1. Вправа «Порівняння предметів»
Мета: розвиток процесу порівняння, виокремлення істотних ознак.
Для порівняння запропонуйте учневі такі пари слів:
1.МУХА Й МЕТЕЛИК
2.БУДИНОК І ХАТИНІСА
3. СТІЛ ТА СТІЛЬЦІ
4.КНИГА Й ЗОШИТ
5.ВОДА Й МОЛОКО
6.СОКИРА Й МОЛОТОК
7.ПІАНІНО Й СКРИПКА
8.ПУСТОІДІ Й БІЙКА
9.ЛОСКОТАТИ І ГЛАДИТИ
10.МІСТО Й СЕЛО
Учень мусить правильно здійснювати порівняння: відокремлювати і риси схожості, і риси відмінності, але не за випадковими, неістотними ознаками (наприклад, молоток і сокира лежать у сараї), а за головними ознаками.
2. Вправа «Знайди зайве слово»
Мета: розвиток розумових процесів: узагальнення, абстрагування, виокремлення істотних ознак
Запропонуйте учневі визначити слово, що виявляється «зайвим».
1.СТАРИЙ, НЕМІЧНИЙ, МАЛЕНЬКИЙ, ДРЯХЛИЙ
2.ХОРОБРИЙ, ЗЛИЙ, СМІЛИВИЙ, ВІДВАЖНИЙ
3.ЯБЛУКО, СЛИВА, ОГІРОК, ГРУША
4.МОЛОКО, СИР, СМЕТАНА, ХЛІБ
5.ГОДИНА, ХВИЛИНА, ЛІТО, СЕКУНДА
6.ЛОЖКА, ТАРІЛКА, КАСТРУЛЯ, СУМКА
7.ПЛАТТЯ, СВЕТР, ШАПКА, СОРОЧКА
8.МИЛО, МІТЛА, ПАСТА ЗУБНА, ШАМПУНЬ
9. БЕРЕЗА, ДУБ, СОСНА, СУНИЦІ
10. КНИГА, ТЕЛЕВІЗОР, РАДІО, МАГНІТОФОН
3. Вправа «Назви слова»
Мета: розвиток гнучкості розуму
Запропонуйте учневі називати якнайбільше слів, до означають певне поняття.
4. Вправа «Визнач поняття»
Мета: розвиток словесно-логічного мислення
Учневі пропонуються такі ряди слів:
1. Велосипед, кнопка, книжка, плащ, пір'я, друг, рухатися, об'єднувати, бити, тупий.
2. Літак, цвях, газета, парасолька, хутро, герой, качатися, з'єднувати, кусати, гострий.
3. Автомобіль, шуруп, журнал, чоботи, луска, боягуз, бігти, зв'язувати, щипати, колючий.
4. Автобус, скріпка, лист, капелюх, пух, ябеда, крутитися, додавати, щипати, гострий,
5. Мотоцикл, защіпка, афіша, черевики, шкура, ворог, спотикатися, збирати, вдаряти, кудлатий.
Попросіть учня уявити собі людину, яка не знає значення жодного з цих слів. Далі ви говорите: «Спробуй пояснити цій людині, що означає кожне слово, наприклад, слово «велосипед»».
5. Вправа «Як це можна використати»
Мета: розвиток кмітливості
Запропонуйте учням гру: знайти якнайбільше варіантів використання якого-небудь предмета.
Наприклад, ви називаєте слово «олівець», а учень придумує, як можна використати цей предмет. Називає такі варіанти: малювати, писати, використовувати як паличку, указку, балку при будівництві, градусник для ляльки, качалку для розкачування тіста, вудлище тощо.
6. Вправа «Постав запитання»
Мета: розвиток кмітливості
Учням зачитується навчальний текст. Потім кожний повинен придумати оригінальне запитання на тему прослуханого навчального тексту. Запитання, відповідь на яке показує досконалість оволодіння цим матеріалом, дає можливість побачити його із найцікавішого боку.
7. Вправа "Творче осяяння"
Мета: розвиток творчого мислення та вміння зосередитися.
Протягом двох хвилин, використовуючи 14 слів (вчитель сам підбирає заздалегідь слова, набір слів може змінюватися у зв'язку з цілями і завданнями виконання), подумайте зв'язну розповідь. Можна ставити слова зі списку в будь-якому порядку, а також додавати будь-які інші слова.
8. Вправа "Письменник"
Мета: розвиток мовлення, словника дітей, мислення та креативності. Можна використовувати як криголама на тренінгу у дорослих.
Хід проведення: Дані три слова. Наприклад, стіл, кавун, вагон. Необхідно придумати як можна більше пропозицій, в кожному з яких були б використані всі три слова. Слова можна змінювати будь-яким способом.
9. Вправа "Римуємо імена"
Мета: розвиток творчого мислення.
Учням необхідно скласти риму на своє ім'я, яке починається словами: "Моє ім’я..."
Приклад:
Моє ім’я Ніна, я прийшла з магазину!
Моє ім’я Саша, у мене згоріла каша!
Моє ім’я Надія, хай збуваються ваші мрії!
Моє ім’я Рита, в городі все полито!
10. Вправа "Зав’яжи шнурок"
Мета: розвиток креативності.
За дві хвилини знайдіть як можна більше застосувань для взуттєвого шнурка і запишіть їх. Для цієї вправи можна брати будь-який інший предмет: скріпку для паперів, зубну щітку, олівець, сірник. і т.д.
Час проведення та обговорення результатів - 10 хвилин.
11. Вправа "Придумай"
Мета: розвиток уяви і творчого мислення.
Пропонується придумати нове застосування предметів:
Пропонується скласти розповідь з вирізаних газетних заголовків на час.
12. Гра "На щастя. На жаль. "
Мета: розвиток уяви і творчого мислення.
Час проведення: 30 хвилин.
Матеріали: маленький м'ячик.
Гравцям належить написати оповідання. Кожен учасник придумує свою пропозицію, яка обов'язково має починатися словами "На щастя" або "На жаль". Той, хто готовий бути першим, отримує м'яч. Закінчивши, він передає м'яч іншому учаснику, і історія продовжується. Довжину історії не встановлено заздалегідь. Будь-який гравець може прийняти рішення закінчити її, якщо визнає це за потрібне. Гру можна проводити по-різному. Ви можете самі почати її або дати м'яч тому гравцеві, який, на вашу думку, готовий проявити ініціативу. Якщо Ви хочете надати учням більше впевненості, то можете поцікавитися, чи є у них на прикметі якісь теми, навколо яких можна було б розгортати історію.
Можливі варіанти:
Група загубилася на безлюдному острові.
Вася і Маша відкривають магазин іграшок.
Двоє батьків сперечаються з-за подарунків синові (дочки) на день народження.
13. Вправа "Велика літера"
Мета: розвиток асоціативного мислення.
Щоб стимулювати появу творчих ідей, потрібно навчитися вишукувати асоціації в звичайному потоці думок. Цю вправу можна виконувати в будь-якому місці, в будь-який час із будь-якої буквою! Почнемо з букви Ж. Протягом трьох хвилин запишіть як можна більше слів, що починаються з букви Ж.
Час проведення: 10-15 хвилин.
14. Вправа "Постав крапку"
Мета: проба на оригінальність мислення.
Завдання: Ось вам аркуш паперу з намальованим на ньому колом. Поставте крапку, де хочете! (і ніяких додаткових коментарів).
Оцінка: По мірі зростання оригінальності мислення крапка розташовується так: в центрі кола, на цій стороні аркуша, але в не колі, на іншій стороні аркуша, на зрізі аркуша (на його межі).
15. Гра "Пошук спільних властивостей"
Мета: розвиток словесно-логічного мислення.
Учням пропонуються два слова, мало пов’язані між собою.
Наприклад: страва та човен, олівець і вугілля, крейда і борошно, матрьошка і конструктор, консервна банка і чашка і т.д.
За 10 хвилин потрібно написати як можна більше загальних ознак для цих предметів. Якщо батьки займаються з дитиною індивідуально, то це завдання повинні виконати і вони, щоб потім разом з дитиною обговорити результати, тобто загальні властивості пари предметів, які вони знайшли. Відповіді можуть бути стандартними: у прикладі "блюдо і човен" можуть бути названі такі загальні властивості, як "зроблені людиною", "мають глибину", але дуже важливо знайти якомога більше і таких ознак. Особливо цінними є незвичайні відповіді, що дозволяють побачити запропоновані слова в абсолютно новому світлі. При груповій роботі дуже важливо вислухати всі відповіді. У грі перемагає той, у кого список загальних ознак більше, довше. При обговоренні з дітьми названих ознак слід звернути увагу на характеристику цих ознак, наскільки вони істотні або є несуттєвими для даних предметів, тобто, - другорядними. Ця робота необхідна для того, щоб діти навчилися розкривати зв'язки між предметами, а також гранично чітко засвоїли, що таке істотні і несуттєві ознаки предметів.
16. Вправа «Назви одним словом»
Мета: розвиток операцій класифікації, узагальнення
Назвати одним узагальнюючим словом:
Дібрати видові назви до родових:
17. Вправа «Знайди зайве»
Мета: розвиток логічного мислення
Встав букви і вилучи зайвий предмет:
М..р..з Г..з..та Д..в..ий
С..і.. Кн..г.. В..л..к..й
Л..д Ж..рн..л К..р..тк..й
К..в..н К..ша В..да
18. Вправа «Що це?»
Мета: розвиток операцій аналізу і синтезу
Визначити предмет за його ознаками (колір, форма, розмір…):
19. Вправа «Групування слів»
Мета: розвиток операцій аналізу і синтезу, угрупування.
Завдання. Скласти можливі групи слів зі слів записаних на дошці (ускладнений варіант цього завдання – скласти можливі групи з вказаної сторінки читанки).
Карась береза портфель
Тополя щука олівець
Акула пенал опеньок
Маслюк кит підберезовик
Мухомор бліда поганка альбом
(можливі відповіді)
Карась, щука, акула, кит – живуть у воді.
Щука, акула – риби хижаки.
Маслюк, підберезник, опеньок – їстівні гриби.
Мухомор, бліда поганка – їстівні гриби.
Пенал, олівець, альбом – шкільне приладдя.
20. Гра «Чарівні перетворення»
Дібрати до поданого слова якнайбільше нових слів, замінюючи лише одну літеру. Коли це неможливо, замінюємо 2 літери.
Нора – нога – ноша – наша – Маша – миша – муха – мука – рука – ріка – Ніка – Ніла – Ніна.
21. Гра «Будуємо ланцюжок»
Сідаємо у коло. Хто-небудь називає будь-який предмет. Сусід зліва повинен назвати інший, що якимось чином пов’язаний із попереднім. Наступний учасник називає новий предмет, який пов’язаний із попереднім.
Наприклад:
Телевізор – антена – зображення – художник – пензлик - …
У цій грі потрібно не забувати заохочувати кожний неординарний, але чіткий і цікавий хід.
Окрім зв’язків за суміжністю (в тому числі: ціле – частина), за схожістю і контрастом, у цій грі можуть бути використані зв’язки слів за звучанням (рими). Додаткові можливості розкриває в цій грі багатозначність слів.
22. Гра «Чим зв’яжеш?»
Кожен із гравців задумує ланцюжок з чотирьох або трьох слів, пов’язаних між собою непередбаченими, але безперечними зв’язками. Учасникам називають лише перше і останнє слово, за якими треба відновити ланцюжок або придумати свій.
Наприклад: скріпка - … - дзвоник; приймач - …- жираф.
Можливі варіанти розв’язання таких зв’язків:
Скріпка – зошит – урок – дзвоник; приймач – радіопередача – жираф.
Матеріали з досвіду роботи
практичного психолога ліцею №269 міста Києва Сєдової О.А.