І. Карпенко-Карий « Сто тисяч». Проблема влади грошей, дездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. Засоби сатиричного змалювання Герасима Калитки

Про матеріал
І. Карпенко-Карий « Сто тисяч». Проблема влади грошей, дездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. Засоби сатиричного змалювання Герасима Калитки
Перегляд файлу

Урок

Тема. І. Карпенко-Карий « Сто тисяч». Проблема влади грошей, дездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. Засоби сатиричного змалювання Герасима Калитки

Мета ( формування компетентностей): знаннєва: на прикладі програмового твору І. Карпенка-Карого дослідити як людина, засліплена прагненням до наживи, втрачає духовність; опрацювати ідейно-художній зміст твору; діяльнісна: розвивати навички виразного читання; вміння логічно мислити, спостерігати, узагальнювати, робити висновки, працювати в групах; формувати кругозір, світогляд школярів; ціннісна: виховувати зневажливе ставлення до таких багатіїв як Калитка, негативних рис його характеру; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: урок-дослідження

Обладнання: мультимедійне забезпечення, уривки з фільму «Сто тисяч», підручник, таблички з висновками.

Методи, прийоми і форми роботи: інтерактивна вправа «Привітання», «Займи позицію», бесіда, «мікрофон», « Хмара слів», « Павутинка дискусій», « Мозкова атака», « Рюкзак знань», « Прес», « Незакінчене речення», клоуз- тест.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 1. Психологічна настанова «Посмішка».

 - Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів не тільки протягом уроку, а й на весь день.

Інтерактивна вправа « Дотик»Учні по черзі торкаються однойменних пальців рук свого сусіда, починаючи з великих пальців і кажуть:

бажаю (стикаються великими пальцями);

успіху (вказівними);

великого (середніми);

у всьому (безіменними);

і всюди (мізинцями);

Вітаю! (Дотик всією долонею)

Слово вчителя

-         Що ви відчули, коли доторкнулися долонею до свого товариша?

-         А чи міг розраховувати на підтримку з боку інших герой драми І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»?

-         А хто з героїв твору міг розраховувати на підтримку друзів, товаришів? Чому. Аргументуйте свою думку.

ІІ. Мотивація навальної діяльності

Проведення кросенсу

 - Давайте пройдемося асоціативним ланцюжком і з’ясуємо, про що головне йтиме мова на уроці.

1. «Займи позицію» Як ви вважаєте, мати багато грошей — це добре чи погано? Доведіть свою думку.

  Учням пропонується стати біля відповідного з плакатів, розміщених у різних частинах класу: на одному написано «добре», на іншому — «залежно для чого», на третьому — «погано», — тобто «проголосувати ногами». Один-два учні з кожної групи повинні обгрунтувати свою позицій}. Якщо після викладу різних точок зору хто-небудь з учнів змінив свою позицію, він має право перейти до іншої групи.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

Нехай же вітер все розносить

На неокраянім крилі!

Нехай же серце плаче, просить

Святої правди на землі!

                                         Т. Шевченко

Ці Шевченкові слова часто спливали в пам'яті видатного українського драматурга, актора і просто талановитої людини - І. Карпенка-Карого. Йому хотілось розповісти про тих, хто нечесним шляхом нагромаджував свої багатства, про шахраїв-грошолюбів. Саме таким твором і є трагікомедія «Гроші», яку згодом драматург називає «Сто тисяч». Про проблеми цього твору та їх актуальність і піде сьогодні у нас розмова.

Тема уроку. І. Карпенко-Карий « Сто тисяч». Проблема влади грошей, дездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. Засоби сатиричного змалювання Герасима Калитки

-Наше завдання на уроці: дослідити психологію морального падіння людини в умовах збагачення; зробити висновки для себе, поглибивши життєві компетентності з проблеми: людина і гроші.

-Сьогодні у нас не звичайний урок, а урок-творча лабораторія, на якому ми продовжимо аналіз трагікомедії «Сто тисяч» та розглянемо проблеми, які порушені у творі.

 Девіз нашого уроку: Не просто слухати, а чути

Не просто дивитись, а бачити.

 Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати!

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Гра « Кубик»

  1. Назвіть автора і назву твору.
  2. Назвіть героя дайте йому характеристику.
  3. Поясніть цитату з твору.
  4. Прочитайте цитати, про яких героїв йдеться.
  5. Перекажіть епізод твору. Як він допомагає зрозуміти персонажів?
  6. Яку роль у творі відіграє ця річ?

Клоуз-тест

- Для того, щоб перевірити, як ви знаєте зміст , я пропоную провести клоуз-тест

1) Що означає прізвище головного героя? (Гаманець.)

2) Хто такий Копач? (Колишній військовий, шукач скарбів.)

3) Про чиє весілля йдеться у першій дії? (Романа і Мотрі.)

4) Скільки землі у Калитки? (Двісті десятин.)

5) Як заробив Калитка гроші на придбання землі? (Своєю пра­цею, працею рідних і наймитів.)

6) Чому Савка прийшов до Герасима? (Щоб позичити гроші,)

7) Про що свідчить той факт, що Савка й Калитка — куми? (Ко­лись вони були рівні за статками, друзями.)

8) 3 ким Савка готовий спілкуватися, аби дістати гроші? (Із са­мим нечистим.)

9) Що запросив Калитка за позичені гроші? (Запродажню на воли.)

10) Чому Калитка серед зразків, які дав йому Невідомий, не міг відрізнити фальшивих грошей від справжніх? (Тому що всі були справжніми.)

11) 3 якою прихованою метою батько посилає Романа до Пузирів? (Щоб потім посватати одну з дочок багатого Пузиря.)

12) У чому, за розповіддю Романа, виявилася нечесність Калит­ки? (Він недодав приданого за дочкою.)

(Взаємоперевірка проводиться в парах під керівництвом учи­теля.)

 

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

 

Робота над твором "Сто тисяч"

1) Міні-бесіда

- Якби вам потрібно було розповісти комусь лише одним словом, про що йдеться у творі «Сто тисяч», яке б це було слово?

- У чому полягає суть драматичного конфлікту у творі?

- Хто з дійових осіб найбільше запам'ятався? Чим саме?

- Які картини вам особливо сподобалися у творі «Сто тисяч»? Чому?

- Який сміх у творі І. Карпенка-Карого «Сто тисяч» можна дослідити: гумористичний чи сатиричний? Відповідь вмотивуйте.

- Що і як висміює митець у п’єсі?

- П’єса «Сто тисяч» є сатиричною комедією, тому що в ній гостро висміяно глитая Калитку, його жадобу до наживи, шахрайство, крутійство, скнарість, лицемірство.

- З кого насміхається автор твору?

- Із Савки, Герасима, підкреслюючи їх заперечливість, відчайдушність у гонитві за легкою наживою.

- Чи можна ці образи вважати комічними?

-Так. В комічних образах викриваються негативні суспільні або побутові явища, висміюються людські вади, негативні риси характеру.

- Чи можна вважати, що основна проблема твору – це бездуховність людини, засліпленої прагненням до наживи?

Хмара слів

-         Знайдіть слова, що стосуються теми уроку.

Робота над проблемами твору та характеристикою образу головного героя.

-         Сьогодні ми зупинимося над характеристикою образу головного героя – Герасима Никодимовича Калитки. Охарактеризувати образ нам допоможе розкриття таких тем:

1.«Життєва мета Герасима Калитки»

2.  «Герасим Калитка та гроші»

3. «Ставлення Герасима Калитки до оточуючих»

  1. « Мозковий штурм»

-         Що є щастя для кожного з вас?

-         А в чому вбачає щастя Калитка?

 

Виразне читання

Монолог Герасима Калитки

Словникова робота

-         Знайдіть значення слова «монолог»

Знайдіть і зачитайте монолог  ставлення Калитки до землі. Як він ще її називає?

-         Який можна зробити висновок?

 Калитки дуже любить землю, хоча ця любов спотворена, нещира. Земля для Калитки – один із засобів збагачення.

 

  1. Герасим Калитка і гроші

-         Прорчитайте початок пєси – реплвку Невідомого

-         Яку проблему порушує тут автор?

-         Головний герой прагне до збагачення. Автор засуджує не багатство, а шляхи збагачення, які використовує в гонитві за грошима Калитка. Уже на початку комедії з монологу Калитки ми дізнаємось про один із таких шляхів. Охоплений жагою будь-що збагатитися, він, врешті-решт, наважується на злочин –хоче купити у невідомого за 5тисяч- сто тисяч фальшивих карбованців.

-         Прочитавши твір, які у вас виникли асоціації зі словом « гроші»?

 

Робота з фреймовою структурою «Вплив грошей на Герасима Калитку».

(Учням роздаються фреймові структури, в яких вони повинні заповнити лоти «мотив», «дія», «результат дії», «причини результату»)

 

 

Мотив  дія                                                    причини результату

                                                                 Результат дії

 

 

 

   Бажання        стати      багачем

 

Погоджується

На купівлю фальшивих грошей

   на купівлю                                                                    фальшивих 

      грошей

 

      Втрата      власних     

      грошей

 

 

  Довірливість  

      Намір       скупити навколишню  

      землю        

 

  Деградація        особистості       

 

     Наївність

Знервованість,    страх бути      викритим

 

 

     Здатність      до ризику  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Бажання    покінчити 

       життя

 самогубством

 

     Жага до     збагачення,    яка засліпила            героя

 

 

 

 

 

 

 

 

-         Людина, позбавлена духовних цінностей,— аморальна. Калитка — саме такий тип. Він нехтує християнськими заповідями. Благає Бога допомогти йому здійснити злий намір. Про себе він говорить, що хоч кого може обвести кругом пальця, тобто обдурить. Він хотів обдурити навіть досвідченого шахрая: заплатив йому замість п'яти тисяч карбованців тільки три, а в результаті сам стає  жертвою хитрішого за нього махінатора.

  1. «Ставлення Герасима Калитки до оточуючих»

- Калитка з гордістю називає себе хазяїном. З’ясуємо значення цього слова.

М е т о д и ч н а   р е м а р к а. Учитель пропонує знайти значення слова в мережі Інтернет.

(Селянин - власник, який має землю і необхідне знаряддя праці)

- А чи добре господарює Герасим? ( Калитка добре знає селянське господарство, розуміється на землі. Угіддя Смоковинова не дають йому спокою, бо це ласий шматок, не роз паханий. Свою. Землю він не кине необробленою. Мріє «Глянеш навколо – усе твоє: там череда пасеться, там орють на пар, а тут зазеленіла вже пшениця і колосується жито»)

 

 

 

 

 

                                             скупість ("І тобі не гріх? Неділя свята, а ти ні світ ні зоря вже й жереш! Не пропадеш, як до обіду попостиш хоч раз у тиждень. Однеси хліб назад").

 

 

                                                            прагматизм ("Мені треба невістку з                            приданим, з грішми").

    жорстокість                       

     жадібність

(«Не лайся, щоб я часом ради неділі не дав тобі по потилиці»).         

                                                       хитрість («… їдьте ви, куме, хоч                    зараз в казначейство і розміняйте ці гроші…).

                                                                         підступність

- Яку проблему порушує автор стосовно родини, наймитів?

Що таке бездуховність? На основі бездуховності виникає моральна деградація?

- Як не допустити деградацію особистості?

- Чому ж такий енергійний господар не викликає симпатії автора? ( Автор осуджує шлях збагачення, який використовує Калитка. У гонитві за грошима він відкидає такі поняття, як справедливість, честь, не зважає на людську біду. Він пишається тим, що може будь-кого обманути)

- Чи вдало підібрано прізвище головного героя? Про що це свідчить?

- І врешті-решт, на який шлях стає Калитка заради грошей? ( Шахрайство)

- Ми  говорили, що Герасим замислюється над тим, звідки грошей у багатших від нього сусідів? До якого ж висновку він приходить? ( Мають «нечисті гроші» або « легкі гроші»)

 

Метод "Павутинка дискусії"

Стратегія спрямована на організацію дискусії в класі й формування в учнів чіткої позиції щодо обговорюваних проблем на рівні дібраних ними аргументів.

Алгоритм роботи.

Учитель формує проблему над якою працює клас. Для організації роботи учням пропонується користуватися таблицею:

ТАК

Чи є Герасим Калитка - бездуховною людиною?

 

НІ

аргументи

аргументи

 

 

 

Висновок

 

 

 

 

 

 

 

 

У двох колонках «Так» – «Ні» фіксуються аргументи, що схвально або заперечно відповідають на проблему.

Кожний учень робить свій висновок щодо поставленої учителем проблеми.

Стратегія має за мету допомогти словесникові організувати у класі дискусію, а учневі – розібратися у питаннях, які виносяться на розсуд. Застосовується під час аналізу художніх творів у тому числі при виборі пообразного та ідейно-тематичного шляху аналізів художнього тексту.

 

Додаткова інформація для висновків:

Зовсім засліплений жадобою до грошей, тому легко стає жертвою досвідчених шахраїв-фальшивомонетників. Зажерливість до накопичення грошей і землі становить основний зміст образу Калитки. Герой не гребує ніякими способами нажитися, нерідко за рахунок руйнування господарства бідних селян, що через злидні тікають із села, і дрібних поміщиків.

Земля — його мета, гроші — його засіб. Із цих двох речей складається його уявлення про життя. Від однієї тільки уяви про докуплений шмат землі в Калитки «диханіє спирає». Скупиться по-людськи поїсти, сам працює і не дасть відпочити й навіть помолитись наймитам. Вівтар своєї жадоби Калитка готовий покласти не лише свої сили й життя, але й майбутнє власного сина. Його скнарість переходить усі межі. Він спекулює навіть релігійними поняттями і принципами. У робітника він забирає половину хлібини, мовляв, «гріх у неділю снідать». Коли жінка збирається їхати до церкви, не дає їй коней, каже, що «худобу ганять в празник гріх». І авторитетно додає: «Блажен чоловік, іже скоти милує».

Його справжня «філософія» шита білими нитками: «Скотина гроші коштує». Калитка сердиться на копача за те, що той багато їв під час обіду. Він ніколи не п’є за власні гроші, бо «від своєї горілки у грудях пухне». Прагнення збагачуватися заради самого збагачення без будь-якої іншої мети. Калитка безмежно радий, що і йому, нарешті пощастило відкрити секрет, як багатіють його конкуренти. Це й засліпило йому очі. Його душею повністю керують багатство і гроші.

Тому його можна вважати бездуховною людиною.

 

« Мозкова атака»

-         Хто ж він, Калитка?

-         Записати позитивні і негативні рими героя?

« Павутинка дискусій»

Чи може змінитися Калитка і повернути ті духовні цінності, які повинна мати людина? ( 3 аргументи «за» і 3 аргументи « проти»)

Кола Вена

- Хто ще марить про « легкі гроші»? Кого можна поставити поруч з Калиткою?

« Кола Вена»

-         Ставлення до грошей героїв трагікомедії.

-          

Заповнення « Рюкзака знань»

    

Метод «Прес».

 -     Чи можна п’єсу І.Карпенка-Карого вважати зараз, понад  століття, актуальною?  

-                Чому?(учні наводять аргументи)

-                Скільки грошей вам потрібно для щастя?

-                Якщо б ви отримали 1мільйон гривень, на що б ви їх витратили?

-                Учням знову пропонується виконати вправу «Займи позицію» Як ви вважаєте, мати багато грошей — це добре чи погано? Доведіть свою думку.( Можливо, хтось змінив позицію)

-                  Учням пропонується стати біля відповідного з плакатів, розміщених у різних частинах класу: на одному написано «добре», на іншому — «залежно для чого», на третьому — «погано», — тобто «проголосувати ногами». Один-два учні з кожної групи повинні обгрунтувати свою позицій}. Якщо після викладу різних точок зору хто-небудь з учнів змінив свою позицію, він має право перейти до іншої групи.

-                 

 

Узагальнююче слово вчителя

 

              Проблема влади грошей — «вічна» проблема у світовій літературі. Психологічний тип людини, одержимої жадобою до збагачення,  давно відомий: Скупий лицар у О. Пушкіна, Плюшкін у М. Гоголя, Гобсек — в О. де Бальзака. Але  якщо названі письменники лише роблять припущення про те, що призвело їхніх героїв до певного психологічного стану,  то І. Карпенко-Карий розкриває проблему детально.
            Та все-таки у п'єсі основною є інша, прихована за зовнішньою, сюжетна лінія — показ морального звиродніння людини. Адже Калитка, по суті, — простий чоловік, який любить землю, невсипущо працює на ній, є поміркованим щодо матеріальних потреб.
           Та потяг до надмірного збагачення руйнує душу людини. Ми сміємося, читаючи п'єсу. Але це «сміх крізь сльози».

           У житті є багато важливих речей: здоров’я, людські стосунки, почуття. А гроші? Що гроші? Я бажаю, щоб грошей у вас було стільки, щоб ви про них ніколи не думали.

 

ХХІІ. Підсумок уроку.

Метод « Незакінчене речення»

-         Під час уроку я зрозумів (-ла), що …

-         Я ніколи не буду …

-         Головним у житті є …

Таким чином, у п'єсі «Сто тисяч» І. Карпенко-Карий утверджує ідею духовності як основи людського життя. Насамкінець буде доречним навести слова Ісуса Христа: «Не збирайте скарбів на землі». Адже душа — дорожче.
Я дякую вам за цікаву й плідну роботу, хочу висловити впевненість у тому, що здобуті на сьогоднішньому уроці знання допоможуть вам обрати у житті істинні цінності, бути чесними, справедливими, духовно багатими та порядними людьми.

Прослуховування притчи про багацтво

4.Мотивоване оцінювання навчальної діяльності учнів на уроці.

5.Домашнє завдання.

Скласти план до трагікомедії «Сто тисяч»

*Написати твір-есе «Згубність влади грошей над людиною».

 

docx
Додано
15 грудня 2023
Переглядів
987
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку