ІГРИ, ЩО ДОПОМАГАЮТЬ НАВЧИТИСЯ ПРАВИЛЬНО ОРІЄНТУВАТИСЯ В ПРОСТОРІ
Зверху-знизу-спереду-ззаду
Вправи цієї групи дозволяють дати дитині уявлення про різні частини тіла та про їхнє взаємне розташування. Окрім того, вони сприяють розумінню та правильному використанню відмінкових форм «над-під», «зверху-знизу», «спереду-ззаду».
Верх-низ тіла
Дитині ставлять питання: «Що в тебе знаходиться з самого верху? А з самого низу? Що в тебе посередині?»
Давши первісні орієнтири — голова, тулуб, ноги, — переходять до диференціювання рівнів (голова — потилиця, лоб, брови, очі, ніс, щоки, рот, підборіддя, шия; руки — кисті, передпліччя, лікті, плечі; тулуб — груди, живіт; ноги — бедра, коліна, гомілки, стопи). Спочатку дитина повинна, називаючи частину тіла зверху вниз, знизу вверх, відповідати правильно на питання типу: «Що знаходиться під головою, під грудьми, під коліном?».
Перед-зад тіла
Дитині пропонується назвати, що в неї спереду, а що ззаду. Спочатку оперують загальними поняттями: лице — потилиця, груди — спина. Потім вводиться поняття «задня поверхня» (ніг, шиї, рук).
Далі переходять до деталізації: потилиця, задня поверхня шиї, верх спини, поясниця, сідниці, задня поверхня бедер, колінних суглобів, гомілок, п'яток. Так само, як і в попередній вправі, починати потрібно з називання частини тіла й одночасного доторку до неї. Зрештою дитина повинна навчитися називати частини тіла в різній послідовності, а також називати пари ділянок, розташовані на одному рівні спереду-ззаду: лице-потилиця, груди-спина, живіт-поясниця, долиня-тил кисті, пальці ступні-п'ята.
Чотири стихії
На слово «повітря» дитина повинна підняти руки вверх або показати будь-яку частину тіла, розташованну зверху (голову, плечі, вуха тощо). Якщо ведучий скаже слово «вода» — дитина показує на будь-яку частину тулуба (груди, живіт, спину, сідниці) або витягує руки вперед. На слово «вогонь» дитина повертає руками в ліктьових суглобах, тримаючи руки в сторони. На слово «земля» — показує на будь-яку частину ніг або опускає руки вниз.
Знайди пару
Доторкнися до будь-якої частини тіла, розташованої спереду. Дитина повинна назвати те, що розташоване на цьому рівні ззаду.
Зліва-справа
Дуже важливо навчити дитину безпомилково знаходити у себе праві та ліві частини тіла.
Вправи мають особливе значення в зв'язку з організацією письма «зліва направо». Крім того, безпомилковий вибір сторони, в яку необхідно здійснити рух (поворот тіла, рух очей і руки при читанні та письмі), значно прискорює процес психічної діяльності та дає можливість швидше засвоювати заданий матеріал.
Під час навчання дитини поняттям «справа-зліва» потрібно враховувати, якою рукою вона переважно діє, тобто яка рука в неї ведуча.
Спочатку засвоюються орієнтири осі тіла. Поясніть дитині: «Все наше тіло, так само, як і руки, ділиться на праву та ліву половини. Проведи таку лінію вказівним пальцем правої руки зверху вниз і назви, якими частинами тіла вона пройде».
Потім дитина повинна усвідомити сторону тіла, однойменну з ведучою рукою. Ведуча рука торкається однойменної сторони тіла, дитина називає частини тіла, яких вона торкається, обов'язково називаючи і сторону тіла (права нога, права брова, праве вухо).
Потім дитина починає перечисляти ділянки тіла, розташовані на одному рівні зліва-справа, також починаючи з ведучої руки. Виконуючи цю вправу, спочатку потрібно торкатися до симетричних частин тіла по-різному: до ведучої сторони — усією долонею ведучої руки, а до симетричної частини тіла на протилежному боці — кінчиком пальця цієї ж руки.
Поступово дитина повинна навчитися називати симетричні частини свого тіла автоматично, із закритими очима, напам'ять тощо.
Хованки
Заховайте в кімнаті будь-який предмет (іграшку, для старших — букву, цифру, слово) або загадайте з тих, що вже є в кімнаті. Запропонуйте дитині уважно слухати команди. Дитина рухається кімнатою під команди: «прямо», «направо», «знову прямо» тощо. Після команди «стоп, знайшли» дитина вказує на загаданий предмет.
Стрілка, яка розмовляє
Дитина сама загадує предмет, до якого вона «мандрує». Наприклад: «Мені хочеться дістатися до вікна, яке знаходиться справа від мене. Я відправляюся в дорогу, а стрілка підкаже мені, де можна відпочити». У руках в дитини стрілка, яку вона може повертати в потрібному напрямку.
Можна в цій же грі викласти на шляху (або намалювати крейдою) стрілки, що вказують напрям.
Під час мандрівки дитина повинна промовляти вголос напрям свого руху: «Іду прямо, повертаюся наліво» тощо.
Що де знаходиться
Дитина виходить із кімнати, поки її немає, можна змінити розташування предметів. Через кілька хвилин її запрошують повернутися. Задача дитини — запам'ятати розташовані справа (зліва, прямо) від неї предмети, закрити очі або відвернутися та назвати їх за тим же порядком.
Дзеркало
Ці вправи навчають правильному сприйняттю просторового розташування частин тіла людини. Мета полягає в закріпленні знань правої-лівої організації тіла та розвитку образного мислення, оскільки для правильного уявлення необхідно вміти подумки поставити себе на місце іншої людини та бачити речі її очима.
Запропонуйте дитині стати лицем до вас і виконувати таке завдання: «Покажи у мене праву руку, праве вухо, праве око, великий палець лівої руки, ліве вухо...» тощо. Це прохання супроводжується такою фразою: «Моя права сторона розташована навскоси від твоєї правої руки». Якщо дитині важко виконати завдання в такому положенні, поставте її спиною до себе так, щоб вона побачила свою і вашу руку з одного боку. Після цього продовжуйте вправу в позиції «навпроти».
Наступна вправа починається з того, що дитина показує предмети, торкається їх ведучою рукою й поступово переходить до показування очима тощо.
Коли дитина навчиться впевнено називати сторони різних частин тіла, запропонуйте їй таке завдання:
«Уяви собі, що ти сидиш на моєму місці. Що буде розташовуватися справа та зліва від тебе? З якого боку розташований стіл, стільці, шафа, якщо ти сидиш на моєму місці?»
Іграшка зламалася
Якщо є можливість — розберіть іграшку (ляльку, мишку, робота) на частини. Дитина повинна зібрати іграшку, називаючи та показуючи її частини. При цьому іграшка повинна бути розташована лицем до дитини.
Заборонений рух
Дитина сидить або стоїть навпроти дорослого. Покажіть їй послідовно різні вправи для рук, плечового поясу, тулуба, ніг. Дитина повинна повторити всі рухи, крім одного, заздалегідь «забороненого», наприклад, не піднімати праву руку, коли її піднімає дорослий.
Флюгер
Поясніть дитині, що попереду неї знаходиться північ, ззаду — південь, справа — схід, зліва — захід. За командою «вітер дме зі сходу» дитина може повернути голову на захід тощо. За командою «буря» дитина може покружляти на місці, при слові «штиль» — завмерти.
Тінь
Дитина стоїть за спиною дорослого. Вона— ваша тінь, а значить — повинна точно повторювати всі ваші рухи. Рухи мають бути різноманітні, збуджувати уяву: зірвіть уявлювану квітку, перестрибніть через джерело тощо.
Крамниця дзеркал
В цю гру добре гратися з групою дітей. У крамницю дзеркал увійшла людина з мавпочкою. Вона побачила своє відображення в дзеркалах і подумала, що це інші мавпочки, стала кривлятися, загрожувати їм кулаком, тупотіти ногами. Але відображення тільки точно повторювали її рухи.