"Українські історичні пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько - татарськими нападниками («Зажурилась Україна», «Та ,ой,як крикнув же козак Сірко»)"

Про матеріал
Додаток до уроку допоможе учням повніше опрацювати й краще запам’ятати навчальний матеріал, перевірити, чи уважні вони читачі, чи зрозуміли усе, про що пише письменник. У фрагменті зошита вміщено різноманітні запитання, завдання, вправи, які допоможуть перевірити набуті знання, виробити вміння працювати самостійно й закріпити навички аналізувати художні твори, розбиратися в них, висловлювати своє ставлення до прочитаного.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У мене вмить забється в грудях серце,

Коли до болю рідна й чарівна

Десь українська пісня розіллється

І жайворонком над нами залуна.

Ігор Муратов

Українські історичні  пісні - безмежний світ героїки і краси, могутня хвиля почуттів, загадкова скарбниця мрій і сподівань людей, які їх складали. Скла-дали, щоб зберегти для нащадків славні імена героїв, увічнити память про видатні історичні події, які визначали життя українського народу. У цих піснях яскраво відтворений волелюбний дух українців.

Навчальний  практикум

  1.     У яку історичну епоху зароджувались історичні пісні?.............................. …………………..…………………………..………….…………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………..…….….………….…………………
  2.     Доведи, що «Зажурилась Україна» за жанром — історична пісня. Про які історичні події йдеться у творі?……………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1.     До якого циклу історичних пісень належить «Зажурилась Україна»? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………......................................................................
  2.     Яких страждань зазнала Україна?…………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1.     До чого закликає пісня? …………………………………………………....

…………….…………………...……………………….…………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………

  1.     Ким були оборонці рідного краю?....................

…………………………………………………….…………………………….…………………………………………………………………………...………………….….……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

  1.     Як козаки збиралися до бою з ворогом? Чи були вони впевнені у своїй перемозі?...................................................................................................................

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1.     Знайди у творі приклади притаманного українцям гумору……………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………...

  1.     Якою зброєю вирішили скористатися захисники зажуреної України в боротьбі з ворогом? Чому не всі з них мали якісне озброєння?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

57911b11f6c2D:\!system files\Мои документы\Презентації\Помічники у презентації\Заставки\Организатор клипов (Microsoft)\j0441348.pngНа озброєнні у козаків були чекани, списи, ножі, кинджали. На початку визвольної війни, тобто до 1648 р. основною зброєю козаків стала шабля, що була символом волі та бойового побратимства і разом з тим, найефективнішою на той час зброєю.

 

 

 

 

 

 

  1. Як розуміти закінчення твору? ……………………………………………..

……………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………….……………

  1. Для чого народ склав цю пісню? ……………………………………........

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Змалюй за допомогою цитат із пісні та запропонованих ілюстрацій становище українського народу під час іноземної навали. ……………………………….....................................................................................................................

……………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

  1.          Уяви  Україну в образі матері, опиши її зовнішній вигляд, становище та переживання згідно зі змістом цієї пісні……………………………..…………….........

…………………………………………………………...

…………………………………………………………...

…………………………………………………………...

…………………………………..…………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……

  1. Заповни таблицю.

Тема

Ідея

Основна думка

Показ  страждань укра-їнського народу від на-падів турецько-татар-ських орд.

Заклик до …

лише одностайні дії всього народу можуть врятувати країну від зруйнування.

Художні засоби в  пісні «Зажурилась Україна»

Тропи

Визначення

Приклади

Метафори

 

 

Риторичні оклики

 

 

Риторичне звертання

 

 

Епітети

 

 

Пестливі слова

 

 

Синекдоха

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30Для домашнього опрацювання

1.Розглянь репродукцію картини Олексія Кулакова «Козак Мамай».  Як вона ілюструє пісню «Зажурилась Україна»?...................................................................................

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

2. Що означають фразеологізми ?

Ґринджоли малювати – …………………………………………………………...;

дамо тому стиха лиха та вражому турку – ……………………………………….

………………………………………………………………………………………; з душею розлука – …………………………………………………………………

 

 

 

  1. Що тобі відомо про Сірка як історичну постать?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Які порівняння вживає народ для кращого висвітлення образу свого улю-бленця?......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

3.  У пісні використано надзвичайно цікаві образи-гіперболи: туман поле покриває та образ–символорли та із Січі вилітали. Що вони означають?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Створи уявну словесну картину, відтворену в пісні…………………............

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1.               Яким змальоване запорозьке військо? Які художні засоби вжиті для його   характеристики?.........................................................................................

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Розвинь розпочату думку: « Пісня «Та, ой, як крикнув же козак Сірко» є зразками народного епосу, тому що…»……………………………………….....

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 

5. «Ерудит». Розгадай кросворд.

По горизонталі: 1. Різновид образу. 2. Функція літератури. 3. Словесне відтворення різних подій, людей, явищ, предметів, уявлюване письменником.  4. Вид мистецтва. 5. Художній засіб. 

По вертикалі:1. Кошовий отаман Запорозької Січі.

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

Описание: http://www.e-reading.club/illustrations/1017/1017642-i_031.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Калниболотчук Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Трачук Віра Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 вересня 2019
Переглядів
2673
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку