І. Франко. «Захар Беркут». Сюжет. Змалювання героїчної боротьби русичів проти монголо-татарських нападників. Характеристика Захара Беркута

Про матеріал
Дана розробка допоможе працювати над ідейно-художнім змістом повісті, розкрити патріотичний мотив твору, дослідити, як у творі зображується Захар Беркут, його вчинки, як їх характеризують інші персонажі твору, охарактеризувати образ, добираючи відповідні цитати, формувати кругозір, світогляд, активну життєву позицію; формувати ключові компетентності: розвивати вміння і навички аналізувати образи в художніх творах; підтверджувати власну думку цитатами з тексту; вміння робити висновки;
Перегляд файлу

Тема :І. Франко. «Захар Беркут». Сюжет. Змалювання героїчної боротьби русичів проти монголо-татарських нападників. Характеристика Захара Беркута

Мета: формувати предметні компетентності:  працювати  над ідейно-художнім змістом повісті, розкрити патріотичний мотив твору,  дослідити, як у творі зображується Захар Беркут, його вчинки, як їх характеризують інші персонажі твору, охарактеризувати образ, добираючи відповідні цитати, формувати кругозір, світогляд, активну життєву позицію;

формувати ключові компетентності: розвивати вміння і навички аналізувати образи в художніх  творах; підтверджувати власну думку цитатами з тексту; вміння робити висновки;                   

формувати емоційно-ціннісне ставлення: виховувати почуття   патріотизму,  обов’язку, відданості своєму народові, гордість за наших предків, які мужньо обороняли руські землі від зовнішніх ворогів, любові до вітчизни, зневажливе ставлення до зрадників народу, жорстокості

Методи і прийоми: розповідь, бесіда, робота з текстом, літературний диктант, літературне моделювання,  словникова робота,  рольова гра, проблемне питання   інтерактивна технологія «Мікрофон», повідомлення учнів, робота з тестом.

       Перебіг уроку

Життя лиш доти має вартість, доки чоловік може помагати іншим.

І. Франко

I. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Перевірка домашнього завдання.

Літературний диктант

1.Де відбуваються події повісті « Захар Беркут»?

2.Хто порушив  спокій жителів Тухольщини?

3. Що наснилося Захарові  Беркуту?

4.Які вісті прийшли до села Тухля пополудні?

5.Що пропонувала молодь, дізнавшись про напад?

6.Хто порадив : " Не відбити, а розбити їх- це наша мета"?

7.Яку звістку Захарові принесла Мирослава?

8.Хто така Мирослава?

9.Чому Мирослава не хоче більше знати свого батька?

10.На які дії згодилася громада за порадою Максима?

11.Що зробили монголи із селом?

12.Кому належать слова: " Життя в неволі нічого не варте"?

ІV .Оголошення теми, мети уроку.                                                      

V. Опрацювання  навчального матеріалу.

1.Історична довідка( інформація істориків)

«Заха́р Бе́ркут» (повна назва «Захар Беркут. Образ громадського життя Карпатської Русі в XIII столітті»)  історична повість письменника Івана Франка у жанрі історичного епосу про боротьбу у XIII столітті українського карпатського племені проти нашестя монголів.  Із Галицько-Волинського літопису І. Франко взяв скупі відомості про вторгнення монголо-татарських полчищ у Русь, їх перехід через Карпати. Там, де бракувало історичних даних, письменник вдавався до легендарного матеріалу, поєднавши його з життєвими реаліями далекого минулого, внаслідок чого народився мистецький твір високого ґатунку.

Повість написано за півтора місяця з 1 жовтня до 15 листопада 1882 року на конкурс, оголошений львівським часописом «Зоря». Вперше видано у цьому ж часописі у журнальному форматі у 9 номерах за 1883 рік.

Повість «Захар Беркут» вважається однією з найуспішніших повістей в українській літературі: за більше як 135 років з часу написання повісті, в оригіналі українською її перевидали вже сотні разів загальним накладом понад 5 млн примірників. Крім того, повість є одним із найвідоміших представників української літератури за кордоном: перший переклад іноземною мовою з'явився 1889 року вже через 7 років після друку оригіналу й опісля книгу було перекладено вже повністю приблизно на 20 мов.

Якими  подіями розпочинається  ІV розділ?

Рольова гра «Репортаж  із місця подій» ( учасники : журналіст- Захар Беркут. Основне питання: Чому так схвилював головного героя сон про падіння каменя)

2.Самостійна робота

Скласти паспорт  повісті « Захар Беркут»

 

 1.Тема твору: твір «Захар Беркут» розповідає про те, як волелюбний народ Руської землі боронив свою батьківщину від монголотатарської навали.

 2. Ідея твору: Іван Якович мав на меті возвеличити мужність, патріотизм, вміння боротися з труднощами; засудити підступність, зраду, жадібність, жагу до збагачення за рахунок інших.

 3. Основна думка: твір учить нас бути патріотами, доводить до сучасників та прийдешніх поколінь думку, що сила народу - в його 5 єдності, підтримці, повазі одне до одного. І тому ця повість буде завжди повчальною, актуальною та сучасною.

 4. Дійові особи твору: бегадири Пета, Бурунда були насправді; Тугар Вовк, Захар Беркут, Мирослава, Максим - створені письменником художні образи.

 5. Жанр: історична повість

Слово вчителя

Кого ми вважаємо патріотом?

Патріот (гр., земляк, співвітчизник): той, хто любить свою батьківщину, відданий своєму народові, готовий заради них на жертви і подвиг
 

Патріотизм: любов до батьківщини, до свого народу, відповідальність за долю вітчизни, готовність служити її інтересам. Патріотизм — явище соціально-історичне і має в різні епохи різний соціальний зміст.

Хто у творі «Захар Беркут» є справжнім патріотом?

4.Характеристика Захара Беркута.

Значення прізвища( інформація біологів)

 (Великий птах з розмахом крил в середньому до 2 м. З давніх-давен люди сприймали беркута як «короля повітря», Самиця може досягати довжини тіла 90-100 см; самець в середньому на 10 см менше. Розмах крил у самців коливається від 190 до 210 см, а у самиць — від 200 до 230 см. Самиці важать від 3,8 до 6,7 кг, більш легкі самці — від 2,8 до 4,6 кг. Беркути часом вважаються найкращими літунами серед орлів і, можливо, серед усіх хижих птахів. Беркути непересічні серед свого роду тим, що вони часто літають у невеликому двогранному куті. 

Створення літературної моделі

  1.     Захар Беркут — ватажок тухольської громади.
  2.     Зовнішність героя

«Се був сивий, як голуб, звиш 90-літній старець, найстарший віком у цілій тухольській громаді. Батько вісьмох синів, із яких три сиділи вже разом із ним між старцями… Високий ростом, поважний поставою, строгий лицем, багатий досвідом життя й знанням людей та обставин, Захар Беркут був правдивим образом тих давніх патріархів, батьків і провідників цілого народу, про яких говорять нам тисячолітні пісні та перекази. Невважаючи на глибоку старість, Захар Беркут був іще сильний і кремезний. …Сад, пасіка й ліки — се була його робота».

3)Мудрі настанови  сивочолого старця

,,Батьки і браття! Нинішня наша побіда — велике діло для нас. Чим ми побідили? Чи нашим оружжям тілько? Ні. Чи нашою хитрістю тілько? Ні. Ми побідили нашим громадським ладом, нашою згодою і дружністю. Уважайте добре на се! Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незламно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас”. 

4) Риси характеру:

а) добрий і волелюбний;

б) відвертий і чесний;

в) працьовитий;

г) розсудливий і мужній;

д) витриманий.

5) Прагнення героя:

а) боронити рідний край від ворогів;

б) шанувати традиції і богів;

в) служити інтересам народу;

г) закликати до єдності, згуртованості народу в боротьбі з ворогами.

6) Захар Беркут — патріот Руської землі.

Метод «Займи позицію»

  Як ви вважаєте: захист рідної землі – це священний обов’язок кожного?

Сенкан « Захар Беркут»

 Заключне слово вчителя.

 Проблема патріотизму була, є і завжди буде актуальною. І захист Вітчизни - це священний обов’язок кожного громадянина, адже так записано в Конституції України. Всі тухольці — активні учасники боротьби з монголами. Їм є що боронити: у кожного є невеликий шматок рідної і такої прекрасної землі-матері. Вони працьовиті, спільними зусиллями викували у твердій скелі вигідні стежки, провели в горах дорогу, засівали зерном поля, будували на річці загати, а тепер зупиняють ворога.

V. Рефлексія.   Підсумок уроку.

«Відкритий Мікрофон»

- Сьогодні на  уроці ….

-Я дізнався…….

- Я навчився…

- Я зрозумів…..

- Чи потрібно нам вивчати твори про історичне минуле нашого народу?

- Які форми роботи на уроці вам сподобалися?

VІ. Домашнє завдання.

1. Визначити, які види описів зустрічаються у VI розділі, з’ясувати їхню роль у творі. Підготувати робочі матеріали до уроку: «Спільні та відмінні риси Максима та Мирослави»;

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Доля Людмила
Додано
26 жовтня 2023
Переглядів
446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку