Конспект уроку з української мови в 6-ому класі "Прикметник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал
Спершу у конспекті є дві вправи на повторення: дослідження - зіставлення та контрольний словниковий диктант. Для кращого сприйняття нового матеріалу - завдання " Диктант для шпигуна", в якому можна почерпнути цікавинки зі "світу здоров'я".
Перегляд файлу

                                   Тема: Прикметник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

                                    Мета:  поглибити  відомості учнів про прикметник: знаходити в  реченні, пояснити написання; розвивати вміння визначати морфологічні  ознаки та синтаксичну роль; виховувати наполегливість у навчанні  та ціннісне ставлення до свого здоров’я. 

                                                                                                                                                 Хід уроку                                                                                             

  1. Повторення вивченого.
  1. Дослідження-зіставлення.

З поданими парами слів скласти словосполучення за зразком. Пояснити вживання великої та малої літери.

      Зразок. День(вихідний день-День матері).

Закон-закон;Президент-президент;Тиждень-тиждень;Центр-центр;Шлях-шлях;Герц-герц;Рентген-рентген.

  1. Контрольний словниковий диктант.

Вітер торнадо, яхта «Торнадо», Перекопський  перешийок, Каннський кінофестиваль, шевченківський стиль, Західна Україна, Чумацький Шлях, Друга світова війна, гора Ай-Петрі, Шевченківська премія, Біблія, Страсний тиждень, Андріївський  узвіз, Північний Льодовитий океан, свято  Івана Купала, Одеська кіностудія, Чернівецька область, чернівецькі вулиці.

  1. Організація роботи над новим матеріалом.
  1. Уважно прочитайте матеріал у підручнику, повторіть відомості про прикметник.
  2. Запишіть тему уроку. Подумайте, як утворилась назва частини мови – прикметник. Підберіть до слова «прикмета» синоніми. (Ознака, риса, властивість.)

 

Завдання.

                                                                                                      Диктант для «шпигуна»

      Клас поділений на 5-6 команд. Аркуші з текстом прикріпляються до стін якнайдалі від команд, для якої вони призначені. Кожний з членів команди стає «шпигуном». Він підходить до тексту( стільки разів, скільки потрібно), читає його, запам’ятовує, повертається до команди і диктує їм свою частину. Команди  змагаються, перемагає та група , яка  закінчить  роботу раніше і не зробить помилок( або зробить менше за інших).

                           1)    Переписати речення, вставити пропущені букви, підкреслити прикметники.

           Яблучний оцет унеможливлює процеси «закисання» організму, які є причиною  багат…х  с…рйозних хвороб.

Свіжовичавл…ний   яблучний сік має особливі оздоровлювально-лікувал…ні властивості: він чудово тонізує увесь організм, активізує діял…ність нирок, запобігає  утвор…нню  ниркових камінців, ліквідує запал…ні явища.

               2)Переписати речення, вставити  пропущені букви, підкреслити прикметники.

Кращий спосіб зміцн…ння  ніг – ход..ба. Під час ход…би  поліпшу…ться обмін р…човин, активізу…ться м’язова  діял…ність, поліпшу…ться кровопостачання. Проте тр…вала ход…ба спр…чинює  п…р…напруження м’язів,застій, накопич…ння  молочної  кислоти. Тому  навіть хороша справа вимагає помірності й виваженості.

              3)Переписати речення, вставити пропущені букви, підкреслити прикметники.

   Дехто наз…ває це д…р…вце, обліпл…не плодами, справжньою королевою, а к…тайські вчені кажуть, що в ній є сто життів. Про цілющі властивості  обліпихи п…сали давн…огрец…кі вчені  Діоскорид, Тоефраст, а в тібетс…кій і монгол…ській мед…цині вона й справді царювала разом з абр…косами поміж д…р…в і трав.

               4)Переписати  речення, вставити  пропущені букви, підкреслити прикметники.

       Вж…вання ківі знижує ризик онкологічних захворювань і хвороб с…рцево-судинної с…стеми. Ківі  має протипухлинну, антиоксидантну дію, підв…щує фізичну  прац…здатність, поліпшує травл…ння, запобігає  р…вматичним  захворюванням, утвор…нню кам…нів у нирках, зменшує н…рвозність. Медики  р…комендують вживати  ківі під час спалаху  інф…кційних і застудних н…дуг.

                5)Переписати речення, вставити пропущені букви, підкреслити  прикметники.

        Йод - це не тільки сп…ртова аптечна  настоянка для обробки ран, але й один із  найважл…віших мікроелементів, н…обхідних для злагодженої роботи людс…кого організму. Основна роль йоду – в утвор…нні гормонів щитовидної залози. Ці гормони беруть  участь у заб…зпеченні  організму енергією, яка потрібна  для повноцін…ого обміну р…човин, нормал…ного  протікання процесів біосинтезу, розвитку  й росту організму та оновл…ння його тканин.

III.Виконання вправ на закріплення  та поглиблення знань.

                                                                                                             1.     «Я – фотограф»(письмово).

       Завдання учням: описати самого себе, намалювати свій портрет  словами( «сфотографувати»  себе).

                                                                                                             2.  Усно.

                         Знайдіть  правильне  визначення  прикметника:

  • означає  ознаку за дією;
  • означає додаткову дію;
  • означає ознаку або належність предмета;
  • означає ознаку, але не називає її.

                                    Прикметники узгоджуються з іменниками:

  • у роді  й відмінку;
  • у роді  й числі;
  • у числі й відмінку;
  • у роді, числі й відмінку.

Знайдіть  слова, які мають коротку форму: ясний, сильне, певний, приємна, рад, весел, дрібний, дрібен.

                                                                                      3. Підкресліть граматичну основу та другорядні члени речення.

            Плаче тепер білим снігом мамина вишня в саду. У ті вранішні години море було особливо ласкавим і ніжним. Легкі тепловії  лоскочуть покрите бронзовою смагою лице, і  фіалкові васильки  кивають  тобі з узбіччя шляху як давньому знайомому, і перепели в нескошених житах ніби запрошують до  степових криниць. Добре, що маємо силу рідного отчого краю.

                                                                                      4. Поширте  речення прикметниками. Вкажіть їх граматичні ознаки.

Співає     кобзар, щоб не черствіла     душа, щоб не забували ми своєї     історії.  Тяжко    козакові, бо після     походів  настав  час прощатися  з       світом.   Посеред  майдану  старі, молодь, діти обступили  Перебендю, і чути  то     тишу, то      регіт.  Ближче чути     голос.  Непокірного кобзаря  Кравченка  неодноразово  саджали  до  холодної за    думи про гніт  народу. Від …  терору  загинула й сім’я  кобзаря.

                           Для  довідок: 

Старий, людська, героїчної, старому, довгих, численних, білим, німу, шалений, тихий, глухий, старечий, відверті, злочинницького.

  1. Підсумок  зробленого на уроці.
  1. Яке загальне значення мають прикметники?
  2. На які питання вони відповідають?
  3. Назвіть морфологічні ознаки цієї частини мови.
  4.  У чому різниця  між морфологічними ознаками іменника і прикметника?(іменник належить до певного роду, а прикметник  змінюється  за родами).
  5. Від чого залежить рід прикметника? А відмінок? Як їх визначити в реченні?
  6. Дайте визначення  прикметника як частини мови.
  1. Домашнє завдання.
  • Запишіть уривок художнього тексту-пейзажу. Підкресліть прикметники, визначте їх рід, число, відмінок.

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 січня 2019
Переглядів
1083
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку