5 клас
Тема: Ідея радості життя і відкриття світу у романі Е. Портер «Полліанна»
Мета: формування предметних компетентостей: продовжити знайомство зі світовим бестселером Е. Портер; сприяти розумінню учнями глибини закладеної у творі ідеї; поглиблювати вміння характеризувати образи літературних героїв, порівнювати їх; розвивати усне зв′язне мовлення; виховувати оптимістичне світобачення, пошану до загальнолюдських цінностей.
Формування ключових компетентностей: уміння вчитися; розвивати навички роботи в колективі; висловлення своєї точки зору.
Обладнання: презентація,уривки фільму «Полліанна»(2003 р. Великобританія) таблиці, картки, схеми.
Тип уроку: формування та вдосконалення умінь і навичок.
Епіграф: Зерно доброго слова проростає в серці.
Дж. Свіфт
Найголовнішого очима не побачиш, добре бачить лише серце … Антуан де Сент-Екзюпері
Хід уроку
І. Фаза актуалізації.
Добра людина – криниця, наповнена золотом!
Добре серце – диво-квітка в саду життя!
Добре слово – ключ, яким відкривають серце!
Нехай саме серце – велике, добре і порядне – стане ключем до початку нашої роботи.
Відповідь: радість.
ІІ. Фаза усвідомлення змісту і побудови знань.
Щоб згадати героїв твору ми проведемо гру «Маска».
(Учні розповідають про героя від його імені, а решта відгадують хто це)
Герої твору навчили нас боротися з труднощами, шукати привід для радості. Кожна людина хоче мати гарну сім′ю, хоче, щоб її любили, піклувалися нею. Своїм прикладом герої твору показали, що світ дітей і дорослих дуже тісно переплітаються.
На минулому уроці ми проводили з вами дослідження: «Які зміни сталися в житті героїв твору з появою в місті Полліанни? Тепер ми все систематизуємо з допомогою таблиці «дівчинка – радість». Діти по черзі прикріплюють на таблицю картки з написами змін.
Очікувані відповіді:
Висновок (учні записують в зошит)
Полліанна стала для жителів міста путівником, рятівником, ангелом, який розбудив у них позитивне, навчив бачити хороше абсолютно в усьому. Вона навчила їх радіти життю!
Отже, наша героїня пробуджує жителів міста – і вони стають добрішими, турботливішими, лагіднішими, оптимістичними.
Життя людини – не тільки радість і свято, а і проблеми.
Вірити, що наші рідні на небесах живуть доти, доки ми їх пам′ятаємо. Каліцтво. Не працюють ноги – працюй руками. Будь корисним людям.
Полліанна дарує усім жителям міста тепло свого маленького сердечка. Її називають благословенною дитиною, янголятком. Змінюються наші герої – вони просто навчилися радіти життю і бути корисними людям. Отже, щастя – коли ти даруєш радість іншим.
Сьогодні наша фізкультхвилинка також про добро і радість життя.
ІІІ. Фаза консолідації (рефлексії)
Знайди пару і з′єднай (ім′я героя – рід діяльності)
Полліанна кухарка
Тітка Поллі хвора жінка
Тімоті господиня садиби
Том хлопчик-сирота
Містер Пендлтон водій
Міссіс Сноу садівник
Джим Боб весела дівчинка
Чилтон лікар священник
Пол Форд одинокий багатій
(Діти будують на дошці гроно: радість, сонце, усмішка, гра, дружба, добро)
Полліанна
Мудра і весела
Живе, радіє та допомагає
Усім у радість грати
Оптиміст!
Героїня роману Е. Портер допомагає усім, підтримує в тяжкі хвилини життя.
( у кожного учня на парті «Лист Полліанни»)
Кожен із нас чогось навчився у цієї маленької дівчинки, давайте про це напишемо на «аркушах радісних відкриттів».Учні заповнюють картки «Я навчився у Полліанни…»
Ми познайомилися з правилами гри в радість – користуйся ними, нехай вони допоможуть бути щасливими в житті, адже життя…
Життя – це не просто дивна казка,
В яку приходимо лиш раз.
Тут для людей любов і ласка,
І світло сонечка для нас..
Життя складне, але чудове,
Ми робимо в нім відкриття.
Й завжди йдемо у невідоме,
Тим цікавіше нам буття…
Життя складне, але цікаве.
Його не взнаєш до пуття.
Буває радісне й лукаве…
Але… Спасибі за життя!
Дякую вам за радість спілкування на уроці. Я дарую вам ось ці яскраві сердечка. На них «золоті слова» про добро, про життя, його сенс. Читайте і не забувайте творити добро на Землі і бути щасливими.
( 1771-1832)
Роман «Айвенго»
Англія XII ст.
1194р. 1819р.
Нормани
Саксонці