Урок словесності
Тема: «І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом».
Мета: глибше ознайомити школярів з дитинством Т.Г.Шевченка; розвивати
мовлення учнів; повторити вивчений матеріал з української мови; закріпити вміння виконувати тести; виховувати повагу до духовної спадщини українського народу; зацікавити дітей творами Великого Кобзаря.
Хід уроку
I. Організація класу.
— Діти, до нас на урок сьогодні завітали гості! Тож давайте привітаємо їх.
Добрий день!
У добрий час
Радо ми вітаєм вас!
З миром зустрічаємо
Щастя вам бажаємо!
II.Актуалізація опорних знань.
1.«Мозковий штурм»
Показати портрет Т.Г.Шевченка.
мріяв малювати в 9 років померла мати
в 11 років помер батько
13 років був вільним Т.Г.Шевченко 1840 «Кобзар»
9 березня 1814 с.Моринці кріпак
III. Повідомлення теми та мети уроку.
IV. Актуалізація опорних знань.
1.Перегляд презентації.
— Пропонуємо вашій увазі презентації, які діти підготували разом з батьками вдома.
2. Інсценування оповідання «Про себе».
— Ми вже з вами працювали над оповіданням «Про себе». Окремим учням було завдання підготуватися до інсценування цього твору.
3.Діалог з героями твору.
- Тарасе Григоровичу, які спогади виникають у Вас, коли Ви чуєте слово село?
- Тарасику яке питання постійно турбує тебе?(Що там за горою? Як підпирають небо залізні стовпи?)
- Я думаю, що ти обов’язково знайдеш відповідь на це питання.
4. Робота над орфограмою «Вживання великої букви у власних назвах».
— Знайдіть у тексті слова, які пишуться з великої букви. Поясніть орфограму.
Моринці, Кирилівка, Одеса – назви сіл, міст пишуться з великої букви.
Катря, Микита – імена людей пишуться з великої букви.
Бог і Мати Божа, і релігійні свята – пишуться з великої букви.
5.Виразне читання вірша «Село! І серце одпочине…» синтаксичний розбір речення.
— Т.Г.Шевченко не тільки прозаїк, але й відомий своїми поетичними творами. Згадайте вірш «Село! І серце одпочине…». Прочитайте напам’ять вірш.
Село! І серце одпочине.
Село на нашій Україні —
неначе писанка, село.
Зеленим гаєм поросло.
Цвітуть сади, біліють хати,
а на горі стоять палати,
неначе диво. А кругом
широколистії тополі,
а там і ліс, і ліс, і поле,
і сині гори за Дніпром.
Сам Бог витає над селом.
розбір речення.
займ. ім. дієсл. пр. ім.
Сам Бог витає над селом.
6. Хвилинка відпочинку
-А зараз ми з вами спробуємо рухами зобразити те, про що говориться у вірші «Тече вода із-за гаю…».
Тече вода із-за гаю
та попід горою,
Хлюпощуться качаточка
поміж осокою.
А качечка випливає
з качуром за ними,
ловить ряску, розмовляє
з дітками своїми.
Тече вода край города.
Вода ставом стала.
Прийшло дівча воду брати,
брало, заспівало.
Вийшли з хати батько й мати
в садок погуляти,
порадитись, кого б то їм
своїм зятем звати.
7. Фонетична транскрипція слів.
— Давайте згадаємо і зробимо звуковий запис слів.
Про|бу|джу|єть|ся [ пробу̕джуйец̕:а] – 13б., 11зв.,
у|люб|ле|нець [ ул̕ублеинеиц̕] – 10б., 9 зв.
8. Розбір слів за будовою.
— Назвіть значущі частини слова. (Корінь, префікс, суфікс, закінчення).
Закінчення – змінна частина слова.
Корінь – спільна частина спільнокореневих слів.
Префікс – частина слова, що стоїть перед коренем.
Суфікс – частина слова, що стоїть після кореня.
Основа слова – частина слова без закінчення.
Солом’яною – солома.
Прегарним – гарно, гарненький.
9. Робота над синонімами.
— Які слова називаються синонімами? (Слова, різні за звучанням і написанням, але близькі за лексичним значенням, називаються синонімами.)
Хата – будинок, будівля, споруда.
Поле – лан.
Невисока – низька.
10. Робота над антонімами.
— Які слова називаються антонімами? (Слова з протилежним лексичним значенням називаються антонімами).
Вбога – багата.
Стара – нова.
Низька – висока.
11. Самостійна робота.
- З вірша «Тече вода із-за гаю…» виписати п’ять іменників і п’ять дієслів.
12. Тестова робота.
1.Т.Г.Шевченко в дитинстві мріяв стати…
а) співаком; б)поетом; в) малярем.
2. Т.Г.Шевченко – видатний…
а) артист; б) політик; в) художник.
3. Твір Т.Г.Шевченка «Про себе» за жанром є…
а) оповіданням; б) віршем; в) казкою.
4.Речення «А куди ти мандруєш, парубче?» за метою висловлювання є…
а) розповідним; б) питальним; в) спонукальним.
5. Слово верба є…
а) іменником; б) прикметником; в) дієсловом.
6. Правильно розібране за будовою слово…
а) прегарним; б) прегарним; в) прегарним.
V. Домашнє завдання.
1. Написати листа Шевченкові.
2. Виписати з вірша Т.Г.Шевченка «І досі сниться…» три дієслова, три прикметника, три іменника.
VI. Підсумок.
1.Вправа «Мікрофон».
— Що найбільше запам’яталося?
Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золото його душі в іржу, ані його любові до людей у ненависть і погорду.
Доля не шкодувала йому страждань, але й не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя.
Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонах людських сердець усе наново збуджуватимуть його твори…».
І закінчити наш урок я хочу словами українського поета В.Сосюри:
Спи спокійно, поете!
Ми – нащадки твої
Пронесем крізь роки твоє ім’я.
Список використаної літератури
1. Авраменко, О.М., Дмитренко,Г.К. українська література: підручник для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. — К.: Грамота, 2009. —304с.:іл.
2. Степанишин Борис. Українська література: підруч. для 9 кл. —7-ме вид. — К.:Освіта,2001.—336с.
3. Шевченко, Т.Г. Кобзар. Вступна стаття О.Гончара. — К.: Дніпро, 1980. —613с.
Словникова робота
Чорний димар — труба для відведення диму з печі житлового приміщення.
Клуня — будівля для збереження снопів, сіна, полови тощо, а також для
молотьби.
Збіжжя — зерно, також майно, речі.
Шаг мідний — дрібна розмінна монета вартістю півкопійки.
Левада — присадибна ділянка землі з сінокосом, городом та плодовим садом
або іншими деревами.
Царина — околиця, край села; ворота при в’їзді в село (заст.);
необроблюване, поросле травами поле; засіяне поле; посіви, лан
(діал.).
Півверсти — половина версти; давня назва східнослов’янської міри великих
віддалей , що становила 1,06 км і вживалося до запровадження
метричної системи.
Баня — опуклий дах, що має форму півкулі, купол.
Барильце — зменш. – песть. до барило. Невелика посудина для рідини
(найчастіше з дерева) з двома днищами і опуклими стінками,
стягнутими обручами.
Мажа — чумацький віз, великий довгий віз. Віз — засіб для пересування на
чотирьох колесах з кінною або воловою тягою здебільшого для
перевезення вантажів.
Чумаки — на Україні XV-XIX ст. візник і торговець, який перевозив на
волах хліб, сіль, рибу та інші товари для продажу.
Перелаз — певним чином обладнана частина огорожі; місце, де перелазять
або переступають, або перескакують і т.ін. через неї.
Приблуда — той, хто випадково опинився де-небудь, пристав до когось.
Про того, хто не може всидіти вдома, любить бродити.
Романовська Галина Володимирівна, вчитель початкових класів
Мирненська ЗОШ І – ІІІ ступенів, Волноваського району, Донецької області