І. КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «НАТАЛКА ПОЛТАВКА». НАТАЛКА ЯК УОСОБЛЕННЯ КРАЩИХ РИС УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. РОЛЬ І ФУНКЦІЯ ПІСЕНЬ У ДРАМІ

Про матеріал
Дана розробка допоможе охарактеризувати образ Наталки; з'ясувати роль і функцію пісень у творі, розвива¬ти вміння відстоювати людську гідність, власні прин¬ципи; грамотно висловлювати свої думки, почуття; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати лю¬бов до театру, інтерес до наслідків особистої праці.
Перегляд файлу

І. КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «НАТАЛКА ПОЛТАВКА».  НАТАЛКА ЯК УОСОБЛЕННЯ КРАЩИХ РИС УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. РОЛЬ І ФУНКЦІЯ ПІСЕНЬ У ДРАМІ

Мета уроку : охарактеризувати образ Наталки; з'ясувати роль і функцію пісень у творі, розвива­ти вміння відстоювати людську гідність, власні прин­ципи; грамотно висловлювати свої думки, почуття; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати лю­бов до театру, інтерес до наслідків особистої праці.

Обладнання: портрет І. Котляревського, М. Лисенка, Марусі Чурай, аудіозаписи пісень ге­роїв п'єси, фотоілюстрації до змісту твору, підруч­ник, текст твору, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

ХІД УРОКУ

I.    Організаційний момент

II.    Актуалізація опорних знань

     «Ти був бідним, любив мене - і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)

    Хто про себе говорить: «Противні мені статут і розділи, / Позви і копи страх надоїли, / Несносен мні синкліт весь бумажний, / Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)

    «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)

 Хто з героїв характеризує Виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда — хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться...»? (Микола)

   «...Живуть хоть не так, як люди, а хоть побіля людей, ко­пійка водиться і про чорний день іміється». (Возний Тетер­ваковський)

    Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив Бог Терпилиху дочкою». (Виборний Мако­гоненко)

    До кого звернулась Наталка з промовою: «Я покорюсь нашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе... не буду ніколи плакати»? (Терпилиха)

     Кого мав на увазі Виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!..»? (Петра)

  «Один собі живу на світі, як билинка на полі; сирота -- без роду, без племені, без талану і без приюту». (Микола)

Запис у зошиті : Петро, Возний, Наталка, Микола, Возний, Виборний, Терпелиха, Петро, Микола.

III.    Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Визначення умінь і навичок, якими оволодіють учні під час уроку

IV.   Основний зміст уроку

З цієї народної першоп'єси кожне нове покоління

черпає науку почуттів, моральні взірці кохання,

людської краси, благородства.

О. Гончар

          1. Вступне слово вчителя. Завдання на асоціативне мислення

Кого з героїв п'єси Котляревського ви уявляєте, коли чуєте слова: душевність, простота, вірність, людська гідність?

Створений талантом Котляревського образ дівчини з Полтави став ідеалом української жінки. Ось уже два століття Наталка «не старіє», а живе й полонить серця мільйонів людей своєю внутрішньою красою, доброю вдачею, людяною поведінкою, душевним благородством, моральною чистотою, чесністю. Таке зо­браження трудящих було прогресивним, бо вселяло віру в краще  майбутнє. Тим більша честь авторові, що ніхто в літературі того  часу не наважився так високо підняти звичайну людину з народу.

Прослухайте пісню Наталки і скажіть, як дівчина характеризує в ній сама себе і якої думки про неї ви.

      2. Характеристика образів — представників з народу .

Наталка Полтавка (у характеристиці образу героїні допоможуть інсценовані уривки п’єси).

 Орієнтовний план до характеристики образу.

І  Наталка — народний ідеал української жінки.

II  Портрет і зовнішність героїні.

III  Риси характеру:

   чесність і сердечна чистота;

  духовна збагаченість;

• працьовитість і кмітливість;

  рішучість і винахідливість;

 любов до матері і шанобливе ставлення до старших;

 освіченість і чемність.

-  Розкриємо значення образу, його привабливість .

-  Цитатна характеристика героїні.

    «Ви пан, а я проста, ви багатий, а я бідна, ви Возний, а я про­стого роду»

    Возний: «Ти одна заложила ему (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже го­дини».

    «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стиджуся прясти, шити і носити воду».

    «Моє все багатство єсть моє добре ім'я».

     Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху до­чкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукоділь­ниця; себе і матір свою на світі держить».

   «Лучче умерти, як з немилим жити, / Сохнуть з печалі, що­день сльози лити».

    Наталка — матері: «Я покоряюсь вашій волі і для вас  за першого жениха, вам угодного, піду заміж; перенесу своє  горе, забуду Петра і не буду ніколи плакати».

    Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий,  вийти заміж».

   Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».

( Інсценування першого уривку твору )

  3. Опрацювання образу Наталки.

   Через що страждає героїня твору? (матеріальна незабезпеченість стає причиною її трагічного становища. Через свою бідність вона не має права на вибір, змушена відмовитися від коханого Петра і дати згоду  на одруження за розрахунком з нелюбою їй людиною. Глибоке і вірне почуття до Петра спонукає її за всіх умов залишитися вірною коханому; любов до матері, почуття обов'язку перед нею вимагають зрадити Петра.

    Яким вбачає для себе Полтавка майбутнє родинне життя? (Наталка створила свій ідеал родинного щастя: «жити люб'язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати одне одному», її не  страшать ні важка праця, ні бідність. Вона згодна весь  вік не знати ніяких розкошів, аби вік звікувати з коханим)

( Інсценування другого уривку твору )

-  Що свідчить про чесність і порядність коханої Петра? (Чес­ність, безкорисливість Наталки з найбільшою силою проявляються і тоді, коли Петро віддає їй свої, зароблені тяжкою працею, гроші. Вона відмовляється від них, бо їй потрібно  щастя, а не гроші)

- Які риси характеру Наталки допомагають їй у боротьбі за своє щастя? (   Рішуча, щира, мужня, вона прямо і відверто заявляє про своє небажання зв'язати долю із нелюбом, висловлює свої погляди, захищає і відстоює їх, підкидаючи все, що стоїть на її шляху. )

   Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя? ( Вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде на неї дивитися з презирством і обходитися з неповагою, перетворить її на кріпачку. Одруження з Возним для Наталки означає поневолення, а одруження з Петром — вільність)

 Яким чином Наталка протистоїть Тетерваковському? (Не тільки морально, а й розумово Наталка стоїть значно вище за Возного. Це особливо яскраво проявилося в сцені першої зустрічі цих персонажів. Героїня обережно, але вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія»  Возного, його замахи на її волю. Обмежений і бундючний, пан не розуміє глибоких сентенцій простої дівчини, неспроможний вдуматись у них)

- Як виявився вплив усної народної творчості  на створення образу Наталки Полтавки ?

 цьому  образі є всі ті якості, які притаманні для молодої дівчини в народних піснях, казках... Наталка вродлива, трудівниця невсипуща, хазяйка, розумна, чемна, привітна, ласкава, любить і шанує свою матір, але, поважаючи інших, вона  вимагає поваги і до себе. Глибоке, вірне, самовіддане кохання  Наталки до Петра відтворено таким, яким це почуття    виражено в народних піснях. Наталчин ідеал сімейного щастя співпадає з народним)

Індивідуальне завдання( висновок ) :

   Чим  чарує  образ простої дівчини Наталки Полтавки не одне покоління  українців (Наталка завжди чарує великою пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю  і відданістю великому коханню. Полтавка  це гімн великому коханню, цей образ буде приваблювати ще не одне покоління людей. Нехай же молодь наслідує це велике, чисті кохання...)

   Чи зустрічали ви в наш час дівчину, схожу на Наталку?

   Порівняйте сучасних дівчат з Наталкою.

4.      Роль і функція пісень у драмі

   4.1.   Мозкова атака. Закінчіть фразу

  Пісня — це... ( невеличкі ліричні вірші, що виконуються співом. Часто куплети мають приспів )

  За жанрами пісні розподіляються...( народні, фольклорного походження ( обрядові, соціально – побутові, родинно – побутові, літературного походження )

    Національний характер персонажів твору розкривається У їх...(мовленні, зовнішньому вигляді, використанні фольклору, звичаїв, обрядів у творі )

   У 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу славетний український композитор... ( Микола Лисенко )

-  Прослухаймо ще одну пісню («Всякому городу нрав і права») із п’єси. Кому належать слова пісні ?  Хто у п’єсі виконує її ?

            4.2.     Вступне слово вчителя :

У «Наталці Полтавці» пісня є суттю твору, формою його існування. Народна пісня, музика були невід'ємною частиною духов­ного життя народу.

Кожен герой у п'єсі має свою пісню, яка допомагає нам глибше пізнати цей образ. У піснях персонажі виливають свої почуття, висловлюють свої погляди, самохарактеризуються. 
Феноменальність твору — 22 пісні.

         4.3. Види пісень, використані у п'єсі, за походженням (опорний конспект):

а) пісні, написані самим автором:

    «Ой мати, мати! Серце не вважає»;

   «Віють вітри, віють буйні»;

   «Ой я дівчина Полтавка»;

  «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву»;

  «Чого вода каламутна, чи не хвиля збила?»;

• «Де згода в сімействі»;

    «Підем, Петре, до тієї»;

    «Начинаймо веселиться».

б) фольклорного походження, але оброблені І. Котляревським відповідно до змісту своєї п'єси, тобто нові варіанти відо­мих народних пісень:

   «Сонце низенько, вечір близенько»;

   «Ворскло, річка невеличка» та ін.

в) літературного походження, але перероблені автором:

    «Всякому городу нрав і права» Г. Сковороди;

   «От юних літ...»;

• «Ой доля людськая — доля єсть сліпая!»;

г) народні пісні, введені у п'єсу майже без змін:

 «Ой під вишнею, під черешнею»;

  «Гомін, гомін по діброві»;

   «Та йшов козак з Дону, та з Дону додому»;

   «У сусіда хата біла»;

 

• «Дід рудий, баба руда».

Деякі дослідники авторство пісень «Віють вітри, віють буйні» «Чого вода каламутна» приписують напівлегендарній поетесі Марусі Чурай.
 4.4. Композиційна роль пісень у п'єсі. Метод «Закінчи речення» :

    Якщо пісня входить як складова частина в монолог, її спіти одна особа, то в опері чи опереті таку пісню називають… соло («Віють вітри», «Всякому городу нрав і права « і т. д.).

   Якщо пісня виконується двома особами(нерідко як діалог),  це… — дует («Ой доля людськая», «Підеш, Петре, до тієї»).

   Якщо трьома — тріо («Ей, Наталко, не  барися»).

            Питання до учнів  Які  види пісень за характером змісту і художніх засобів  можна виділити у п’єсі  :

    ліричні;

    сатиричні;

   гумористичні.

Найбільше у творі ліричних пісень. Змінюючи прозаїчну мову, ці пісні надають усій п'єсі глибокої задушевності, теплоти і щирості.

З початку XIX ст. долітають до нас Наталчині пісні, буйні і ніжні, зігрівають зворушливою дівочою вірністю наші серця.

Як хочеться вірити сьогодні в те, що давні та вічно молоді  пісні Наталки знатимуть наші хлопці й дівчата!

V.   ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Творче завдання учням.

            Намалюйте «асоціативний кущ» за п'єсою «Наталка Полтавка».

           2. Тестове завдання учням.

Доповніть висловлювання М. Сементовського про твір І. Котляревського, обравши з-поміж поданих відповідні за змістом слова.

«Жодна повість, жоден будь-який твір досі ... так до душі мало­росіянам, як «Наталка» І. П. Котляревського. Сотні списків її ... і тепер ще по всій Малоросії, народ засвоїв її пісні, написані Іваном Петрови­чем, і є багато таких людей, які знають напам'ять всю оперу.»

а) незрозумілий ... носять;

*  б) не припав ... ходять;

в) не знають ... ждуть.

VI.   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Продовжіть речення.

«З усіх героїв п'єси І. Котляревського мені найбільше запам'ятався (запам'яталася) ... , тому що ...»

«Для сучасників цей твір може служити ...»

2. Робота з картками « Якими знаннями з української літератури я збагатився на уроці».

VII.  ДОМАШНЄ   ЗАВДАННЯ

Знати зміст п'єси, вміти характеризувати героїв, висловлювати свою думку про них; підготувати повідомлення.

* Написати твір – мініатюру « Значення творів І. Котляревського у наш час »

 

    Погоджуєтесь ви, чи ні з думкою поета Олександра Підсухи:

Щастя — не слава, не гроші...

Все це минає.

Щастя — це люди хороші,

Шана людськая.

Там, да трудніше, де важче,

Швидше знайти його вдасться.

Руки твої роботящі — ось твоє щастя!

 

  Додаткова інформація до теми «Пісні "Наталки Полтавки"»

   Феноменальність твору — 22 пісні.

    Фольклорні збірники, які містять пісні «Наталки Полтавки » М. Максимович «Малороссийские песни», А. Метлинський «Народньїе южнорусские песни».

      Автори музики до п'єси-опери: О. Барсицький,  О. Маркевич, М. Васильєва, М. Лисенко.

    Автор опери «Наталка Полтавка»: М. Лисенко.

   Співаки світової слави, що дуетом виконували одну з пісень п'єси. Цій події присвячено художню картину. Хто її автор та яку назву вона має? (Співаки І. Козловський і Поль Робсон дуетом виконували пісню «Сонце низенько»)

   Художник О.Хмельницький присвятив цій події картину «Дует І. Козловського і II . Робсона виконують пісню «Сонце низенько» з опери "Наталка Полтавка"».

     Видатні артистки, які виконували пісні Наталки Полтавки : Марія Заньковецька, Оксана Петрусенко, М. Литвиненко- Вольгемут, Зоя Гайдай, Бела Руденко.

     Твір письменника, у якому І. Котляревського порівняно з соловейком України. Хто його автор?(Т. Шевченко «На вічну пам'ять Котляревському»)

 

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
2 листопада 2020
Переглядів
2196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку