В даній розробці містяться матеріали для використання на уроках "Я досліджую світ"
Інтегрований курс «Я досліджую світ» відображає зміст освітніх
галузей Стандарту початкової освіти. Його завдання націлене на розширення елементарних знаннь учнів про предмети з явищами природи та соціуму; показати в зрозумілій формі зв'язки між неживою і живою природою та людського впливу на неї; виховувати бережливе ставлення та любов до рідного краю; аналізування, оцінювання, систематизація та узагальнення при спостереженні за об'єктами та явищами, встановлення закономірних зв'язків між ними;
формування практичних умінь і навичок.
ВСТУП 3
Дитяча гра - один з основних видів діяльності дітей, спрямованої на практичне пізнання навколишніх предметів і явищ через відтворення дій та взаємин дорослих.
За своїм змістом ігри органічно пов'язані з життям, працею і поведінкою дорослих членів суспільства. Сюжети ігор дуже різноманітні й відображають реальні умови життя дитини. Вони змінюються залежно від конкретних умов життя, від входження дитини в навколишню реальність, її кругозору.
Поняття дидактичної (навчальної) гри включає обов'язкові компоненти: навчально-рольову структуру, наявність та органічне поєднання основних її складових дидактичних завдань, ігрових дій, правил.
Дидактичні ігри, які використовуються в початковій школі, виконують різні функції: активізують інтерес та увагу дітей, розвивають пізнавальні здібності, кмітливість, уяву, закріплюють знання, вміння і навички, тренують сенсорні вміння, навички тощо. Правильно побудована цікава дидактична гра збагачує процес мислення індивідуальними почуттями, розвиває саморегуляцію, тренує польові якості дитини. У навчальному процесі ігрова діяльність має форму дидактичної гри, ігрової ситуації, ігрового прийому, ігрової вправи.
Дидактичні ігри можуть:
- бути тільки в словесній формі; поєднувати слово й практичні дії; поєднувати слово й наочність: поєднувати слово і реальні предмети.
Структурні складові дидактичної гри - дидактичне завдання, ігровий задум, ігровий початок, ігрові дії, правила гри, підбиття підсумків.
Успіх дидактичних ігор значною мірою залежить від правильного використання в них ігрового обладнання.
Я досліджую світ 4
Гра – це іскра, що запалює вогник допитливості і любові до знань.
В.Сухомлинський
Інтегрований курс «Я досліджую світ» відображає зміст освітніх
галузей Стандарту початкової освіти. Його завдання націлене на розширення елементарних знаннь учнів про предмети з явищами природи та соціуму; показати в зрозумілій формі зв’язки між неживою і живою природою та людського впливу на неї; виховувати бережливе ставлення та любов до рідного краю; аналізування, оцінювання, систематизація та узагальнення при спостереженні за об’єктами та явищами, встановлення закономірних зв’язків між ними;
формування практичних умінь і навичок.
Діяльність учнів спрямована так, щоб задовольнити
природний потяг дитини до дослідництва і висновків, конструювання,
комунікації, вияву своїх творчих здібностей. Цьому сприятимуть такі завдання: «відшукай зайве»,«знайди схоже і відмінне», «спостерігай», «досліди», «змоделюй», «установи
зв’язки», «придумай», «розіграй сценку» тощо.
Завдання спрямовано на розширення уявленнь
учнів про себе, виявлення допитливості до пізнання своїх можливостей та
формування навичок самоорганізації, саморефлексії, самостійності;
усвідомлення нової ролі учня та формування початкових вмінь вчитися,
розвиток емоційного інтелекту.
Види діяльності на заняттях повинні сприяти формуванню допитливості,
пробудженню радості пізнання довкілля, набуттю компетентностей
формування відповідального ставлення до природи та усвідомлення ролі
5
кожного в соціумі. Для цього необхідно запропонувувати учням навчальні ситуації та задачі для визначення рішень самостійно. В той же час формуються екологічне мислення, поведінка, культура.
Завдання такого виду напрямлені на формування уявлень дітей
про себе як громадян України, які повинні оберігати і любити Батьківщину,
дбати про своє здоров’я і про оточуючих. В такому разіформується соціокультурний розвиток дитини.
Практичне виконання завдань предметно-перетворювальної діяльності, що
передбачає планування дій у процесі виготовлення виробу, формування
навичок спільної діяльності, розвитку творчих здібностей. Основне
спрямування предметно-перетворювальної діяльності в 1-х класах передбачає розширення сенсорного досвіду дітей, розвиток моторики рук, координації рухів, формування пізнавальних процесів (сприймання, уваги, пам’яті,мислення та ін.), початкових прийомів роботи з інструментами.
Принципи Нової української школи орієнтуються на потреби та інтереси сучасного першокласника, враховуючи дослідження нейропсихологів та визнані світовою практикою методики навчання.
Зараз в Україні час, який можна схарактеризувати, як час докорінних змін і впровадження новаторств. Активно реформується освіта, особливо початкова.
Так зване покоління Y (діти 1990-2000рр.)на даний час схиляє терези на свій бік по всьому світу, не оминувши і Україну. Їхній світогляд майже не перехрещується з поглядами старших поколінь. Лише поглянувши на організацію сучасних технологічних корпорацій, ми можемо сказати, що будь-який співробітник має неабиякий запас креативу в своєму мисленні і думках. Завдяки цьому креативу і формується обличчя сучасної економіки.
Це люди, які вміло поєднують роботу , навчання і відпочинок, притому досягають навіть більших висот і можливостей. Робота для них не обов’язково має бути серйозною і нудною. Життя в їхньому розумінні- це пошук себе, а згодом гармонія з собою, і ніяк інакше. Звісно, важливий і матеріальний аспект життя, тому люди цього покоління вміло поєднують «хочу» і «треба». У них ці два поняття не конкурують між собою, а доповнюють один одного.
На підході покоління Z . Діти сучасного світу взагалі не схожі на попередні покоління. І скоріше за все, вони вже не поділятимуть погляди старших.
Яке б житя не обрали сьогоднішні школярі, ми маємо підготувати їх до ери вже навіть не технологій, а нанотехнологій. Ми маємо підготувати їх до майбутнього. В майбутньому будуть вкрай необхідні логіка,здатність мислити і аналізувати, знаходити правильні та іноді креативні рішення, здатність створювати та реалізовувати ідеї. Саме для цього введено в освіту ЛЕГО-ситему. А із Інтернет-ресурсів відомо,що:
ЛЕГО – одна з відомих і поширених на сьогодні педагогічних систем, що використовує моделі реального світу і предметно-ігрове середовище навчання та розвитку дитини. Основним принципом навчання є принцип
7
«Навчання через дію» — діти отримують знання в процесі побудови та
дослідження моделей з конструктора.
ЛЕГО- конструктор—це набір для допомоги дитині в її перших кроках створення та втілення власних ідей та підсвідомої оцінки своїх дій і їх коректування.
Для наборів ЛЕГО характерні висока якість, естетичність, незвичайна міцність, безпека. Широкий вибір цеглинок і спеціальних деталей дає дітям можливість будувати все, що душі завгодно. Конструктори ЛЕГО– це цікавий матеріал, стимулюючий дитячу фантазію, уяву, формуючий моторні навички. Лего-конструювання допомагає дітям втілювати в життя свої задумки, будувати і фантазувати, захоплено працюючи і бачачи кінцевий результат.
ЛЕГО – це самостійно сконструйована іграшка, яка буде існувати незалежно від конструктора, стане для дитини коханою і буде брати участь в інших іграх.
Історія ЛЕГО почалася в Данії, коли тесля Оле Кірк Крістіансен зробив для свого сина звичайну дерев’яну іграшку. Поклавши початок сімейного бізнесу в 1932 році, дідусь теперішнього Глави Lego Group не думав, що дитячі забави будуть приносити його нащадкам величезні доходи. Спочатку компанія робила дерев’яні іграшки, прасувальні дошки. Бренд LEGO є сьогодні найвідомішим у світі іграшок. Навіть більше відомим, ніж лялька Barbie. Назва LEGO походить від слів «Leg» і «Godt», що в перекладі з данської означає «добре грати» або «захоплююча гра».
Тож чому ЛЕГО? Основним видом діяльності молодших школярів є гра. Робота з конструктором ЛЕГО дозволяє учням у формі пізнавальної гри дізнатися багато важливих ідей і розвинути необхідні в подальшому житті навички. Відбувається знайомство з навколишнім світом за допомогою гри та творчості. На кожному занятті педагог пропонує певну тему, що стосується
8
історії, географії, культури, техніки, містобудування та ін. А діти конструюють на задану тему. Особливості конструктора ЛЕГО, його висока якість дозволяє дітям втілити найрізноманітніші проекти, працюючи за своїм задумом і в своєму темпі, самостійно вирішуючи поставлену задачу, бачити продукт своєї діяльності, конструювати свої простори, в яких можна з задоволенням грати, змінювати і вдосконалювати.
Відомо, що мислення дитини відрізняється від дорослого. В дитинстві переважає предметно-дієве мислення — рішення завдання здійснюється шляхом реального маніпулювання предметами, випробуванням властивостей об’єктів. Дитина порівнює предмети, накладаючи один на інший або приставляючи один до іншого; вона аналізує, ламаючи по частинах свою іграшку; синтезує, складаючи з кубиків або паличок «будинок»; вона класифікує та узагальнює, розкладаючи за кольорами. Дитина не ставить перед собою мети і не планує своїх дій, вона мислить діючи. Предметно-дійове мислення виявляється вкрай необхідним, коли заздалегідь неможливо повністю передбачити результати яких-небудь дій (робота випробувача, конструктора). Потім у дитини розвивається наочно-образне мислення пов’язане з оперуванням образами, коли людина, вирішуючи завдання, аналізує, порівнює, узагальнює різні образи, уявлення про явища і предмети. Пізнаючи об’єкт, дитині зовсім не обов’язково торкатися його руками, але їй необхідно чітко сприймати і наочно уявляти цей об’єкт. Конструуктор ЛЕГО допомагає розвивати саме ці типи мислення.
За допомогою конструктора ЛЕГО вирішуються завдання освітньої діяльності початкової школи за наступними напрямками:
9
Добре організована робота з конструктором ЛЕГО має великий виховний потенціал: допомагає виробляти певні якості особистості – посидючість, терпіння, взаємоповагу, охайність. Все це разом узяте і дозволяє активізувати мислення, формувати стійкий інтерес до організованості.
Діапазон використання ЛЕГО з точки зору конструктивно-ігрового значення для дітей досить широкий.
Цікаві факти про ЛЕГО:
10
Як же можна використовувати ЛЕГО-конструктор на уроках « Я досліжую світ»?
Дитина створює нові образи, спираючись на наявні уявлення про об’єкт, по ходу задуму уточнює і удосконалює конструкцію, тим самим виявляючи творчість. Конструктивна діяльність вимагає відносно високої зосередженості уваги у дітей. Перш ніж приступити до створення конструкції, необхідний точний розрахунок, продуманість, певна послідовність і точність в роботі. У процесі виконання конструкції в учнів розвивається вміння довести почату справу до кінця, контролювати свою діяльність і отримувати якісний результат, що є дуже важливим при навчанні в школі.
Крім уроків ЛЕГО-конструктор можна включати в широкий спектр життєвих подій класу: виховні години, дидактичні ігри, ЛЕГО – свята і розваги, оформлення класної кімнати до свят, що є потужним джерелом формування у дітей інтересу до конструювання. Наводжу зразки ігор з конструктором, які можна використати на уроках , класних годинах, динамічних паузах.
Розділ 3 11
Ігри з використанням цеглинок LEGO
1. Гра«Давайте знайомитись!»
Мета: Вправляти дітей у вмінні з’єднувати цеглинки LEGO, розповідати про себе та свої вподобання, створювати позитивний емоційний фон у групі та сприяти налагодженню товариських стосунків між однокласниками.
Матеріал: цеглинки LEGODUPLO, пластинка 8х8
Хід вправи:
Завдання і запитання (ускладнення, розширення):
(При повторенні вправи в майбутньому можна попросити промовляти свій настрій, свою улюблену іграшку, заняття тощо)
2.Гра «Мій будиночок»
Мета: Розвивати увагу, пам’ять.
Матеріал: набір конструктора ЛЕГО, плати за кількістю гравців.
Хід гри:
Ведучий будує, яку-небудь споруду (не більше восьми деталей). Протягом невеликого часу діти запам’ятовують конструкцію, потім споруда
12
закривається, і діти намагаються по пам’яті побудувати таку ж. Хто виконає правильно, той виграє і стає ведучим.
3.Гра «Цеглинки-чарівниці»
Мета: Вчити порівнювати величину предметів за допомогою «мірки», вимірювати споруду шляхом збільшення кількості деталей. Розвивати конструктивні навички.
Матеріал: цеглинки конструктора ЛЕГО, малюнок багатоповерхівки.
Хід вправи:
Діти об’єднуються у групи і створюють макет багатоповерхівки. Кожна група готує запитання або завдання. Вчитель пропонує групам обмінятися макетами і відповісти на запитання, перевіряючи свою відповідь.Наприклад:
– Скільки кубиків потрібно, щоб побудувати таку саму багатоповерхівку ?
– Скільки кубиків потрібно, щоб побудувати багатоповерхівку на 3 кубики вище (нижче)?
4.Гра «Подорож»
Мета: Навчання правильному і швидкому орієнтуванню в просторі,відтворювати задані предмети,розвивати візуальну пам ҆҆ять,дрібну моторику рук,конструктивні здібності.
Матеріал: цеглинки конструктора ЛЕГО, карта України.
Хід вправи:
Дітей об᾿єднати в групи (5-6 осіб) і дати карту. Деякий час учні розглядають карту та обирають об᾿єкти природи, куди б вони захотіли подорожувати. Дають відповіді на запитання вчителя.Наприклад:
Який маршрут обрали? Скільки цеглинок використали для складання маршруту? Що позначає кожний колір?...
13
Якщо є можливість то можна запропонувати дітям скласти модель транспорту, яким би вони хотіли подорожувати.
5.Гра «Родина»
Мета:Розрізняти форму деталей,колір; розвивати дрібну моторику рук; розвивати сенсорні основи сприйняття;вміння складати розповідь та висловлюватись.
Матеріал:фото або малюнки родин учнів, цеглинки LEGO
Хід вправи:
Під час ранкового кола діти демонструють фото(малюнок) своєї родини та розповідають про неї. Далі діти об᾿єднуються в групи та за допомогою конструктора будують модель родини.
6.Гра «Ракета»
Мета: вчитись вибудовувати послідовність дій, приймати рішення, оцінювати ризики, конструктивно керувати емоціями, працювати з іншими на результат.
Матеріал:гральні кубики та цеглинки LEGO
Хід вправи:
1. Діти об’єднуються в групи по 6 учасників. Кожна група отримує по два гральних куби ки та по ЗО цеглинок розміром 2х4.
2. На початку гри на середину столу/поверхні кладуться дві цеглинки одна біля одної.
З. Діти у групі по черзі кидають два гральних кубики. Загальна кількість крапочок, які ви пали на обох кубиках, – це кількість штирів, які повинні залишитися накритими/не накритими цеглинками. У такий спосіб діти
14
будують ракету. Головною умовою побудови є те, що щоразу наступний гравець ставить цеглинки зверху на попередні.
4. У процесі будівництва дітям потрібно пам’ятати не лише про кількість штирів, які треба накрити/залишити ненакритими, але й контролювати стійкість ракети, щоб вона не впала.
5. Якщо дитина не може накрити відповідну кількість штирів, то вона може кинути кубик ще раз або пропустити хід.
Запитання до дітей:
• Як будувати ракету, щоб вона була стійкою?
• Як перевірити чи ваша ракетаа стійка?
7.Гра «Водоспад»
Мета: з упевненістю братися за нові завдання, розвивати власний стиль виконання завдань, логічно обрунтовувати власну думку.
Матеріал: цеглинки LEGO
Хід вправи:
Учні обирають цеглинки необхідного кольору та будуть модель водоспаду так, щоб вона трималась на краю стола(стільця).
8.Гра «Я люблю…»
Мета: будувати математичні моделі, висловлювати і тлумачити поняття, збирати та обробляти інформацію, творчо підходити до вирішення проблемних завдань, спілкуватись з однолітками, формулювати та ставити питання
15
Матеріал:ємність з цеглинками LEGO,плата.
Хід вправи:
У парах діти визначають питання, яке вони хочуть поставити іншим дітям. Наприклад: Який овоч подобається найбільше: огірок, помідор чи морква? При цьому кожен з варіантів, які діти підбирають, повинен відповідати цеглинці певного кольору, на приклад: огірок – цеглинка зеленого кольору, помідор – цеглинка червоногокольору, морква – цеглинка помаранчевого ко льору. Запитання повинно мати обмежену кількість варіантів для відповіді, щоб діти могли обрати один варіант, тобто одну це глинку відповідного кольору.
2. Діти збирають у будь-яку ємність цеглинки відповідних кольорів.
З. Після цього, ходять від пари до пари і ставлять своє питання. Відповідаючи на запитання, діти обирають цеглинку і ставлять її на пластину, складаючи цеглинки одного кольору у стовпчик.
4. Діти, які ставили питання, розповідають, яких відповідей було найбільше/найменше, що їхні товариші люблять найбільше/ найменше.
9.Гра «Дійди до улюбленця»
Мета: творчо виконувати проблемні завдання, експериментувати, робити і перевіряти припущення.
Матеріал: плати , цеглинки LEGO, фігурка тваринки.
Хід вправи:
1. Запропонуйте дітям побудувати лабіринт на пластині.
2. Діти в парах обмінюються своїми лабіринтами. Кожна дитина отримує міні-фігурку .
З. Запропонуйте дітям пройти лабіринт, пере ставляючи міні-фігурку .
16
4. Коли дитина пройшла лабіринт, вона об мінюється з іншою дитиною, щоб пройти новий лабіринт. Таким чином, діти можуть пройти усі лабіринти.
10. Гра «Вантажівки»
Мета: Виховувати бажання та вміння працювати в команді. Розвивати наочно-дійове та образне мислення.
Матеріал: цеглинки конструктора ЛЕГО.
Хід гри:
Вчитель пропонує об’єднатися у групи . Учасникам необхідно збудувати вантажну машину . Покласти в неї груз і пояснити її призначення.
За аналогією можна розробити масу цікавих ігор та вправ, в яких використовуватимуться яскраві деталі ЛЕГО.
ВИСНОВОК 17
Працюючи з конструктором ЛЕГО, можна будувати моделі і при цьому навчатися, отримуючи задоволення від гри. Коли придумуєш моделі сам, відчуваєш себе професійним інженером, механіком, будівельником або великим конструктором. І це здорово! Це дає повну свободу дій. Робота є жвавою і цікавою і відкриває абсолютно нові перспективи, де немає меж фантазії. Розвиток прикладних здібностей – найбільш важливий аспект дійсно ефективного навчання, адже за допомогою практичних занять педагог демонструє дітям застосування науково-технічних знань в реальному житті. В освітніх рішеннях LEGO закладені воістину безмежні можливості, які допомагають навчати дітей, прищеплюють інтерес до навчання, розвивають творче і алгоритмічне мислення, формують навички, необхідні дитині в подальшому житті. Неймовірно, але навіть звичні кубики LEGO для дитячої гри таять величезний простір для творчості!
ЛЕГО допомагає дітям втілювати в життя свої задумки, будувати і фантазувати, захоплено працювати і бачити кінцевий результат своєї роботи.
Конструювання сприяє розвитку мислення, спритності, а також інтелекту, уяви та творчих задатків. Сприяє формуванню таких якостей, як уміння концентруватися, здатність співробітничати з партнером, і найголовніше – почуття впевненості в собі. Якщо з дитинства прагнути до пізнання – це перейде в уміння вчитися конструювання направлено і сприймати нове з великим інтересом.
Таким чином, робота з освітніми конструкторами ЛЕГО, дозволяє дітям у формі пізнавальної гри дізнатися багато важливих ідей і розвиває необхідні в подальшому житті навички суспільно активної, творчої особистості, яка самостійно генерує нові ідеї, приймає нестандартні рішення.