Урок." Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця.Казкова історія і сучасне життя у творі " Цар Плаксій і Лоскотон".

Про матеріал
Урок знайомить здобувачів освіти з цікавими сторінками життя відомого українського поета Василя Симоненка.Поглиблять учні знання з теорії літератури ( віршована мова, рима, строфа, гіпербола).На уроці удосконалюються навички виразного читання віршованих творів.Учні вчаться аналізувати, узагальнювати, працюють над збагаченням словникового запасу, над культурою мовлення.
Перегляд файлу

Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Казкова історія і сучасне життя у творі « Цар Плаксій і Лоскотон»

Мета: ознайомити і зацікавити учнів фактами життя і творчості В.А Симоненка, його дитячими та юнацькими роками, навчанням у школі, початком його творчості. Показати їм багатий світ уяви поета, втілений у казках; поглибити знання про віршовану мову, ритм, риму, строфу; удосконалювати навички виразного читання; формувати  вміння переказувати казку; розвивати уяву, увагу, культуру мовлення і мислення.

Виховувати в учнів оптимізм, почуття гумору.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Засоби навчання: підручник, твори В. Симоненка, відеозаписи, портрет поета.

                                     Перебіг уроку

І . Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Учні демонструють малюнки, виконані до казки « Хуха-Моховинка». Розкривають, чому саме такий малюнок виконали. Який епізод з казки їх найбільше вразив. Виставка учнівських малюнків.
  • Вправа « Я- тобі, ти – мені». Учні ставлять один одному запитання за казкою « Хуха- Моховинка».

Учитель. Казка « Хуха – Моховинка» нам доводить, що людина – наймогутніша з усіх істот, яка повинна допомагати тваринам, рослинам. І ви переконалися на прикладі Хухи, чарівної істоти, що в природі має бути гармонія: на зміну поганим вчинкам приходить добро, розуміння, підтримка і допомога. Саме  бути доброзичливими, турботливими навчає нас у казках В. Королів – Старий.

 ІІІ. Установчо-мотиваційний етап.

Учитель читає вірш. Учні визначають головну думку.

Ти знаєш, що ти — людина.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.

Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди —
Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,

Очі твої- одні.

ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми з вами полинемо у ті часи, коли народився Василь Симоненко. Дізнаємося, як навчався, яким було його дитинство, хто займався його вихованням, яким великим талантом  він володів і чи шанують його творчість наші сучасники.

Дізнаємося про віршовану мову, риму, строфу.

ІV.Сприймання та засвоєння навчального матеріалу.

На дошці – портрет Василя Симоненка. Учні демонструють свої повідомлення про поета

 ( випереджувальні завдання).
Учитель.  Цікава сторінка із життя поета

Народився майбутній поет 8 січня 1935 року в давньому козацькому селі Біївці на Лубенщині. Його наснажувала полтавська земля. На Лубенщині він плекався у материних любистках, чорнобривцях, широких трав’янистих луках, там зросив душу життєдайною водою дідівської криниці, там відчув і проніс через коротке життя глибоку синівську любов до краю, що спородив, до народу, що дав крила і мудрість. Ростила його мати – Ганна Щербань, яка працювала в колгоспі, батько ж залишив сім’ю, коли Васильку ще не виповнилося й року. Поет згадував:

В мене була лиш мати.
Та був ще сивий дід.
Нікому не мовив «тату».
І вірив, що так і слід.

Учитель читає новелу В. Симоненка « Кривда». Діти аналізують новелу і роблять висновки,

      Бо ж немає тим іншої кари,
      Хто дотепи свої в іржі
      Заганяє бездумно в рани,
      У болючі рани чужі...


Федір Трохимович – “сивий дід” – дуже опікувався онуком, самотужки освоївши грамоту, любив книжки, майстерно вишивав рушники і сорочки, розповідав хлопчикові про історичне минуле українського народу. Для Василя дід був усім. Саме діду поет присвятив поезію « Дід умер»

     От і все.
Поховали старезного діда,
закопали навіки у землю святу.
Він тепер вже не встане
і ранком не піде
із косою під гору круту.
І не стане мантачкою тишу будити,
задивлятися в небо, як гаснуть зірки.
Лиш росою по нім буде плакати жито
і пливтимуть над ним непомітно віки.
От і все.
Поховали хорошу людину,
повернули навіки у лоно землі.
Та невже ж
помістились в тісну домовину
всі турботи його,
всі надії, жалі?
Та невже ж то
йому все віднині байдуже —
чи світитиме сонце,
чи ніч напливе?...


У 1952 році із «золотою медаллю» закінчив Василь Тарандинцівську школу-десятирічку та продовжив навчатися, здобуваючи вищу освіту, в Київському державному університеті на факультеті журналістики, який закінчив у 1957 році. Отримавши диплом "літописця сучасності", працював у редакціях газет "Черкаська правда" (1957 - 1960 рр.), "Молодь Черкащини" (1960 - 1963 pp.), власним кореспондентом "Робітнича газета". Проте змістом і сенсом його життя була поезія і тільки поезія.

 Релаксаційний момент.

Розглянути друдли. Домалювати те, що ви уявляєте.

Загадкові Друдли для розвитку творчого мислення – Дитячий психологЗагадкові Друдли для розвитку творчого мислення – Дитячий психолог

 

Загадкові Друдли для розвитку творчого мислення – Дитячий психологСкладання сенкану

        Симоненко

Талановитий працьовитий

Вчиться любить пише

Він надзвичайно обдарована особистість

        Патріот

 

Казки В.Симоненка дуже люблять діти, адже у них – любов до дітей. Першим слухачем казок Василя Симоненка був його син Лесик, який давно уже виріс, а казки живуть сьогодні.

Казка Василя Симоненка – віршована.

Робота з підручником .» Віршована мова.Рима» ( сторінка 86-87)

Прослуховування аудіозапису казки « Цар Плаксій і Лоскотон».

Читання казки учнями.

Перевірка усвідомлення учнями  казки за запитаннями.

  • У якій країні був на троні цар Плаксій?
  • Скільки дітей було у Плаксія?
  • Як їх звали?
  • Як поводилися діти Плаксія?
  • Що заборонив цар дітям своєї країни?
  • Яка кара чекала непослухів?
  • Хто такий Лоскотон?
  • У чому він носив сміх?
  • Що пообіцяв цар Плаксій тому, хто впіймає Лоскотона?
  • Хто заарештував Лоскотона? Хто звільнив Лоскотона?
  • Від чого загинув Плаксій?
  • Чого навчає казка?

Назвіть образи казки, які протиставляються.

 

Теорія літератури: гіпербола.

Знайти приклад гіперболи в тексті.

Робота з рубриками « Збагачуй своє мовлення», « Будь уважним до слова»( сторінка 92, Л.Т. Коваленко).

V. Підсумки уроку. Оцінювання. Рефлексія.

 Я дізнався (-лася)…

Мені цікаво було…

Я можу….

Я вмію….

Мені важко було…

VІ. Домашнє завдання. Інструктаж щодо виконання

Уявіть себе казкарем. Навчіться переказувати казку.

Виконайте малюнок до епізоду казки, який вас вразив.

docx
Додано
21 листопада 2021
Переглядів
605
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку