Мета
навчальна: провести мовностилістичний аналіз оповідання І.Буніна "Красуня", переконатися в тому, що аналіз тексту як мовного цілого дозволяє визначити задум письменника та його позицію, основну ідею твору, відпрацювати вміння виділяти головне в тексті, висловлювати свою думку та аргументувати її.
розвивальна: розвивати в учнів навички аналізу та узагальнення набутих знань, висловлення власних думок і вражень, критичне мислення.
виховна: розширювати світогляд учнів, виховувати почуття доброти, чуйності, шанобливого ставлення до загальнолюдських цінностей.
Урок зарубіжної літератури в 8 класі
Тема: «Ідея поваги й любові до людини. Сімейні цінності в оповіданні І.Буніна «Красуня».
Мета
навчальна: провести мовностилістичний аналіз оповідання, переконатися в тому, що аналіз тексту як мовного цілого дозволяє визначити задум письменника та його позицію, основну ідею твору, відпрацювати вміння виділяти головне в тексті, висловлювати свою думку та аргументувати її.
розвивальна: розвивати в учнів навички аналізу та узагальнення набутих знань, висловлення власних думок і вражень, критичне мислення.
виховна: розширювати світогляд учнів, виховувати почуття доброти, чуйності, шанобливого ставлення до загальнолюдських цінностей.
Обладнання: портрет І.Буніна; мультимедійна презентація до уроку;
напис «СІМ’Я»; текст оповідання, розбитий на 5 частин; тлумачний словник; лід, свічка, картина Леонардо да Вінчі «Джоконда»; доглянута кімнатна рослина; кольорові олівці; схеми «Фішбоун», плейкаст «Краса душі».
Тип уроку: урок позакласного читання.
Епіграф: «В людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки....» (А.Чехов)
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
Звучить музика. Учитель читає слова, взяті як епіграф: «В людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки ....» (А.Чехов).
- Про що йдеться в цих рядках? Дійсно, йдеться про красу. І сьогодні на уроці ми з вами будемо говорити про жіночу красу, аналізуючи невелике оповідання відомого російського письменника, Нобелівського лауреата І.Буніна.
Аналізуючи твір, ми ще раз переконаємось в тому, що уважне спостереження над словом, аналіз мовних засобів дозволяють в повній мірі визначити задум автора, ідею твору.
Завданнями уроку є: відпрацювати вміння читати художній твір «слідом за автором»; визначити задум письменника, основну ідею твору та позицію автора; зрозуміти, що ж важливіше: зовнішня чи внутрішня краса людини.
К. Паустовський так відгукувався про творчість письменника: «Чим більше я читаю Буніна, тим ясніше стає, що він невичерпний». Розповідь «Красуня» – одна з 38 новел циклу «Темні алеї». Наскрізною через весь цикл проходить тема чистої і прекрасної любові. І.Бунін – великий майстер, лауреат Нобелівської премії ... і оповідання з 5 абзаців. Що ж хотів сказати нам письменник в цьому оповіданні-айсбергу, велика частина якого схована під водою? Давайте спробуємо дослідити його підводну частину.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Прийом «Звернення до особистого досвіду учнів»
- Чи бували у вашому житті моменти, коли ви з огидою дивилися на зовні красиву людину? Чому це відбувалося? (Приклади можуть бути і з художньої літератури).
- Складемо асоціативний ряд до слова СІМ’Я (на листочках вивішуємо навколо).
- Які стосунки у родині для вас найстрашніші?
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
- Назва твору завжди щось підказує читачеві. Як ви думаєте, про що цей твір? (Перед учнями текст оповідання, розбитий на 5 смислових частин)
Читаємо 1 частину тексту.
- Ваші припущення, про що розповідь, змінилися?
- З ким із героїв ми знайомимося на початку оповідання?
- Які слова і словосполучення використовує автор для створення портретної характеристики чиновника?
Чиновник – «літній», «мовчазний», «скромний», «худий», «високий», «носив окуляри кольору йоду» (відстороненість від реального світу, страх перед життям, прагнення сховатися від неї, чи не бачити її), «говорив хрипко, зривався в фістулу», «здавався не цікавий в усіх відношеннях».
- Що значить «фістула»? Звернемося до словника. Фістула – в співі дуже високий звук голосу, що вимагає особливої майстерного виконання.
- Який висновок ми можемо зробити про цю людину?
(Пересічна, нічим не примітна, але начебто порядна)
- Що говорить І.Бунін про красуню?
Красуня – «знала собі ціну», «молоденька», «завжди добре одягнена», «дуже уважна і господарська по дому», «погляд мала пильний».
- Який висновок можна зробити?
(Образ красуні поки не зовсім чітко окреслений).
- Як ви гадаєте, що може статися далі?
Читаємо 2 частину тексту.
- Виправдався ваш прогноз?
- Що вас насторожило в поведінці красуні?
- Якими словами автор характеризує хлопчика?
«Семирічний», «живий», «ласкавий» (позитивна, схвальна характеристика).
- Що можна сказати про поведінку батька хлопчика?
Різні характером чиновник і мачуха стають в кінцевому підсумку однаковими в їх відносинах до хлопчика. Подібність: і батько вдав, ніби у нього немає і ніколи не було сина. Чому? Від страху перед нею.
- Як ви думаєте, що станеться далі?
Читаємо 3 частину твору.
- На які слова ви звернули увагу? Чому?
- Як ви думаєте, що буде далі і чому?
Читаємо 4 частина тексту.
- Чому пряма мова є тільки у красуні? (Вона господиня).
- Ваше припущення, чим закінчить автор свою розповідь?
Читаємо 5 частину оповідання.
- Припущення справдилося?
- Назвіть, будь ласка, ключові слова цього абзацу.
( «Кругла самотність» (порівняймо: круглий сирота), «абсолютно самостійне, абсолютно відособлене життя»).
- Зверніть увагу на такі слова: «куточок», «будиночок», «книжечка», «ліжечко». Іменники з якими суфіксами переважають в цьому словесному ряду? (Іменники зі зменшено-пестливими суфіксами).
- Чому автор їх використовує? (Передає своє добре ставлення і жалість до хлопчика).
- Якими словами передає автор «нове» життя хлопчика? (Дитина не бачить радості навколо себе, все, що в нього залишилось – спогад про маму (книжечка, скриня); письменник дає зрозуміти, що світ хлопчика став маленьким, зовсім звузився).
- Чи є в цьому абзаці художня деталь? (Пальма – символ тепла. «Діжка з пальмою» – єдине нагадування про те, що за межами його будинку, його вічної в’язниці, щось цвіте, росте, радує.)
- А який ще сенс в цьому образі? Подивіться на цю рослину (показати доглянуту кімнатну рослина). Як ви думаєте, чому ця рослина таке пишна і здорова? Як можна співвіднести цей образ з долею хлопчика в оповіданні Буніна? (Діти – символ вічного продовження життя, але цей символ легко зламати, знищити, якщо не оточити його турботою і увагою. Дітей часто називають квітами життя. Без уваги і турботи вони, можливо, і виживуть, але навряд чи коли-небудь розквітнуть. В оповіданні І. Буніна показана величезна трагедія хлопчика, від природи живого і ласкавого, що став нікому не потрібним).
- Чому в оповіданні немає імен? (І.Буніну неважливо було конкретизувати героїв, важливо позначити проблему, показати через героїв риси суспільства, для письменника важлива трагедія)
- Чому тоді І.Бунін назвав оповідання саме «Красуня»? Назва оповідання – іронія, адже, як ми вже з’ясували, письменник так назвав жінку, у якої не було душі. Одна жінка зуміла змінити життя двох людей – одного підпорядкувавши собі, другого знищила байдужістю, безсердечністю, байдужістю ... ..ось така вона ... красуня ....
2. Метод «подвійний щоденник»
- Розділимо аркуш на дві частини і запишемо в першу колонку ключове слово до образу, в другу – цитати з твору або власну оцінку.
1. ЧИНОВНИК
2. КРАСУНЯ
3. ХЛОПЧИК
4. ДІМ
5. РОДИНА
3. Створення «кольорограми» образу
- Мачуха виявляє не просто байдужість, а вбивчу байдужість, не помічаючи хлопчика, ніби його й немає зовсім. Гординя, зарозумілість, безсердечність – ось справжня сутність красуні. Чи збігаються наші уявлення про красуню з авторською характеристикою?
За допомогою кольорових олівців створіть «кольорограму» цього образу за допомогою «кляксової» техніки. Які кольори переважають у вашому малюнку?
4. Словесний «експеримент»
Останні рядки тексту змушують стиснутися серце: «Він сам стелить собі ліжечко ввечері і сам старанно прибирає ….. і забирає в коридор в мамину скриню». Мамині речі зберігають спогади про неї, тепло її дбайливих рук, щиру любов. Проведемо експеримент. Перед нами два предмета: лід і запалена свічка, перетворимо їх у словесні образи. Опишемо свої відчуття від кожного в дві колонки. Які образи народилися в вашій уяві? (Палаюча свічка – життя, тепло, світло, любов, турбота, ласка, материнські руки, ніжність. Лід – холод, біль, туга, самотність, байдужість, щось неживе, темне).
V. Закріплення знань, умінь і навичок
Творча робота. Заповнити «ФІШБОУН» – це схема-«скелет риби», де
«ГОЛОВА» – проблема твору (самотність дітей),
«ВЕРХНІ КІСТКИ» – причини (відсутність внутрішньої краси дорослих),
«НИЖНІ КІСТКИ» – факти (зажив самотнім самостійним життям ...),
«ХВІСТ» – висновки, шляхи вирішення проблеми (бути відповідальними за членів родини, берегти сімейні цінності...)
Так про що ж розповідь І.Буніна «Красуня»: про самотність хлопчика, про байдужість дорослих чи про справжню і уявну красу? Повернемося до епіграфа уроку і назви твору. Чи дійсно в людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки? Чи може краса врятувати світ? (Якщо це краса щира, добра, краса душі, а не тільки краса обличчя і тіла. Адже краса буває оманливою). Значить назва оповідання «Красуня» – іронія.
- Що ж таке краса? Краса – це не те, що відразу впадає в очі і «кричить» про себе. Найчастіше це не дуже помітне, тихе і спокійне явище. Треба вміти «вдивлятися» і «вслухатися» в людей. Про це і попереджує нас І.Бунін в своєму творі. У підтвердженні слів подивіться на роботу Леонардо да Вінчі «Джоконда». Жінка з непомітною зовнішністю, з легким смутком в очах, з доброю посмішкою. Вона прекрасна, тому що доброта – необхідна умова краси.
- Ми сьогодні прочитали оповідання «Красуня», занурюючись в текст. І подивіться, скільки нового ми побачили, скільки цікавих відкриттів зробили! Чи можемо ми сказати, що зрозуміли і усвідомили його до кінця? Скористаємось прийомом рефлексії «Вибір»:
VІ. Домашнє завдання
VІІ. Підбиття підсумків уроку
- Хочу завершити наш урок словами І.Буніна: «Як не сумно в цьому незрозумілому світі, він все ж таки прекрасний, і нам все-таки хочеться бути щасливими і любити один одного». Даруйте людям радість, бережіть себе і своїх близьких!
Плейкаст «Краса душі».
http://www.playcast.ru/view/4729406/e1782503b011190051ecbbeda684edb5cfba62b1p
Дякую за урок!