

4.     Тема: «Собачка в будочці».

Мета. Продовжувати вчити дітей ліпити тварин комбінованим способом, передавати форму і пропорційне співвідношення частин тварини, надаючи образу характерних рис. Закріпити вміння скріплювати виліплені частини.

Виховувати акуратність у роботі, наполегливість у досягненні кінцевого результату.

Матеріал: солоне тісто, олівець. стека, дощечка, фольга.

Пальчикова гімнастика Ніч весняна стоїть під вікном.

В темнім лісі блука сірий вовк.

Усі пальці, на обох руках окрім великого і вказівного стиснути в кулак. Великий і вказівний пальці лівої руки, притиснути до великого і вказівного правої – «вікно». З’єднати великий, середній та вказівний пальці руки. Вказівний палець і мізинець злегка зігнути і підняти вгору – «вовк». Вправу виконати три рази.

 

ТРАВЕНЬ

1. Тема: продовжити роботу, розпочату на попередньому занятті. Мета. Продовжити вчити дітей закінчувати роботу самостійно, створювати сюжет. Удосконалювати техніку       розфарбовування.          Розвивати   уяву, мислення, дрібні         м’язи          рук.   Виховувати          наполегливість,   охайність, старанність.

Матеріал: фарби, пензлик, стаканчик з водою, коробочка, ножиці, клей, серветки, підставка для пензлика.

Пальчикова гімнастика

«Нумо, братці, до роботи» Нумо, братці, до роботи!

Покажіть свою охоту – 

Більшому рубати дрова,  А тобі вогонь розвести,  А тобі носити воду.

А тобі варити кашу.

А маленькому співати Та ще й гарно танцювати.

Братів рідних забавляти.

Вихователь і діти, тримаючи праву руку, стиснуту в кулак, почергово розгинають усі пальці.

2. Тема: «Чудо – квіти».

Мета. Вчити дітей створювати рельєфи. З’єднувати частини, щільно притискуючи до основи.       Удосконалювати вміння        робити        квіти, користуватися стекою, олівцем для створення відповідної форми квітки. Розвивати творчу уяву, образне мислення, фантазію. Виховувати почуття задоволення від виконаної роботи.

Матеріал: солоне тісто, дощечка, ємкість з водою, основа з фанери або цупкого картону (геометричні фігури), серветки.

Пальчикова гімнастика

«Квіточки»

На галявині зростають Квіточки маленькі. Є рожеві, є червоні, Жовті та біленькі.

Корінцями із землі П’ють вони водичку,

А нап’ються – підростуть.

«Квітка» долоні разом, пальці розставити, крім мізинців та великих, - вони торкаються один до одного. «Коріння» - руки опущені донизу, долоні переплетені, пальці розчепленні.

3.Тема: продовження роботи над створенням «Чудо – квітів». Мета. Викликати у дітей бажання доводити розпочату роботу до кінця, розфарбовувати квіти, підбираючи кольори. Розвивати у дітей фантазію, спостережливість,      естетичне сприймання         навколишньої      дійсності. Виховувати любов до природи, бачити в усьому прекрасне, милуватися результатом своєї роботи.

Матеріал: виріб з солоного тіста, фарби, пензлик, стаканчик з водою, клейоночка, серветки, підставка для пензлика.

Пальчикова гімнастика та само що на попередньому занятті.

4. Тема: «Наші умілі ручки». (Виставка робіт гуртківців). Мета. Підвести підсумок роботи за рік. Виховувати у дітей гордість за власну роботу та роботу товаришів.

Матеріал:  поробки виготовлені на протязі року.

 

pdf
Додано
4 січня 2019
Переглядів
6044
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку