І. Франко "Фарбований Лис" НУШ

Про матеріал
Анімована презентація з теми: "Іван Франко «Фарбований Лис» (скорочено). Замальовка життєпису письменника, його казкарська творчість. Особливості літературної казки, її відмінність від народної. Роль діалогів у розкритті характеру головного героя. Моральноетична проблематика твору." Модельна програма та підручник: Модельна навчальна програма «Українська література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (у редакції 2023 року) (автори: Яценко Т. О., Пахаренко В. І., Слижук О. А, Тригуб І. А., Качак Т. Б., Кизилова В. В., Овдійчук Л. М., Дячок С. О., Макаренко В. М.)
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Модельна навчальна програма «Українська література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (у редакції 2023 року) (автори: Яценко Т. О., Пахаренко В. І., Слижук О. А, Тригуб І. А., Качак Т. Б., Кизилова В. В., Овдійчук Л. М., Дячок С. О., Макаренко В. М.)Іван Франко «Фарбований Лис»(скорочено). Замальовка життєпису письменника, йогоказкарська творчість. Особливостілітературної казки, її відмінність віднародної. Роль діалогів у розкриттіхарактеру головного героя. Моральноетична проблематика твору.

Номер слайду 2

Мета: повторити поняття народна казка, познайомити із поняттям літературна казка, її ознаки, вчити знаходити відмінності літературної та народної казок; розвивати навички читання, письма, монологічного та діалогічного мовлення, аргументування власної думки; виховувати повагу до однокласників, до інакшої думки, до рідної країни. Очікувані результати:формування предметних компетентностей: уважно слухає літературні казки, інформацію про особливості жанру казки; стисло переказує зміст казок; унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою вчителя), використовуючи різні засоби (схеми, таблиці, тощо) для відтворення змісту, структурування навчальної інформації; розрізняє ознаки казок, особливості їх побудови, елементи реального та фантастичного в них; читає виразно казки, ознайомлюється з інтерпретаціями казок у різних видах мистецтва, зокрема з екранізаціями та мультиплікаційними версіями казок (за бажанням); висловлює свої міркування про здобутий естетичний досвід; характеризує порушені в казках проблеми; знаходить у текстах казок теоретико-літературні поняття, пояснює їх сутність; формулює тему та основну думку казок, рекомендованих для текстуального вивчення; характеризує емоційний стан персонажів казок, їхню поведінку та вчинки, виявляючи толерантність висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані вивченими казками, своє ставлення до зображених у творах людей, подій, ситуацій, явищ тощо; обирає для самостійного ознайомлення тексти казок і наводить аргументи щодо свого вибору; ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів; передає текст казок графічно та трансформує графічну інформацію в тестову; створює за мотивами прочитаних казок письмові творчі роботи різних жанрів, власний медійний продукт (мультфільм, театральну сценку, відеоролик тощо); збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності народних казок.

Номер слайду 3

Психологічне налаштування: Придумай свій крутий комплімент!

Номер слайду 4

Що ти знаєш про лиса? Що їсть? Чи мешкає він на територіях України?А чи бачив ти колись…фарбованого лиса? Ні? Тоді гайда з нами в гості до казки!

Номер слайду 5

Привіт! Мене звати Іван Франко! Я розповім тобі про своє життя і творчість перейди за посиланням і ти дізнаєшся щось дуууже цікаве!Також, розгорни с. 43-45 в підручнику, давай знайомитись ближче!Пс, чуєш, я ще є на грошах!

Номер слайду 6

Це цікаво знати! Іван Франко мав дочку та трьох синів. Родина обожнювала тварин. Коли письменник працював, десь із-під дивану могла вилізти черепаха, кімнатою поважно ходив лелека зі зламаним крилом, а в кутках морські свинки хрумкали капусту... Можливо, саме тоді Іван Франко і зауважував найменші деталі поведінки тварин, що згодом допомагало майстерно зображувати їх у творах. Адже Лис Микита в казках письменника має особливі характер і вдачу, як справжнісінька людина…Іван Франко прожив неповних 60 років. Протягом 40 з них написав 6000 творів, щороку видавав 5–6 книжок... Працездатність письменника просто вражає. Сучасний Франко!

Номер слайду 7

Визнач за допомогою Google-карт, чи далеко від тебе розташована батьківщина Івана Франка – Львівщина.https://maps.app.goo.gl/95q. Z1u. Lix. Dy2 VWa. P8 Подивись на Google-картах, чи так ти уявляв собі маршрут до Львівщини? Хто з вас був у Львові/області? Що цікавого бачили чи просто знаєте?Ми – географи!

Номер слайду 8

Що з життя нашого письменника тебе вразило більше? Давай вигадаємо супергеройске імя для нашого Івана Франка!

Номер слайду 9

Літературна казка – це авторський художній твір, в основі якого лежить захоплива вигадана історія, що об'єднує елементи дійсності і фантастики. Отже, давай запишемо у зошит: Порівняймо

Номер слайду 10

ЖАНР ЛІТЕРАТУРНОЇ КАЗКИ В УКРАЇНІНайвідоміші автори українських літературних казок : Панас Мирний, Степан Руданський, Олена Пчілка, Леся Українка, Іван Франко, Всеволод Нестайко, Леся Воронина, Леонід Глібов. Марко Вовчок. Леонід Глібов. Олена Пчілка. Всеволод Нестайко. Панас Мирний. Леся Українка. Леся Воронина. Степан РуданськийІван Франко. Я започаткувала жанр літературної казки в Україні

Номер слайду 11

Саме казка І. Франка - «Фарбований Лис», буде відкривати нам дорогу літературних казок. Подумай, про що може йтися мова в цій казці? Чи читав ти казки про тварин? Які саме? Зроби передбачення: знаючи тільки назву, як думаєш, чи сподобається тобі ця казка? Постав позначку (зелене –так, жовте – може бути, червоне – ні).

Номер слайду 12

Створюємо свою хмарку слів! Напиши на хмарці асоціації до слова казка

Номер слайду 13

На що це схоже.. До речі, Микита (з грецьк. Niketes – переможець). Він, і справді, з усіх скрутних ситуацій виходить переможцем. У народі власне ім’я “Микита” часто вживається на позначення хитромудрої людини, крутія, брехуна. У “Словнику української мови” в 11 томах навіть фіксується дієслово від іменника Микита – микитити, що значить “міркувати, метикувати” Як і всі народи світу, народи Індії почали складати й переповідати казки за сивої давнини. В книжці «Панчатантра» («П’ять кошиків житейської мудрості») зібрано казки народів Індії, створені за різних часів. До збірки входить казка « Фарбований шакал». На початку «Панчантри» проголошено основно думку збірки - слугувати для її читачів «наукою розумної поведінки». Під впливом індійської « Панчатри» український письменник І. Франко у 1903 році видав збірку казок «Коли ще звірі говорили». У цій збірці є казка «Фарбований Лис», яка має багато спільного з казкою «Фарбований шакал». До речі, якщо тобі сподобалась казка І. Франка то ти можеш прочитати інші його казки за цим посиланням: Збірка казок «Коли ще звірі говорили»Я не Лис, я шакал. Мені норм

Номер слайду 14

Читаймо разом с. 37-43 про неймовірні пригоди нашого героя! Обов'язково звертаємо увагу на примітки у підручники! Допоможіть,хоча…

Номер слайду 15

Вернісаж запитань. Опиши трьома прикметниками нашого Лиса, який він на початку твору?Як ти вважаєш, чому він такий спритний у полюванні?Що різко змінило його життя?Як Лис Микита скористався тим, що потрапив у фарбу?Чому мешканці лісу повірили в розповідь Лиса Микити? Чи потрібно одразу вірити людям?Як змінилось життя лісу коли царем вибрали Лиса Микиту? Чи можна вибирати царем того, хто тільки обіцяє?Як необережність героя зашкодила йому?Кого хотів висміяти І. Франко? Які риси ти вважаєш поганими у людині? Чому?https://learningapps.org/watch?v=px9zaktma24 Заходь у гру! Подивимось, який ти уважний!

Номер слайду 16

Нумо разом перегляньмо мультфільм за мотивами казки І. Франка!Натискай! У Світ казки поринай!Лайк чи дизлайк цьому відео? Чому?

Номер слайду 17

Що тобі сподобалось більше: читати казку чи дивитись мультфільм? Обґрунтуй свою думку.

Номер слайду 18

Втомились…потрібно відпочити! Відео вмикай, очі наші розслабляй!Слухаймо українські пісні!

Номер слайду 19

Облесливий, кмітливий, співчутливий, вправний, брехливий, зарозумілий, лінивий, щирий, користолюбний, обережний, працелюбний, лицемірний, хвалькуватий, розумний, гордий, необережний, добросердечний, сміливий, підступний, переоцінює можливості, боягуз, рішучий, ризикований, байдужий до підданих, спостережливий, самовпевнений, дотримує слова, добрий, справедливий, користолюбний, м’якосердий цар, егоїстичний. Характеризуймо Лиса Микиту. Підкресли червоним ті слова, які характеризують нашого героя. Чи можна бути таким? Чому?

Номер слайду 20

Хитрий як чорт, а дурний, як ворона. Не микайся, Грицю, на дурницю, бо дурниця боком вилізе. Чеснота краще, ніж багатство й почестіЯка честь, така й подяка. Чесне діло роби сміло. З правдою весь світ пройдеш. Виберіть прислів’я або приказку, що підходить до нашої казки. Чому?

Номер слайду 21

Про Лиса так багато знаємо, значить сенкан залюбки складаємо!Лис Що ти про мене напишеш? Прочитай, будь ласка!

Номер слайду 22

До речі, Сергій Артюшенко – це художник, який написав до нашої казки свої ілюстрації. Ось вони:

Номер слайду 23

Ми- судді!А чи правильно зробили мешканці лісу в кінці казки? Пропоную подумати та висловити свою лумку. Розірваши Лиса, звірі вчинили СПРАВЕДЛИВО , тому що1.2.3. Розірвавши Лиса, звірі вчинили НЕСПРАВЕДЛИВО, тому що1.2.3.

Номер слайду 24

Опановуємо нові терміни!Персонажі в літературному творі поділяються на: Головний персонаж — це герой, якому автор приділяє найбільше уваги, надає детальний опис зовнішності та характеру. Другорядні персонажі — це всі інші герої казки, які в тій чи іншій мірі взаємодіють із головним героєм; виконують допоміжну роль;Отже, давай запишемо у зошит. Я – Лис Микита, як ти вважаєш, який я герой: головний чи другорядний?

Номер слайду 25

А тепер давай згадаємо усіх персонажів твору (можна користуватись підручником) і і запишемо їх у таблицяю{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Головні персонажіДругорядні персонажіШкода, що ми не є героями цієї казки, але думаю, ти нас знаєш. Назви героїв цього мультфільму, чи був там такий же хитрий персонаж, як у казці «Фарбований Лис»?

Номер слайду 26

Ти розташував героїв правильно! А чи зможеш ти знайти все, що стосується нашої казки у цій вправі? Це супер складно!Знайди та обведи такі слова: Лис. Микита. Вовчик. Мавпа. Автор. Ведмідь. Кабан. Олень. Казка. Франко. Пси. Фарба

Номер слайду 27

Мова автора і мова персонажів. Мова автора — (авторська мова) - розповідь автора про вчинки, настрої, почуття, характери персонажів, описи подій, картин природи тощо. Мова дійових осіб або персонажів –висловлювання дійових осіб у художньому творі. Персонажі висловлюють власні думки, почуття, настрої, ставлення до різних подій, явищ, інколи герої самі розповідають про свої пригоди. Випишіть з казки 3-4 речення авторської мови (мови автора — письменника Івана Франка) і 3—4 речення, що належать Лисові Микиті. Порівняйте їх. Охарактеризуйте мову Лиса. Що там я казав? Я вже і не пам'ятаю, нагадай, будь ласка.

Номер слайду 28

Тепер ми можемо проаналізувати наш твір. Автор – І. Франко. Рік написання – 1899 р. Збірка – «Коли ще звірі говорили»Жанр – Літературна казка про тварин. Тема: зображення пригод Лиса Микити, його нечесного способу життя та отримання гідної кари.Ідея: засудження обману, хитрості, користолюбства, нечесності, властолюбства; висміювання боягузтва, пихатості та зарозумілості людей, схожих на Лиса Микиту. Головна думка казки “Фарбований лис”: брехня ні до чого хорошого не приведе, бо все таємне і приховане завжди розкривається. Будь чесним

Номер слайду 29

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Давай порівняємо твори зарубіжної та української літератури. Чи ж вони схожі/відрізняються?Предмет аналізу“Фарбований Лис”“Фарбований шакал”Жанр. Літературна казка. Народна казка. Головний герой. Лис Микита. Шакал Чандарава. Боги, святіСвятий Миколай. Шива, Брахма. Другорядні образи. Лиси, ведмеді, вовки, собаки. Шакали, леви, тигри, пантери, вовки, собаки

Номер слайду 30

А тепер, час відпочивати…. Яку важливу істину ви пізнали на сьогоднішньому уроці? Намалюй зірку у зошиті, напиши на ній істини/враженнями, які ти дізнався на уроціСкільки зірочок ти поставиш нашому уроку?

Номер слайду 31

Домашнє завдання на вибір: Уяви, що у нашого лиса є Instagram. Що наш лис там виставляє? Які дописи робить? Намалюй за допомогою олівців чи комп'ютера Instagram нашого Микити!Створи газету про нашого Івана Франка!

Номер слайду 32

https://vsimpptx.com/author/literaturne-chitannya-t-yacenko-v-paharenko-o-slizhuk-5-klashttps://mala.storinka.org/%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B8-%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8-%D1%89%D0%B5-%D0%B7%D0%B2%D1%96%D1%80%D1%96-%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%BB%D0%B8-%D1%96%D0%B2%D0%B0%D0%BD-%D1%84%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D0%BE-%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8-%D1%81%D0%BB%D1%83%D1%85%D0%B0%D1%82%D0%B8-%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%B5%D0%BE.htmlhttps://www.pngwing.com/ru/free-png-iepsl/downloadhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9 F%D0%B0%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%82%D1%80%D0%B0https://translations.com.ua/senkan.htmlhttps://ukrlit.net/zno/2020/16.htmlfile:///C:/Users/Pavlovich/Downloads/5_ukrlit_yacenko_2022.pdfhttps://dovidka.biz.ua/farbovaniy-lis-analiz/https://ru.pinterest.com/search/pins/?q=%D0%BB%D0%B8%D1%81&rs=typedfile:///C:/Users/Pavlovich/Downloads/Ukrlit_Kalinich_5klas_2022.pdf. Використані матеріали! Також різні матеріали з Google пошуку

pptx
Додано
29 квітня
Переглядів
96
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку