Ігри на уроках української мови

Про матеріал
Дидактична гра - це один із найефективніших методів навчання в школі, особливо це цікаво учням початкових класів. Діти вивчають навчальний матеріал через гру, тим самим відпочиваючи від нудних занять.
Перегляд файлу

Ігри на уроках української мови

 

 

Гра «Заверши речення»

Дітям пропонують переписати речення і доповнити їх словом із протилежним значенням.

 

- У лісі ростуть дерева товсті й... 

- Річки бувають глибокі й....

- Улітку дні довгі, а взимку.... 

- Діти оцінюють свою роботу, враховуючи каліграфію.

 

 

 Гра «Склади речення»

На дошці написано частини речень. Школярі читають спочатку ліву, а потім праву частини, з’ясовують, як доповнити ліву частину, щоб вийшло речення.

 

 

Гра «Утвори слово»

Від поданих слів утворіть нові слова з апострофом.

Дерево — дерев'яний;

солома —...;

трава —...;

горобець — гороб’ята;

голуб —...;

ластівка — ....

 

 

 Гра «Віднови слово»

На дошці написані слова з пропущеними літерами:

 

лос_, пен_, тін_, пал_то, пал_ма.

 

Записати в зошит відновлені слова.

 

 Гра  «Засели будиночки — роди»

Для цієї гри виготовляються 3 будиночки з прорізами: чоловічий рід, жіночий рід і середній рід. Клас поділяється на 3 команди (3 ряди). Кожна команда отримує свій будиночок — рід. На столі у вчителя картки із надрукованими словами. Будиночки прикріплені до дошки. Учні по черзі підходять до столу, вибирають картку зі словом і заселяють у будиночок. Перемагає той ряд, який швидше заселить свій будиночок.

 

Слова: картина, кінь, село, дівчинка, море, хлопчик, поле, небо, книга, дім.

  1. Гра “Знайдіть зайве слово”

Проведення гри

Давайте спробуємо згрупувати,поєднати, а потім записати слова. Це можуть бути антоніми,синоніми,омоніми, різноманітні орфограми, слова за будовою, самостійні та службові частини мови, різного типу словосполучення, різні за будовою речення тощо .

Завдання для гри можуть пропонуватися на картках, на дошці,на мультимедійній дошці або в усній формі. Але із запропонованого ряду завдань треба знайти, підкреслити,зафарбувати, викреслити або прибрати зайве слово, словосполучення, речення тощо та пояснити,чому.

Наприклад

Ходити, чимчикувати, жувати, швендяти, плентатись, пертися.

Золота осінь, міцних знань, йти в школу, смачна страва, сильний вітер.

  1. Гра “Мозаїка”

Проведення гри

Скласти мозаїку із складів, об’єднуючи їх у слова ;із слів, об’єднуючи їх у речення; із речень, утворюючи різного виду тексти ( оповідання, казки, есе тощо) .

Цей вид гри можна використовувати і під час вивчення частин мови, використовуючи ту чи іншу частину мови в ігрових ситуаціях.

Цю гру досить легко проводити і при вивченні різних видів орфограм, нанизуючи їх до того чи іншого слова.

Наприклад

Во -, ма-, ріл-, бар-, -да, -ту-, -ля, -нок, -ві-, мо-, жит-, -ре, -тя,-ся.

Осінь, справжня, наступила, ось.

Люблю, я, працювати, дуже, городі, на.

  1. Гра «Складалочка»

Проведення гри

Називаються слова,а учні усно або письмово повинні підібрати слово на певну орфограму: написання префіксів роз-,без-, через-; з-,с-; пре-, при-, прі-; написання частки не– з різними частинами мови; написання прислівників, тобто різних частин мови. Можна скласти із слів -речення, з простих речень-

складне речення( тобто складати за певними завданнями).

Наприклад

Смачно- пре-смачно, глибокий-не -глибокий, тихо-тихо-тихо, казати-сказати, хмарно-без-хмарно, казати-роз-казати.

  1. Гра «Виправ помилку» 

Проведення гри

На дошці, на мультимедійній дошці, на картках записані слова, речення або текст ( вони написані з помилками), їх необхідно списати, а, можливо,

розподілити за певними завданнями, виправивши помилки і пояснивши їх( можна назвати і правило).

Ця гра може проводитись і в усній формі.

Наприклад

Присмачний, шістнадцять, прирва, пів-яблука, пів’дня, пребігти.
Наступила золота осінь та надворі похолодало.

Жити Вітчизні служити.

Леся Українка говорила Слово моя головна зброя.

 

 

  1. Гра “Знавці”

Проведення гри

Учнів класу можна поділити на декілька команд. Учитель розміщує на парті картки з питаннями ( або на мультимедійній дошці). Представники команд обирають картки із запитаннями, а після обдумування членами команд даються відповіді на запитання. Перемагає та команда, яка дає найбільше правильних відповідей.

Наприклад

Яка частина мови називається іменником?

Як пишеться частка не – з дієсловами?

Назвати винятки з правила спрощення в групах приголосних.

  1. Гра ” Подумай, не спіши”

Проведення гри

Для цієї гри можливо обрати і цікавих персонажів, і малюнки, і квіти, і казкових героїв, щоб вони нам допомагали міняти слово, додаючи або віднімаючи якусь одну букву,маючи на меті утворення нового слова.

До такої гри можна підходити творчо, допомагати можуть і учні ; вона може бути проведено усно, але краще письмово, так можна оцінити більше учнів.

Наприклад

Ворон-ворона, полка-палка, коза-козак, доза-коза, сон-соня.

  1. Гра “Мікрофон”

Проведення гри

Учні використовують уявний мікрофон і намагаються закінчити речення, які були запропоновані вчителем ( може бути правило, може бути творча робота).

Наприклад

Іменник – це самостійна частина мови…

Префікси роз-, без- пишуться…

Префікс с- пишеться…

  1. Гра “Інтерв’ю”

Проведення гри

Учні класу об’єднуються в пари. Розподіляються ролі: “кореспондент” і “респондент”, «учитель» і « учень» тощо. “Кореспондент” чи « учитель» складає по чотири запитання за темою уроку, а”респондент” чи « учень» відповідають на них. Потім учні міняються ролями. Оцінюються відповіді однокласників.

Наприклад

 Яка частина мови називається іменником ?

 Як пишеться частка не- з іменниками ?

 Які іменники відносяться до III відміни ?

 Які речення називаються односкладними ?

 

  1. Гра “Поети”

Проведення гри

До слів вірша учні добирають свою риму.

Наприклад

Зима казку нам …
Навкруги усе …

Землю снігом …
Малих діток …

  1. Гра « Ти — мені, я — тобі »

Проведення гри

Учні ставлять одне одному запитання, відповіді до яких підготували вдома. 1 → 2, а далі 2 → 1 ( запитання можуть бути із будь-якої теми)

Наприклад

Числівник – це …

Числівники поділяються …

Числівники 40, 90, 100 відмінюються…

  1. Гра “Чарівна паличка”

Проведення гри

Клас ділиться на дві команди. Проводиться гра швидко, учитель показує на когось, а той називає частину мови, частину слова, орфограму або ще щось на вимогу вчителя ( на вивчену тему) .

Наприклад

Парта – іменник,працювати- дієслово, п’ять- числівник.

Слово на написання префікса пре-, прислівник на написання через дефіс .

  1. Гра “Розвідники”

Проведення гри

На парті декілька речей, закриті папером ( тканиною ). На деякий час папір (тканина) забирається, учні розглядають предмети на столі, торкаються їх, рахують їхню кількість, а потім учитель закриває їх. Учні записують слова, які вони запам’ятали.

Наприклад

Щоденник, прізвище, шістнадцять, олівець, годинник, персні, майонез, клейонка.

  1. Гра «Хто більше»

Проведення гри

Записати якнайбільше слів на певні завдання : іменників чоловічого чи жіночого роду, на написання прислівників через дефіс чи разом, на написання частки не- з різними частинами мови,на написання ненаголошених голосних, на чергування приголосних, а спрощення приголосних (визначити певний час) тощо.

Наприклад

Тихо-тихо, пліч-о-пліч, де-не-де, по-новому, коли-не-коли.

Шістнадцять, студентський, туристський, хвастливий, випускний, компостний.

  1. Гра «Хто перший»

Проведення гри

Учитель ділить учнів класу на дві команди. Необхідно записати на дошці у дві колонки іменники, які треба поставити в певному відмінку,іменники певної відміни, дієслова доконаного і недоконаного виду, способи дієслів і т.д. Кожному учню необхідно записати по одному слову.

Наприклад

Виконати, заспівати, списав, полив, поїм, виконаємо, станцюємо-доконаний вид.

Лінія, парта, тітка, голова, межа, сестра, ікра- іменники I відміни.

  1. Гра «Ланцюжок»

Проведення гри              

Скласти ланцюжок певних слів (іменників I, II,ІІI чи IV відміни або прислівники,дієслів доконаного чи недоконаного виду тощо) так, щоб останній звук попереднього слова був першим звуком наступного слова .

Наприклад

Озеро, острів, віл, лак, коза, азот, тур, рак, корм, море тощо.

  1. Гра «Свої словосполучення»

Проведення гри

Учні повинні скласти словосполучення, поєднуючи іменники лівої колонки з прикметниками правої колонки ( або підібрати синоніми чи антоніми до запропонованих слів тощо). Утворені словосполучення записати в будь-якому порядку.

Наприклад

дошка                         цікаве

повідомлення           знайома

жінка                         важливе

слово                        шкільна

  1. Гра «А ти вмієш?»

Проведення гри

Написати твір-мініатюру, що складається лише з дієслів («Золота осінь») :похолодало, задощило, повіяло, полетіло. полетіло, посипало, одяглись, подивились тощо.)

Наприклад

Похолодало, повіяло,

Задощило, полетіло,

Посипало, полетіло,

Одяглись і подивились.

  1. Гра «Додай слово»

Проведення гри

До поданих іменників ( дієслів, числівників) дібрати прикметники( інші частини мови, які підходять), узгодивши їх .

Наприклад

Школа- експериментальна

Учениця- старанна

Осінь- золота

Рік- високосний

Навчання- довге

Працюють- старанно

п’ять- учнів

19.Гра «Виправ помилку»

Проведення гри

Кожен із цих рядків належить відомій українській поетесі. Виправити помилки. Знайти іменники, дієслова,займенники. Визначити їхні морфологічні ознаки.

«Ні честі ні мови ні згоди,

самі лише смутки і пні.

Коханий мій рідний народе

Ти збудешся врешті чи ні?»

(Ліна Костенко)

Наприклад

Іменники: честь, мова, згода…

Дієслова: збудешся…

Займенники: самі,ти…

20. Гра «Сила слова»

Проведення гри

Записати прислів’я, фразеологізми,де були б наявні числівники (дієслова, прислівники, частки тощо), визначити їхні морфологічні ознаки.

Наприклад

Намолоти сім мішків гречаної вовни. Семеро одного не ждуть. І один у полі воїн. Сім раз відмір, а раз відріж. Скорчитися в три погибелі. За тридев’ять земель.

Хто вранці плаче, той ввечері сміється. Хто рано встає, тому Бог подає.

  1. Гра «Підбери нове»

Проведення гри

Замінити неперехідні дієслова близькими за змістом перехідними; доконаний вид на недоконаний вид; минулий час на майбутній час ; іменники – на іменники – синоніми чи антоніми.

Наприклад

Виконав-зробив

Писав-напише

Говорить- розмовляє

22. Гра «Подумай»

Проведення гри

Знайти помилки та записати правильно словосполучення:

Наприклад

Приймати участь –

довести для відома –

займати місце-

зраджувати принципи –

23. Гра «Відгадай»

Проведення гри

Знайти слова, до складу яких входять займенники, числівники, прийменник тощо, визначити їхні морфологічні ознаки.

Наприклад

Превеликий, семибальний, всюдихід, день-другий.

24. Гра «Спіймай частину мови»

Проведення гри

Із прослуханих речень виписати іменники, дієслово, числівники, займенники тощо, визначити їхні морфологічні ознаки:

  1. Сонце незабаром зовсім зайшло за обрій.
  2. У вересні зацвітають гарні осінні гладіолуси.
  3. У лісочку ми побачили одного малесенького їжачка.

Наприклад

Іменники: сонце, обрій,гладіолуси, вересень, лісочок, їжачок

Дієслово: зайшло, зацвітають, побачили

Числівники: одного

Займенники: ми.

  1. Гра Продовжи ряд»

Проведення гри

Дібрати до прислівників синоніми, утворити, де можливо, ступені порівняння: радісно, крадькома, казково, яскраво.

Наприклад

Чудово– прекрасно, чудесно, незрівнянно, блискуче .
Уміло – вправно, майстерно .

  1. Гра « Іменники на одну букву»

Проведення гри

Учням потрібно підібрати якнайбільше іменників (дієслів, прислівників тощо) на одну букву.

Наприклад

Ананас, абрикос, айстра, акустика, азимут, аркуш, акація.

Банан, барбарис, бузина, букет, борщ, береза, баклан.

  1. Гра «Хто перший»

Проведення гри

Дібрати і записати 5 власних іменників (можна конкретно гори або ріки тощо) у зошит. Переможцем вважається той, хто першим правильно виконає завдання.

Наприклад

Африка, Париж, Вена, Карпати, Китай, Куба, США.

 28. Гра «Хто швидше?»

Проведення гри

Учням необхідно переставити склади в слові та записати отримані слова,розділивши їх на склади.

Наприклад
Рано -но-ра
насос- сос -на
наша- ша-на
лапа- пи -ла
товар-вар -то
наказ-каз -на
кабан- бан –ка

  1. Гра » Доповни слово»

Проведення гри

Називається частина слова і кидає м’яч. Учень повинен впіймати м’яч та доповнити слово.
У ролі ведучого може бути вчитель або учень.
Наприклад

Мо-ре, вік-но, знан-ня, за-тока, річ-ка.

  1. Гра « Продовж ланцюжок»

Проведення гри

Учням пропонуються іменники ( власні слова), а вони повинні підібрати власні іменники,щоб починалися вони на останню букву попереднього слова. Виграє той учень, котрий напише більше слів за визначений час.

Наприклад

Полтава – Амстердам, Моршин, Ніжин, Норильськ, Канів.

Харків – Варшава, Архангельськ, Київ, Воронеж, Житомир.

Гра-вправа  «Чарівний мішечок»

Набір предметів у мішечку щоразу змінюється залежно від мети навчання: це можуть бути іграшки, в назвах яких є орфограми, на які треба звернути особливу увагу або дрібні речі, які треба описати, або футляри з «кіндер-сюрпризів» у яких вкладені листочки із завданнями.

 

Гра  «Слова-родичі»

Діти діляться на команди по ря­дах. Обирають капітанів. Капітани називають слово, до якого їхня команда повинна дібрати якнай­більше спільнокореневих слів (на окремих аркушах, які через хвили­ну, по команді, віддають капітанам). Перемагає та команда, яка дібрала  більше слів і зробила менше помилок.

 

Гра « Назви предмет»

− Що це? (Пенал, зошит, квітка, лимон, яблуко, дошка, вікно).     

Що спільного у словах, які ви назвали? (Означають назву предмета; відповідають на питання що?).

 

Гра «Назви ознаку предмета» 

Показати лимон.    

Якого він кольору? (Жовтий)

  Який за формою? (Овальний)

Який за смаком? (Кислий)

 

 

 

Дидактична гра «Образні порівняння»

Учні мають пригадати іменники-порівняння до поданих прикметників, пояснити значення цих образних порівнянь.

Хитрий як... (лис).

Глухий як... (тетеря).

Німий як... (риба).

Полохливий як... (заєць).

Сухий як... (перець).

Твердий як... (скеля).

Упертий як... (цап).

Червоний як... (жар).

Чистий як... (сльоза).

Ясний як... (сонечко).

Теплий як... (піч).

Холодний як... (лід).

Мокрий як... (хлющ).

Темний як... (ніч).

Рідка як... (вода).

Багата як... (земля).

Білий як... (глина).

Блакитний як... (небо).

Боязкий як... (заєць).

Волохатий як... (ведмідь).

Впертий як... (осел).

 Гарячий як... (окріп).

Дурний як... (баран).

Гірка як... (редька).

Жовтий як... (диня).

Зелена як... (жаба).

Злий як... (вовк).

 Колючий як... (їжак).

 

Дидактична гра «Додай слово»

Одна дитина називає який-небудь предмет. Друга повторює назване слово і додає яке-небудь своє. Третя дитина повторює два слова і називає третє і т. ін.

 

Дидактична гра «Чарівні перетворення»

Дітям пропонують дібрати до поданого слова якнайбільше нових слів, замінюючи лише одну лі­теру. Коли це неможливо, слід замінити 2 літери.

Наприклад: нора — нога — ноша — наша — Маша — миша — муха — мука — рука — ріка — Ніка — Ніла — Ніна.

 

Дидактична гра «Хто відгадає?»

Учня просять по пам'яті описати який-небудь предмет, щоб партнери відгадали, не можна нази­вати його. Хто першим відгадав, про що йдеться, має цей предмет описати по-своєму і загадати на­ступний предмет. Учитель стежить за тим, щоб називали суттєві ознаки. Інші учасники мають право ставити навідні запитання, проте необхідно ведучому дати можливість повно описати предмет.

 

Диктант-гра «Хто більше запам'ятає»

Учитель читає речення один раз, а під час паузи між реченнями учні записують те, що запам'ятали. Тут важливо точне відтворення, а не кількість записаних слів. Практика свідчить, що всі ці вправи позитивно впливають на розвиток дитячої пам'яті.

 

 

 

Дидактична гра «Заміни одним словом»

Кричати на все горло — ... водити за ніс — ... накивати п'ятами — ... здіймати лемент — ... чинити галас — ... кричати з вереском — ... кричати репетуючи — ... рухатись пішки —... іти кульгаючи — ...

 

Дидактична гра «Опиши предмет»

Учням пропонують пригадати, як виглядають певні предмети, описати їх за кількома ознаками (наприклад, якщо це лимон, то за формою, кольо­ром, смаком, розміром...).

Слова: апельсин, огірок, цукерка, яблуко, часник, цибуля, хліб, слива, морква, печиво.

Пари слів:

пташка — небо;

пила — дерево;

риба — вода;

курка — яйце;

кінь — сани;

дощ — парасолька;

зошит — учень;

вогонь — пожежа;

самовар — чай;

бджола — мед;

лампа — вечір;

тарілка — борщ;

ліс — вовк;

олівець — учень;

чашка — чай;

тарілка — суп;

молоток — цвях;

річка — щука;

небо — ластівка;

дерево — слива;

корова — молоко.

 

Дидактична гра «Прислів'я заховалося»

Учням пропонують прислів'я з пропущеними словами.

Завдання: слід пригадати слова, що пропущені. Людина без друзів — що... (дерево) без коріння. Дружба — найбільший... (скарб). Вовка боятися — в... (ліс) не ходити. Крутиться, як... (білка) в колесі. Сорока на... (хвості) принесла. На сонці-тепло, а біля... (матері) добре. Шануй батька й... (неньку), то буде тобі скрізь гладенько.

Діло... (майстра) величає! Без труда нема... (плода). Під лежачий... (камінь) вода не тече. Наука в ліс не веде, а з лісу... (виводить). Вчення... (світ), а невчення — тьма. Книга вчить, як на світі... (жить). Мудрий ніхто... (не вродився), а навчився. Не кажи — не вмію, а кажи — ... (навчусь). Вік живи — вік... (учись). Людей питай, а свій... (розум) май!

Не краса красить, а... (розум). Пташка красна своїм пір'ям, а людина — своїм... (знаннями).

Сила та розум — ... (краса) людини.

 

 

 

Дидактична гра «Опиши їжачка»

Учням необхідно, використовуючи приклад вірша, описати їжачка по-своєму.

ЇЖАЧОК

Ходить лісом звір — шапка набакир.

Зверху піджачок з гострих колючок.

На лисичку: — Фир! Не чіпай мій сир!

На ведмедя: — Фир! З'їм тебе, повір!

На вовчиська: — Фир! Я найбільший звір!

Наганяє жах на усіх їжак! Фир! Фир! Фир!

Прийом «Кубування»

«Кубування» є методом навчання, який полегшує розгляд різних сторін теми і водночас допомагає охарактеризувати поняття різнобічно й вичерпно, використовуючи для цього глибинні знання. Дає змогу вчителеві розкрити комунікативний зміст мовного навчання і виховання, орієнтований на спілкування, сприймання, дію і вплив слова, допомагає залучити до роботи всіх без винятку учнів.
Цей підхід передбачає використання кубика з написаними на кожному його боці вказівками щодо напряму мислення та письма. Кубик можна зробити з невеличкої коробки з довжиною ребра від 15 до 20 см, обгорнувши її папером. Пишемо на кожному боці кубика одну з наступних указівок (можна змінювати):
1) джерело походження слова;
2) лексичне значення слова;
3) словосполучення зі словом;
4) спільнокореневі слова;
5) синоніми, антоніми, омоніми;
6) введення слова в речення (тексти, фразеологізми, прислів'я, приказки, скоромовки).
Така організація роботи дає змогу розглянути слово з усіх аспектів.
Учителі проводять учнів крізь процес «кубування», пропонуючи їм викласти на папері власні думки на запропоновану тему протягом короткого часу (2-4 хвилини). 
 

Прийом «Сенкан»
(складання за правилами коротких «віршів»)

№ рядка

Зміст рядка

Приклад

1

Словникове слово (іменник)

Айстра.

2

Прикметники (опис)

Червона, біла, фіолетова.

3

Дієслово (дія)

Росте, розцвітає, в’яне.

4

Речення

Восени розпустилась красива айстра.

5

Висновок

Квітка.

 

Прийом «Антивірус»

Учням пропонується по 2 групи словникових слів, в одній цілеспрямовано допущені помилки; поряд для контролю можна подати ці самі слова, написані без помилок. Завдання – знайти слова, спотворені «вірусом» і «вилікувати» їх, виправивши помилки.

Узагальнююче творче завдання для роботи в групі

Скласти розповідь (якщо відповідає меті й формі уроку, текст може бути нісенітницею, носити гумористичний характер) з опорою на словникові слова. Наприклад, учні записують колективно складений твір, підкреслюючи словникові слова (3 клас).
Наша Батьківщина – Україна. Київ – найбільше місто України. Ми їздили на екскурсію до Києва на автобусі. За кермом сидів шофер. Він возив нас до лялькового театру. Потім ми спустилися в метро. Центральна вулиця Києва – Хрещатик. У Києві проживає багато героїв. Вони мають медалі.

«Карусель»

Кожен учень класу отримує картку із словниковим словом з пропущеною орфограмою чи записане з помилкою і картку-зразок для перевірки. Після ознайомлення з написанням слів на картках, учні шикуються у два кола. Внутрішнє не рухається. Зовнішнє пересувається за командою вчителя на один крок в одному напрямку. Учні, що опиняються напроти, пропонують один одному записати правильно слово чи виправити в ньому помилку і зіставляють із зразком. Рух зупиняється після повного обороту зовнішнього кола. У разі необхідності вправу можна повторити, помінявши місцями учнів внутрішнього і зовнішнього кола.

 

 

Ігри для розвитку уяви

Гра «Фантазери»

Пропонується до уваги будь-яка вигадана, але досить ймовірна подія, наприклад: «Дівчинка кинула олівець на підлогу... Чим це може скінчитися?». Потрібно придумати якнайбільше наслідків цієї події, інших подій, що сталися за нею, які перша подія могла спричинити. Можливі варіанти: «Потім наступила на нього і впала...»; «Забула його вдома і отримала зауваження...» тощо. Ця гра допомагає у формуванні здатності уявити і спрогнозувати варіанти вірогідного розвитку ситуації й задає у вигляді класифікації конкретні засоби всебічного передбачення можливих результатів дії. Головне — ретельно продумати, що буде потім. Чим же може завершитися непродуманий вчинок?

 

Гра «Піраміда»

Ведучий починає гру із фрази: «Собака гавкає». Наступний учасник гри доповнює речення одним словом — «Чорний собака гавкає». Наступний гравець повторює попередню фразу, додаючи ще одне слово — «Чорний собака гавкає голосно», «Чорний собака гавкає голосно на кота» тощо.

 

Гра «Асоціації»

Ведучий називає будь-яке слово, наприклад «природа». Перший учасник повторює це слово й називає асоціації з ним: «природа — це тварини». Другий — повторює це ж слово, асоціації першого учасника й наводить власні — «природа — це рослини, це дерева» тощо.

 

Гра «Поїзд асоціацій»

Учитель називає одне із словникових слів, а діти повинні сказати, яке наступне слово їм спало на думку. Наприклад: годинник — герой (годинник може носити герой), герой — вулиця (герой може ходити по вулиці), вулиця — дятел (вулицю може перелітати дятел), дятел — календар (дятел може бути намальований на календарі) тощо. Такий ланцюг може складатися з 20 слів і більше.

 

Гра «Назви 5 предметів»

(Кількість предметів і час варіюється.)

Можна використовувати картки різних кольорів. Першому учаснику пропонується протягом 30 с назвати 5 предметів червоного кольору. Потім другий учасник називає 5 предметів зеленого кольору. Далі змінюються учасники й кольори. При цьому ніхто не повинен повторювати сказане попередніми учасниками. Надалі можна ускладнювати умови гри. Наприклад, необхідно назвати якомога більше предметів, які об'єднують у собі дві задані ознаки. Наприклад: яскравий, жовтий (це можуть бути: кульбабка, світло, сонце, іграшка, лампа тощо). Можна запропонувати назвати якомога більше предметів, які можуть виконувати певну дію. Наприклад: летіти (пташка, бджілка, літак, ракета, листок тощо), свистіти (хлопчик, свисток, поїзд, чайник тощо).

Мета цих ігор — допомагати дитині у формуванні вміння розповідати про все, що уявляєш; долати словниковий бар'єр під час складання розповіді. Такі ігри можна проводити у групі чи у парі. Кілька хвилин витраченого часу на уроці, а результат на все життя.

Гра з цифрами

(За методом Цицерона на уроці математики.)

1. Уявіть, що ви взяли відерце з синьою фарбою і на дверях класу написали 2. Потім змінили фарбу на білу та широким пензлем написали на шафі цифру 15, яка буде значно більша за попередню цифру. А от нове число 38 напишемо солодким медом на стіні. Цвяхом нашкрябаємо на парті цифру 741. На підлозі вологим пальцем зобразимо число 55. Величезну 4 напишемо на склі сметаною. Подивимось на стелю. Чом би не намалювати на ній блакитною фарбою 69? Але обережно, щоб фарба на голову не накрапала. Число 71 напишемо на дошці зубною пастою.

2. Тепер спробуємо ще раз пройти цим маршрутом і назвати всі уявні числа.

Така гра з цифрами подобається дітям. Вони із захопленням залучаються до складання таких «маршрутів». їхня уява безмежна! Ця гра мобілізує уяву та увагу дітей, що так необхідно на уроці.

Гра зі словами

(За методом Цицерона на уроці української мови.)

Спробуємо незвичайно та яскраво розташовувати образи слів. Головне — послідовність «мандрівки». Уявіть що:

Ведмідь — лежить на порозі.

Календар — чомусь висить на ручці дверей і не знімається.

Криниця — викопана біля дошки.

Диван — стоїть замість парт і вам зручно сидіти.

Килим — висить на стелі.

М'яч — замість лампочки.

Гаманець — повний грошей, підвішений до вимикача.

Кисіль — розлився на підлозі.

Цибуля — у вас у портфелі замість книжок.

Подумки прогуляємося «маршрутом» і познімаємо образи слів.

 

docx
Додано
24 жовтня 2023
Переглядів
711
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку