І. КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «НАТАЛКА ПОЛТАВКА». НАТАЛКА ЯК УОСОБЛЕННЯ КРАЩИХ РИС УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. РОЛЬ І ФУНКЦІЯ ПІСЕНЬ У ДРАМІ
Мета уроку : охарактеризувати образ Наталки; з'ясувати роль і функцію пісень у творі, розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи; грамотно висловлювати свої думки, почуття; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків особистої праці.
Обладнання: портрет І. Котляревського, М. Лисенка, Марусі Чурай, аудіозаписи пісень героїв п'єси, фотоілюстрації до змісту твору, підручник, текст твору, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
• «Ти був бідним, любив мене - і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)
• Хто про себе говорить: «Противні мені статут і розділи, / Позви і копи страх надоїли, / Несносен мні синкліт весь бумажний, / Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)
• «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)
• Хто з героїв характеризує Виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда — хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться...»? (Микола)
• «...Живуть хоть не так, як люди, а хоть побіля людей, копійка водиться і про чорний день іміється». (Возний Тетерваковський)
• Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив Бог Терпилиху дочкою». (Виборний Макогоненко)
• До кого звернулась Наталка з промовою: «Я покорюсь нашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе... не буду ніколи плакати»? (Терпилиха)
• Кого мав на увазі Виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!..»? (Петра)
• «Один собі живу на світі, як билинка на полі; сирота -- без роду, без племені, без талану і без приюту». (Микола)
Запис у зошиті : Петро, Возний, Наталка, Микола, Возний, Виборний, Терпелиха, Петро, Микола.
III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Визначення умінь і навичок, якими оволодіють учні під час уроку
IV. Основний зміст уроку
З цієї народної першоп'єси кожне нове покоління
черпає науку почуттів, моральні взірці кохання,
людської краси, благородства.
О. Гончар
1. Вступне слово вчителя. Завдання на асоціативне мислення
Кого з героїв п'єси Котляревського ви уявляєте, коли чуєте слова: душевність, простота, вірність, людська гідність?
Створений талантом Котляревського образ дівчини з Полтави став ідеалом української жінки. Ось уже два століття Наталка «не старіє», а живе й полонить серця мільйонів людей своєю внутрішньою красою, доброю вдачею, людяною поведінкою, душевним благородством, моральною чистотою, чесністю. Таке зображення трудящих було прогресивним, бо вселяло віру в краще майбутнє. Тим більша честь авторові, що ніхто в літературі того часу не наважився так високо підняти звичайну людину з народу.
Прослухайте пісню Наталки і скажіть, як дівчина характеризує в ній сама себе і якої думки про неї ви.
2. Характеристика образів — представників з народу .
Наталка Полтавка (у характеристиці образу героїні допоможуть інсценовані уривки п’єси).
Орієнтовний план до характеристики образу.
І Наталка — народний ідеал української жінки.
II Портрет і зовнішність героїні.
III Риси характеру:
• чесність і сердечна чистота;
• духовна збагаченість;
• працьовитість і кмітливість;
• рішучість і винахідливість;
• любов до матері і шанобливе ставлення до старших;
• освіченість і чемність.
- Розкриємо значення образу, його привабливість .
- Цитатна характеристика героїні.
• «Ви пан, а я проста, ви багатий, а я бідна, ви Возний, а я простого роду»
• Возний: «Ти одна заложила ему (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже години».
• «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стиджуся прясти, шити і носити воду».
• «Моє все багатство єсть моє добре ім'я».
• Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить».
• «Лучче умерти, як з немилим жити, / Сохнуть з печалі, щодень сльози лити».
• Наталка — матері: «Я покоряюсь вашій волі і для вас за першого жениха, вам угодного, піду заміж; перенесу своє горе, забуду Петра і не буду ніколи плакати».
• Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж».
• Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».
( Інсценування першого уривку твору )
3. Опрацювання образу Наталки.
• Через що страждає героїня твору? (матеріальна незабезпеченість стає причиною її трагічного становища. Через свою бідність вона не має права на вибір, змушена відмовитися від коханого Петра і дати згоду на одруження за розрахунком з нелюбою їй людиною. Глибоке і вірне почуття до Петра спонукає її за всіх умов залишитися вірною коханому; любов до матері, почуття обов'язку перед нею вимагають зрадити Петра.
• Яким вбачає для себе Полтавка майбутнє родинне життя? (Наталка створила свій ідеал родинного щастя: «жити люб'язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати одне одному», її не страшать ні важка праця, ні бідність. Вона згодна весь вік не знати ніяких розкошів, аби вік звікувати з коханим)
( Інсценування другого уривку твору )
- Що свідчить про чесність і порядність коханої Петра? (Чесність, безкорисливість Наталки з найбільшою силою проявляються і тоді, коли Петро віддає їй свої, зароблені тяжкою працею, гроші. Вона відмовляється від них, бо їй потрібно щастя, а не гроші)
- Які риси характеру Наталки допомагають їй у боротьбі за своє щастя? ( Рішуча, щира, мужня, вона прямо і відверто заявляє про своє небажання зв'язати долю із нелюбом, висловлює свої погляди, захищає і відстоює їх, підкидаючи все, що стоїть на її шляху. )
• Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя? ( Вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде на неї дивитися з презирством і обходитися з неповагою, перетворить її на кріпачку. Одруження з Возним для Наталки означає поневолення, а одруження з Петром — вільність)
• Яким чином Наталка протистоїть Тетерваковському? (Не тільки морально, а й розумово Наталка стоїть значно вище за Возного. Це особливо яскраво проявилося в сцені першої зустрічі цих персонажів. Героїня обережно, але вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» Возного, його замахи на її волю. Обмежений і бундючний, пан не розуміє глибоких сентенцій простої дівчини, неспроможний вдуматись у них)
- Як виявився вплив усної народної творчості на створення образу Наталки Полтавки ?
(У цьому образі є всі ті якості, які притаманні для молодої дівчини в народних піснях, казках... Наталка вродлива, трудівниця невсипуща, хазяйка, розумна, чемна, привітна, ласкава, любить і шанує свою матір, але, поважаючи інших, вона вимагає поваги і до себе. Глибоке, вірне, самовіддане кохання Наталки до Петра відтворено таким, яким це почуття виражено в народних піснях. Наталчин ідеал сімейного щастя співпадає з народним)
Індивідуальне завдання( висновок ) :
• Чим чарує образ простої дівчини Наталки Полтавки не одне покоління українців (Наталка завжди чарує великою пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю і відданістю великому коханню. Полтавка — це гімн великому коханню, цей образ буде приваблювати ще не одне покоління людей. Нехай же молодь наслідує це велике, чисті кохання...)
• Чи зустрічали ви в наш час дівчину, схожу на Наталку?
• Порівняйте сучасних дівчат з Наталкою.
4. Роль і функція пісень у драмі
4.1. Мозкова атака. Закінчіть фразу
• Пісня — це... ( невеличкі ліричні вірші, що виконуються співом. Часто куплети мають приспів )
• За жанрами пісні розподіляються...( народні, фольклорного походження ( обрядові, соціально – побутові, родинно – побутові, літературного походження )
• Національний характер персонажів твору розкривається У їх...(мовленні, зовнішньому вигляді, використанні фольклору, звичаїв, обрядів у творі )
• У 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу славетний український композитор... ( Микола Лисенко )
- Прослухаймо ще одну пісню («Всякому городу нрав і права») із п’єси. Кому належать слова пісні ? Хто у п’єсі виконує її ?
4.2. Вступне слово вчителя :
У «Наталці Полтавці» пісня є суттю твору, формою його існування. Народна пісня, музика були невід'ємною частиною духовного життя народу.
Кожен герой у п'єсі має свою пісню, яка допомагає нам глибше пізнати цей образ. У піснях персонажі виливають свої почуття, висловлюють свої погляди, самохарактеризуються.
Феноменальність твору — 22 пісні.
4.3. Види пісень, використані у п'єсі, за походженням (опорний конспект):
а) пісні, написані самим автором:
• «Ой мати, мати! Серце не вважає»;
• «Віють вітри, віють буйні»;
• «Ой я дівчина Полтавка»;
«Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву»;
• «Чого вода каламутна, чи не хвиля збила?»;
• «Де згода в сімействі»;
• «Підем, Петре, до тієї»;
• «Начинаймо веселиться».
б) фольклорного походження, але оброблені І. Котляревським відповідно до змісту своєї п'єси, тобто нові варіанти відомих народних пісень:
• «Сонце низенько, вечір близенько»;
• «Ворскло, річка невеличка» та ін.
в) літературного походження, але перероблені автором:
• «Всякому городу нрав і права» Г. Сковороди;
• «От юних літ...»;
• «Ой доля людськая — доля єсть сліпая!»;
г) народні пісні, введені у п'єсу майже без змін:
• «Ой під вишнею, під черешнею»;
• «Гомін, гомін по діброві»;
• «Та йшов козак з Дону, та з Дону додому»;
• «У сусіда хата біла»;
• «Дід рудий, баба руда».
Деякі дослідники авторство пісень «Віють вітри, віють буйні» «Чого вода каламутна» приписують напівлегендарній поетесі Марусі Чурай.
4.4. Композиційна роль пісень у п'єсі. Метод «Закінчи речення» :
• Якщо пісня входить як складова частина в монолог, її спіти одна особа, то в опері чи опереті таку пісню називають… соло («Віють вітри», «Всякому городу нрав і права « і т. д.).
• Якщо пісня виконується двома особами(нерідко як діалог), це… — дует («Ой доля людськая», «Підеш, Петре, до тієї»).
• Якщо трьома — тріо («Ей, Наталко, не барися»).
Питання до учнів Які види пісень за характером змісту і художніх засобів можна виділити у п’єсі :
• ліричні;
• сатиричні;
• гумористичні.
Найбільше у творі ліричних пісень. Змінюючи прозаїчну мову, ці пісні надають усій п'єсі глибокої задушевності, теплоти і щирості.
З початку XIX ст. долітають до нас Наталчині пісні, буйні і ніжні, зігрівають зворушливою дівочою вірністю наші серця.
Як хочеться вірити сьогодні в те, що давні та вічно молоді пісні Наталки знатимуть наші хлопці й дівчата!
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Творче завдання учням.
Намалюйте «асоціативний кущ» за п'єсою «Наталка Полтавка».
2. Тестове завдання учням.
Доповніть висловлювання М. Сементовського про твір І. Котляревського, обравши з-поміж поданих відповідні за змістом слова.
«Жодна повість, жоден будь-який твір досі ... так до душі малоросіянам, як «Наталка» І. П. Котляревського. Сотні списків її ... і тепер ще по всій Малоросії, народ засвоїв її пісні, написані Іваном Петровичем, і є багато таких людей, які знають напам'ять всю оперу.»
а) незрозумілий ... носять;
* б) не припав ... ходять;
в) не знають ... ждуть.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Продовжіть речення.
«З усіх героїв п'єси І. Котляревського мені найбільше запам'ятався (запам'яталася) ... , тому що ...»
«Для сучасників цей твір може служити ...»
2. Робота з картками « Якими знаннями з української літератури я збагатився на уроці».
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Знати зміст п'єси, вміти характеризувати героїв, висловлювати свою думку про них; підготувати повідомлення.
* Написати твір – мініатюру « Значення творів І. Котляревського у наш час »
• Погоджуєтесь ви, чи ні з думкою поета Олександра Підсухи:
Щастя — не слава, не гроші...
Все це минає.
Щастя — це люди хороші,
Шана людськая.
Там, да трудніше, де важче,
Швидше знайти його вдасться.
Руки твої роботящі — ось твоє щастя!
Додаткова інформація до теми «Пісні "Наталки Полтавки"»
• Феноменальність твору — 22 пісні.
• Фольклорні збірники, які містять пісні «Наталки Полтавки » М. Максимович «Малороссийские песни», А. Метлинський «Народньїе южнорусские песни».
• Автори музики до п'єси-опери: О. Барсицький, О. Маркевич, М. Васильєва, М. Лисенко.
• Автор опери «Наталка Полтавка»: М. Лисенко.
• Співаки світової слави, що дуетом виконували одну з пісень п'єси. Цій події присвячено художню картину. Хто її автор та яку назву вона має? (Співаки І. Козловський і Поль Робсон дуетом виконували пісню «Сонце низенько»)
• Художник О.Хмельницький присвятив цій події картину «Дует І. Козловського і II . Робсона виконують пісню «Сонце низенько» з опери "Наталка Полтавка"».
• Видатні артистки, які виконували пісні Наталки Полтавки : Марія Заньковецька, Оксана Петрусенко, М. Литвиненко- Вольгемут, Зоя Гайдай, Бела Руденко.
• Твір письменника, у якому І. Котляревського порівняно з соловейком України. Хто його автор?(Т. Шевченко «На вічну пам'ять Котляревському»)