Ігрові елементи на уроках української мови

Про матеріал
Неодмінною умовою має бути принцип новизни, жодне заняття не повинне бути схожим на інше. Тільки тоді воно захопить уяву школяра, активізує його розумову діяльність. Це може бути урок-казка, урок-подорож, урок-змагання, урок-гра або ж традиційний урок з нестандартними елементами. Сподіваюся, що пропоновані розробки допоможуть словесникам у практичній роботі.
Перегляд файлу

Ігрові елементи на уроках

української мови

Вступ

 

        За новою навчально-виховною концепцією вивчення української мови учні мають не тільки засвоїти певну суму лінгвістичних понять та граматичних правил – вони повинні вільно володіти усною й писемною мовою, послуговуватися нею в різних ситуаціях.

Гра продовжує привертати увагу вчених, як в теоретичній, так і в прикладній сфері. Її проблематику вивчають сучасні історики культури, психологи, соціологи, етнографи, педагоги, мистецтвознавці, економісти, математики ... Але ось що цікаво: у словниках наших це поняття трактується так по-різному! Наприклад, у Словнику російської мови прочитаємо, що "гра - той чи інший спосіб, яким розважаються, як комплект предметів для гри". У Педагогічної енциклопедії вона визначається як "вид діяльності дітей, що полягає у відтворенні дій дорослих і відносин між ними і спрямований на орієнтування і пізнання предметної та соціальної дійсності ".

У Педагогічному словнику слово "гра" відсутня (є тільки "ігри дитячі"), а в психологічному значиться: "Гра - форма діяльності в умовних ситуаціях, спрямована на відтворення і засвоєння суспільного досвіду, фіксованого у соціально закріплених способах здійснення предметних дій ".

 Гра на уроці української мови є формою навчання.Її основна функція – бути засобами навчання,розвитку і виховання.Вона забезпечує емоційний вплив на учнів,активізує резервні можливості особистості,полегшує опанування знаннями,уміннями та навичками,сприяє їх актуалізацію,створює умови для активної діяльності її учасників.

На будь-якому етапі навчанн гру можна застосувати з навчальною метою.

 

2

Педагогічний вплив навчальної гри  виявляється у вихованні почуття колективізму та товариства,а також почуття  особистої відповідальності перед колективом за успіх спільної справи.Навчальна гра впливає і на вчителя,сприяє розвитку його особистості як фахівця,примушує постійно працювати над собою,удосконалювати педагогічну майстерність.

    Як же донести до кожного школяра багатство й красу рідного слова, виробити вміння невимушено вести бесіду, створювати тексти літературною мовою? Ніякі новітні педагогічні технології не допоможуть словесникові це зробити, коли він за суб’єктом навчання не бачитиме живої людини, яка росте, пізнаючи навколишній світ і себе вньому, не відчує серцем душі цієї підростаючої особистості.

         Вивчення мови в 5-6-х має класах свої специфічні особливості. Діти, які щойно перейшли до середньої ланки, великою мірою ще сприймають життя як гру. Їхні очі широко відкриті назустріч казковому, незвичайному. Вони охоче, з великим задоволенням виконують такі завдання, де є можливість їм виявити творчу індивідуальність. І тому уроки з елементами казки, гри в такому віці надзвичайно ефективні.

         Я у своїй практичній діяльності часто використовують ігрові елементи, інколи перетворюючи все заняття на цікаву гру, суцільно підпорядковану дидактичній меті: діти мають винести з уроку якомога більше знань.

         Неодмінною умовою має бути принцип новизни, жодне заняття не повинне бути схожим на інше. Тільки тоді воно захопить уяву школяра, активізує його розумову діяльність. Це може бути урок-казка, урок-подорож, урок-змагання, урок-гра або ж традиційний урок з нестандартними елементами.

         Сподіваюся, що пропоновані розробки допоможуть словесникам у практичній роботі.

                                                 3

 

Урок –квк « В гостях у іменника»     (6  клас )

 

Тема:узагальнення та систематизація вивченого з теми «Іменник»

Мета:закріпити,узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник як частину мови;удосконалювати вміння правильно вживати іменники в різних відмінкових формах;

Розвивати увагу,кмітливість,усне мовлення;

Виховувати любов до рідної мови,слова.

Тип уроку:узагльнення та систематизація знань.

Обладнання:картки- завдання,кросворд.

Підготовча робота:1.поділити колоктив класу на дві команди;

  2.вибрати капітанів;

 3.визначити конкурсні завдання;

 4.дібрати назву командам й оригінально пояснити їх.

                                 5.намалювати емблеми;

 6.підготувати домашнє завдання(випустити газету «В гостях у іменника».)

Помічники вчителя:члени журі,які записують результати конкурсів.

Епіграф до уроку:(записаний на дошці)

 Іменник!Він узяв собі на плечі

 Велике діло –визначати речі...

 Д.Білоус.

 Хід уроку

I.Мотивація навчальної діяльності .

Слово вчителя.  Мова...Ми з нею відомі усюди,

 усе в ній,що треба нам є.

 Вона ,як зоря пурпурова,

 що сяє з небесних висот,

 і там ,де звучить рідна мова,

 живе український народ.   Д.Білоус.

Слово-важлива одиниця мови.Слів безліч,але існують вони не хаотично,а об’єднані за певними ознаками в частини мови.

 

 

                                                         4

Серед них важливе місце належить іменникові,»Який узяв собі на плечі велике діло –визначати речі»(ці слова і є епіграфом до нашого сьогоднішнього уроку

 Сьогодні у нас незвичайний урок.

 Сьогодні ми зробимо ще один крок

 В країну прекрасну,країну чудову,

 Що нас так чекає й збагачує мову.

II. Повідомлення теми і мети уроку.

Урок у нас нестандартний-КВК.На сьогоднішньому уроці ми закріпимо,узагальнемо та систематизуємо знання про іменник як частину мови,удосконалемо вміння правильно вживати іменники в

III.Проведення КВКв різних відмінкових формах;будемо розвивати увагу та кмітливість.

.(представлення журі)

Команди займають свої місця:праворуч-«Мудра-гелі»,ліворуч-«Іменничата».

1 конкурс.Привітання команд.(оцінювання-3бали)

Назва команди : «Мудра-гелі»

Девіз :  Суперників ми поважаємо,

 Гри чесної  бажаємо.

 Міцні знання нам допоможуть

 Хай найсильніші переможуть.

Емблема  команди.

Капітан  команди ...

Назва  команди : «Іменничати»

Девіз :    Команда наша бойова

  Ми знаємо свої права

               А щоб  за вчинки не було огидно,

               Зустрінимо й поразку,й перемогу  гідно.

Емблема команди.

Капітан команди ...

2 конкурс-гра «Дивись-не помились».

Відповідати слід швидко,коротко,не знаєш-відповідає інша команда.За кожну правильну відповідь команда отримує по 1 балу.По черзі задаю питання командам.

1.Морфологія-це наука, яка вивчає  що? (частини мови).

2.Скільки всього у нашій мові частин мови?  (10).

3.На які групи поділяються частини мови (самостійні,службові,вигук ).

4.Іменник належить- до якої частини мови?(до самостійної).

                                                  5

5.На які питання відповідає іменник?(хто? що?).

6.Іменник означає назви істот і ...(не істот).

7.Скільки відмінків в укр.мові?(7 )

8.Яким членом речення виступає  іменник? (будь-яким чл.реч.)

9.Скільки відмін мають іменники? (4 )

10.Іменники змінюються за числами.За якими? (однина і множина)

11.Які іменники не мають роду?(в множині).

12.Колесо,мряка,красень,молодість-це іменники чи ні?(так).

13.Як визначити відміну іменникка? (визн.рід і закінчення).

3 конкурс.Змагання капітанів.

Зійти сходинками ,розгадавши кросворд.До поданих  іменників дібрати синоніми.(кожне правильно дібране слово оцінюється 1 балом).Що так синоніми?1.Юність.2.Сила.3.Двобій.4.Сум.5.Мандрівка.6.Відвага.7.Повідомлення.8.Чіткість.9.Щирість.

Відповіді:1.Юнь.2.Міць.3.Дуель.4.Печаль.5.Подорож.6.Мужність.7.Розповідь.8.Виразність.9.Відвертість.

4 конкурс «Якого роду». Визначити рід поданих слів .(за кожну правильну відповідь -1бал).

                    Завдання для   1 команди.

Країна,будинок,поле,біль,криза,президія,степ,сонце.                

 

                     Завдання для  2 команди.

Маша,розклад,дерево,небо,путь,край,синиця,небо.

Повертаємося до капітанів.

5 конкурс «Сам собі коректор».Робота з текстом.

В поданому  тексті,поставити іменники в потрібному числі,відмінку.(2 бали-оцін.).Речення записують в зошитах.

Для 1 команди. Липневе сонце хилилося до заходу,але денна спека ще змагалася з вечірньою (прохолода).Солдко сплять у (нора) під старезним (дуб) лисенята,не прокинулася ще їхня мати.

Для 2  команди.  Лише в глибині (ліс) подеколи глухо застогне горлиця та зрідка вловлюється тонке дзижчання (муха).Буває,ледь чутно продзвенить бджола, облітаючи чергову лісову (квітка),та басовито прогуде чимось невдоволений волохатий джміль.

 

6 конкурс-гра «Четвертий зайвий»

Оцінюється в 2 бали.Читаю 4 слова ,із цих одне зайве.

1.Доброта,орел,дощ,веселий.

2.Наш,двері,вітер,сон. 

                                                   6

3.Пенал,тут,молоко,ключ.

4.Сьомий,пташка,вікно,депутат.  

5.Ведмідь,гудзик,себе,портфель.  

6.Читати,олівець,збори,лінійка. 

7.Снігопад,навчатися,чесність,дівчина.   

8.Вранці,здоров я,метр,річка.

 

7 конкурс-творчий.

За поданим малюнком скласти 3-4 речення з іменником.(2 бали).

 

8 конкурс «Дешифрувальник»

Оцінюється в 2 бали.

  • Не бійтесь загадляти у словник:
  • Це пишний яр ,а не сумне провалля.
  • Збирайте,як розумний садівник,
  • Достиглий овоч у Грінченка й Даля.

Словник,у якому пояснюється значення слів?(тлумачний).

6 4 6 4 1 7 5 3 4.

 

 

 АБВГ                         Г’ДЕЄ                      ЖЗИІ                        ЇЙКЛ                                                                                           

1                      2                     3                      4

 

 

      МНОП РСТУ    ФХЦЧ ШЩЬЮЯ

        5    6      7 8

 

9 конкурс «Чия газета найкраща»

Перевірка дом.завд.і оцін. в 2 бали.

IV.Підбиття підсумків.Вручення грамот.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                      7

 

Урок –мандрівка   (  5 клас )

Тема:Діалог.

Мета:дати поняття про діалог,діалогічне мовлення,формувати в 

          учнів уміння складати діалог, уводити його в текст,                      

          правильно використовуючи розділові знаки;

          допогти дітям відчути красу природи  нашої землі,красу                                                                          

          рідної мови,народної творчості;

          виховувати любов до рідного краю.

Тип уроку:засвоєння нових знань.

Обладнання:картки для індивідуальної роботи з учнями,сніжинки                                   

           для оцінюваня знань та умінь,ілюстрації,запис П.   

           Чайковського «Пори року (Зима)».На дошці – велика     

            вирізана  з паперу Сніжинка з дівочим обличчям.

 

                                        Хід  уроку

I.Вступне слово  вчителя.

        Погляньте,яка срібрясто-біла казка за вікном.Чуєте,як кришталево видзвонюють сніжинки?Одна з них завітала сьогодні до нас на урок.Це не просто Сніжинка.Народилася вона високо над землею,в пухнастій білій хмарі.А коли спускалася на землю,налетів рвучкий вітер- і крихкі пелюстки осипались.Сніжинка звертається до нас по допомогу.Щоб снігові пелюстки знову приросли до неї,треба розшифрувати їх:розповісти правило за схемою й навести приклад.Натомість сніжинка поведе нас у цікаву подорож по країні Дивосвіт. Щоб швидше виконати завдання, давайте поділимося на дві команди : «Казка» і «Срібні вітрила».

II.Актуалізація опорних знань учнів.

        Завдання на картках (пелюстки  сніжинки).

 Для команди «Казка».

А........... .»П.........(!?)»

«П......»,-а ..........   .

Для команди «Срібні вітрила»:

«П......(!?)»- а ........  .

«П........ , - а  ........,-  п..............».

Бесіда:

Що таке пряма мова?

Що означають слова автора?

Які розділові знаки ставляться при пряммій мові?

 

                                                  8

За кожну правильну відповдь команда дістає сніжику.Перемагає та команда, у якої виявиться більше сніжинок.

        Розшифровані пелюстки кріпляться на дошці до Сніжинки, вона дякує і запрошує в подорож до країни Дивосвіт.

 

III, Виввчення нового матеріалу.

      Мандрувати будемо летючим кораблем .Назва його збігається з темою нашого уроку-  «Діалог».(Уяні записують до зошитів дату і тему уроку).

 

Зупинка № 1.Повторення.

   У поданих реченнях пояснити розділові знаки.

Для команди «Казка».

Мово! Присвята Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку,м*яти,рясту,євшан-зілля,з роси,з дніпровської води...

Для команди «Срібні вітрила»

Я без тебе,мово,без зерна полова,соняшник без сонця,без птахів діброва.

       Учитель. Летімо далі. Хоч зимовий вітер і холодний,на палубі корабля тепло:нас зігріває своїм подихом казка.

 

Зупинка № 2.Легенда про пісню.

(Учитель читає тексь )

Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами.Французи вибрали елегантність і красу,угорці – любов до господарювання,німці – дисципліну і порядок,діти Росії-владність,Польщі- здатність до торгівлі,італійці дістали хист до музики...

Обдарувавши всіх ,підвівся Господь Бог зі святого  тронуй раптом побачив у куточку дівчину.Вона була боса,одягнута у вишивану сорочку,руса коса переплетена синьою стрічкою,а на голові багрянів вінок з червоної калини.

  • Хто то ? Чого плачеш ?- запитав Господь.
  • Я- Україна,а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові,пожеж.Сини мої на чужині ,на чужій роботі,вороги знущаються з удів та сиріт,у своїй хаті немає правди й волі.
  • Чого ж ти  не підійшла до мене скоріш ?Я всі таланти роздав.Як же зарадити твоєму горю ?

Дівчина хотіла вже йти ,та Господь Бог ,піднявши правицю,зупинив її.

                                                  9

 

 Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ.Це- пісня.

Узяла дівчина-Україна дарунок і міцно притиснула його до серця.Поклонилася низенько Всевишньому і з ясним обличчям та вірою понесла пісню внарод.

 

Бесіда за питаннями.

Скільки осіб бере участь у розмові?

Від слів «Хто ти? Чого плачеш?»- прочитати за особами.

Чи є в цьому тексті пряма мова? А слова автора?

Чим відрізняються розділові знаки від знаків при прямій мові?

 

Зупинка  III. Робота з підручником.

  Завдання:

Опрацювати правило за підручником.

За поданою схемою скласти діалог.

Команди,які справилися із завданням,дістають сніжинки.

 

Зупинка IV.Пори роки.

Завдання:

У поданих реченнях розставити розділові знаки,пояснити їх.

Для команди «Казка».

_ Насуплю я брови,- говорить зима,-і вітер з морзом повіє,усе скрізь загине,рятунку нема!Під снігом земля заніміє.

 

Для команди «Срібні вітрила».

-А я засміюсь,-весна одмовляє,-і сонце веселе засяє прокинуться луки ,ліси і поля,усе розцвіте,заспіває.

Учитель.Розгляньте уважно пейзажні ілюстрації.Яку пору року зображено на кожній із них?Чи відтворюють вони настрій вірша,який ми щойно записали?

Чому ви так гадаєте?

 

     Зупинка V.Народні пісні.

П о я с н ю в а л ь н и й  д и к т а н т.

-Ой дівчино,серце моє,

Чи підеш ти за мене ?

-Не піду я за тебе,

нема хати у тебе!

                                                    10

Підеш,серце,в чужую,

доки  свою збудую.

  • Постав хату з лободи,

А в чужую не веди!

 

Зупинка VI.Чарівні  мелодії.

За в д а н н я.

Скласти діалог на задану тему (звучить мелодія П.Чайковського «Пори року (Зима)»):

Для команди «Казка»-розмова Сніжинки з Вітром і Морзом.

 

Для команди «Срібні вітрила»-розмова Сніжинки з Сонцем і Землею.

   Зачитавши діалоги ,команди дістають сніжинки.Летючий корабель  «Діалог» знову піднімає вітрила.

 

Зупинка VII.Народні присслів*я та приказки.

Р о б о т а   з   к а р т к а м и .

Записати у вигляді прямої мови:

Хвалилася кобила,що з возом горшки побила.

Хвалилася вівця.що в неї хвіст як у жеребця.

Хвалилася калина,що з медом солодка.

Заліз черв*як у хрін і каже, що йому добре.

 

IV.Підсумок  уроку.

Учитель.От і закінчилася наша подорож по країні Дивосвіт.Чарівна Сніжинка допомогла нам відчути красу природи нашої землі,красу рідної мови,народної творчості.А ще вона  допогла нам засвоїти тему «Діалог».

 

Що таке діалог?

А що таке монолог?

Які розділові знаки ставляться при діалозі?

Як називають висловлювання дійових осіб?

Що спільного і що відмінного між  діалогом і прямою мовою?

  А тепер давайте порахуємо сніжинки, визначимо переможців.

 

 

 

 

 

                                                        11

 

V.Домашнє завдання.

Скласти твір «Подорож Сніжинки»,увівши діалог.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

Висновок

 

     Отже, навчальна гра являється засобом оптимізації навчального процесу в цілому та інтелектуальної активності учнів зокрема.Вона виконує в навчальному процесі роль творчого завдання і функцію носія навчальної задачі.

     Не існує універсальної гри,яка підходила б для всіх учнів і груп,тому,готуючись до уроку української мови та літератури,учитель повинен диференційовано підходити до підбору ігрових елементів,враховувати вікові,психологічні та індивідуальні особливості учнів.а також їх мовленнєву підготовку.

     Щоб учні по-справжньому почали вчитися, а не просто відсиджували урок, їх треба зацікавити – зазначити, що вони не знають того, без чого далі не зможуть. Крім того, діти мають зрозуміти, що на кожному уроці вони навчаються нового, бо урок, на якому лише повторюють матеріал, а не засвоюють нові знання, – згаяний час. Важливо, щоб учні ставили перед собою мету: я прийшов чогось навчитись, а наприкінці уроку знали відповідь на запитання: „Чого я навчився?”.

     Саме в іграх розпочинається невимушене спілкування дитини з колективом класу, взаєморозуміння між учителем і учнем. У процесі гри в дітей виробляється звичка зосереджуватися, працювати вдумливо, самостійно, розвивається увага, пам’ять, жадоба до знань. Задовольняючи свою природну невсипущу потребу в діяльності, в процесі гри дитина “добудовує” в уяві все, що недоступне їй у навколишній дійсності, в захопленні не помічає, що вчиться – пізнає нове, запам’ятовує, орієнтується в різних ситуаціях, поглиблює набутий раніше досвід, порівнює запас уявлень,понять,розвиваєфантазію.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                     13

Література

 

1.Білоус Д. В класі і в лісі.-К.,1990.

2.Бурлачко Л.,Гудовська Г. Збірник диктантів для 5-11 класів на народознавчій основі.-К.,1996.

3.Глазова О.,Косян Т. Матеріали до уроків української мови для 5-7 кл. на 1993-1994н.р.\\УМЛШ (Дивослово).-1993.-№12.

4.Лукач С.Бесіда на уроках мови.-К.1990.

5.Мово рідна,слово рідне!-К.,1998.

6.Плющ М. Вивчення морфологія в 5-6 класах.-К.,1999.

7.Пономаренко В. Засвоєння матеріалу укрупненими частинами з використанням узагальнюючих таблиць і схем.

8.Ющук І.П. Практикум з правопису української мови.-К.:Освіта,2006.-240 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

doc
Додано
29 січня 2019
Переглядів
959
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку