Ідея поваги й любові до людини. Сімейні цінності в оповіданні І.Буніна «Красуня".

Про матеріал

Мета

навчальна: провести мовностилістичний аналіз оповідання І.Буніна "Красуня", переконатися в тому, що аналіз тексту як мовного цілого дозволяє визначити задум письменника та його позицію, основну ідею твору, відпрацювати вміння виділяти головне в тексті, висловлювати свою думку та аргументувати її.

розвивальна: розвивати в учнів навички аналізу та узагальнення набутих знань, висловлення власних думок і вражень, критичне мислення.

виховна: розширювати світогляд учнів, виховувати почуття доброти, чуйності, шанобливого ставлення до загальнолюдських цінностей.

Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури в 8 класі

 

Тема: «Ідея поваги й любові  до людини. Сімейні цінності в оповіданні І.Буніна «Красуня».
Мета

навчальна: провести мовностилістичний аналіз оповідання, переконатися в тому, що аналіз тексту як мовного цілого дозволяє визначити задум письменника та його позицію, основну ідею твору, відпрацювати вміння виділяти головне в тексті, висловлювати свою думку та аргументувати її.

розвивальна: розвивати в учнів навички аналізу та узагальнення набутих знань, висловлення власних думок і вражень, критичне мислення.

виховна: розширювати світогляд учнів, виховувати почуття доброти, чуйності, шанобливого ставлення до загальнолюдських цінностей.

Обладнання: портрет І.Буніна; мультимедійна презентація до уроку;
напис «СІМ’Я»; текст оповідання, розбитий на 5 частин; тлумачний словник; лід, свічка, картина Леонардо да Вінчі «Джоконда»; доглянута кімнатна рослина; кольорові олівці; схеми «Фішбоун», плейкаст «Краса душі».

Тип уроку: урок позакласного читання.

Епіграф:  «В людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки....» (А.Чехов)

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

Звучить музика. Учитель читає слова, взяті як епіграф: «В людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки ....» (А.Чехов).

- Про що йдеться в цих рядках? Дійсно, йдеться про красу. І сьогодні на уроці ми з вами будемо говорити про жіночу красу, аналізуючи невелике оповідання відомого російського письменника, Нобелівського лауреата І.Буніна.

Аналізуючи твір, ми ще раз переконаємось в тому, що уважне спостереження над словом, аналіз мовних засобів дозволяють в повній мірі визначити задум автора, ідею твору. 

Завданнями уроку є: відпрацювати вміння читати художній твір «слідом за автором»; визначити задум письменника, основну ідею твору та позицію автора;  зрозуміти, що ж важливіше: зовнішня чи внутрішня краса людини.

К. Паустовський так відгукувався про творчість письменника: «Чим більше я читаю Буніна, тим ясніше стає, що він невичерпний». Розповідь «Красуня» –  одна з 38 новел циклу «Темні алеї». Наскрізною через весь цикл проходить тема чистої і прекрасної любові. І.Бунін – великий майстер, лауреат  Нобелівської премії ... і оповідання з 5 абзаців. Що ж хотів сказати нам письменник в цьому оповіданні-айсбергу, велика частина якого схована під водою? Давайте спробуємо дослідити його підводну частину.

 

 


ІІІ. Актуалізація опорних знань

 Прийом «Звернення до особистого досвіду учнів»

- Чи бували у вашому житті моменти, коли ви з огидою дивилися на зовні красиву людину? Чому це відбувалося? (Приклади можуть бути і з художньої літератури).
- Складемо асоціативний ряд до слова СІМ’Я (на листочках вивішуємо навколо).

- Які стосунки у родині для вас найстрашніші?

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

  1. Читання «слід за автором», осмислення твору

- Назва твору завжди щось підказує читачеві. Як ви думаєте, про що цей твір?  (Перед учнями текст оповідання, розбитий на 5 смислових частин)
Читаємо 1 частину тексту.

- Ваші припущення, про що розповідь, змінилися?

- З ким із героїв ми знайомимося на початку оповідання?

- Які слова і словосполучення використовує автор для створення портретної характеристики чиновника?

Чиновник – «літній», «мовчазний», «скромний», «худий», «високий», «носив окуляри кольору йоду» (відстороненість від реального світу, страх перед життям, прагнення сховатися від неї, чи не бачити її), «говорив хрипко, зривався в фістулу», «здавався не цікавий в усіх відношеннях».
- Що значить «фістула»? Звернемося до словника. Фістула – в співі дуже високий звук голосу, що вимагає особливої ​​майстерного виконання.

- Який висновок ми можемо зробити про цю людину?

(Пересічна, нічим не примітна, але начебто порядна)

- Що говорить І.Бунін про красуню?

Красуня – «знала собі ціну», «молоденька», «завжди добре одягнена», «дуже уважна і господарська по дому», «погляд мала пильний».

- Який висновок можна зробити?

(Образ красуні поки не зовсім чітко окреслений).

 - Як ви гадаєте, що може статися далі?

Читаємо 2 частину тексту.

- Виправдався ваш прогноз?

- Що вас насторожило в поведінці красуні?

- Якими словами автор характеризує хлопчика?

«Семирічний», «живий», «ласкавий» (позитивна, схвальна характеристика).
- Що можна сказати про поведінку батька хлопчика?

Різні характером чиновник і мачуха стають в кінцевому підсумку однаковими в їх відносинах до хлопчика. Подібність: і батько вдав, ніби у нього немає і ніколи не було сина. Чому? Від страху перед нею.

 - Як ви думаєте, що станеться далі?

Читаємо 3 частину твору.

- На які слова ви звернули увагу? Чому?

- Як ви думаєте, що буде далі і чому?

Читаємо 4 частина тексту.

- Чому пряма мова є тільки у красуні? (Вона господиня).

- Ваше припущення, чим закінчить автор свою розповідь?

Читаємо 5 частину оповідання.

- Припущення справдилося?

- Назвіть, будь ласка, ключові слова цього абзацу.

( «Кругла самотність» (порівняймо: круглий сирота), «абсолютно самостійне, абсолютно відособлене життя»).

- Зверніть увагу на такі слова: «куточок», «будиночок», «книжечка», «ліжечко». Іменники з якими суфіксами переважають в цьому словесному ряду? (Іменники зі зменшено-пестливими суфіксами).

- Чому автор їх використовує? (Передає своє добре ставлення і жалість до хлопчика).
- Якими словами передає автор «нове» життя хлопчика? (Дитина не бачить радості навколо себе, все, що в нього залишилось – спогад про маму (книжечка, скриня); письменник дає зрозуміти, що світ хлопчика став маленьким, зовсім звузився).

- Чи є в цьому абзаці художня деталь? (Пальма – символ тепла. «Діжка з пальмою» – єдине нагадування про те, що за межами його будинку, його вічної в’язниці, щось цвіте, росте, радує.)

- А який ще сенс в цьому образі? Подивіться на цю рослину (показати доглянуту кімнатну рослина). Як ви думаєте, чому ця рослина таке пишна і здорова? Як можна співвіднести цей образ з долею хлопчика в оповіданні Буніна? (Діти – символ вічного продовження життя, але цей символ легко зламати, знищити, якщо не оточити його турботою і увагою. Дітей часто називають квітами життя. Без уваги і турботи вони, можливо, і виживуть, але навряд чи коли-небудь розквітнуть. В оповіданні І. Буніна показана величезна трагедія хлопчика, від природи живого і ласкавого, що став нікому не потрібним).

- Чому в оповіданні немає імен? (І.Буніну неважливо було конкретизувати героїв, важливо позначити проблему, показати через героїв риси суспільства, для письменника важлива трагедія)

- Чому тоді І.Бунін назвав оповідання саме «Красуня»? Назва оповідання – іронія, адже, як ми вже з’ясували, письменник так назвав жінку, у якої не було душі. Одна жінка зуміла змінити життя двох людей – одного підпорядкувавши собі, другого знищила байдужістю, безсердечністю, байдужістю ... ..ось така вона ... красуня ....

    2. Метод «подвійний щоденник»

- Розділимо аркуш  на дві частини і запишемо в першу колонку ключове слово до образу,  в другу – цитати з твору або власну оцінку.

1. ЧИНОВНИК

2. КРАСУНЯ

3. ХЛОПЧИК

4. ДІМ

5. РОДИНА

  3. Створення «кольорограми» образу

- Мачуха виявляє не просто байдужість, а вбивчу байдужість, не помічаючи хлопчика, ніби його й немає зовсім. Гординя, зарозумілість, безсердечність – ось справжня сутність красуні. Чи збігаються наші уявлення про красуню з авторською характеристикою?

За допомогою кольорових олівців створіть «кольорограму» цього образу за допомогою «кляксової» техніки. Які кольори переважають у вашому малюнку?

4. Словесний «експеримент»

Останні рядки тексту змушують стиснутися серце: «Він сам стелить собі ліжечко ввечері і сам старанно прибирає ….. і забирає в коридор в мамину скриню». Мамині речі зберігають спогади про неї, тепло її дбайливих рук, щиру любов. Проведемо експеримент. Перед нами два предмета: лід і запалена свічка, перетворимо їх у словесні образи. Опишемо свої відчуття від кожного  в дві колонки. Які образи народилися в вашій уяві?   (Палаюча свічка – життя, тепло, світло, любов, турбота, ласка, материнські руки, ніжність. Лід – холод, біль, туга, самотність, байдужість, щось неживе,  темне).

V. Закріплення знань, умінь і навичок

  1.  Робота зі схемою «Фішбоун»

Творча робота. Заповнити «ФІШБОУН» – це схема-«скелет риби», де
«ГОЛОВА» –  проблема твору (самотність дітей),
«ВЕРХНІ КІСТКИ» –  причини (відсутність внутрішньої краси дорослих),
«НИЖНІ КІСТКИ» –  факти (зажив самотнім самостійним життям ...),
«ХВІСТ» –  висновки, шляхи вирішення проблеми (бути відповідальними за членів родини, берегти сімейні цінності...)

  1. Захист своїх ФІШБОУН
  2. Робота з епіграфом

Так про що ж розповідь І.Буніна «Красуня»: про самотність хлопчика, про байдужість дорослих чи про справжню і уявну красу? Повернемося до епіграфа уроку і назви твору. Чи дійсно в людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки? Чи може краса врятувати світ? (Якщо це краса щира, добра, краса душі, а не тільки краса обличчя і тіла. Адже краса буває оманливою). Значить назва оповідання «Красуня» – іронія.

- Що ж таке краса? Краса – це не те, що відразу впадає в очі і «кричить» про себе. Найчастіше це не дуже помітне, тихе і спокійне явище. Треба вміти «вдивлятися» і  «вслухатися» в людей. Про це і попереджує нас І.Бунін в своєму творі. У підтвердженні слів подивіться на роботу Леонардо да Вінчі «Джоконда». Жінка з непомітною зовнішністю, з легким смутком в очах, з доброю посмішкою. Вона прекрасна, тому що доброта – необхідна умова краси.

  1. Рефлексія «Вибір»

- Ми сьогодні прочитали оповідання «Красуня», занурюючись в текст. І подивіться, скільки нового ми побачили, скільки цікавих відкриттів зробили! Чи можемо ми сказати, що зрозуміли і усвідомили його до кінця? Скористаємось прийомом рефлексії «Вибір»:

  1. Для мене урок був цікавим __________________нудним.
  2. Я слухав інших уважно ______________________неуважно.
  3. Я брав участь в обговоренні оповідання часто_____________ інколи.
  4. На уроці я дізнався цікавого багато _____________________ мало.
  5. Результатами своєї діяльності на уроці я задоволений(а) _______ не задоволений(а).

VІ. Домашнє завдання

  1. Сучасні психологи використовують спеціальне завдання, що допомагає в подібних ситуаціях. Це складання двох списків: негатив і позитив. Допоможіть герою оповідання «Красуня». Запропонуйте, «витягніть» з даної ситуації, як можна більше позитиву. (Наприклад, хлопчик рано навчитися бути самостійним і т.п.)
  2. Лист-попередження (батькам хлопчика) про можливу відплату.

VІІ. Підбиття підсумків уроку

- Хочу завершити наш урок словами І.Буніна: «Як не сумно в цьому незрозумілому світі, він все ж таки прекрасний, і нам все-таки хочеться бути щасливими і любити один одного». Даруйте людям радість, бережіть себе і своїх близьких!

Плейкаст «Краса душі».

http://www.playcast.ru/view/4729406/e1782503b011190051ecbbeda684edb5cfba62b1p

Дякую за урок!






 

 



 




 

 




 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Дранчак Мария
    Дякую за чудовий матеріал до уроку
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Подвич Марина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Зарубіжна література (підручник для ЗНЗ з поглибленим вивченням філології) 8 клас (Богосвятська А.-М. І., Ковальова Л.Л.)
Додано
27 березня 2018
Переглядів
7656
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку