Ігри на розвиток мовленнєвої та розумової діяльності учнів молодшого шкільного віку

Про матеріал
1. КРОКИ У ведучого м'яч. Діти шикуються в одну довгу лінію на певній відстані від дорослого, і кожний задумує слово на задану тему, наприклад дерево. Ведучий кидає м'яч одному з гравців, гравець ловить м'яч і по складах вимовляє своє слово, роблячи на кожен склад один крок. Завдання гравця –якнайшвидше (останнім) дістатися до ведучого, тобто придумати найдовші (найкоротші) слова. Тему гри можна довільно змінювати.
Перегляд файлу

Ігри на розвиток мовленнєвої та розумової діяльності учнів молодшого шкільного віку

 

1.  КРОКИ

У ведучого м'яч. Діти шикуються в одну довгу лінію на певній відстані від дорослого, і кожний задумує слово на задану тему, наприклад дерево. Ведучий кидає м'яч одному з гравців, гравець ловить м'яч і по складах вимовляє своє слово, роблячи на кожен склад один крок. Завдання гравця –якнайшвидше (останнім) дістатися до ведучого, тобто придумати найдовші (найкоротші) слова.

Тему гри можна довільно змінювати.

 

2.  ЗАКІНЧИ СЛОВО

Учитель кидає дитині м'яч і вимовляє перший склад слова (першу літеру), а учень, упіймавши м'яч, повинен закінчити слово й кинути м'яч учителю. Наприклад, склад «ма»: малий, мак, машина, масло, ...

 

3.  НОВЕ ЗАСТОСУВАННЯ

Придумайте не менш як п'ять нових способів застосування для таких зна йомих предметів, як ножиці, лампа, відро, іграшка та ін.

Наприклад, пенал – футляр для окулярів; м’яка іграшка – подушка; пляшка – годівничка для птахів.

 

4.  СВЯТКОВА ЛИСТІВКА

До свята ввічливі люди надсилають одне одному листівки із привітаннями. При цьому вони завжди звертають увагу на малюнок листівки та слова вітання. Уявіть, що в одному місті вирішили святкувати одразу кілька нових свят: День пустощів, День посмішок, День добра тощо.

Допоможіть мешканцям міста, намалюйте листівки й привітайте одне одного з цими святами.

 

5.  ХТО БІЛЬШЕ СТВОРИТЬ РИМ

Вчитель підбирає декілька предметних картинок і просить дітей знайти риму до зображених на них предметів. Наприклад:

Квітки – дітки

Сонечко – гіллячко

Олівець – прапорець

Машинка – картинка

Хлопчик – мізинчик

 

6.  ЗГАДАЙ

Дітям пропонується до 10 предметів, які вони уважно розглядають. Слід зазда легідь попередити їх про те, що про ці предмети будуть поставлені запитання (якого кольору, з чого зроблено, як використовуються та ін.). Діти мають відповісти на будь-які запитання, що стосуються наданих їм предметів.

 

7.  ЗАБУТИЙ ПРЕДМЕТ

Учитель кладе перед дитиною на стіл малюнки із зображенням якихось пред метів (від 3 до 20) й у розбивку називає їх, «забувши» згадати про один з них. Дитина повинна сказати, що саме забули» назвати.

Подібно до цього можна попросити дитину відновити ряд із 5-7 слів, не пов'язаних між собою за змістом. Другого разу ряд читається не повністю, одне зі слів опускається. Дитина повинна відновити пропущене слово (а надалі і його місце в ряду).

 

8.  ВІДТВОРЕННЯ      

Учням називають предмет чи явище і пропонують охарактеризувати його. Наприклад, кішка – м'яка, пухнаста, із пазурами, вусата. Загальна кількість слів, що пропонуються вперше – не більш як 10, у подальшому їх кількість поступово зростає до 20. Після того як кожне з них отримає пояснення, дитині пропонують згадати або намалювати все те, що назвав учитель.

 

9.  ЛАНЦЮЖОК СЛІВ

Учням пропонується якась тема, за якою вони мають підбирати слова. Учитель та учень по черзі називають слова. Учитель промовляє слово, дитина повторює перше слово і від себе додає ще одне. Далі повторюються вже два попередні слова й додається ще одне. Той, хто не зуміє повторити всі слова або переплутає їх по рядок, програє.

Для кращого запам'ятовування слів можна попросити дитину зобразити слова, що пропонуються для запам'ятовування.

 

10. «ВИГЛЯНУЛО СОНЕЧКО»

Вправа полягає в тому, щоб підібрати певну кількість означень для іменника.
Кожний з учасників повторює попередній ряд, додаючи наприкінці своє означен ня. Наприклад:

Виглянуло вранішнє сонечко

Виглянуло вранішнє яскраве сонечко

Виглянуло вранішнє яскраве сонечко з промінчиками...

 

Можуть бути використані різні варіанти, наприклад: Бабуся спекла пиріг. Це був ... Бабуся складає у свою валізу ....   

 

11. НЕСКІНЧЕННЕ РЕЧЕННЯ

Вчитель називає якесь слово, а потім кожний із гравців по черзі додає до нього своє слово, повторюючи все попереднє повністю. При розростанні речення слова можуть стояти в різних його позиціях (на початку, у кінці, усередині), але додавати їх слід з урахуванням змісту. Наприклад, вихідне слово сонце: світить сонце; яскраво світить сонце; на небі яскраво світить весняне сонце .... 

12. МАЛЮНКОВЕ ПИСЬМО

Колись люди не знали літер. Заміть літер та слів вони малювали малюнки. Спробуйте, подібно до стародавніх людей, «написати» за допомогою малюнків короткого листа вашому другу:

Мені купили новий портфель.

Я люблю морозиво.

Передайте свого листа другові й перевірте, чи зможе він його прочитати. 

13. ДОТОРКНИСЯ ДО ...

Дитині пропонується якомога швидше знайти й доторкнутися до всіх синіх (високих, гладких, тих, що починаються на літеру «к» і т. ін.) предметів. 

14. Я ЗНАЮ...

Зі словами: «Я знаю п'ять імен дівчаток ...» (назв міст, тварин і т. ін.), дитина підкидає м'яч і до кожного кидка додає слово. 

15. ЗАГАЛЬНЕ РЕЧЕННЯ

Гра навчить будувати логічно завершене речення, познайомить із простими та складними реченнями.

Вчитель пропонує усім разом скласти цікаве красиве речення. Умова: він починає речення, промовляючи 2 перші слова, а діти додають по одному слову так, щоб вийшло логічно завершене речення. Якщо хтось із гравців відчув, що речення склалося, закінчилося, він каже: «Стій!»

Завдання учителя - правильно розпочати речення. Наприклад, На лісовій галявині... і т. ін. 

 16. ЯКБИ...        

Гра навчить уміння будувати логічно завершене речення, перевтілюватися, ставши на точку зору іншого.

Вчитель пропонує дітям закінчити речення, яке він почав. Воно будується за такою схемою: Якби я був кимсь (чимось), то я б ..., тому що (щоб) .... Наприклад:

Якби я був вітерцем, то я б ..., тому що ... .

Якби я був олівцем, то я б ..., тому що ... .

 

17. ПТАХ - ЗВІР - РИБА
        Вчитель у випадковому порядку пропонує дитині запитання. Дитина у відповідь повинна згадати представника того чи іншого виду. Повторюватися не можна.
        Приклад: птах — горобець, риба — сом, звір – олень, комаха – метелик і т. д. 

18. ЦІКАВИЙ

Діти створюють коло. Той, що водить, називає літеру, з якої мають починатися відповіді. Потім він звертається до кожного й ставить короткі запитання: «Хто?», «Куди?», «Коли?», «Навіщо?» і т. ін. Завдання гравців - одразу ж відповідати.

Переможцем стає учасник, який назвав останнє слово.       

19. ДОБРЕ - ПОГАНО

Вчитель знайомить дітей з якимось явищем (предметом, поняттям, образом), наприклад пасок (ремінь), і просить відповісти на запитання: «Що хорошого в паску?»

Діти висловлюють свою думку. Потім ведучий запитує: «А що поганого в паску?»

У цій грі можна використовувати й спільні образи (явища, поняття, предмети). Наприклад: що хороше у хворобі? а що погане? і т. ін.

20. СЛОВО-КАЗКА     

Гра допоможе у розвитку образного мислення, творчої уяви, збагатить словниковий запас.

Вчитель пише на дошці слово, за допомогою якого потрібно створити казочку. Слово пишеться вертикально і «розшифровується», наприклад:

Ш – шість

К – котик

О – око

Л – любить

А – апетит

На основі цих придуманих слів діти мають скласти казку. 

  21. БУВАЄ - НЕ БУВАЄ

 Гра сприяє розширенню словникового запасу, формуванню уміння аналізувати інфор мацію, розвиткові уважності й довільності.

Вчитель промовляє речення. Якщо твердження правдиве (таке буває), діти плещуть у долоні, якщо ні - тупотять ногами.

Діти грають м’ячем. Вітер зве дівчинку. На березі спіють яблука. Ножицями чистять картоплю. Сонце спить у ліжку.     

 22. НАВІЩО Й ЧОМУ?

Гра розвиває логічне мислення дитини.

Вчитель ставить запитання, а дитина повинна на нього логічно відповісти. Запитання мають бути трьох видів:

1) на припущення, вгадування, домислювання;

2) на з'ясування причини або смислу подій;     

3) на прийняття рішення та планування власних дій.

 Запитання першого типу:

- Як ти вважаєш, для чого мама ходить на роботу?   

- ... для чого нам потрібні книги?

-... для чого людина спить?   

-... навіщо нам потрібен телефон?

Запитання другого типу:                                         

- Чому вода у холодильнику замерзає?

- Чому предмети падають униз, а не вгору?

 Запитання третього типу:  

- Як довідатися, котра година.

- Катруся пішла гуляти й заблукала. Що робити? Що треба знати, щоб ніколи більше не загубитися?

       23. СКРИНЬКА З КАЗКАМИ

Гра розвиває вміння використовувати замісники.

Приготуйте скриньку з кольоровими геометричними фігурами й запропонуйте дитині скласти разом з вами казку. Той, хто починає, витягує зі скриньки перший предмет. Тепер слід придумати, ким він буде у казці (людина, тварина, предмет тощо). Наприклад, червоне коло може стати яблуком. Далі витягує фігурку другий гравець і придумує своє речення, продовжуючи казку. І так далі. Бажано, щоб фігурок було не більше 5-6. 

        24. ВЕСЕЛІ КАРТИНКИ

Для організації гри необхідна підбірка листівок, ілюстрацій або малюнків (не менше 20 штук) як предметного, так і сюжетного змісту. Картинки викладаються одна за одною (по одній) хаотично, але при цьому зміст кожної наступної картинки стараються пов'язати з попередньою, щоб вийшло оповідання, казка або історія. Після того як твір буде закінчено, картинки збирають й перемішують. Завдання дітей - послідовно і якомога точніше поновити вже існуючий твір у повному обсязі за цими картинками.

 

doc
Додано
7 травня 2019
Переглядів
985
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку