Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Казкова історія і сучасне життя у творі « Цар Плаксій і Лоскотон»
Мета: ознайомити і зацікавити учнів фактами життя і творчості В.А Симоненка, його дитячими та юнацькими роками, навчанням у школі, початком його творчості. Показати їм багатий світ уяви поета, втілений у казках; поглибити знання про віршовану мову, ритм, риму, строфу; удосконалювати навички виразного читання; формувати вміння переказувати казку; розвивати уяву, увагу, культуру мовлення і мислення.
Виховувати в учнів оптимізм, почуття гумору.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Засоби навчання: підручник, твори В. Симоненка, відеозаписи, портрет поета.
Перебіг уроку
І . Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація знань учнів.
Учитель. Казка « Хуха – Моховинка» нам доводить, що людина – наймогутніша з усіх істот, яка повинна допомагати тваринам, рослинам. І ви переконалися на прикладі Хухи, чарівної істоти, що в природі має бути гармонія: на зміну поганим вчинкам приходить добро, розуміння, підтримка і допомога. Саме бути доброзичливими, турботливими навчає нас у казках В. Королів – Старий.
ІІІ. Установчо-мотиваційний етап.
Учитель читає вірш. Учні визначають головну думку.
Ти знаєш, що ти — людина.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди —
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої- одні.
ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми з вами полинемо у ті часи, коли народився Василь Симоненко. Дізнаємося, як навчався, яким було його дитинство, хто займався його вихованням, яким великим талантом він володів і чи шанують його творчість наші сучасники.
Дізнаємося про віршовану мову, риму, строфу.
ІV.Сприймання та засвоєння навчального матеріалу.
На дошці – портрет Василя Симоненка. Учні демонструють свої повідомлення про поета
( випереджувальні завдання).
Учитель. Цікава сторінка із життя поета
Народився майбутній поет 8 січня 1935 року в давньому козацькому селі Біївці на Лубенщині. Його наснажувала полтавська земля. На Лубенщині він плекався у материних любистках, чорнобривцях, широких трав’янистих луках, там зросив душу життєдайною водою дідівської криниці, там відчув і проніс через коротке життя глибоку синівську любов до краю, що спородив, до народу, що дав крила і мудрість. Ростила його мати – Ганна Щербань, яка працювала в колгоспі, батько ж залишив сім’ю, коли Васильку ще не виповнилося й року. Поет згадував:
В мене була лиш мати.
Та був ще сивий дід.
Нікому не мовив «тату».
І вірив, що так і слід.
Учитель читає новелу В. Симоненка « Кривда». Діти аналізують новелу і роблять висновки,
Бо ж немає тим іншої кари,
Хто дотепи свої в іржі
Заганяє бездумно в рани,
У болючі рани чужі...
Федір Трохимович – “сивий дід” – дуже опікувався онуком, самотужки освоївши грамоту, любив книжки, майстерно вишивав рушники і сорочки, розповідав хлопчикові про історичне минуле українського народу. Для Василя дід був усім. Саме діду поет присвятив поезію « Дід умер»
От і все.
Поховали старезного діда,
закопали навіки у землю святу.
Він тепер вже не встане
і ранком не піде
із косою під гору круту.
І не стане мантачкою тишу будити,
задивлятися в небо, як гаснуть зірки.
Лиш росою по нім буде плакати жито
і пливтимуть над ним непомітно віки.
От і все.
Поховали хорошу людину,
повернули навіки у лоно землі.
Та невже ж
помістились в тісну домовину
всі турботи його,
всі надії, жалі?
Та невже ж то
йому все віднині байдуже —
чи світитиме сонце,
чи ніч напливе?...
У 1952 році із «золотою медаллю» закінчив Василь Тарандинцівську школу-десятирічку та продовжив навчатися, здобуваючи вищу освіту, в Київському державному університеті на факультеті журналістики, який закінчив у 1957 році. Отримавши диплом "літописця сучасності", працював у редакціях газет "Черкаська правда" (1957 - 1960 рр.), "Молодь Черкащини" (1960 - 1963 pp.), власним кореспондентом "Робітнича газета". Проте змістом і сенсом його життя була поезія і тільки поезія.
Релаксаційний момент.
Розглянути друдли. Домалювати те, що ви уявляєте.
Складання сенкану
Симоненко
Талановитий працьовитий
Вчиться любить пише
Він надзвичайно обдарована особистість
Патріот
Казки В.Симоненка дуже люблять діти, адже у них – любов до дітей. Першим слухачем казок Василя Симоненка був його син Лесик, який давно уже виріс, а казки живуть сьогодні.
Казка Василя Симоненка – віршована.
Робота з підручником .» Віршована мова.Рима» ( сторінка 86-87)
Прослуховування аудіозапису казки « Цар Плаксій і Лоскотон».
Читання казки учнями.
Перевірка усвідомлення учнями казки за запитаннями.
Назвіть образи казки, які протиставляються.
Теорія літератури: гіпербола.
Знайти приклад гіперболи в тексті.
Робота з рубриками « Збагачуй своє мовлення», « Будь уважним до слова»( сторінка 92, Л.Т. Коваленко).
V. Підсумки уроку. Оцінювання. Рефлексія.
Я дізнався (-лася)…
Мені цікаво було…
Я можу….
Я вмію….
Мені важко було…
VІ. Домашнє завдання. Інструктаж щодо виконання
Уявіть себе казкарем. Навчіться переказувати казку.
Виконайте малюнок до епізоду казки, який вас вразив.