1
Короткова О.А.,
викладач філологічних дисциплін
Криворізький державний
комерційно-економічний технікум
Ігрове навчання на заняттях зі світової літератури
Останнім часом все частіше звучать нарікання з боку вчителів-словесників, батьків про відсутність у дітей інтересу до читання, поверхову підготовку до занять з літератури, формальне ставлення до осягання художнього твору. Тому є цілий ряд причин: відсутність престижу книги у суспільстві через захоплення телебаченням, комп’ютерними розвагами, інтернетом; повна чи часткова шаблонність аналізу літературного твору; слабкий потяг до інтелектуального зростання і, як наслідок, низький рівень читацької культури; складність програми зі світової літератури, що включає твори великих обсягів. В таких умовах вчитель-словесник повинен знайти і активно використовувати нестандартні прийоми і методи навчання, аби пожвавити пізнавальний процес, збудити емоції, здивувати, надихнути і врешті викликати інтерес і бажання діяти навіть у категорично не читаючих учнів. Потужним каталізатором цих імпульсів можуть виступити ігрові прийоми, що створюють умови для самовираження особистості, емоційного піднесення, спонукають до самостійності, ініціативності, творчості, виникнення стійкого пізнавального інтересу. Досвід показує, що навіть старшокласники і студенти з величезним задоволенням розгадують кросворди, чайнворди, ребуси, шаради, відповідають на запитання вікторин. Гра створює атмосферу щиросердної радості, комфорту, стабілізації особистості, адже тут немає відмінників і аутсайдерів – є лише гравці; учні певною мірою розслаблюються, налаштовуються на розважальність, водночас добровільно мобілізуючи увесь свій інтелектуальний потенціал. Таким чином забезпечується диференційований підхід до навчання – ті школярі і студенти, що зазвичай є пасивними при застосуванні стандартних методів і форм, зовсім по-новому розкриваються і реалізуються в ігрових моментах. До того ж, відомо, що 87% інформації людина отримує за допомогою зорових відчуттів, тому кросворди, малюнки, ребуси, поєднуючись із слуховим сприйняттям, суттєво підвищують продуктивність і ефективність навчального процесу. Навіть група сильніших учнів, позбавлена ігрових дій на уроках, у підсумку знань поступається (!) групі більш слабких, проте задіяних у літературознавчих іграх. На мою думку, в педагогічному арсеналі кожного вчителя має бути збірник власних ігрових прийомів, що здатні перетворити будь-яке заняття на справжнє, довгоочікуване свято. Для прикладу пропоную декілька ребусів до вивчення роману М.О. Булгакова «Майстер і Маргарита» і чайнворд до роману О. Уайльда «Портрет Доріана Грея».
Україна - Київ
І Є (Ієшуа)
Чайнворд до роману О. Уайльда «Портрет Доріана Грея»
м |
а |
г |
і |
я |
о |
п |
е |
р |
а |
п |
у |
д |
р |
а |
в |
р |
о |
д |
а |
г |
е |
н |
р |
і |
е |
л |
і |
т |
а |
б |
е |
з |
і |
л |
к |
у |
м |
и |
р |
Розгадавши цей чайнворд, ви
прочитаєте назву філософського
напряму етики, за постулатами якого
жив Доріан Грей.