6клас
Тема. Ідейно-художній аналіз поетичного твору М.Вороного «Євшан-зілля»
Мета: ознайомити учнів з алгоритмом аналізу поетичного твору; вчити правильно аналізувати ліричний твір; з’ясувати його ідейно-тематичне спрямування;
розвивати вміння і навички виразного читання,логічне мислення, вміння співставляти, узагальнювати;
виховувати почуття любові до поетичного слова, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: розвиток комунікативних вмінь і навичок
Методи навчання: фронтальна бесіда, самостійна робота, робота з текстом, активний метод навчання — робота в малих групах, інтерактивний метод — «Мікрофон».
Форми роботи: фронтальна, групова, робота в парах, індивідуальна
Обладнання: підручники, роздавальний матеріал, мультимедійна презентація «Ідейно-художній аналіз поетичного твору».
Епіграф:
Троянди, як відомо, запашні.
На смак приємні груші соковиті.
Важливіший за них людині хліб.
А в творі найцінніше буде — глиб.
Михайло Доленго
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Організаційний момент
2. Повідомлення теми, мети й завдань
Слово вчителя
Щоб мати позитивний результат праці на сьогоднішньому уроці ми повинні
ЗНАТИ: алгоритм аналізу поетичного твору; як правильно аналізувати ліричний твір; ідейно-тематичне спрямування вірша;
УМІТИ: виразно читати , логічно мислити, пам'ятати , уміти співставляти, узагальнювати, проникати у зміст тексту;
ЦІНУВАТИ: значення поетичного слова, результативність своєї праці, любов до рідного краю, людей.
ІІ. Оголошення епіграфа уроку і робота з ним.
1.Слово вчителя. Видатний педагог В. О. Сухомлинський стверджував: «Хто відчуває красу слова і може словом передати найтонші відтінки людських думок і почуттів, той піднімається на сходинку справжньої культури.» Ліна Костенко Писала: «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі».
2. Лексична робота
Пояснити лексичне значення слова глиб
Пояснити вислів добро твориться ні за так.
Підкреслити слова, вжиті в переносному значенні.
Визначити тему та головну думку поезії.
Передати враження від поезії.
3.Вправа «Мікрофон».
- Яке значення у вашому житті мають вірші?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Визначення сюжету твору.
Експозиція: пророкування, суть якого буде розкриватися у творі. Критика тих, хто край свій рідний «...зацурали, занедбали...».
Зав'язка: ханський син потрапив з ясиром до князя Володимира; бажання половецького хана за допомогою гудця повернути єдину дитину на Батьківщину.
Кульмінація: хлопець згадав рідний край за допомогою євшан-зілля.
Розв'язка: роздуми автора над складною долею українського народу, який потрапив у полон до хана і не має вже шляху вороття додому.
2.Повторення відомостей з теорії літератури.
Ліро-епічний твір — твір, що поєднує в собі ознаки лірики й епосу. Такі твори мають розгорнутий сюжет (від епосу), написані у формі віршів, з великою кількістю виражених почуттів (від лірики): дума, поема, байка, балада.(Слайд №3)
Поема — ліро-епічний оповідний твір, у якому змальовується характер, визначні події в житті людей; зображення подій супроводжується авторськими ліричними відступами і роздумами; великий віршований твір з оповідним чи ліричним сюжетом. .(Слайд №4)
3. Лексична робота.
Визначити лексичне значення слова «євшан-зілля». (Слайд №5)
Слово "євшан" за походженням тюркське. У тлумачному словнику воно має кілька значень.
1 значення. Євшан-зілля /полин/ - символ пам'яті; рідної землі, Батьківщини; своєрідний пароль українців.
2 значення. Євшан-зілля /полин/ - степова запашна рослина з червоним або пурпуровим цвітом.
IV. Сприймання, засвоєння та осмислення учнями нових знань
1. Надання необхідної інформації
Ідейно-художній аналіз поетичного твору
Схема аналізу ліричного твору
1.Автор, його місце в літературі.
2.Історія написання, збірка, до якої ввійшла поезія. Які життєві обставини дали імпульс для написання твору (якщо відомо). (Слайд №6)
3. Назва твору (алегорична, метафорична, символічна, сюжетна, образна (чи ні), інтригуюча (чи ні) і т.ін.
(Слайд №7)
4. Рід літератури :
- епос,
- лірика,
- драма,
- ліро-епос.
(Які твори вивчали цього роду) .(Слайд №8)
5. Вид ліричного твору( громадянська, філософська, пейзажна, інтимна лірика). (Які твори вивчали цього виду ліричного твору) (Слайд №9)
6. Жанр твору.( Які твори вивчали цього жанру) (Слайд №10)
7.Тема. (Слайд №11)
8. Ідея (основний мотив):
- ностальгія,
- розлука,
- захоплення,
- возвеличення,
- засудження…(Слайд №12)
9. Основна думка(Слайд №13)
10. Композиція (якщо є). Сюжетні лінії (якщо є).
11. Образи, символи (якщо є) твору.
12. Настрій (мінор, мажор). (Слайд №14)
13. Характеристика ліричного героя
- людина, яка залюблена у природу…
- людина, яка переживає за…
- людина, яка захоплюється…
- людина, яка вболіває за…
- людина, яка сумує за… (Слайд №15)
14. Художні засоби, їх роль(Слайд №16)
15. Рядки, що стали крилатими
16. Форма (монолог, діалог…), види строф, римування , розмір. (Слайд
№17)
17. Враження від прочитаного ( вірш спонукав задуматися…)(Слайд №18)
Його актуальність на сьогодні. Ваші роздуми та почуття, навіяні поезією.
18. Поетичні паралелі ( хто з письменників звертався до цієї теми)
(Слайд №19)
19. Доля поезії (якщо відомо): (Слайд №20)
- стала народною,
- покладена на музику,
- створено інші твори
2. Виразне вибіркове читання твору.
3. Робота в парах . Визначити історію написання твору, вказати автора та його місце в літературі.
Історія написання «Євшан-зілля».
Доля України, проблема історичної пам'яті її народу турбувала поета повсякчас, у 1895 році пін написав прекрасну зворушливу поему «Євшан-зілля». Цей твір — авторська інтерпретація дуже давньої легенди, про яку
М. Вороний дізнався з Іпатського літопису.
Автор її не просто переповідає, а переосмислює поему в науку своїм сучасникам, які зневажливо ставилися до рідного краю. Поема переносить нас у часи існування Київської Русі, під час князювання Володимира Мономаха.
4. Робота в групах.
1-ша група. З’ясувати, яка назва твору (алегорична, метафорична, символічна, сюжетна, образна (чи ні), інтригуюча (чи ні) і т.ін.
2-га група . Визначити рід літератури . Які твори цього роду вивчали на уроках української літератури?
3-тя група. Визначити вид ліричного твору. Які твори вивчали цього виду ліричного твору?
4-та група. Визначити жанр твору. Які твори цього жанру вивчали на уроках української літератури?
5. Колективна робота. Ідейно-художній аналіз твору.
Тема: зображення перебування у Володимира Мономаха ханського
сина , який потрапив до Русі разом з ясиром; повернення хлопця на
Батьківщину за допомогою євшан-зілля.
Ідея: возвеличення любові до рідного краю, його безмежних просторів, природи, народу; засудження тих, хто занедбав свою країну і відцурався
від неї.
Основна думка:
1) щастя можна знайти тільки на рідній землі;
2) «...хто матір забуває, того бог карає, того діти цураються, в хату не пускають».
6. Робота з підручником.
Характеристика ліричного героя за питаннями.
- Про які часи говориться в поемі?
- Як ставиться князь до хлопця?
- Чому хлопець забув рідний край?
- Чи можна осуджувати хлопця? Чому?
- За яких умов хлопець прийняв судця?
- Чи любить свій край хлопець?
7. Самостійна робота.
Виписати художні засоби, визначити їх роль
І-варіант – епітети.
2-варіант – метафори.
3-варіант – порівняння, риторичні окличні, питальні речення
4-варіан - рядки, що стали крилатими.
8. Колективна робота.
Визначити форму , види строф, римування .
9. Вправа «Мікрофон»
Враження від прочитаного ( вірш спонукав задуматися…)
10. Випереджуючі завдання .
Поетичні паралелі ( хто з письменників звертався до цієї теми).
У творі В.Малика «Фірман султана» ( програмовий твір , вивчається у
7 класі) один з героїв (Ненко) також маленьким був забраний у полон до татар. Мати хотіла його побачити перед смертю. Його силою привезли до рідних, і тільки тоді, коли він зустрівся з матір’ю, він поклявся не вбивати близьких йому людей.
Усім відома українська полонянка Настя Лісовська прожила своє життя у турецькій неволі. Вона часто згадувала Україну, тому що її полонили дорослою і вона добре пам’ятала своїх рідних.
Доля поезії:(- стала народною,- покладена на музику,- створено інші жанри).
V. Підсумок уроку
Слово вчителя
У кожного є клаптик землі, де він народився.
У кожного є зірка, яка благословила його у дорогу,
У кожного є дерево роду, яке своїм корінням дістає
Найглибших джерел і напуває його соками.
У кожного є слово, від якого почався він як людина…
Але не кожен має мужність і розум
На все життя зберегти у собі відчуття свого клаптика землі,
Висоту і незайманість своєї зірки, гордість свого дерева роду,
Яке зробило його людиною…
… І без якого немає і не буде йому вірної дороги у житті.
VІ. Домашнє завдання