1
Конспект уроку світової літератури у 6 класі
Тема:Іван Андрійович Крилов. Байки « Квартет», « Вовк і Ягня». Моральні проблеми у байках І.А.Крилова. Яскравість алегоричних образів
Мета : закріпити знання учнів про байку, її складові; познайомити із особистістю і творчістю І.А.Крилова, вказати на моральні проблеми, які байкар піднімає у своїх творах, звернути увагу на особливу яскравість образів тварин у байках; формувати навички аналізу творів;
розвивати логічне мислення, навички виразного читання, порівняння творів Езопа та Крилова, уміння висловлювати власні думки, аргументувати їх; розвивати уміння працювати у групах;
виховувати любов до читання, критичне ставлення до людських вад, прагнення до самовиховання.
Обладнання: портрет письменника, мультимедійний проектор та презентація до теми, учнівські ілюстрації до байок, скринька із речами героїв байок, тексти байок, видання байок Крилова, кола Вена, стікери, епіграф.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Байки називають по праву уроками життєвої мудрості. Ще у часи Давньої Греції та Риму байки були дуже популярні , а школярі на заняттях читали та обговорювали їх зміст та мораль. Виховне значення байки люди розуміли ще в ту далеку епоху.
ІІ. Актуалізація знань.
Пропоную вам зараз зіграти в «Теоретичне лото». Сьогодні воно буде у вигляді винограду. Як ви думаєте , чому саме виноград?
(Є відома байка Езопа «Лисиця і Виноград»)
Так, але ягоди його, за словами Лисиці були зеленими. Коли ж ми відповімо на всі питання, ягоди будуть вже спілими. Отже починаємо.
Діти відокремлюють від малюнку ягоди , на яких записані літературознавчі терміни та завдання. Дають відповіді.(3хв.)
Що таке байка? Яку будову має байка? Що таке « мораль»? Що таке «алегорія»? наведіть приклади алегорії. Що таке гумор? Що таке сатира? Кого вважають «батьком байки» ? Що таке «Езопова мова». Назвіть найвідоміших байкарів.
Учитель.
В Езопа вчіться, добрі люди!
Для того байка коле під ребро, Щоб виправлять людські заблуди І вихвалять красу й добро.
Федр (переспів М.Годованця)
Які людські заблуди виправляє байка та які чесноти вихваляє? Заповніть порівняльну таблицю. І група заповнює ліву графу таблиці, а ІІ – праву.
Учні працюють над завданням 2 хв.
Людські вади |
Людські чесноти |
Жорстокість |
Доброта |
Лінь |
працьовитість |
агресивність |
стриманість |
бездарність |
талант |
Брехливість(нещирість ) |
щирість |
жадібність |
щедрість |
Тупість,невігластво |
розум |
Грубість |
вихованість |
Легковажність |
Зваженість, серйозність |
Підлабузництво |
|
Деспотизм, вседозволеність |
|
ІІІ.Оголошення теми і мети уроку.
Серед найкращих байкарів ви згадали ім’я І.А.Крилова. Відомий російський літературний критик ХІХ ст. В.Бєлінський писав : «Так, народ знає і любить Крилова так само, як Крилов знає і любить народ». І сьогодні ми не перестаємо дивуватися мудрості байок І. А.Крилова. Про них сьогодні буде наш урок.( на екрані тема і завдання уроку)
Епіграф до уроку :
" Люблю, где случай есть, пороки пощипать”
И. Крылов.
IV.Сприйняття навчального матеріалу
Учитель читає уривок вірша
Кто не слыхал его живого слова?
Кто в жизни с ним не встретился своей?
Сьогодні у нас гість із далекого ХІХ ст.
Виходить учень у костюмі Крилова і вітається. Учень-репортер бере у нього інтерв’ю.
Інтерв’ ю з І.А.Криловим
Учень: Вітаємо Вас, Іване Андрійовичу. Раді бачити вас у нас в гостях. Розкажіть про своє походження.
І.Крилов: Я народився 13 лютого 1769 р. у Москві в родині армійського офіцера Андрія Прохоровича Крилова та Марії Олександрівни. Коли мені ще не виповнилось і 10-ти років, помер мій батько.
Учень: Яку освіту Ви отримали?
І.Крилов: Життя моє склалося так, що мені не довелося вчитися у школі, але я самостійно вивчав мову, математику, дуже багато читав. Тобто я займався самоосвітою, а матінка моя, хоч грамоти не знала, всіляко сприяла моєму навчанню.
Учень: Кажуть, Ви дуже рано стали працювати, бо родина після смерті батька бідувала. Розкажіть про це.
І.Крилов: Так. Після смерті мого батька мені у спадок дісталась тільки його солдатська скринька із щоб прогодувати родину, вже у 12 років я пішов на службу. Спочатку був канцеляристом, потім – домашнім учителем, мене стали цінувати як старанного робітника. Я став особистим секретарем у маєтку князя Голіцина.
Учень: Коли Ви почали літературну діяльність?
І.Крилов: 1782 Р. у 13 років я переїхав до Петербургу і пішов на службу в Державну палату. Трохи згодом я став писати п’єси, був кореспондентом у журналах « Пошта духів», «Глядач», друкував сатиричні статті. Уже в 19 років опублікував свої перші байки в часописі «Ранковий час».
30 років я прослужив у Імператорській публічній бібліотеці , за цей час написав приблизно 200 байок, видав 9 збірників у Росії. Мої твори переклали багатьма мовами.
Учень: Що є найважливішим у вашому житті?
І.Крилов: Я гадаю, що мої байки не тільки цікаві та смішні. Вони виховують людей, допомагають їм стати кращими.
Учень: .Дуже дякуємо вам за інтерв’ ю. Що б ви хотіли побажати Вашим читачам?
І.Крилов: Бажаю , щоб ваші вчинки не стали сюжетами для байок.
Учень :Ми хочемо попросити Вас про послугу. Дозвольте далі читати байки вашою рідною мовою , ми хочемо говорити про ваші твори мовою оригіналу.
І.А.Крилов: Будь ласка. Мені буде дуже приємно. До побачення.
Учень :Большое спасибо . Всего Вам доброго.
Вчитель: І.А.Крилова дуже любили та поважали. Книги його видавалися величезними накладами. Ще він був неперевершеним читцем. Сучасники розповідали, що зали, де виступав байкар, були переповнені.
У 1855 році в Літньому саду в Петербурзі було відкрито пам’ятник письменнику. На постаменті ми можемо побачити фігури героїв його байок. Подивіться, ось персонажі байок, про які піде мова.
(На екрані фото пам’ятника)
Сьогодні у нас в гостях учень (ім’я). Вінн продемонструє мистецтво виразного декламування байки.
Учень декламує байку «Квартет».
Квартет
Проказница-Мартышка,
Осел,
Козел,
Да косолапый Мишка
Затеяли сыграть Квартет.
Достали нот, баса, альта, две скрипки
И сели на лужок под липки, –
Пленять своим искусством свет.
Ударили в смычки, дерут, а толку нет.
«Стой, братцы, стой!» кричит Мартышка: «погодите!
Как музыке идти? Ведь вы не так сидите.
Ты с басом, Мишенька, садись против альта,
Я, прима, сяду против вторы;
Тогда пойдет уж музыка не та:
У нас запляшут лес и горы!»
Расселись, начали Квартет;
Он всё-таки на лад нейдет.
«Постойте ж, я сыскал секрет»,
Кричит Осел: «мы, верно, уж поладим,
Коль рядом сядем».
Послушались Осла: уселись чинно в ряд;
А всё-таки Квартет нейдет на лад.
Вот, пуще прежнего, пошли у них разборы
И споры,
Кому и как сидеть.
Случилось Соловью на шум их прилететь.
Тут с просьбой все к нему, чтоб их решить сомненье:
«Пожалуй», говорят: «возьми на час терпенье,
Чтобы Квартет в порядок наш привесть:
И ноты есть у нас, и инструменты есть:
Скажи лишь, как нам сесть!» –
«Чтоб музыкантом быть, так надобно уменье
И уши ваших понежней»,
Им отвечает Соловей:
«А вы, друзья, как ни садитесь,
Всё в музыканты не годитесь»
Крылов Иван Андреевич
Словникова робота.
Учениця робить повідомлення про музичні інструментаи, які складають квартет.
Квартет – п'еса у виконуванні 4-х музичних інструментів. Або група музикантів з 4-х осіб. В даному випадку мова йде про скрипки.
Прима – перша скрипка, має найвище звучання.
Втора – друга скрипка.
Альт – музичний інструмент з середнім звучанням.
Бас - контрабас. Найбільший смичковий інструмент скрипичної родини з найнижчим звучанням.
(На екрані зображення цих інструментів.)
Прослуховування уривку з твору В.Барвинського «Квартет»
Вчитель.
- Що найголовніше в музиці? Без цього вона не може існувати? (Гармонія)
-Чи була гармонія у виконанні криловського квартету?
- V.Формування практичних навичок та вмінь.
Аналіз байки «Квартет».
1.Які персонажі діють у байці?
2.Чи вдало завершили справу учасники квартету?
3.Чому? Хто може бути музикантом?
4.В чому, за думкою героїв, причина невдачи?( сіли не так)
5.Чи змогли вони домовиться? ( не було потрібних знань, умений, талантів, вони не вчились музиці та не мають слуху)
6.Чому обрані саме ці герої? Які риси ціх тварин проявилися найяскравіше? Які приказки про них ви знаєте?(Кривляеться , як мавпа. Значить, що людина не серйозна. Неможна довірити важливу справу. Осел – дурний, впертий як осел. Козел – від нього користі, як від козла молока. Ведмідь – ведмідь на вухо наступив)
7.Який висновок можна зробити? ( з самого початку був відомий результат)
8.В яких словах мораль байки?
(Чтоб музыкантом быть, так надобно уменье
И уши ваших понежней…
А вы , друзья, как ни садитесь,
Все в музыканты не годитесь)
9.Хто говорить ці слова та чому саме він? (Соловей, він справжній музикант, співець, майстер своєї справи.)
10.Що висміяв Крилов? (невігластво , некомпетентність)
Вчитель : Крилов высміяв невміння слухати та чути однеодного, тих людей, котрі не вміють знаходити спільну мову або беруться не за свою справу.
В даному випадку, він мав на увазі діяльність 4-го департаменту Державної ради, що ніяк не могли злагоджено працювати. Не приносили жодної користі.
-Які крилаті вирази зустрічаються в байці? ( «А вы, друзья, как ни садитесь, все в музыканты не годитесь», «Чтоб музыкантом быть , так надобно уменье и уши ваших понежней»)
Читання байки «Вовк і Ягня» за підручником українською мовою.
Декламування байки підготовленим учнем мовою оригіналу.
У сильного всегда бессильный виноват:
Тому в истории мы тьму примеров слышим
Но мы истории не пишем,
А вот о том как в баснях говорят...
Ягненок в жаркий день зашел к ручью напиться:
И надобно ж беде случиться,
Что около тех мест голодный рыскал Волк.
Ягненка видит он, на добычу стремится;
Но, делу дать хотя законный вид и толк,
Кричит: "Как смеешь ты, наглец, нечистым рылом
Здесь чистое мутить питье Мое
С песком и с илом?
За дерзость такову
Я голову с тебя сорву". -
"Когда светлейший Волк позволит,
Осмелюсь я донесть, что ниже по ручью
От Светлости его шагов я на сто пью;
И гневаться напрасно он изволит:
Питья мутить ему никак я не могу". -
"Поэтому я лгу!
Негодный! Слыхана ль такая дерзость в свете!
Да помнится, что ты еще в запрошлом лете
Мне здесь же как-то нагрубил;
Я этого, приятель, не забыл!" -
"Помилуй, мне еще и от роду нет году". -
Ягненок говорит. - "Так это был твой брат". -
"Нет братьев у меня". - "Так это кум иль сват.
И, словом, кто-нибудь из вашего же роду.
Вы сами, ваши псы и ваши пастухи,
Вы все мне зла хотите,
И если можете, то мне всегда вредите;
Но я с тобой за их разведаюсь грехи". -
"Ах, я чем виноват?" - "Молчи! Устал я слушать.
Досуг мне разбирать вины твои, щенок!
Ты виноват уж тем, что хочется мне кушать".
Сказал и в темный лес Ягненка поволок.
Аналіз байки «Вовк та Ягня».
Питання та завдання.
1.Де і коли відбуваються події у байці?
2.Чому ці герої опинилися біля струмка? ( Ягня, щоб напитися, а Вовк шукав здобич)
3.Як Вовк звертається до Ягня?( щенок, негодный)
4. А Ягня? Як це їх характеризує?( Вовк грубий та нахабний, впевнений в своїй безпокаранності, Ягня ввічливе та сором’язливе)
5.Знайдіть в тексті рядки, котрі говорять про те, що Вовкові урвався терпець? (Молчи! Досуг мне разбирать вины твои…)
6. Чи прислухається він до виправдовувань?( Ні, шукає привід та знаходить його)
7. Доведіть, що звинувачення не правомірні ( 1)Ягненок стоит ниже по ручью ;2) не вредил Волку никогда .)
8.Яка головна причина того, що Ягня потрібно з’їсти? ( Вовк голодний)
9.Де знаходиться мораль у байці? Визначте її ( На початку байки:
У сильного всегда бессильный виноват)
10.Які риси характеру виявилися в образах Вовка та Ягня? ( Учні на стікерах пишуть риси характеру та прикріплюють до дошки.1 –група Вовка, 2- Ягня)(2 хв.)
11.Чи зустрічається таке явище сьогодні? Що засуджується в байці?
Значить , байки в наш час так само актуальні , як і в давні часи.
12.Крилов часто позичав сюжети байок. У кого він взяв цей сюжет? ( В Езопа)
Чим відрізняються байки Езопа та Крилова, і що общего спільного вони мають? Заполніть схему «Круги Вена»
Рефлексія « Чарівна скринька»
В нашій скриньці знаходяться речі, котрі належать героям байок. Виясніть, чиї це речі.
1.Окуляри. (Мартишціі з байки «Мартишка та окуляри»))
2.Жолудь. (Дубу из байки «Свиня під дубом» )
3.Дзеркало( Мавпі з байки «Дзеркало та Мавпа» ).
4.Сир (Вороні з байки « Ворона и Лисиця» ).
5.Виноград(Лисиці з байки «Лисиця та Виноград»)
Оцінювання . Домашнє завдання. Повторить вивчене за темою «Мудрість байки». Зробити ілюстрації до однієї з байок І.Крилова. Вивчити напам’ять байку «Вовк та Ягня», за бажанням, мовою оригіналу
Попрыгунья Стрекоза
Лето красное пропела;
Оглянуться не успела,
Как зима катит в глаза.
Помертвело чисто поле;
Нет уж дней тех светлых боле,
Как под каждым ей листком
Был готов и стол, и дом.
Всё прошло: с зимой холодной
Нужда, голод настает;
Стрекоза уж не поет:
И кому же в ум пойдет
На желудок петь голодный!
Злой тоской удручена,
К Муравью ползет она:
«Не оставь меня, кум милой!
Дай ты мне собраться с силой
И до вешних только дней
Прокорми и обогрей!» —
«Кумушка, мне странно это:
Да работала ль ты в лето?»
Говорит ей Муравей.
«До того ль, голубчик, было?
В мягких муравах у нас
Песни, резвость всякий час,
Так, что голову вскружило».—
«А, так ты...» — «Я без души
Лето целое всё пела».—
«Ты всё пела? это дело:
Так поди же, попляши!»