І.П.Котляревський «Наталка Полтавка». Образ Наталка - уособлення кращих рис української жінки.

Про матеріал
Наталка як уособлення кращих рис української дівчини, що відстоює свою людську гідність, бореться за своє щастя .
Перегляд файлу

ТЕМА. І.П.Котляревський «Наталка  Полтавка». Образ Наталка  - уособлення  кращих  рис української  жінки.

МЕТА:

навчальна: проаналізувати образ Наталки, визначити провідні риси її характеру;  схарактеризувати образи Петра і Миколи;

розвивальна: розвивати навички самостійної роботи, вміння висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення;

виховна: виховувати почуття гордості за національну культуру; кращі риси людини: доброту, милосердя, щирість, шанобливе ставлення до батьків, прищеплювати любов до театру.

Обладнання: портрет І.Котляревського, презентація, аудіо записи пісень героїв п’єси, фільм «Наталка Полтавка», підручник, текст твору, ілюстрації до змісту твору.

Тип уроку: урок застосування знань з використанням інноваційних технологій.

Методи і прийоми: «Кольоровий   щоденник»,   «Мозкова  атака»,  Цитатний диктант з кодуванням «Упізнай героя», «Проєктування»,  «Асоціативний кущ», «Рольова гра», бесіда, робота в групах,  «Асоціативний диктант», складання сенканів, «Незакінчене речення», «Інтерв`ю».

Перебіг уроку

Епіграф до уроку:

                                                                                                     Щастя дістається тим,

                                                                                            Хто за нього бореться.

                                                                                                   П. Бомарше

Проблемне питання: Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини?

I. Організаційний момент

Звучить пісня «Віють вітри, віють буйні»..

Доброго дня, шановні друзі! Рада я  Вас всіх вітати.

Сьогоднішній  урок, думаю,  принесе  вам задоволення.  Я  сподіваюся на вашу активність, творчість та креативність. Тож уперед!

 ІІ. З’ясування  емоційної  готовності  до  уроку 

1. «Кольоровий щоденник»

 Символом нашого уроку є серце. Прошу   обрати  серце  того  кольору, який  відповідає вашому настрою.

 

Колір серця

Настрій

Помаранчевий

Радісний

Зелений

Спокійний

Фіолетовий

Тривожний

Червоний

Захоплення

Жовтий

Приємний

Синій

Сумний

Отож, усміхніться один одному, побажайте гарного настрою. Нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху. Запорукою ж успіху на уроці є міцні знання. 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

І    група – «Характери героїв»

 

ІІ   група -  «Змістовна»

ІІІ  група -  «Творча»

Протягом уроку ви будете заносити результати своєї роботи до карток активності, в яких зазначено вартість уроку.

     На минулому уроці ми розпочали вивчати п`єсу № «Наталка Полтавка»

І. Котляревського. Вашим домашнім завданням було:

(Відповідь дітей)

2. «Мозкова атака»

* Якою піснею починається п’єса «Наталка Полтавка» ?

* Де відбувається дія твору?

* Який жанр твору?

* Яка тема п’єси?

* Який основний конфлікт твору?  

* В якому епізоді розкривається кульмінація п’єси?

*Що стало основним джерелом для написання твору? 

* Феноменальність твору

* Возний і виборний будують своє щастя на ... (

* Хто з славетних українських композиторів у 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу?

*Хто з героїнь так характеризує себе: Не багата я і проста, но чесного роду, Не стижуся прясти, шити і носити воду? 

IV. Оголошення теми й мети, епіграфу уроку

Слайд № 1

Тема уроку «Образ Наталка  уособлення кращих рис української  жінки ».

Епіграфом до уроку є слова знаменитого французького драматурга і публіциста Пєра Бомарше.                                                   Щастя   дістається тим,

                                                                                 Хто за нього  бореться

Прочитайте їх(зачитуються слова). Чи погоджуєтесь ви з такою думкою? Відповідь аргументуйте.

 (Як каже народне прислів’я:«Під лежачий камінь вода не тече». За своє щастя треба боротися.)

Метод «Незакінчене речення»

Мету ж нашого уроку, я думаю, ви можете спроектувати самостійно, давши відповіді на запитання.

 

Слайд №2

 

* Сьогодні  піде мова про…

* Я вважаю, що на уроці ми навчимося…

* Будемо розвивати…

 

* А як ви вважаєте, які риси характеру виховує така п’єса як «Наталка Полтавка» ? (кращі риси характеру людини: працьовитість, доброту, щирість, милосердя, уміння любити, шанобливе ставлення до батьків).

 Створений талантом Котляревського образ дівчини з Полтави став ідеалом української жінки. Ось уже два століття Наталка «не старіє», а живе й полонить серця мільйонів людей. Але чому? Спробуємо це зясувати.

 

Проблемне питання: Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини?

 

V. Сприйняття й  засвоєння  учнями  навчального  матеріалу

 1. Слово вчителя

 - Дія відбувається в селі, у Полтавській губернії. Тож  перенесімося ненадовго на Полтавщину - батьківщину Наталки. (Звучить  музика)

Земля Полтавщини... Колиска геніїв України. Край білявих хатинок та пишних садів. Саме його стежками простували Сковорода та юний Котляревський, Панас Мирний, Микола Лисенко та Григорій Майборода, Василь Сухомлинський і Василь Симоненко.

Земля Полтавщини... Поцілована Богом. Не дивно, що люди вродливі та гарні, трудолюбиві й завзяті, добрі та горді, вірні й честолюбні. А дівчата — усім іншим на заздрість. Саме тут живе наша героїня Наталка Полтавка, якій ми присвячуємо урок. Тож спробуймо відкрити для себе цю дівчину-таємницю, зрозуміти її до кінця.

2. «Асоціативний ланцюжок»

Уч. І перш ніж перейти до аналізу образу Наталки Полтавки, я вам пропоную підібрати асоціативний ланцюжок до слова «ЩАСТЯ». Усі без винятку хочуть бути щасливими.  Щастя у кожного своє. І кожен розуміє його по-своєму.

- А в чому вбачаєте зміст щастя ви?

Не знаю, Бог дає, мабуть,

Усяким людям всякі дари:

Одному – ясний, сильний ум,

Що не знаходить в світі пари;

Другому – гордість і красу.

Такі величні, неосяжні.

А третім – душу золоту,

Надійну,скромну і поважну.

Уч. Нехай ці чесноти поєднуються у вас, бо,хоча ми і живемо у XXI столітті, наші вчинки іноді межують із середньовічними, і душа наша така ж загадкова і незбагненна, як двісті років тому.

А тепер спробуймо визначити, що є щастям для наших героїв.

1.  У чому «щастя» Наталки Полтавки?(зробити щасливим Петра).                                     

2. А для Петра щастя в чому?(зробити щасливою Наталку; щастя вбачає у благополуччі близьких).

Уч. Так. Петро відмовляється від усього заради щастя своєї коханої, віддає  їй всі зароблені гроші, щоб Наталка не почувала себе бідною. 

- Що є щастям для пана Возного? (Він  хотів щастя собі, переслідував власні інтереси).

3. «Рольова гра»

Інсценізація

  Н а т а л к а.

Петре! Петре! Де ти тепер? Може, де скитаєшся в нужді і горі і проклинаєш свою долю; проклинаєш Наталку, що через неї утеряв пристанище; а може (плачет), забув, що я живу і на світі. Ти був бідним, любив мене - і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю. Ми тепер рівня з тобою: і я стала така бідна, як і ти. Вернися до мого серця! Нехай глянуть очі мої на тебе іще раз і навіки закриються...

В о з н ы й. Благоденственного і мирного пребиванія! (В сторону). Удобная оказія предстала зділати о собі предложеніє на самоті.

Н а т а л к а (кланяясь). Здорові були, добродію, пане возний!

В о з н и й. "Добродію"! "Добродію"! Я хотів би, щоб ти звала мене - теє-то як його - не вишепом'янутим ім'ярек.

Н а т а л к а. Я вас зову так, як все село наше величає, шануючи ваше письменство і розум.

В о з н и й. Не о сем, галочко, - теє-то як його - хлопочу я, но желаю із медових уст твоїх слишати умилительноє названіє, сообразноє моєму чувствію. 

Н а т а л к а. Бог з вами, добродію! Що ви говорите! Я річі вашей в толк собі не возьму.

В о з н и й. Лукавиш - теє-то як його - моя галочко! і добре все розумієш. Ну, коли так, я тобі коротенько скажу: я тебе люблю і женитись на тобі хочу.

Н а т а л к а. У вас єсть пословиця: "Знайся кінь з конем, а віл з волом"; шукайте собі, добродію, в городі панночки; чи  там трохи єсть суддівен, писарівен і гарних попівен? Любую вибирайте... Ось підіть лиш в неділю або в празник по Полтаві, то побачите таких гарних, що і розказати не можна.

В о з н и й. Бачив я многих - і ліпообразних, і багатих, но серце моє не імієть - теє-то як його - к ним поползновенія. Ти одна заложила ему позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже години.

Н а т а л к а. Воля ваша, добродію, а ви так з-письменна говорите, що я того і не зрозумію; та і не вірю, щоб так швидко і дуже залюбитись можна.

В о з н и  й. Не віриш? Так знай же, що я тебе давно уже - теє-то як його - полюбив, як тілько ви перейшли жити в нашеє село.

Словникова робота.

Пояснити значення слів: виборний, возний, етикет, комедійний, опера, соціально побутова драма, реалізм, сентименталізм.

Учні розкривають зміст цих слів за допомогою тлумачного словника; якщо виникають труднощі, допомагає учитель.

4. Опрацювання художнього образу Наталки

Бесіда, робота з текстом твору

Уч. А тепер  я пропоную разом з вами обговорити за допомогою яких рис характеру, яких якостей  Наталка Полтавка є уособленням кращих рис української жінки. Але перш, ніж дійти до таких глибоких і вагомих висновків , пропоную дати відповіді на питання.

1.То хто ж така Наталка?

(Головна героїня однойменної п’єси, дочка  Горпини Терпилихи, бідна дівчина, яка кохає Петра, 4 роки вірно жде його із заробітків. Вона не кріпачка, вільна, живе з матір’ю, шиттям заробляє собі і матері на життя).

 

2. Що свідчить про розум дівчини?

(Уже під час першої зустрічі з возним бачимо,  що Наталка розумна, пряма, чесна,  відверта. Вона вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» возного, його замахи на її волю. Вона дає зрозуміти возному, що залицяння пана зовсім не роблять честі бідній дівчині. І робить це з почуттям власної гідності, моральної вищості над возним. Вона не шукає матерiального достатку, навпаки, радіє, що тепер стала рівнею бідному Петрові. На її думку,  в заможного чоловіка бiдна жiнка "буде гiрше наймички, буде кріпачкою").    

3. А як говорять про неї герої драми?

Робота  з підручником.

Возний: «Наталка неблагорозумна: любить такого чоловіка, которго – теє-то як його – можеть бить, і кістки погнили. Лучче синиця в жмені, як журавель в не бі..»

Возний: «Ти одна заложила єму (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже го­дини».

Виборний: «… заявляє, що театр існує тільки для того, щоб «гроші видурювати»

Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить».

«…всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».

 Микола: «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулась, но і другого піддержує».

Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж».

Петро: «Наталку, котру я любив більше всього на світі, для которої одважовав жизнь свою на всі біди, для которої стогнав під тяжкою роботою, для которої скитався на чужині і заробленую копійку збирав докупи, щоб розбагатіть і назвать Наталку своєю вічно!»

«Щоб пан возний ніколи не попрікнув тебе, що взяв бідну і на тебе іздержався. Прощай! Шануй матір нашу, люби свого судженого, а за мене одправ панахиду».

 

3. Яким вбачає для себе Полтавка майбутнє родинне життя?

( «Жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати один одному»; вона згодна весь вік не знати розкошів, аби весь вік звікувати з коханим).

 

4.Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя?

(Розумна, вільнолюбна, з твердими поглядами на життя, вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде дивитися з презирством, обходитися з неповагою, перетворить її на наймичку, кріпачку. Одруження з возним для Наталки – поневолення, а одруження з Петром – вільність.  )

 

5. Якщо Наталка вірна Петру, то чому вона віддає рушники возному? Чи не суперечить цей вчинок поглядам і характеру її?

(Не маючи звістки 4 роки від Петра, Наталка піддається умовлянням матері, подає рушники возному. Мати постійно плаче, дорікає Наталці, що «Бідність, сльози і перебори твої положать мене у домовину».

 

Уч. І Наталка задля спокою матері вирішила подати возному рушники. Вона і досі любить Петра, але каже неньці:  (зачитати з тексту)

"Я покорюся вашій волі, перенесу своє горе, для спокою матері треба все перенести".

 

 6. Як поводиться Наталка, коли повертається Петро?

(Коли повернувся Петро, вона показала свій справжній характер. Наталка знаходить в собі силу волі порушити обіцянку матері, виступає проти тогочасного звичаю, вважаючи його несправедливим (коли дівчина подала рушники молодому, то не має права відмовитись), не лякається погроз возного і з дивовижною рішучістю бореться за своє і Петра щастя).

7.Чому в боротьбі проти звичаїв свого середовища героїня виявилася переможницею?

(Під тиском матері і  виборного Наталка змушена була відступити від своїх позицій (кохання до Петра), але поява Петра знову надихає її на боротьбу.  Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам Петро відступається, Наталка мусить захищати права не тільки на власне щастя, а й на щастя коханої людини. Вона не складає зброї, рішуче виступає проти тогочасних порядків, проти волі матері, ламає «узаконений порядок»).

 

  « Ні мамо, не можна нелюба любить» 

    Ні мамо, не можна нелюба любить!

    Ні, мамо, не можна нелюба любить,

   Нещасная доля із нелюбом жить.

   Ох тяжко, ох важко з ним річ розмовляти

  Хай лучче буду я ввесь вік дівувати.

  Хіба ти не бачиш, яка я стара?

  Мені в домовину лягати пора.

 Як очі закрию, що буде з тобою?

 Останешся, доню, одна сиротою.

А в світі якеє життя сироті?

  І горе, і нужду терпітимеш ти.

 А дочку пустивши, мовляв, на поталу,

  Стогнать під землею, як горлиця, стану.

— Ой мамо, голубко, не плач, не ридай,

  Готуй рушники й хустинки вишивай.

  Нехай за нелюбом я щастя утрачу,

 Ти будеш весела, одна я заплачу.

 

«Асоціативне гроно»

8. Які риси характеру допомагають їй у боротьбі за своє щастя?

Випишіть  із  ряду  слів  ті, які  асоціюються  у  вас  із  образом  Наталки.

(Здатність  до  сильних  почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість,  нерозважливість, працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов  до розкошів, вразливість, сила  духу, добросердя, любов  до  матері  і  пошана  до  старших, песимізм.

 

 Доведіть, що  Наталці  притаманні  саме  такі  риси.

(Підсумок: підкреслюємо , що дівчина пишається тим, що вона – «чесного роду»; вміє кохати, але притримується думки, що  спокій матері, її  шанування – це святе; заради цього можна  й на самопожертву піти; хоча в душі сподівається: до цього не дійде. Побачивши поряд реальне щастя  з  Петром, Наталка «бунтує» проти несправедливості щодо неї, її кохання й просто людської  гідності.)

 - А що відрізняє Наталку від сучасної жінки? Без чого не може обійтися сучасна жінка?(освіта, професіоналізм, мобільність…)

- Яка сучасна жінка?(працює у будь-якій сфері суспільного життя; мобільна, встигає робити кар’єру; виховує дітей; будує стосунки з чоловіком; допомагає батькам; виконує роль психолога в родині; стильна, стежить за  собою, новинками моди, охайна, доглянута.)

 

- Давайте порівняємо малюнки, які ви намалювали, порівнявши дівчину сучасну і тогочасну. Чи різняться ці образи?І чим?

5. Характеристика образів Петра й Миколи

1.А чим схожі Наталка і Петро?

(Петро, як і Наталка, вірний у коханні, чесний, працьовитий,співчутливий до інших, готовий до самопожертви, але нерішучий і слабохарактерний.)

2.У чому це виявляється?

(Поступається іншому без боротьби).

3.У  п’єсі  є  ще  один  персонаж, який  допомагає  Наталці  та  Петрові  вибороти  щастя. Це – Микола.

 

Робота в групах. Робота  в зошитах.

Зробити  порівняльну  характеристику  цих  героїв. Визначте, будь  ласка, спільні  та  відмінні  риси  Петра  і  Миколи.

 

 

І група

Петро

ІІ група

Спільні  риси

ІІІ група

Микола

 

Коханий  Наталки, працьовитий, добрий, покірний, здатний  на  самопожертву, спокійний, витривалий, розсудливий, ніжний, захоплюється  прекрасним, нерішучий, мова  спокійна, лагідна, насичена  пестливою  лексикою.

 

 

Сироти, бурлаки, цінують  дружбу, розумні, волелюбні, працьовиті, співчутливі, чесні, відверті.

 

Далекий родич Терпилихи, письменний, енергійний, здатний до боротьби, бадьорий, дотепний, життєрадісний, весельчак, співун, оптиміст, винахідник, мова  насичена дотепним народним гумором, прислів’ями, приказками.

Отже, порівняємо всі образи:  Вправа «Кола Вена» ÐšÐ°Ñ€Ñ‚Ð¸Ð½ÐºÐ¸ по запросу кола вена це

 

Що у них спільного? (Всі борються за щастя, хоч кожен його розуміє по-своєму). Це і є основним конфліктом у творі.

- Що відмінного?

(Возний вбачає щастя у достатку, Наталка та Петро – у вірних та світлих почуттях, що їх і об’єднує.)

Уч.

* Який висновок можна зробити? (За своє щастя потрібно боротися)

* Чим же приваблює нас образ Наталки? (честю, добротою, скромністю, відданістю, покірністю батьківській волі, вірністю у коханні,самопожертвою, вмінням  відстояти своє щастя.)

А який зміст ви вкладаєте у поняття «честь»?

 

Складання асоціативного куща

 

 

 

 

 

 

Вчитель. Звернемось до тлумачного словника.

 Честь – розкриває ставлення людини до самої себе і ставлення до неї з боку суспільства, зв’язується з конкретним суспільним становищем людини, родом її діяльності, моральними заслугами. Пам’ятайте: людині честі – всюди честь.

– Що означає вислів «не згубити своєї честі»? Чи потрібно сьогодні говорити про це? (Можливі відповіді учнів: так, питання честі досить важливе в сучасному світі. Про це треба знати і говорити. Бути чесним означає бути порядним, справедливим, розсудливим,  поважати один одного, не принижувати, не кривдити).

Руханка «Щастя по колу» (утворити  на дошці коло зі стікерів зі словами)

 

* Що ж від Наталки є в сучасних україночках?(Врода, співучість, покірність, працьовитість, людяність)

* Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини? (Так, Наталка може бути ідеалом, адже з неї можна брати приклад. Вона шанує матір, старших, працелюбна, скромна, віддана великому коханню, чесна, рішуча, бореться за своє щастя).

Уч.Такі цінності, які ми визначили протягом уроку: почуття гідності, працьовитість, глибокий розум, вірність у коханні, любов до батьків, рішучість у боротьбі за своє щастя, - притаманні сучасним жінкам.

 

 

 

 

 

 

«Поєднати  поняття»

Уч. Всі  герої  твору   надзвичайно  колоритні. І. Котляревський  створює  їх  за  допомогою   різноманітних  художніх  засобів. Поєднайте, будь  ласка, художні  засоби  з  їхніми  визначеннями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А чи важливі художні засоби у творі?

(Усі художні   засоби   є не тільки окрасою твору, вони відіграють важливу роль у характеристиці героїв, підкреслюють їхні  настрої, розкривають душу, вдачу та внутрішній світ персонажа).

У зошити виписати

 

Знайся кінь з конем, а віл з волом.
Нав'язнути в зуби.
Заміж вийти - не дощову годину пересидіти.
На похиле дерево і кози скачуть.
Вже куда не кинь, то клин.
Живемо, як горох при дорозі: хто не схоче, той не скубне.
Лучче синиця в жмені, як журавель в небі. (Возний)

          Пояснити одне прислів`я кожній групі.

         VI. Закріплення  вивченого матеріалу.  Рефлексія

 

1.Складання сенкану

Ви вмієте складати сенкан, тому пропоную Вам скласти сенкан на теми: «Наталка», «Петро», «Микола».

Наталка

Полтавка, українська дівчина

Добра, чесна, працьовита

Кохає і чекає (Петра), любить і пова­жає (матір)

Своє щастя вбачає у коханні

 

Петро                                                                                      

Сирота, парубок                                                                  

 Гарний, працьовитий, великодушний                  

Поневірявся, заробляв, любить,відмовляється (від свого щастя)                                                                             Щастя вбачає у благополуччі близьких

Микола

Сирота, бурлака-наймит                                      Безкорисливий, дотепний, веселий                        Захоплюється, братається, дружить, допомагає            Щастя вбачає у вольності

 

 

2. Метод «Незакінчене  речення»

*На сьогоднішньому уроці я…( навчилась аналізувати риси української дівчини Наталки Полтавки,  порівнювати їх з сучасними українськими дівчатами, а ще з рисами інших персонажів; характеризувати образи Петра і Миколи, порівнювати їх.)

*Мені сподобалося…(аналізувати образ Наталки Полтавки,Петра, Миколи; складати «Асоціативне гроно» тощо)

*Я хотіла б (хотів би)…(бути такою щирою, рішучою, сміливою як Наталка Полтавка; а я таким вірним, хорошим хлопцем як Петро; а я хочу ніколи не падати духом, бути таким веселим  як Микола).

*У героїв п’єси я вчуся…(волелюбності, рішучості,щирості, мужності, чесності, безкорисливості, розуму, порядності, наполегливості.)

 


3. Проведення тестового опитування 
1. Кому з героїв твору належить думка, що Наталці потрібно чоловіка, який «умів би хліб робити і щоб жінку свою з матір’ю годував і зодягав»: 

а) Миколі; б) Петру; в) возному; г) виборному. 

2. Виборний постійно застерігає Наталку від: 

а) лихої слави про неї на селі;

б) того, що вона може умерти сідою панною;

в) необдуманого рішення щодо служби її в церкві;

г) її прагнення зустрітися з Петром.

3. Що, на думку виборного, є од бога гріх, а од людей сором»? 

а) пияцтво; б) крадіжка; в) брехня; г) знущання з бідних. 
4. Пісня, яку виконав виборний, звертаючи увагу на те, що возному необхідно вже одружуватися? 

а) «Ой під вишнею, під черешнею»; б) «У сусіда хата біла»;

в) «Всякому городу нрав і права»; г) «Дід рудий, баба руда».

5. Відмовляючи у залицянні «многим женихам», Наталка підносила їм: 

а) обгорілого глека; б) обтріпану хустку; в) солоного хліба; г) печеної кабаки. 
6. Прислів’я, яке використав возний у власній мові стосовно вірності Полтавки в очікуванні Петра? 

а) «Лучче синиця в жмені, як журавель в небі»;

б) «Лучче живий хорунжий, як мертвий сотник»;

в) «Куди серце летить, туди й око глядить»;

г) «Силою не буть милою».

 

VIІ. Підсумок уроку

Метод «Інтерв`ю»

Уч.  Мої дорогі учні! На уроці ви показали гарне вміння характеризувати героїв твору, критично мислити, працювати в групах. Ми побачили і почули під час обговорення як долає конфлікт у своєму житті Наталка Полтавка. Видно, що герої п’єси вам стали  близькі, ви зрозуміли їхню поведінку, встигли полюбити їх. І в підсумок уроку мені  хотілося б взяти у вас інтерв’ю.

2.«Займи позицію»

Уч. Чи може бути Наталка ідеалом  для сучасної української дівчини?

Хто вважає, що Наталка може бути ідеалом для сучасної дівчини, підніміть руку.

 Чому?Аргументуйте свою думку..

(Так, Наталка може бути ідеалом, адже з неї можна брати приклад.

Вона шанує матір, старших, працелюбна, скромна, віддана великому коханню, чесна, рішуча, бореться за своє щастя).

3. «Мікрофон». Продовжіть речення. 

1. «З усіх героїв п’єси «Наталка Полтавка» Івана Котляревського мені найбільше запам’ятався…., тому що…» 

2. «Для сучасників цей твір може служити…» 

                                                                                                                                                                               VІII. Оцінювання знань учнів

Діти, скажіть, будь ласка, хто сьогодні на вашу думку працював на високому рівні?А хто працював на достатньому рівні? А хто – на  середньому?

 

VIII. Домашнє завдання

 

Високий

Достатній

Середній, початковий

  •                               Творче  завдання:  написати  міні-твір 

      для дівчат «Я вчитимусь у НаНаталки….»

  •                               для хлопців «Чи співпадає мій ідеал дівчини з образом Наталки?»

 

 

Створити презентацію про твір

 

Виконати завд.11. с.117 (письмово)

 

 

 Наш урок, присвячений вивченню п’єси Івана Котляревського «Наталка Полтавка», закінчено. Наталка – гімн великому коханню, і цей образ буде приваблювати ще не одне покоління. Мені хотілося б побажати нашим молодим дівчаткам та юнакам наслідувати це велике чисте кохання.

 

 Вірш - звертання Наталки Полтавки до сучасної молоді 

Живіть з думками про добро,

І вірте у щасливу долю.

Даруйте людям лиш тепло,

Та не згубіть при цьому долю.

Своїх надій не покидайте,

Мрійте, вірте і кохайте.

Любов прийде до вас лиш раз,

То бережіть її всякчас.

Блиск золота, монет, прикрас,

Запалить серце лиш на раз.

І спалить душу, почуття,

Взамін забере все життя.

Любов і вірність прославляйте,

Цноту і скромність величайте

Живіть, надії сподівайтесь,

І мрій своїх ви не цурайтесь.

У кожного своя є мрія,

Своє бажання, свій секрет.

І той його лише долає,

Хто всі зусилля прикладає

 Ви є майбуттям нашої держави, і вам випала щаслива доля продовжити рід український, бути єдиною, неповторною Жінкою, щоб ваш коханий міг вам сказати:

Фрагмент пісня групи "Океан Ельзи" - "Така як ти" ( 20 секунд)

 

Вартість  видів  роботи

 

Вид роботи

Бали

Бали

 

«Мозкова атака»

 

 

 

Метод « Незакінчене речення»

 

 

 

«Асоціативний ланцюжок»

 

 

 

«Рольова гра»

 

 

 

« Асоціативне гроно»

 

 

 

Робота в групах. Робота в зошитах

 

 

 

Вправа « Коло Вена»

 

 

 

Руханка « Щастя по колу»

 

 

 

Доповнення таблиці»

 

 

 

«Поєднати поняття»

 

 

 

Сенкан

 

 

 

Метод « Незакінчене речення

 

 

 

 

doc
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
4355
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку