Тема: Прикметник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: поглибити відомості учнів про прикметник: знаходити в реченні, пояснити написання; розвивати вміння визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль; виховувати наполегливість у навчанні та ціннісне ставлення до свого здоров’я.
Хід уроку
З поданими парами слів скласти словосполучення за зразком. Пояснити вживання великої та малої літери.
Зразок. День(вихідний день-День матері).
Закон-закон;Президент-президент;Тиждень-тиждень;Центр-центр;Шлях-шлях;Герц-герц;Рентген-рентген.
Вітер торнадо, яхта «Торнадо», Перекопський перешийок, Каннський кінофестиваль, шевченківський стиль, Західна Україна, Чумацький Шлях, Друга світова війна, гора Ай-Петрі, Шевченківська премія, Біблія, Страсний тиждень, Андріївський узвіз, Північний Льодовитий океан, свято Івана Купала, Одеська кіностудія, Чернівецька область, чернівецькі вулиці.
Завдання.
Диктант для «шпигуна»
Клас поділений на 5-6 команд. Аркуші з текстом прикріпляються до стін якнайдалі від команд, для якої вони призначені. Кожний з членів команди стає «шпигуном». Він підходить до тексту( стільки разів, скільки потрібно), читає його, запам’ятовує, повертається до команди і диктує їм свою частину. Команди змагаються, перемагає та група , яка закінчить роботу раніше і не зробить помилок( або зробить менше за інших).
1) Переписати речення, вставити пропущені букви, підкреслити прикметники.
Яблучний оцет унеможливлює процеси «закисання» організму, які є причиною багат…х с…рйозних хвороб.
Свіжовичавл…ний яблучний сік має особливі оздоровлювально-лікувал…ні властивості: він чудово тонізує увесь організм, активізує діял…ність нирок, запобігає утвор…нню ниркових камінців, ліквідує запал…ні явища.
2)Переписати речення, вставити пропущені букви, підкреслити прикметники.
Кращий спосіб зміцн…ння ніг – ход..ба. Під час ход…би поліпшу…ться обмін р…човин, активізу…ться м’язова діял…ність, поліпшу…ться кровопостачання. Проте тр…вала ход…ба спр…чинює п…р…напруження м’язів,застій, накопич…ння молочної кислоти. Тому навіть хороша справа вимагає помірності й виваженості.
3)Переписати речення, вставити пропущені букви, підкреслити прикметники.
Дехто наз…ває це д…р…вце, обліпл…не плодами, справжньою королевою, а к…тайські вчені кажуть, що в ній є сто життів. Про цілющі властивості обліпихи п…сали давн…огрец…кі вчені Діоскорид, Тоефраст, а в тібетс…кій і монгол…ській мед…цині вона й справді царювала разом з абр…косами поміж д…р…в і трав.
4)Переписати речення, вставити пропущені букви, підкреслити прикметники.
Вж…вання ківі знижує ризик онкологічних захворювань і хвороб с…рцево-судинної с…стеми. Ківі має протипухлинну, антиоксидантну дію, підв…щує фізичну прац…здатність, поліпшує травл…ння, запобігає р…вматичним захворюванням, утвор…нню кам…нів у нирках, зменшує н…рвозність. Медики р…комендують вживати ківі під час спалаху інф…кційних і застудних н…дуг.
5)Переписати речення, вставити пропущені букви, підкреслити прикметники.
Йод - це не тільки сп…ртова аптечна настоянка для обробки ран, але й один із найважл…віших мікроелементів, н…обхідних для злагодженої роботи людс…кого організму. Основна роль йоду – в утвор…нні гормонів щитовидної залози. Ці гормони беруть участь у заб…зпеченні організму енергією, яка потрібна для повноцін…ого обміну р…човин, нормал…ного протікання процесів біосинтезу, розвитку й росту організму та оновл…ння його тканин.
III.Виконання вправ на закріплення та поглиблення знань.
1. «Я – фотограф»(письмово).
Завдання учням: описати самого себе, намалювати свій портрет словами( «сфотографувати» себе).
2. Усно.
Знайдіть правильне визначення прикметника:
Прикметники узгоджуються з іменниками:
Знайдіть слова, які мають коротку форму: ясний, сильне, певний, приємна, рад, весел, дрібний, дрібен.
3. Підкресліть граматичну основу та другорядні члени речення.
Плаче тепер білим снігом мамина вишня в саду. У ті вранішні години море було особливо ласкавим і ніжним. Легкі тепловії лоскочуть покрите бронзовою смагою лице, і фіалкові васильки кивають тобі з узбіччя шляху як давньому знайомому, і перепели в нескошених житах ніби запрошують до степових криниць. Добре, що маємо силу рідного отчого краю.
4. Поширте речення прикметниками. Вкажіть їх граматичні ознаки.
Співає … кобзар, щоб не черствіла … душа, щоб не забували ми своєї … історії. Тяжко … козакові, бо після … походів настав час прощатися з … світом. Посеред майдану старі, молодь, діти обступили Перебендю, і чути то … тишу, то … регіт. Ближче чути … голос. Непокірного кобзаря Кравченка неодноразово саджали до холодної за … думи про гніт народу. Від … терору загинула й сім’я кобзаря.
Для довідок:
Старий, людська, героїчної, старому, довгих, численних, білим, німу, шалений, тихий, глухий, старечий, відверті, злочинницького.