Тема: І. Карпенко-Карий. Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга. Трагікомедія "Сто тисяч" – класичний взірець українського "театру корифеїв" (8 клас)
Очікувані результати:
предметні компетентності: учні знають про «театр корифеїв»; розповідають про життя і творчість І. Карпенка-Карого; самостійно читає текст комедії;
ключові компетентності: учні визначають проблеми, порушені у творі, розуміє їх актуальність для сучасного життя;
емоційно-ціннісне ставлення: учні усвідомлюють те, що бездуховність – прояв зла в житті людини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: портрет Івана Карпенка-Карого та інших учасників «театру корифеїв», картки з біографією.
План уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда з учнями.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
2.1. Слово вчителя.
2.2. Робота в зошитах.
2.3. Робота з портретом .
III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.
3.1. Робота в групах.
3.2. Презентація роботи груп.
3.3. Розповідь вчителя.
3.4 Теорія літератури.
3.5. Учнівське повідомлення про створення трагікомедії «Сто тисяч».
3.6. Читання першої частини твору.
3.7. Бесіда за змістом прочитаного.
3.7. Читання другої частини твору.
3.7. Бесіда за змістом прочитаного.
IV. Підсумок уроку.
4.1. Сенкан.
4.2. „Незакінчені речення”.
4.3. Індивідуальне оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда з учнями.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Повідомлення теми і завдань уроку
2.2. Робота в зошитах.
Учні записують тему уроку в зошити
2.3. Робота з портретом
-Хто зображений на портреті?
-Які думки у вас виникли, коли ви вперше побачили цей портрет?
-Опишіть Карпенка-Карого за портретом?
-Як ви вважаєте, яка це людина? Відповідь аргументуйте.
III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.
3.1. Робота в групах.
Клас ділиться на 3 групи і самостійно опрацьовують різні частини біографії І. Карпенка-Карого.
3.2. Презентація роботи груп.
Представник з кожної групи іншій частині класу коротко розповідає опрацьовану частину біографічної довідки.
3.3. Розповідь вчителя.
- Про національні інтереси дбали письменники, проте вони не могли охопити найширших верств населення. На часі стала поява національного театру, адже саме Україна відзначалася розмаїттям талантів співаків і акторів.
Театр «корифеїв», який постав на українських теренах вагомо, професійно й зримо, — це унікальне явище в історії світового сценічного мистецтва. Слово «корифей» прийшло в нашу мову з античних часів. У грецькій мові воно означало «перший».
«Театр корифеїв» сформувала родина Тобілевичів. Це перший професійний український театр. Його було відкрито 1882 року в Єлисаветграді, і в цей рік український театр відокремився від польського та російського. Засновником театру був Марко Лукич Кропивницький, що володів усіма театральними професіями. Після нього найдіяльнішим був Микола Карпович Садовський, що боровся за українське слово та український театр за часів їх заборони. Із «театром корифеїв» також пов'язані імена Марії Заньковецької, Панаса Саксаганського, Івана Карпенка-Карого. Стиль синкретичного театру, що поєднував драматичне й комедійне дійство з музичними, вокальними сценами, включаючи хорові й танцювальні ансамблі, вражав суто народною свіжістю й неподібністю до жодного наявного театру.
3.4 Теорія літератури.
Драматичний твір (від грецьк драма — «дія»), або п'єса — художній твір, у якому показано життя в дії і який написано у формі розмови дійових осіб (діалоги, монологи).
Комедія — такий драматичний твір, у якому в комічних образах викриваються негативні суспільні або побутові явища, висміюються людські вади, негативні риси характеру.
Трагікомедія — драматичний твір, у якому об'єднані ознаки трагедії й елементи комедії: твір, збудований на основі трагедійного конфлікту, розв'язка якого закінчується комічно, не вимагає обов'язкової загибелі героя.
3.5. Учнівське повідомлення про створення трагікомедії «Сто тисяч».
3.6. Читання першої частини твору.
Учні в особах читають першу дію (с.86-91)
3.7. Бесіда за змістом прочитаного.
- Які враження викликав у вас Герасим Калитка?
-Де відбуваються події першої дії твору?
-Прочитайте монолог Герасима Калитки і дайте йому характеристику
-Чи рівними, на вашу думку, є куми Герасима і Савка? З чого це видно?
-Чи є в першій дії твору позитивний герой? Якщо так, то хто це?
-Чому Герасим Калитка пішов на сумнівну й ризиковану справу – купівлю фальшивих грошей?
3.7. Читання другої частини твору.
Учні в особах читають другу дію (с.94-99)
3.7. Бесіда за змістом прочитаного.
-Прокоментуйте стосунки Герасима Калитки та його дружини Параски.
- З чого видно, що головний герой грає на публіку, удаючи повагу й любов до своєї дружини?
-У чому виявляється скупість Герасима Калитки?
-Знайдіть і прочитайте комічні епізоди у другій дії трагікомедії.
4.1. Сенкан.
-Складіть сенкан про Герасима Калитку.
4.2. „Незакінчені речення”.
- На сьогоднішньому уроці я ознайомився з біографією…
- Найбільше у біографії автора мені запамяталося…
- На уроці ми почали опрацьовувати…
- Негативним героєм у трагікомедії є… тому що…
- Позитивним героєм є… тому що…
- Мені сподобалися/не сподобалися перші дві дії, тому що…
4.3. Індивідуальне оцінювання учнів.
Прочитати твір Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч». Індивідуальне завдання (для одного учня): створити буктрейлер до трагікомедії «Сто тисяч»
О. М. Авраменко – К.: Грамота, 2016. – 256 с.
навчальних закладів / під керівництвом Р. В. Мовчан – затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 р.