Тема. І. Франко «Фарбований лис». Образ лиса, риси його характеру.
Мета: опрацювати ідейно – художній зміст казки, охарактеризувати образ Лиса Микити, визначити основні риси його вдачі, формувати ключові компетентності: комунікативну, вміння вчитися. Розвивати увагу, пам'ять, культуру зв’язного мовлення, вміння логічно мислити, наводити переконливі приклади, раціонально використовувати навчальний час. Виховувати шанобливе ставлення до художньої літератури, її творців, інтерес до наслідків власної праці
Тип уроку: формування нових знань
Хід уроку
І Організаційний момент
Учитель
- Добрий день Вам, дорогі діти!
Сьогодні у нас незвичайний урок:
У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми вже стрічались не раз,
І знову вона завітає у клас.
В казках є завжди перешкоди, та знаю,
Для творчих дітей їх ніколи немає.
ІІ Хвилинка виразного читання
(роздавальний матеріал)
Постановка пізнавального запитання
- Що нового про казку ви дізналися з тексту?
ІІІ Повідомлення теми, мети, завдань уроку; очікувані результати
Учитель
- Сьогодні, діти, ми продовжуємо вивчати казку І.Франка “Фарбований Лис”, і я запрошую вас до творчої майстерні. На уроці ми будемо вчитися характеризувати образ Лиса Микити, визначати риси його характеру, пояснювати причини вчинків; добирати цитати на підтвердження власних думок; висловлювати судження про важливість і цінність прояву найкращих людських якостей; виконувати творчі завдання; виховувати в собі кращі людські якості.
Робота в зошитах
Запишіть, будь ласка, дату, тему уроку.
Учитель
- Діти, а чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?
(Сьогодні на уроці я хочу......)
Учитель
- А я очікую, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, фантазувати, уявляти, злагоджено працювати; сподіваюсь, що знайшовши відповіді на свої запитання, ми відчуємо значимість цього твору серед літературної творчості Івана Франка.
ІV Актуалізація опорних знань
Учитель
- Готуючись до сьогоднішнього уроку, кожна група мала своє завдання.
Отже, зараз ми і дізнаємося, як ви підготували його.
Запрошую до роботи групу “Лінгвістів”
Учні
Ми підготували кросворд за змістом казки “Фарбований Лис” І.Франка і пропонуємо вам його розгадати; якщо ви правильно відгадаєте слова, то дізнаєтесь, як називали Івана Франка за твердість характеру.
1) Головний герой казки «Фарбований Лис»(Микита)
2) Де сховався Лис, втікаючи від собак? (Діжа)
3) Хто за словами Лиса, виліпив його з небесної глини? (Миколай)
4) Хто любив сидіти на пеньку серед звіриного майдану? (Ведмідь)
5) Якого кольору була фарба в діжі? ( Блакитного)
6) Як звали мавпу? (Фрузя)
7) Як назвав себе Лис, коли потрапив до звірів у ліс? (Остромисл)
Учитель
- Дякуємо Вам за цікавий кросворд. Я бачу, що зміст казки ви знаєте добре.
Учитель
- До роботи запрошую групу “Пошуковців”
Учні
Члени нашої групи, готуючи матеріал для характеристики Лиса Микити, склали вікторину “Впізнай героя казки”.
Завдання групам:
Будь ласка, визначте, кого з героїв казки стосуються такі рядки............
«Скільки разів гонили його … ставили на нього капкани або підкидали отруєного м'яса, нічим не могли його доконати» (Стрільці на Лиса)
«Зараз пронюхали, хто він, загарчали та як кинуться до нього!» (Пси)
«Фарбувати будинки, паркани та садові лави» (Маляр)
«Серце в бідолахи билось сильно, голод крутив кишки, запах олії душив його, але що було робити!» (Лис Микита)
«Ще вчора він був добрим знайомим нашого Микити, але тепер, побачивши нечуваного синього звіра … аж завив з переляку» (Вовк)
«… Вистригли йому три жменьки волосся між очей і пустили на вітер» (Мавпа Фрузя)
«Якийсь дивний і страшний звір, синій – синій, з препоганим запахом, покритий, не то лускою не то їжаковими колючками» ( Лис Микита)
« … В народних вбраннях задзявкотіли тоненькими тенорами, то цар не міг втриматися» (Молоді лисички)
«Хто що зловив або знайшов, то їв, а хто не зловив, той був голодний» (Звірі)
« … Ревли басом, аж дуби тряслися» (Ведмеді)
« … Жив собі, не тужив. Тільки одного боявся: щоб фарба не злізла з його шерсті, щоб звірі не пізнали, хто він є насправді» (Лис Микита)
« … Витягали соло, аж вуха в’янули» (Вовки)
Учитель
- Дякуємо за таку кропітку пошукову роботу, за цікаву вікторину.
Тепер я впевнилася, що і героїв казки ви всі знаєте.
Учитель
- Сьогодні у нашій творчій майстерні присутня і працює художниця. Надамо і їй слово.
Дуже цікаво побачити й почути думки художника.
Учениця
Всі ви знаєте, що я дуже люблю малювати і маю хист до цього. Я прочитала казку, і ті епізоди, які мене найбільше вразили, я виразила у малюнках.
(Вивішуються малюнки) (Учні коментують)
Учитель
- Молодець, твої малюнки – це справжні витвори мистецтва.
Я думаю, що з такою художницею нам буде приємно співпрацювати протягом уроку в нашій творчій майстерні. Вона прослухає розуміння нами змісту казки і оформить колаж до твору.
V Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
Характеристика літературного героя.
Учитель
- Діти, давайте зараз попрацюємо над образом Лиса Микити, визначимо риси його характеру та ставлення до нього
- Пишучи про звірів, Франко мав на увазі людей, тому ми будемо розглядати образ головного героя Лиса Микити з точки зору людських якостей. А люди, як правило, не бувають лише хорошими або лише поганими. У кожної доброї людини є недоліки більші чи менші, а в кожної поганої, напевне, є і якісь хороші риси.
- Отже, спробуймо схарактеризувати нашого героя різнобічно.
- Далі ми продовжимо нашу роботу в групах (Працюючи в групах, не забувайте про правила співпраці)
Завдання групам
Група “Пошуковці-аналітики”(І) - визначте позитивні риси характеру Лиса Микити, доберіть цитати з казки.
Група “Пошуковці-аналітики”(ІІ) – визначте негативні риси характеру Лиса Микити, доберіть цитати з казки.
Група “Рецензенти-аналітики” - вислухайте виступи доповідачів груп і зробіть висновок: “Хто ж такий Лис?”
Учитель
Проаналізувавши образ Лиса, чи змінилося ваше уявленя про нього? Дайте оцінку сказаному.
Учні
Група “Рецензенти-аналітики”
Ми вважаємо, що в образі Лиса Микити можна впізнати людину загалом непогану – сміливу, кмітливу, яка може знаходити вихід зі скрутних ситуацій і використовувати їх собі на користь, але хвастливу і необережну, яка інколи переоцінює свої можливості,за що й страждає.
Виступ групи “Акторів”
Учитель
- А ми ще не чули і не бачили сьогодні виступу групи “Акторів”.
Шановні діти! Запрошуємо вас на сцену.
Учні
Ми підготували інсценівку уривка із казки “Фарбований Лис”, коли Лис проголошує себе царем.
- Діти, яка основна думка звучить у цьому уривку?
- Діти, а хто ж такий Святий Миколай, який виліпив Лиса Микиту з небесної глини?
- Слово надаю групі “Народознавців”
(Повідомлення учнів)
Піклування Миколи про тварин
У народному побуті існували вірування, що під час життя і навіть після смерті Микола продовжував здійснювати чудеса: рятував мореплавців та втопаючих, звільнював засуджених. Перекази про нього стали основою багатьох народних казок, у яких він також здійснював чимало чудес, але вже у фантастичній формі.
Микола піклується не тільки про людей, а й про тварин. Одного разу, - розповідається в одній із легенд, - застала селянина в лісі ніч. Розпріг він коней, дав їм сіна і бачить – недалеко від нього зібралося багато звірів. Селянин очам своїм не повірив: заєць сидить поруч з вовком і не боїться його. Що за диво? Придивіться уважніше – сидить між звір'ями сива людина і щось розповідає тваринам, а ті уважно її слухають. У старій людині впізнав селянин Миколу – Угодника.
Зв'язок образу Святого з життям народу
З цим святом у селян пов’язано багато прикмет. Так, господар вставав у цей день дуже рано, щоб першим перейти через подвір'я. Якщо ж це буде хтось інший – прикмета погана. Помічали: який день на Миколу зимнього – такий і на Миколу літнього, іній на Миколу – до врожаю. Перші серйозні морози – на Миколая. У цей день починали продавати залишки хліба. З Миколая молодь готувалася до вечорниць.
Постановка проблемного запитання
Учитель
- Діти, а що корисного ви можете взяти для свого характеру, поведінки у Святого Миколая?
Музична пауза
(Пісня “Ой хто, хто, Миколая любить” у виконанні учнів)
VІ Творча робота
Учитель
- Шановне товариство!
Сьогодні ми відзначали талановитість І.Я.Франка. А які ж таланти, здібності маєте ви, ми зараз і перевіримо. Продовжуємо працювати в творчих групах.
Завдання групам
Група “Поети” - висловіть свої думки про героя казки у формі сенкана або складіть вірш про Лиса Микиту.
Група “Літературні трансформери” - переробіть сумний кінець казки на веселий.
Група “Є – контакт” - поспілкуйтеся з Лисом Микитою “Якби я зустрів Лиса Микиту в контакті” (запишіть розмову, нібито пишете е-mail.»
Монолог
“Я – герой твору” - спробуйте вжитися в образ головного героя і переказати казку від першої особи.
Презентація творчих робіт учнів.
Презентація колажу.
Оцінювання: на високу оцінку заслуговують доповідачі груп.
- Діти, а ви об'єктивно кожен оцініть свою роботу в групах за карткою самооцінювання.
Картка самооцінювання
Моя підготовка до уроку __________________
Моя робота на уроці _____________________
Загальна кількість балів ___________________
VІІ Рефлексія
Учитель
- Діти, чи справдилися ваші очікування від уроку?
Складання асоціативного ряду
Учитель
- А зараз, діти, давайте складемо асоціативний ряд “Чого вчить і що виховує казка І.Франка “Фарбований Лис”
(Доброти, чемності, відвертості, щирості, поваги до інших...)
“Мікрофон”
- Продовжіть фразу: “Якби мені було запропоновано написати казку, то в ній ішлося б про... “
VІІІ Диференційоване д/з
Учитель
- Діти, і у вас удома буде нагода
1) описати можливу подібну ситуацію в сучасному житті;
2) написати твір-мініатюру “Як би ви вчинили на місці літературного героя”;
3) від імені літературного героя дайте своїм друзям поради, які будуть важливими у їхньому житті;
4) випереджальне завдання – підготувати повідомлення про “нечисту силу”.
ІХ Заключне слово вчителя
Казки І.Франка вчать добру, справедливості, гуманізму, засуджуючи підступність, пихатість, лінь. Пройде ще чимало часу і не одна дитяча голівка, забувши про все, вчитуватиметься у вічно захоплюючі, цікаві й повчальні казки безсмертного Каменяра.
- На цьому наша творча майстерня зачиняється.
Дякую всім за плідну співпрацю.