Ігри та вправи на розвиток пам'яті

Про матеріал
15 вправ для розвитку різних видів пам'яті учнів молодшого шкільного віку, які можна використовувати як для індивідуальної, так і для групової роботи. Також, ці вправи можна проводити на різних етапах уроку для зміни діяльності, психологічного розвантаження, активізації учнів тощо.
Перегляд файлу

Ігри та вправи на розвиток пам'яті

 

1. Гра "Зроби, як я!"

Мета: розвиток  пам'яті та уваги.

Діти грають парами. Спочатку в кожної дитини по 6 сірників. Один, ведучий, викладає з 6 сірників довільну композицію, потім на одну-дві секунди показує її партнеру. Партнер зі своїх сірників викладає точно таку саму фігуру по пам'яті. Потім діти міняються ролями. При успішному виконанні умови кількість сірників поступово збільшується до 12-15.

Примітка: у принципі, використовувати можна не тільки сірники, але і лічильні палички, ґудзики, намистинки, олівці, руки і т.д.

 

2. Вправа «Опис листівки»

Мета: розвиток зорової пам'яті.

Ведучий роздає гравцям листівки (однакові) на 2 хвилини. Кожен має потім намалювати або описати, що бачив на листівці.

 

3. Гра «Познач слово»

Мета: розвиток  пам'яті.

Вчитель називає слова, а учні, за допомогою значків (можна й ієрогліфів), позначають їх у зошитах. У значках сусід по парті впізнає закодоване слово.

Приклади слів: телевізор, клас, обличчя, погода, дитина, літо, Новий рік, вода, вогонь, книжка, канікули, життя, сміх, магазин, автобус.

 

4. Гра «Запам’ятай порядок»

Мета: розвивати обсяг короткочасної зорової пам'яті.

Для гри вибираються 5-6 учнів. Інші – глядачі. Один учень – «командир», а інші учасники стають у ланцюжок. «Командир» дивиться на ланцюжок 20-30 секунд, потім відвертається і називає імена так, як вони стоять у ланцюжку. Після цього гравці стають глядачами, а серед глядачів вибирають гравців.

Гру можна ускладнити, додаючи до ланцюжка більшу кількість учнів.

 

5. Вправа « Каскад слів»

 Мета: розвивати обсяг короткочасної слухової пам'яті.
Вчитель називає слова, а учні повторюють за ним – спочатку одне, потім два, три і так далі.
Список слів:
Мама.
Мама, дитина.
Мама, дитина, школа.
Мама, дитина, школа, шоколад.
Мама, дитина, школа, шоколад, крейда.
Мама, дитина, школа, шоколад, крейда, квітка.
Мама, дитина, школа, шоколад, крейда, квітка, зайчик.

6. Вправа « Каскад цифр »

 Мета: розвивати короткочасну зорову пам'ять на цифри.

Вчитель записує на дошці цифровий ряд чисел, діти хвилину дивляться на ці цифри і запам’ятовують.

Потім дошка закривається, а учні повинні відтворити цей ряд чисел в такій же послідовності. Спочатку треба починати з кількох цифр, а потім кількість їх поступово збільшується.

Список цифр:

4 9
4 9 3
4 9 3 7
4 9 3 7 5
4 9 3 7 5 1
Така вправа дуже добре сприяє розвитку пам'яті і особливо доцільно використовувати її при вивченні цифр.

 

7. Вправа «Фотоапарат детектива»

 Мета: розвиток короткочасної зорової пам'яті.

Учню пропонується уявити себе фотоапаратом, який може сфотографувати все: якусь річ, подію, предмет тощо. Наприклад, потрібно сфотографувати парту сусіда і запам’ятати все, що там лежить. «Фотографувати парту» можна протягом 1 хвилини. Потім учень відвертається і по пам'яті називає все, що йому вдалося запам’ятати.

 

8. Вправа «Розвідник»

 Мета: розвивати зорову і емоційну пам'ять.

 Навіть під час фізкультхвилинки можна розвивати пам'ять учнів. З учнів класу обирається «розвідник», а останні учасники гри вільно рухаються по кімнаті і за командою ведучого непорушно завмирають на місці. Розвідник намагається запам’ятати пози всіх учасників. Потім він виходить з класу, а в цей час учасники дещо змінюють у своїх позах. Після цього розвідник повертається до класу і повинен виявити всі зміни.


9. Вправа « Повторюй за мною»

  Учням пропонується повторювати слова, числа, фігури в тому ж порядку, що їх називає вчитель. Згодом кількість слів в цій вправі збільшується.

Наприклад:
• При вивченні іменника запропонувати повторити в тому самому порядку слова-назви предметів: урок, вікно, голова, собака, слон, крейда, ложка, тролейбус;
• На математиці: повторити за вчителем в тому ж порядку двоцифрові числа: 23, 45, 16, 27, 19 або геометричні фігури: коло, квадрат, чотирикутник, ромб, овал.(бажано, щоб фігури були зображені на картинках);
• На природознавстві: повторити назви тварин: лисиця, вовк, заєць, ведмідь, мишка;
• На фізичній культурі: повторити за вчителем фізичні вправи: «ножиці», «вітряк», «нахили», «стрибок» тощо.

 

10. Вправа « Повтори»

Мета: розвиток  пам'яті та уваги.

Дану вправу можна використовувати на уроках математики. На дошці зображено візерунок з геометричних фігур. Учні дивляться на нього 1 хвилину, після чого намагаються відтворити цей візерунок у себе в зошитах.

Поступово це завдання доцільно ускладнювати.


11. Вправа « Запам’ятай пари слів»

Мета: розвиток  смислової пам'яті.

Учням пропонується набір із 5-15 пар слів, не пов’язаних одне з одним,наприклад: ВЕСНА – ЛІЖКО, КАРНИЗ – ЯЛИНКА, ЗІРКА – ВЕДМІДЬ, ЖУК – ПАРТА та інші.

Потрібно послідовно прочитати кожну пару слів, створити образи, незвичайні картинки, в яких би поєднувалися ці два предмети. Наприклад, пливе по небу зірка, а на землі стоїть ведмідь і любується зірковим небом. І так до кожного малюнку. Кожну картинку треба уявити яскраво, виразно.
Після цього вчитель пред’являє на бланку або читає вголос перші слова кожної пари. Другі слова потрібно назвати або записати самостійно. Потім пред’являються тільки другі слова пари, за ними треба пригадати перші слова. Процедура повторюється через кілька днів після запам’ятовування й завершується аналізом причин зроблених помилок. Ця вправа спрямована на вдосконалення прийомів створення яскравих образів при запам’ятовуванні текстового матеріалу.

 

12. Вправа «Асоціації »

Мета: розвиток  асоціативної пам'яті.

Вчитель зачитує ряди слів з 5-15 слів, які взагалі не пов’язані між собою за змістом. Наприклад: літо, кухня, трава, зошит, ведмідь, моряк тощо. Завдання учнів: швидко до кожного слова підібрати якесь інше, чимось пов’язане з ним, тобто знайти асоціацію і записати її в зошит. Асоціації підбираються почергово до кожного слова. Наприклад: до слова « літо» можна підібрати асоціацію «море», «сонце», «канікули» тощо. До слова « кухня» можна підібрати слова – «котлети», « плита» тощо. Темп має бути таким, щоб учень встигав знаходити асоціації до кожного слова і записувати їх. Після завершення цієї роботи дитині пропонується швидко записати на папері всі почуті слова, використовуючи для цього свої записані слова-асоціації.

Після відтворення слів результати співвідносяться з початковим рядом, фіксуються помилки та аналізуються їх причини, що пов’язані з вибором неточних асоціацій або з недостатньо інтенсивним продумуванням зв’язків між запропонованим і придуманим словом. Якщо завдання виконано успішно, то в наступних спробах воно ускладнюється: кількість запропонованих слів становиться більше, або дитину просять спеціально підібрати більш віддалені асоціації, які ускладнюють процес відтворення. Наприклад, до « квітки» - «картопля», зв'язок між цими словами є, але такий тісний, як раніше.
Ця вправа розвиває здатність швидко знаходити різноманітні асоціації до матеріалу, що потрібно запам’ятати, і цілеспрямовано їх використовувати в процесі вивчення і відтворення , а також формує вміння використовувати різні підказки і навідні питання при пригадуванні вивченого матеріалу.
 

13. Вправа « Цікаві картинки»

Мета: розвиток зорової пам'яті.

Спочатку учням показують одну картинку протягом однієї хвилини і прибирають її. З пам'яті потрібно намалювати таку картинку. Далі завдання поступово ускладнюється. Потрібно показувати по дві, по три-шість картинок водночас.

Пізніше можна дати сюжетну картинку і запропонувати учневі запам’ятати, що саме на ній зображено. Після цього малюнок сховати і учень повинен відповісти на певні питання за змістом картинки. Учні дуже люблять такого типу завдання і охоче їх виконують.

 

14. Вправа « Додай та запам’ятай»

Мета: розвиток слухової пам'яті.

У цій грі можуть приймати участь до 10 чоловік. Вчитель, розпочинаючи гру, говорить: «Я поклала у пакет банан». Учень повторює те, що сказала вчитель, та додає щось своє: «Я поклав у пакет банан і яблуко», наступний учень повторює готову фразу і додає щось своє. І так далі.

Можна використовувати інший варіант. Вчитель каже «У зоопарку живе слон» . А учень «У зоопарку живе слон і зебра», а наступний «У зоопарку живе слон, зебра та лев» тощо.

 

15. Вправа « Слуховий диктант»

Мета: розвиток слухової пам'яті.

Вчитель називає слова, а учні собі схематично на листочках замальовують картинки до цих слів. Після закінчення диктанту учні повинні відтворити текст диктанту, спираючись на свої схематичні малюнки.

 

 

 Матеріали з досвіду роботи

         практичного психолога ліцею №269 міста Києва Сєдової О.А.

 

 

docx
Додано
24 листопада
Переглядів
55
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку